Cookies ne ajuta la livrarea serviciului. Folosind serviciul nostru, consemnati la utilizarea cookies-urilor. Mai multe

Studii asupra Predicii de pe Munte

  • Categorii
  • ISBN
    978-606-8895-83-3
  • Disponibilă din
    06 iulie 2023
  • Număr pagini
    704
  • Dimensiuni
    14,7 X 21
  • Tip copertă
    Cartonată, cusută
Format tipărit | 110.0 RON
Cantitate
Niciodată nu a mai fost rostită o asemenea Predică! Ne vizează pe fiecare dintre noi într-un anume fel sau punct. Nu e nicio șansă de scăpare, ne cercetează până în cele mai ascunse locuri dinlăuntrul nostru și ne aduce la lumina lui Dumnezeu. Așa cum am mai văzut de multe ori înainte, nu există nimic mai prostesc și mai infatuat decât afirmația celor cărora le place să ne spună că singurul lucru care îi delectează în Noul Testament este Predica de pe Munte. Le displace teologia lui Pavel și toată vorbăria despre doctrină. Ei spun: „Dă-mi Predica de pe munte, dă‑mi ceva practic, ceva ce un om poate să facă de unul singur”. Ei bine, poftim! Nimic nu ne condamnă mai deplin ca Predica de pe Munte. Nu mai există nimic atât de imposibil, atât de înfiorător și atât de plin de doctrină! Ba mai mult, nu ezit să spun că, dacă n-aș cunoaște doctrina justificării doar prin credință, niciodată n-aș îndrăzni să citesc Predica de pe Munte, fiindcă este o predică înaintea căreia toți rămânem complet goi și total lipsiți de speranță. Departe de a fi ceva practic ce putem pune în aplicare, dintre toate învățăturile, aceasta este cu totul imposibilă dacă suntem lăsați de unii singuri. Această Predică măreață este plină de doctrină și conduce spre doctrină, este un fel de prolog al tuturor doctrinelor din Noul Testament.
1    – Introducere
2    – Privire de ansamblu și analiză
3    – Introducere la Fericiri
4    – Ferice de cei săraci în duh
5    – Ferice de cei ce plâng
6    – Ferice de cei blânzi
7    – Neprihănire și binecuvântare
8    – Testarea apetitului spiritual
9    – Ferice de cei milostivi
10    – Ferice de cei cu inima curată
11    – Ferice de cei împăciuitori
12    – Creștinul și persecuția
13    – Bucuria în necazuri
14    – Sarea pământului
15    – Lumina lumii
16    – Tot așa să lumineze și lumina voastră
17    – Hristos și Vechiul Testament
18    – Împlinirea Legii și a Profeților de către Hristos
19    – Neprihănirea care întrece neprihănirea cărturarilor și a fariseilor
20    – Slova și duhul
21    – Să nu ucizi
22    – Păcatul afară din cale de păcătos
23    – Mortificarea păcatului
24    – Învățătura lui Hristos despre divorț
25    – Creștinul și jurămintele
26    – Ochi pentru ochi și dinte pentru dinte
27    – Cămașa și cea de-a doua milă
28    – Lepădarea de sine și urmarea lui Hristos
29    – Iubiți pe vrăjmașii voștri
30    – Ce lucru neobișnuit faceți?
31    – Trăirea unei vieți neprihănite
32    – Cum să ne rugăm
33    – Postul
34    – „Când vă rugați”
35    – Rugăciunea: adorarea
36    – Rugăciunea: cererea
37    – Comori pe pământ și în cer
38    – Dumnezeu sau Mamona
39    – Robia păcatului
40    – Nu vă îngrijorați
41    – Păsările și florile
42    – „Puțin credincioșilor”
43    – Mărirea credinței
44    – Îngrijorarea: cauzele și remediul ei
45    – „Nu judecați”
46    – Bârna și paiul
47    – Judecata spirituală și discernământul spiritual
48    – „Căutați și veți găsi”
49    – Regula de aur
50    – Poarta cea strâmtă
51    – Calea cea îngustă
52    – Prorocii falși
53    – Pomul și roadele lui
54    – Pacea falsă
55    – Ipocrizie inconștientă
56    – Semnele autoamăgirii
57    – Doi oameni și două case
58    – Stâncă sau nisip?
59    – Încercarea și testele credinței
60    – Concluzie

Domnul nostru spune că, dacă lucrurile pământești ocupă primul loc în viața noastră și au monopolul trăirii și gândirii, atunci nu suntem cu nimic mai buni decât păgânii, ci suntem lumești și avem o gândire lumească. Acest cuvânt ajunge la noi cu o putere și o semnificație deosebită. Atât de mulți oameni pot fi descriși ca lumești din punct de vedere spiritual. Dacă discuți cu ei despre mântuire, doctrina le este corectă, dar dacă vorbești cu ei despre viață în general, sunt lumești. Când vine vorba despre mântuirea sufletului, îți dau răspunsuri corecte, dar dacă asculți vorbirea lor despre viața în această lume, le vei descoperi filosofia păgână. Se îngrijorează cu privire la mâncare și băutură; vorbesc mereu despre bogăție, statut social și posesiuni. Aceste lucruri îi stăpânesc de fapt. Fericirea sau nefericirea lor depinde de ele; descurajarea sau bucuria le este determinată de ele; se gândesc și vorbesc mereu despre ele. Iată în ce constă asemănarea cu păgânii, spune Hristos. Creștinul nu are voie să fie controlat de aceste lucruri. Oricare ar fi poziția lui cu privire la ele, în definitiv, ele nu trebuie să-l controleze. Lucrurile pământești nu ar trebui să-i determine fericirea sau nefericirea, căci așa li se întâmplă păgânilor a căror întreagă concepție despre viață și lume este dominată de lucrurile pământești.


„Nu judecați”. Probabil că niciodată nu a fost mai importantă o interpretare corectă a acestei porunci ca acum. Diferitele perioade din istoria Bisericii au avut nevoie de diferite accentuări, iar dacă eu aș fi întrebat care este nevoia particulară de astăzi, aș spune că este nevoie de o analiză a acestei afirmații specifice. Aceasta din cauză că întreaga atmosferă a vieții de azi, mai ales în cercurile religioase, este de așa natură încât face ca o interpretare corectă a acestei afirmații să fie vitală! Trăim într‑o epocă în care definițiile sunt discreditate, o generație căreia îi displace gândirea și urăște teologia, doctrina și dogma. Este o vreme caracterizată de dragoste pentru confort și de compromis ‒ „orice pentru o viață tihnită”, așa cum se spune. [...] Omul care este acum slăvit, este acela care poate fi descris că stă „la mijlocul drumului”, nu într-o extremă sau în alta, un om plăcut, care nu creează probleme și dificultăți din cauza părerilor sale. Viața, ni se tot spune, este oricum suficient de dificilă și de încurcată, chiar fără să luăm o anumită poziție referitoare la doctrine particulare. Fără nicio îndoială, aceasta este mentalitatea de astăzi, și nu este nedrept să spunem că este chiar mentalitatea dominantă.


Cât de adesea am auzit de oameni de afaceri sau de carieră care au avut mare succes și au fost perfect sănătoși toată viața lor, dar care au hotărât să se pensioneze și, după aproximativ șase luni, toți sunt șocați să afle că o asemenea persoană a murit brusc. Adesea, explicația reală este că motivul lor de a merge mai departe, care le oferea stimulentul de a trăi și scopul în viață, dispare deodată, iar ei se prăbușesc. Sau gândiți-vă la atât de mulți oameni care sunt motivați să meargă mai departe numai prin distracții și plăceri. Atunci când sunt brusc separați de acestea, ei nu mai știu ce să facă; sunt total plictisiți și neajutorați. Au trăit pe baza propriilor activități și plăceri. Același lucru se poate întâmpla în viața creștină. Iată de ce este un lucru bun ca din când în când să ne oprim, să ne odihnim, să ne examinăm și să ne întrebăm: „Pentru ce trăiesc eu?”. Ce-ar fi dacă întâlnirile pe care le frecventezi așa de des și de regulat ți-ar fi deodată interzise, ce ai face? Ce-ar fi dacă sănătatea ta s-ar prăbuși, n-ai mai putea citi, nu ai mai putea beneficia de tovărășia altor oameni și ai rămâne efectiv singur? Ce ai face? Trebuie să ne alocăm timp să ne punem aceste întrebări, deoarece unul dintre cele mai mari pericole care ne pasc sufletul este să trăim pentru activitățile noastre și prin propriile eforturi. Suprasolicitarea este una dintre autostrăzile către autoamăgire.

Adaugă o recenzie