1.Unitatea nu trebuie niciodată să fie izolată sau considerată ca ceva în și prin sine.
2. Este la fel de clar că problema unității nu
trebuie niciodată să fie pusă pe locul întâi. Niciodată nu trebuie să
începem cu ea, și totdeauna trebuie să avem în minte ordinea afirmată așa de
limpede în Fapte 2:42, unde părtășia urmează doctrina: „Ei stăruiau în
învățătura apostolilor, în legătura frățească, în frângerea pâinii și în rugăciuni”.
Așa cum am văzut, aceasta este exact ordinea în care sunt puse atât în Ioan 17,
cât și în Efeseni 4. Tendința actuală de a discredita și de a deprecia doctrina
în interesul unității este pur și simplu o negare și o încălcare a învățăturii
clare a Noului Testament.
3. Niciodată nu trebuie să începem cu biserica
vizibilă sau cu o instituție, ci mai degrabă cu adevărul, singurul care
creează unitate. Eșecul de a conștientiza acest lucru a fost cu siguranță
problema principală cu iudeii pe vremea când Domnul nostru era în lumea
aceasta. Este tratată în propovăduirea lui Ioan Botezătorul, când a spus:
„Faceți dar roduri vrednice de pocăința voastră, și nu vă apucați să ziceți în
voi înșivă: «Avem pe Avraam ca tată!» Căci vă spun că Dumnezeu din pietrele acestea
poate să ridice fiii lui Avraam” (Luca 3:8).
Domnul nostru ne învață același lucru în Ioan 8:32-34. Iudeii obiectaseră față de cuvintele
Lui: „Adevărul vă va face slobozi”, argumentul lor fiind că ei erau sămânța lui
Avraam și nu fuseseră niciodată în sclavie față de niciun om. El atrage atenția
asupra respingerii lor față de Cuvântul Său și asupra încercărilor lor de a-L
omorî, și trage concluzia: „Dacă ați fi copii ai lui Avraam, ați face faptele
lui Avraam... Voi faceți faptele tatălui vostru... Voi aveți de tată pe
diavolul” (Ioan 8:39, 41, 44). Presupunerea lor fatală era aceea că faptul că
erau iudei le garanta neapărat mântuirea lor, că apartenența la acest popor însemna
că ei erau cu adevărat copii ai lui Dumnezeu. Așa cum a arătat Ioan Botezătorul,
noțiunea era complet mecanică; Dumnezeu putea scoate astfel de oameni din
pietre.
De asemenea,
și apostolul Pavel tratează această confuzie când spune, scriindu-le romanilor:
„Iudeu nu este acela care se arată pe dinafară că este iudeu, și tăiere împrejur
nu este aceea care este pe dinafară, în carne. Ci iudeu este acela care este
iudeu înlăuntru; și tăiere împrejur este aceea a inimii, în duh, nu în slovă;
un astfel de iudeu își scoate lauda nu de la oameni, ci de la Dumnezeu” (Romani 2:28,29). Repetă acest lucru când spune:
„Căci nu toți cei ce se coboară din Israel, sunt Israel” (Rom. 9:8). Lucrul
acesta este și mai întărit prin afirmația: „Înțelegeți și voi dar, că fii ai
lui Avraam sunt cei ce au credință” (Gal. 3:7). Și de asemenea: „Și dacă sunteți
ai lui Hristos, sunteți «sămânța» lui Avraam, moștenitori prin făgăduință”
(Gal. 3:29).
Aceeași
greșeală de a începe mai degrabă cu instituția vizibilă decât cu adevărul s-a
făcut și pe vremea Reformei. Ceea ce Luther a fost determinat să vadă și ceea
ce a explicat poziția lui curajoasă, a fost exact același punct. El a refuzat
să fie mărginit de acea puternică instituție, Biserica Romano-Catolică, cu
secolele ei îndelungate de istorie. Fiind eliberat de adevărul justificării
prin credință, el a văzut cu claritate că adevărul trebuie întotdeauna să fie
primul. Trebuie să fie înaintea instituțiilor și tradițiilor, și a tuturor
celorlalte lucruri. Fiecare instituție ˗ chiar și biserica ˗ trebuie să fie judecată de Cuvântul adevărului. Biserica
invizibilă este mai importantă decât Biserica vizibilă, și loialitatea față de
prima poate implica fie expulzia, fie separarea de cea de-a doua, și formarea
unei noi biserici vizibile.
4. Punctul de plecare când analizăm chestiunea
unității trebuie să fie întotdeauna regenerarea și credința în adevăr. Nimic
altceva nu produce unitate și, așa cum am văzut cu claritate, este imposibilă
separat de acestea.
5. O aparență sau o fațadă a unității, bazată
pe orice altceva, și sacrificând aceste două criterii, sau ignorându-le, este,
evident, o înșelăciune și o minciună. Oamenii nu sunt una, și nici într-o
stare de unitate, când nu sunt de acord în privința unor chestiuni fundamentale
ca: (i) dacă ne supunem în totalitate adevărului revelat sau ne bazăm în ultimă
instanță pe rațiunea și gândirea noastră omenească; (ii) Căderea istorică,
starea și condiția actuală a omului în păcat, sub mânia lui Dumnezeu, în
neajutorare și deznădejde totală în ce privește mântuirea; și (iii) Persoana
Domnului nostru Isus Hristos și necesitatea totală, absolută și suficiența
exclusivă a lucrării Sale de ispășire substituționară pentru păcătoși. A da
impresia că ei sunt una doar din pricina unei organizații exterioare comune nu
înseamnă doar să duci în eroare lumea care este în afara bisericii, dar și a te
face vinovat de minciună.
6. A face ceva care sprijină sau încurajează o
asemenea impresie sau aparență a unității este, cu siguranță, necinstit și
păcătos. Adevărul și neadevărul nu pot fi reconciliați, iar diferența
dintre ei nu poate fi trecută cu vederea. Eroarea trebuie totdeauna expusă și
denunțată de dragul adevărului și, de asemenea, așa cum am văzut, de dragul
pruncilor în Hristos. Lucrul acesta este, de asemenea, important din punctul de
vedere al rugăciunii din Ioan 17:21 ˗ „Pentru ca lumea să creadă că Tu M-ai trimis”. Cu
siguranță, nimic nu îndepărtează lumea de adevăr așa de mult ca nesiguranța sau
confuzia din biserică cu privire la conținutul mesajului ei.
Aceasta este,
fără nicio îndoială, cauza principală a declinului în religie. Lumea nu va fi
impresionată de o simplă adunare laolaltă în ce privește lucrurile exterioare
în timp ce există un dezacord central în privința lucrurilor fundamentale ale
credinței. Ea o va interpreta ca pe o încercare din partea autorităților bisericii
de a salva instituția lor cam în același mod în care vede oamenii de afaceri
formând fuziuni și unificări cu același scop și aceeași intenție. Întrebarea pe
care lumea încă o pune este: Ce este creștinismul? Ce este învățătura voastră?
Aveți ceva demn de încredere și puternic să ne oferiți? Ea este mai degrabă
interesată de acestea decât de chestiunile organizaționale, și aceasta pe
drept! Ea este, de asemenea, gata să răspundă la așa ceva.
7. A privi o biserică sau un conciliu de
biserici ca pe un forum în care chestiunile fundamentale pot fi dezbătute și
discutate, sau ca pe o oportunitate de a depune mărturie, este o pură confuzie
și o gândire amestecată. Nu trebuie să existe nicio discuție despre
„fundație”, așa cum am văzut. Dacă oamenii nu acceptă acest lucru, ei nu sunt
frați și noi nu putem avea niciun fel de dialog cu ei. Unor astfel de oameni
trebuie să le predicăm și să-i evanghelizăm. Discuția are loc numai între frați
care iau parte la aceeași viață și subscriu la același adevăr esențial. Este
corect și bine ca frații să discute împreună chestiuni care nu sunt esențiale
mântuirii și în privința cărora există, și a existat dintotdeauna, și probabil
că vor exista întotdeauna, diferențe legitime de opinie. În acest punct, nu
putem face nimic mai bun decât să cităm vechiul proverb: În lucruri esențiale
unitate, în lucruri neesențiale libertate, în toate lucrurile dragoste.”
Înainte de a
putea exista vreo discuție reală, dialog și schimb trebuie să existe acord cu
privire la chestiunile primare și fundamentale. Fără acceptarea anumitor axiome
și propoziții în geometrie, de pildă, este inutil să încerci să rezolvi vreo
problemă. Dacă anumiți oameni refuză să accepte axiomele, și le pun la îndoială
mereu și le dispută, este evident că nu există niciun punct de contact între ei
și aceia care le acceptă. Exact la fel este pe tărâmul bisericii. Cei care pun
la îndoială și se îndoiesc, ca să nu mai vorbim de a nega, de marile adevăruri
cardinale care au fost acceptate de-a lungul secolelor nu fac parte din
biserică, și a‑i considera frați înseamnă a trăda adevărul. După cum ne‑am
amintit deja, apostolul Pavel ne spune clar care ar trebui să fie atitudinea
noastră față de ei: „După întâia și a doua mustrare, depărtează-te de cel ce
aduce dezbinări” (Tit 3:10). Aceia care trebuie chemați la pocăință și la
acceptarea adevărului așa cum este în Isus Hristos trebuie considerați
necredincioși. A lăsa impresia că sunt creștini, cu care alți creștini nu sunt
de acord în privința anumitor chestiuni înseamnă să induci în eroare căutătorul
autentic care este în afară. Însă așa este poziția predominantă de astăzi. Se
bazează pe un eșec de a înțelege natura bisericii Noului Testament care este
„stâlpul și temelia adevărului” (1 Tim.3:15).
În același
mod, este o pură risipă de timp să discuți sau să dezbați implicațiile
creștinismului cu oameni care nu sunt de acord în privința a ce anume este
creștinismul. Eșecul de a conștientiza lucrul acesta reprezintă însăși esența
confuziei moderne.
8. Nu trebuie niciodată să ne gândim la unitate
în termeni numerici în primul rând, ci totdeauna în termenii vieții. Nimic
nu este așa de opus învățăturii biblice ca ideea modernă că doar numerele și
organizația puternică este ceea ce contează. Este exact opusul marii doctrine
biblice a „rămășiței” afirmate, de pildă, așa de bine de Ionatan către
purtătorul său de arme, pe când cei doi înfruntau singuri oștile filistenilor,
în cuvintele: „Vino și să pătrundem până la straja acestor netăiați împrejur.
Poate că Domnul va lucra pentru noi, căci nimic nu împiedică pe Domnul să dea
izbăvire printr-un mic număr ca și printr-un mare număr” (1 Sam. 14:6). Poate
că și mai izbitor, lucrul acesta este prezentat în incidentul cu Ghedeon și
madianiții, unde citim că Dumnezeu a redus armata lui Israel de la 32 000 la
300 de oameni, ca o măsură pregătitoare pentru victorie (Judecători 7).
De-a lungul
secolelor, Dumnezeu și-a înfăptuit cea mai măreață lucrare prin rămășițe,
adesea chiar și printr-un singur om. De ce uităm de Mica, fiul lui Imla, și de
Ieremia, și de Amos, de Ioan Botezătorul, de cei doisprezece ucenici? Și de
Martin Luther, care a stat singur, sfidând douăsprezece secole de tradiții și
toată puterea unei biserici tari? Nu vrem să pledăm pentru puținătate sau
pentru exclusivitate, ca și cum ar avea vreun merit inerent; dar vrem să
sugerăm că atitudinea slugarnică modernă față de numere mari și de organizații
se intersectează direct cu accentul biblic central. Da, demonstrează o
ignoranță și o lipsă de credință în puterea Duhului Sfânt.
9. Cea mai mare nevoie a vremii actuale este de
un nou botez și o revărsare a Duhului Sfânt în reînnoire și trezire.
De-a
lungul secolelor, nimic altceva nu a mai dat bisericii o adevărată autoritate
și nu a făcut-o puternică pe ea și mesajul ei.
Dar ce drept
avem noi să ne rugăm pentru așa ceva, sau să ne așteptăm ca El să onoreze sau
să binecuvânteze altceva decât adevărul pe care El Însuși i-a împuternicit pe
scriitorii Vechiului Testament și ai Noului Testament să-l scrie? A-L ruga să
facă așa ceva nu doar că este aproape o blasfemie, dar este și culmea nebuniei.
Reforma și trezirea merg împreună și nu pot fi separate. El este Duhul
adevărului, și El nu va onora nimic altceva decât adevărul. Problema ultimă
care ne stă în față în zilele acestea este dacă credința noastră este în oameni
și în puterea lor de a organiza, sau în adevărul lui Dumnezeu, în Hristos Isus
și în puterea Duhului Sfânt. Dați-mi voie să o spun în alt mod: Suntem noi
preocupați în primul rând de mărimea bisericii sau de puritatea bisericii, atât
în doctrină, cât și în viață?
Da, în
cele din urmă, se reduce la aceasta: Perspectiva noastră asupra bisericii este Romano-catolică (inclusivistă,
organizațională, instituțională și ierarhică) sau reformată, accentuând preoțimea universală a tuturor credincioșilor
și nevoia de a menține biserica însăși în mod constant sub judecata Cuvântului?