Rugăciunea nu este de ajuns
„Ferice de cei flămânzi şi însetaţi după neprihănire, căci ei
vor fi săturaţi” (Matei 5:6). Foamea este durere. Este orânduirea plină de
îndurare a lui Dumnezeu, un stimul trimis în mod divin să ne propulseze în
direcţia hranei. Dacă foamea după hrană este durere, atunci setea, care este
foame de apă, este de o sută de ori mai rea, şi cu cât nevoia devine mai
critică în organismul viu, cu atât mai acută devine durerea. Este ultimul efort
drastic al naturii de a stimula viaţa periclitată să caute să se înnoiască. Un
trup mort nu simte foame, iar sufletul mort nu cunoaşte chinurile dorinţei
sfinte. „Dacă Îl doreşti pe Dumnezeu”, a spus sfântul bătrân, „deja L-ai găsit.”
Dorinţa noastră după o viaţă mai deplină este o dovadă că acolo există deja o
măsură de viaţă. Chiar disatisfacţiile noastre ar trebui să ne încurajeze, şi
năzuinţele noastre încă neîmplinite ar trebui să ne dea speranţă. „Ceea ce am năzuit
să fiu şi nu am fost, mă mângâie”, a scris Browning cu o adevărată pătrundere
spirituală. Inima moartă nu poate năzui.
În natură totul se mişcă în direcţia
senzaţiilor de foame. În lumea spirituală lucrurile nu stau altfel. Noi
gravităm către tânjirile noastre lăuntrice, atâta timp cât, bineînţeles, acele
tânjiri sunt suficient de puternice să ne mişte. Visarea neputincioasă nu va fi
de ajuns. Impulsul spiritual care nu este urmat de un act corespunzător de
voinţă săvârşit în direcţia acelui impuls este o risipă de emoţie. Puterea unui
fulger ce inspiră teamă şi uimire se poate împrăştia în atmosferă şi să nu
realizeze nimic, pe când bateria unei lanterne poate furniza lumină ore în şir pentru
un miner. Una este o manifestare dramatică a unei puteri imense lipsite de
direcţie, iar cealaltă este folosirea silenţioasă a energiei modeste pentru un
scop inteligent.
Convingerea mea este că multă, foarte multă rugăciune pentru
trezire şi foarte multe discuţii despre trezire din aceste zile nu reprezintă
altceva decât energie irosită. Lăsând deoparte figurile de stil, aş putea spune
că este o foame, dar se pare că aceasta nu are un obiect; este o dorinţă
visătoare prea slabă ca să producă vreo acţiune morală. Este fanatism la nivel
înalt fiindcă, potrivit lui John Wesley, „fanatic este omul care caută să-şi
împlinească scopurile dorite ignorând mijloacele stabilite pentru atingerea
acelor scopuri.”
Presupunând că omul care căută trezirea a încetat să mai
gândească la plural şi şi-a restrâns credinţa la un singur individ, la el
însuşi, ce urmează apoi? Cum poate găsi acel ceva după care tânjeşte sufletul
lui? Cum poate coopera cu stările lui de foame în aşa fel încât să fie
într-adevăr săturat?
El trebuie să-şi descotorosească mintea de falsa noţiune
potrivit căreia numai rugăciunea va aduce binecuvântarea. În mod normal, toate
tranzacţiile dintre Dumnezeu şi suflet sunt realizate prin rugăciune. Este
corect şi scriptural, şi potrivit mărturiei tuturor sfinţilor că orice
înaintare spirituală pe orice front, orice izbăvire, orice curăţire, orice
înzestrare cu putere vine prin rugăciunea credinţei. Eroarea noastră este că
încercăm să obţinem aceste beneficii doar
prin rugăciune.
Corectarea acestei erori este extrem de dificilă fiindcă impune
ceva mai mult decât o simplă ajustare a convingerilor noastre doctrinare; ea
loveşte în întreaga viaţă adamică şi cere lepădare de sine, umilinţă şi
purtarea crucii. Pe scurt, cere ascultare.
Şi ca să scăpăm de ea, noi am face orice.
Este aproape de necrezut cât de
departe mergem ca să evităm să-L ascultăm pe Dumnezeu. Îl numim pe Isus „Domn”
şi Îl implorăm să ne înnoiască sufletele, dar avem grijă să nu facem ceea ce ne
spune El. Când suntem confruntaţi cu un păcat, cu o mărturisire sau cu o
schimbare morală în viaţa noastră, ni se pare mult mai uşor să ne rugăm
jumătate de noapte decât să Îl ascultăm pe Dumnezeu.
Intensitatea rugăciunii nu
este un criteriu al eficacităţii ei. Un om se poate prosterna cu faţa la pământ
şi să-şi spună plângând toate necazurile Domnului, şi totuşi să nu aibă nicio
intenţie să asculte poruncile lui Hristos. Emoţia puternică şi lacrimile s-ar
putea să nu fie altceva decât dezvăluirea unui duh iritat, dovada unei împotriviri
încăpăţânate faţă de voia cunoscută a lui Dumnezeu. Iacov s-a luptat cu îngerul
o noapte întreagă. Numai după ce a fost înfrânt a devenit agresorul şi a refuzat
să-L lase pe Dumnezeu să plece. De ce s-a împotrivit Iacov atât de mult?
Deoarece îi era ruşine să-şi spună numele înaintea îngerului. Când a fost
doborât într-un final şi a recunoscut că era înşelătorul, victoria a fost
câştigată. El a triumfat în înfrângere.
Indiferent de ceea ce scriu eu aici,
mii de păstori vor continua să-şi cheme oamenii la rugăciune cu speranţa
deşartă că Dumnezeu va fi înduplecat într-un final şi va trimite trezirea atâta
timp cât oamenii Lui se epuizează în mijlocire. Pentru astfel de oameni,
Dumnezeu trebuie să pară un conducător dur, fiindcă se scurg ani de zile şi nu
vine niciun ajutor. Camera în care se ţine întâlnirea de rugăciune devine un
zid al plângerii, iar luminile ard îndelung, şi totuşi, ploaia zăboveşte.
A
uitat Dumnezeu să fie îndurător? Fiecare cititor să înceapă să asculte şi va
primi răspunsul. „Cine are poruncile Mele şi le păzeşte, acela Mă iubeşte; şi
cine Mă iubeşte va fi iubit de Tatăl Meu. Eu îl voi iubi şi Mă voi arăta Lui”
(Ioan 14:21).
Nu asta vrem noi până la urmă?