Dintr-un anumit
motiv, activitatea religioasă şi evlavia nu merg totdeauna împreună. Ca să
descoperim lucrul acesta, nu trebuie decât să observăm scena religioasă
curentă. Desigur, nu ducem lipsă de eforturi depuse pentru câştigarea de
suflete, dar mulţi dintre câştigătorii de suflete dau impresia că sunt doar un
pic mai mult decât agenţi de vânzări ai unei mărci de creştinism care pur şi
simplu nu duce la evlavie.
Dacă lucrul acesta vă surprinde ca fiind nemilos,
faceţi acest mic test: îngenuncheaţi şi citiţi cu reverenţă Predica de pe
Munte. Lăsaţi-o să pună stăpânire pe inima voastră. Prindeţi „simţământul” ei
spiritual. Încercaţi să vă imaginaţi ce fel de persoană ar trebui să fie cel
sau cea care vrea să întruchipeze învăţăturile ei. Apoi comparaţi noţiunea
voastră cu produsul fabricii religioase moderne. Veţi descoperi o lume întreagă
de diferenţe atât în conduită, cât şi în duh. Dacă Predica de pe Munte descrie
corect felul de persoană care ar trebui să fie un creştin, atunci ce concluzie
ar trebui să tragem referitor la mulţimile care L-au „acceptat” pe Hristos, dar
cu toate acestea nu manifestă nici măcar o trăsătură morală sau spirituală din
cele descrise de Domnul nostru?
Acum, experienţa ne-a pregătit pentru
dezaprobarea pe care o vom primi cu siguranţă din partea prietenilor miloşi:
„Cine suntem noi să judecăm? Trebuie să-i lăsăm pe aceşti creştini declaraţi în
seama Domnului şi să ne uităm în dreptul nostru. Şi mai mult, ar trebui să ne
bucurăm pentru orice bine, cât de mic, ce se înfăptuieşte şi să nu îl zădărnicim
printr-un spirit critic.”
Toate acesta sună bine, dar este expresia unui laissez-faire religios care stă alături
neglijent şi care permite întregii Biserici a lui Hristos să degenereze din
punct de vedere moral şi spiritual fără să îndrăznească să ridice o mână ca să
ajute sau să-şi ridice glasul ca să avertizeze. Nu aşa au făcut profeţii. Nu
aşa a făcut Hristos, nici apostolii Lui, nici reformatorii; şi nu aşa va face
un om care a văzut cerul deschis şi a avut viziuni ale lui Dumnezeu. Ilie ar fi
putut să-şi ţină gura închisă şi şi-ar fi salvat capul; şi fiecare martir ar fi
putut să pledeze laissez-faire şi să
moară confortabil în patul lui la bătrâneţe. Dar făcând aşa, ei ar fi fost
neascultători de Dumnezeu şi s-ar fi supus unei judecăţi severe în ziua lui
Hristos.
Absenţa devoţiunii spirituale de astăzi este un semn şi o prevestire
rea. Biserica modernă este total nepăsătoare faţă de virtuţile adevărate –
blândeţea, modestia, umilinţa, caracterul liniştit, ascultarea, rămânerea în
umbră, răbdarea. Pentru a fi acceptată acum, religia trebuie să fie în
tonalitatea populară. Prin urmare, mare parte a activităţii religioase duhneşte
de mândrie, de paradă, afirmare de sine, promovare de sine, dragoste de câştig
şi dedicare faţă de plăceri triviale.
Este de datoria noastră să luăm în serios
toate acestea. Timpul se scurge pentru fiecare dintre noi. Ceea ce se face
trebuie făcut repede. Nu avem niciun drept să stăm lenevind alături şi să lăsăm
ca lucrurile să-şi urmeze cursul. Un fermier care îşi neglijează ferma, o va
pierde în curând; un păstor care nu are grijă de turma sa va descoperi că au
lupii grijă de ea. O dragoste din flori care permite lupilor să distrugă turma
nu este deloc dragoste, ci indiferenţă, şi ar trebui cunoscută drept ceea ce
este şi tratată în consecinţă.
Este vremea ca creştinii care cred Biblia să
înceapă să cultive harurile adevărate şi să trăiască printre oameni ca fii ai
lui Dumnezeu şi moştenitori ai veacurilor. Şi asta va necesita mai mult decât
doar puţină acţiune, deoarece întreaga lume şi o mare parte a bisericii este
hotărâtă să îi împiedice. Dar dacă Dumnezeu este pentru noi, cine poate sta
împotriva noastră?