În curând va fi disponibilă acestă carte în care autorul oferă
un diagnostic biblic, clar cu privire la starea umanității și singura
cale de schimbare. Aceste mesaje au fost susținute în timpul celui de-al
Doilea Război Mondial când unii oameni abia așteptau să treacă toată
acea situație pentru a se întoarce înapoi la viața „normală”, iar alții
se întrebau de ce totuși s-au întâmplat aceste catastrofe și ce ar
trebui schimbat? Și astăzi, cu toată această situație generată de covid
găsim ambele categorii de oameni. Această carte se adresează celor din a
doua categorie.
Mai jos, puteți citi felul în care începe Martyn Lloyd-Jones expunerea.
Acesta, cred
eu, este principiul pe care Biserica este chemată să-l pună în practică la
vremea de față, dacă vrea să funcționeze cu adevărat ca Biserica lui Dumnezeu
în acest ceas marcat de criză și calamitate. Faptul că se dă înapoi de la
aceasta (și haideți să ne amintim că nu există un astfel de lucru ca Biserica
separat de noi, cei care formăm și compunem Biserica) este la fel de evident ca
și în cazul indivizilor. Întotdeauna este mai plăcut să alini și să mângâi
decât să cauzezi durere și să stârnești reacții neplăcute.
Dar cu
siguranță, a sosit vremea când situația lumii de astăzi trebuie abordată și
tratată într-o manieră radicală.
Nimic nu
poate fi mai fatal ca impresia că singura treabă a Bisericii este de a alina și
de a oferi mângâiere bărbaților și femeilor care au ajuns nefericiți din cauza
circumstanțelor actuale. Spun „singura treabă” fiindcă, bineînțeles, cu toții
trebuie să-I mulțumim lui Dumnezeu pentru consolarea minunată și splendidă pe
care numai Evanghelia ne-o poate da. Dar dacă lăsăm impresia că aceasta este
singura funcție a Bisericii, atunci justificăm parțial critica îndreptată împotriva
ei potrivit căreia funcția ei principală este de a furniza un soi de „drog”
pentru oameni. La început, fiind sub șocul direct al războiului, a fost
esențial să fim întăriți și mângâiați; dar dacă Biserica merge mai departe
nefăcând altceva decât acest lucru, atunci, cu siguranță, lăsăm impresia că
creștinismul nostru este ceva foarte slab și lipsit de viață. Lucrarea
mângâierii și a consolării este o parte a lucrării Bisericii, dar dacă ea își
dedică întreaga sa energie numai acestei sarcini, așa cum a făcut în general în
timpul ultimului război, probabil că va ieși din necazul actual având rândurile
și mai golite și valorând chiar mai puțin în viața oamenilor.
În același
mod, dacă se mulțumește doar cu afirmații generale vagi menite să ajute și să încurajeze
efortul național – dacă doar încearcă să adauge un luciu spiritual la
afirmațiile și discursurile liderilor seculari ai țării – în timp ce ar putea
foarte bine să dobândească o anumită măsură de aplauze și popularitate
temporară și să se trezească folosită de puterile existente, la final va rămâne
discreditată în ochii celor cu discernământ.
Dincolo de
altceva, dacă Biserica se mulțumește cu oricare dintre aceste două atitudini
sau cu o combinație a ambelor, înseamnă să se așeze într-o poziție absolut
negativă. Ea nu face decât să aline simptome în loc să trateze boala în mod
pozitiv și activ. Doar încearcă să învingă dificultățile sau, ca să schimbăm
metafora, este un simplu acompaniator în loc să fie solistul. Doar răspunde
unei afirmații în loc să emită provocarea și prin aceasta, pare a fi oarecum
înspăimântată și zăpăcită. În același fel, și aici mă adresez în mod deosebit
acelora dintre noi care suntem evanghelici, nu trebuie să continuăm cu viața și
metodele noastre religioase ca și cum nimic nu se întâmplă în jurul nostru, ca
și cum trăim încă zile nelimitate de pace. Iubim anumite metode, și cât de
încântătoare sunt ele! Ce ar putea fi mai plăcut decât să ne desfășurăm și să
ne bucurăm de religia noastră în forma cu care suntem familiari de atâta vreme?
Cât e de plăcut doar să stai jos și să asculți! Ce tratație intelectuală, poate
și emoțională, și artistică! Dar vai! Adeseori a fost complet nelegată de lumea
în care trăim! Cât de puțin are de oferit bărbaților și femeilor care nu ne-au
cunoscut niciodată trecutul și felul nostru de viață, care sunt total
neștiutori față de limbajul nostru și chiar față de presupunerile noastre! Dar
în orice caz, cât este de detașată și de independentă, cât de îndepărtată de o
lume care fierbe în necazuri, cu temeliile zguduite și clătinate a tot ceea ce
a fost foarte apreciat.
Trebuie să ne
sculăm și să conștientizăm din nou că deși Evanghelia noastră este nedatată și
neschimbătoare, totuși este întotdeauna contemporană. Trebuie să întâmpinăm
situația actuală și trebuie să spunem lumii ceva ce nimeni altcineva nu-i poate
spune.
Există multe
motive pentru care ar trebui să facem astfel. Nevoia lumii, agonia ei, durerea
ei ne cheamă să facem astfel. Dar dincolo de aceasta, este datoria noastră să
facem așa. Este o parte a trimiterii inițiale dată Bisericii. Ea este datoare
în sensul în care apostolul Pavel se descrie pe sine în versetul 14 din acest
capitol. Există într-adevăr unii care spun că dacă Biserica eșuează în această
criză actuală, dacă nu realizează că însăși existența ei este în joc,
rezultatul principal al tulburării lumii va însemna sfârșitul Bisericii.
Aceasta este o afirmație cu care nu sunt deloc de acord. Biserica va continua
să existe fiindcă ea este Biserica lui Dumnezeu și fiindcă El o va susține până
când lucrarea ei se va încheia. Dar dacă eșuăm, e foarte probabil să găsim
Biserica slăbită în număr și în putere într-o asemenea măsură cum nu s-a mai întâmplat
de multe secole. Și, mai presus de toate, noi vom fi găsiți ca trădători.
Trebuie să ne
ocupăm de starea actuală așa cum este. Dar felul în care facem aceasta are o
mare importanță. Și acesta este motivul pentru care spun că trebuie să fim
pregătiți „să fim cruzi ca să fim buni”. Dacă suntem nerăbdători să ajutăm și
să proclamăm cuvântul răscumpărător, trebuie mai întâi de toate să examinăm atent
rana și să dezvăluim problema. Acest lucru nu se poate face fără să provocăm
durere și probabil, și ofense. Și aceasta, la rândul ei, ne va face nepopulari și
neplăcuți de oameni într-un sens care nu poate fi niciodată adevărat despre noi
dacă doar alinăm lumea, sau o ignorăm mai mult sau mai puțin în timp ce noi ne
bucurăm de religia noastră. Aș vrea să spun din nou că eșecul ei general de a
trata într-un mod vital și realist situația din timpul ultimului război este
unul dintre cele mai triste capitole din istoria Bisericii creștine.
Lucrul acesta
nu trebuie repetat, indiferent cât ne costă! Ultimul război a fost privit ca un
fel de interludiu în drama vieții, iar oamenii, eșuând să realizeze că a fost o
parte esențială și inevitabilă a dramei în sine, au așteptat doar ca acesta să
se sfârșească pentru ca ei să poată reîncepe din punctul în care s-au oprit
brusc, pe 14 august 1914. Adevărata problemă nu a fost înfruntată. Dar cu
siguranță, istoria ultimilor douăzeci de ani și scena actuală trebuie să ne
constrângă să înfruntăm problema. Atitudinea noastră nu trebuie să fie doar una
de așteptare ca războiul să se sfârșească pentru ca noi să ne reluăm
activitățile normale. Trebuie să fim mai activi ca niciodată înainte și aceasta
mai ales în gândirea noastră.
Marea
întrebare centrală este aceasta: de ce se află lumea în starea de față? Dar
trebuie să ne gândim la aceasta în mod deosebit în lumina învățăturii
referitoare la viață care a fost foarte populară în ultimii o sută de ani. Faptul
că lucrurile sunt așa cum sunt este destul de rău. Dar atunci când le punem în
contrast cu imaginile luminoase și optimiste ale vieții care au fost puse
înaintea noastră așa de constant, problema se intensifică. Războiul dintre
1914-18, după cum s-a spus, a fost privit ca o pauză ciudată și inexplicabilă
în marșul înainte al progresului uman. Progresul trebuia continuat după război.
Și iată-ne aici, în circumstanțele actuale! Cum pot fi explicate toate acestea?
Care este cauza necazului?
Cu siguranță,
trebuia să fie evident până acum că acea întreagă perspectivă asupra vieții era
complet greșită și falsă. Dar este așa? Este evident pentru noi toți, cei care
susținem a fi creștini? Nu ne‑am bucurat mulți dintre noi timp de ani de zile
de ceea ce consideram prostește a fi progresul inevitabil al lumii? Nu am
simțit noi înlăuntrul nostru că, în ciuda numărului tot mai mic de membri și de
participanți la Biserică și în ciuda deteriorării evidente din tonul general al
vieții, lumea a fost totuși un loc mai bun? În timp ce lumea a deviat treptat,
dar sigur, la poziția ei actuală, glasul majorității, departe de a emite
avertismente alarmante, mai degrabă s-a bucurat de realizările minunate ale
omului și de zorii unei noi ere nemaipomenite din istoria omenirii.
Poate fi o singură
explicație pentru aceasta: o astfel de perspectivă asupra vieții trebuie să fie
greșită în mod fundamental și tragic.
Pentru
a expune această eroare și pentru a dezvălui adevărul, vă atrag atenția asupra
celei de-a doua jumătăți a primului capitol din Epistola către Romani. Nu
cunosc niciun pasaj din Scriptură care să descrie așa de acurat lumea de astăzi
și cauza necazului ei. Într‑adevăr, nu există nimic în scrierile contemporane care
să descrie atât de bine scena actuală. Este un pasaj cumplit. Melancthon a
descris versetul 18 drept „o introducere cumplită ca fulgerul”. Și nu are doar
calitatea înfiorătoare a fulgerului, ci și puterea lui de iluminare. Sunt nerăbdător
să îl analizăm împreună, fiindcă el dezvăluie unele dintre cele mai comune
erori fundamentale care au fost responsabile pentru perspectiva falsă asupra
vieții care a înșelat omenirea atât de mult timp.