Ce
pot observa este că firea pământească se poate adapta incredibil de repede la
orice situație și la orice stare de urgență. Da, are o experiență de mii de
ani... Fetița noastră are 4 luni și o bătrână fire de peste 6000 de mii ani...
Și observ în această perioadă, pe plan religios, cât de rapid își aranjează coana fire lucrurile ca să continue să hrănească sinele cu acele
năravuri religioase și să le pună în seama „providenței divine”. Dragilor, Dumnezeu nu așteaptă de la noi să
ne adaptăm în aceste condiții noi. Nu este impresionat de ingeniozitatea
noastră. El a îngăduit această criză ca să ne pocăim, să ne abandonăm idolii: umblarea
după slava deșartă, dorința de a ne da în spectacol, clădirile renovate la care
ne închinam și cu care ne lăudam ca Ezechia, devotamentul denominațional,
programul religios lipsit de orice adiere cerească... El ne‑a oprit pentru că
noi nu am vrut să ne oprim; însă noi suntem o dromaderă iute de picioare care
nu poate sta locului, și procedăm ca Balaam: batem măgărița ca să înaintăm pe
dumul care ne satisface poftele noastre carnale!
Un
alt lucru cert este acesta: cei care nu se pocăiesc acum vor ieși din acestă
perioadă mai împietriți și vor trebui să se pregătească pentru următoarea
urgie!
Dacă
cineva continuă să întrebe: de ce să ne pocăim? O să-l las pe A.W. Tozer să ne spună unul din
motivele principale care a dus la starea de decădere actuală:
„Uitați-vă
cât de gol și lipsit de sens este serviciul religios obișnuit de astăzi. Toate
mijloacele sunt scoase în evidență; absența puterii Duhului este o slăbiciune
ameninţătoare. Forma de evlavie se află acolo, și deseori această formă este
desăvârșită până într-acolo încât ajunge să fie un triumf estetic. Muzica și
poezia, arta și oratoria, îmbrăcămintea simbolică și tonurile solemne se
contopesc pentru a fermeca mintea închinătorului, dar de prea multe ori
revelaţia nu există. Puterea de sus nu este nici cunoscută, nici dorită de
pastori sau de oameni. Acesta este un lucru foarte tragic, și nespus de tragic
deoarece are de a face cu domeniul religiei, acolo unde este vorba despre
destinele veșnice ale oamenilor.
Absența
Duhului își poate avea originea în acel simţ vag al irealității care asediază
religia aproape pretutindeni în timpurile noastre. În serviciul divin obișnuit,
cel mai real lucru este irealitatea întunecoasă a tuturor lucrurilor.
Închinătorul stă într-o stare de suspendare a gândirii; un fel de amorțeală
visătoare se furișează peste el; aude cuvinte, dar ele nu se înregistrează; nu
le poate lega de nimic din nivelul lui de viaţă. E conștient că a intrat
într-un fel de jumătate-de-lume; mintea lui se predă unei stări mai mult sau
mai puțin plăcute care trece odată cu benedicţia, nelăsând nimic în urmă. Nu
influențează cu nimic viața sa zilnică. El nu este conștient de nicio putere,
nicio Prezență, nicio realitate spirituală. Pur și simplu nu există nimic în
experiența sa care să corespundă cu lucrurile pe care le-a auzit de la amvon,
sau care au fost cântate în imnuri...
Cred
că nu poate exista nicio îndoială asupra faptului că nevoia ce depășește toate
celelalte nevoi din Biserica lui Dumnezeu din acest moment este cea după
puterea Duhului Sfânt. Mai multă educație, o mai bună organizare, un echipament
mai bun, metode mai avansate – toate sunt inutile. Este ca și cum ai aduce un
aparat de respirat mai bun unui pacient care tocmai a murit. Oricât de bune ar
fi ele, nu pot da viață niciodată. „Duhul este acela care dă viața” (Ioan
6:63). Oricât ar fi de bune, nu pot aduce niciodată putere. „Puterea este a lui
Dumnezeu” (Psalmul 62:11). Protestantismul este pe drumul greșit atunci când
încearcă să câștige doar printr-un „front comun”. Nu de unitate organizatorică
avem nevoie cel mai mult; cea mai mare nevoie este puterea. Pietrele funerare
dintr‑un cimitir prezintă un front comun, dar ele stau mute și neajutorate în
timp ce lumea trece.
Presupun
că sugestia mea nu va primi prea multă atenție serioasă, dar aș vrea, totuși,
să propun ca noi, creștinii care credem în Biblie, să anunțăm o amânare a
plății datoriilor față de activitatea religioasă și să ne punem casa în ordine
pentru a ne pregăti pentru venirea unei invazii de sus. Atât de carnal este
trupul creștinilor care alcătuiesc aripa conservatoare a Bisericii, atât de
șocant de lipsite de reverență sunt serviciile noastre publice în unele locuri,
atât de degradate sunt gusturile noastre religioase în alte părţi, încât este
aproape imposibil ca nevoia de putere să fi fost mai mare în vreo altă perioadă
din istorie. Cred că am beneficia enorm dacă am declara o perioadă de tăcere și
de autoexaminare în timpul căreia fiecare dintre noi să își cerceteze propria
inimă și să caute să îndeplinească fiecare condiție pentru un botez real cu
putere de sus.
Putem
fi siguri de un lucru: pentru problema noastră gravă nu există nicio vindecare,
decât o vizită, da, o invazie a
puterii de sus. Doar Duhul Însuși ne poate arăta ce este greșit la noi și doar
Duhul poate prescrie leacul. Doar Duhul poate să ne salveze de irealitatea
paralizantă a creştinismului lipsit de Duhul. Doar Duhul ni-I poate arăta pe
Tatăl şi pe Fiul. Doar lucrarea interioară a puterii Duhului ne poate descoperi
maiestatea solemnă şi misterul care încântă inima ce se găsesc în Triunul
Dumnezeu.
Este
timpul să ne pocăim, deoarece nelegiuirile noastre împotriva Celei de-a Treia
Persoane binecuvântate au fost multe și foarte grave. L-am tratat aspru în casa
prietenilor Săi. L-am crucificat în propriul Său templu așa cum ei L-au
răstignit pe Fiul Veșnic pe dealul de dincolo de Ierusalim. Și cuiele pe care
le-am folosit nu au fost din fier, ci din ceva mai delicat și mai prețios, din
care este făcută viața umană. Din inimile noastre am luat metalele rafinate ale
voinței, ale simțirii și ale gândului și din ele am făcut cuiele suspiciunii,
ale rebeliunii și ale ignorării. L-am întristat și L-am stins zile la rând prin
gânduri nevrednice de El și prin atitudini ostile față de El. (citate din cartea Dumnezeu în urmărirea omului)