Natura omului arată că a fost
creat pentru trei lucruri: a gândi, a se închina şi a munci.
În cuvântul gândire poate fi inclus tot ceea ce poate face intelectul, de la
cel mai simplu act până la crearea unui oratoriu sau întemeierea unui imperiu.
Prin abilitatea sa de a observa, de a cerceta, de a strânge informaţii şi de a
raţiona pornind de la acestea şi ajungând la cauze, legi şi principii, omul
este cu mult mai presus de toate celelalte creaturi. Îmblânzirea forţelor
sălbatice ale naturii, cucerirea bolilor, ameliorarea durerilor şi suferinţelor
organismului nostru fizic – toate au fost făcute de omul gânditor care a mers
pe aripile imaginaţiei sale în necunoscut şi care a îndrăznit să nutrească idei
pe care nimeni altcineva nu le-a mai nutrit înainte.
Formarea unui om gânditor,
imaginativ, visător din materialul brut ce constituie omul, este una dintre
cele mai urgente sarcini ale societăţii. Sarcina aceasta începe la grădiniţă şi
continuă până la universitate. Orice instituţie, mare sau mică, faimoasă sau
necunoscută, care se dedică muncii necesare şi dificile de a-i învăţa pe oameni
să gândească merită recunoştinţa întregii rase umane.
Dar a gândi nu este suficient.
Oamenii sunt de asemenea creaţi să se
închine, să se plece adânc şi să adore prezenţa Misterului inexprimabil.
Mintea omului nu este culmea supremă a naturii sale. Mai înalt decât mintea lui
este duhul său, acel ceva dinlăuntrul lui care poate avea legătură cu
supranaturalul, care, sub suflarea Duhului, poate prinde viaţă şi poate intra
în comuniune conştientă cu cerul, poate primi natura divină şi poate auzi, şi
simţi, şi vedea ce Minune inefabilă este Dumnezeu.
Aşadar, când o instituţie
dedicată creşterii şi dezvoltării unei persoane gânditoare caută în acelaşi
timp să-l transforme pe acest gânditor într-un închinător, datoria noastră faţă
de instituţia respectivă devine şi mai mare. Multe şcoli de orice nivel sunt
mulţumite să antreneze intelectul, uitând că se ocupă doar de o parte a omului
– o parte importantă, desigur, dar doar o parte. Înţelepţii lumii care nu au
învăţat să se închine sunt doar semi‑oameni, încă neformaţi şi rudimentari.
Dezvoltarea lor ulterioară aşteaptă atingerea dătătoare de viaţă a lui Hristos
care să-i aducă la naştere spirituală şi la viaţă eternă.
Însă omul gânditor şi închinător
este încă departe de perfecţiune până când nu devine şi un om muncitor. Într-o lume ca a noastră este
şi va fi întotdeauna multă muncă importantă pentru omul serios şi reverenţios.
Din punct de vedere moral, lumea este ca un oraş bombardat. Străzile sunt
blocate, clădirile stau dărăpănate, cei răniţi şi fără casă aşteaptă slujirea
vindecătoare a bărbaţilor şi femeilor care îi pot ajuta în suferinţa lor.
Niciun om nu este cu adevărat
educat dacă nu-şi poate raporta darurile sale intelectuale la munca creativă.
Şi nicio muncă, indiferent cât este de sacrificială, nu va fi permanentă dacă
nu este îndreptată spre eternitate. Numai ceea ce este săvârşit într-un spirit
de închinare va rămâne pe veci.
Când un om devine gânditor, s-a realizat ceva
important. Când omul gânditor merge mai departe pentru a deveni un închinător,
s-a mai făcut un pas important spre maturitatea deplină şi perfectă. Când omul
gânditor şi închinător îşi pune mâinile şi întreaga sa personalitate la treabă ca
să muncească pentru înalta onoare a lui Dumnezeu şi pentru binecuvântarea
omenirii, s‑a realizat cel puţin o apropiere modestă de asemănarea cu Hristos
şi restaurarea chipului ceresc distrus la Cădere.