Capitolul 21 din cartea „Trezirea”
„Cine este acesta, care vine din Edom, din Boţra, în haine roşii,
în haine strălucitoare, şi calcă mândru, în plinătatea puterii Lui? –
„Eu sunt Cel ce am făgăduit mântuirea, şi am putere să izbăvesc!” – „Dar
pentru ce Îţi sunt hainele roşii, şi veşmintele Tale ca veşmintele
celui ce calcă în teasc?” – „Eu singur am călcat în teasc, şi nici un om
dintre popoare nu era cu Mine; i-am călcat astfel în mânia Mea, şi i-am
zdrobit în urgia Mea; aşa că sângele lor a ţâşnit pe veşmintele Mele,
şi Mi-am mânjit toate hainele Mele cu el. Căci în inima Mea era o zi de
răzbunare, şi venise anul celor răscumpăraţi ai Mei. Mă uitam împrejur,
şi nu era nimeni să M-ajute, şi Mă îngrozeam, dar nu era cine să Mă
sprijinească; atunci braţul Meu Mi-a fost într-ajutor, şi urgia Mea M-a
sprijinit! Am călcat astfel în picioare popoare în mânia Mea, le-am
îmbătat în urgia Mea, şi le-am vărsat sângele pe pământ.” (Isaia 63: 1-6)
În comentariul pe care l-am făcut capitolului 62, am văzut cum
profetul suferă din cauza condiţiei disperate a Ierusalimului, Biserica
lui Dumnezeu. Şi am văzut reacţia lui faţă de aceasta, şi cum el decide
să vegheze şi să se roage. El va pune străjeri pe ziduri şi va îndemna
poporul să se roage fără încetare, să nu-I dea răgaz lui Dumnezeu, să nu
se odihnească ei înşişi, până când Sionul nu va fi restaurat, iar
Ierusalimul va fi o laudă pe pământ. Era o chemare la acţiune, la
confruntare cu caracterul urgent al situaţiei. Şi l-am lăsat pe profet
acolo, îndemnându-şi poporul şi angajându-se el însuşi să se dedice
aşteptării înaintea lui Dumnezeu, pentru ca El să trimită alinare şi
să-i aducă din nou într-o poziţie de privilegiu şi de putere.
Iar acum, în acest paragraf, ajungem la acest tablou extraordinar, pe
care-l găsim în aceste şase versete. La prima vedere, cineva poate fi
tentat să spună că acestea au fost intercalate. Nu par să aibă nici o
legătură directă cu ceea ce s-a petrecut înainte. Rugăciunea profetului
continuă în versetul şapte, care duce mai departe, mai mult sau mai
puţin, ceea ce am lăsat la sfârşitul capitolului 62. Dar iată acest
paragraf care apare deodată în mijlocul rugăciunii sale, a marelui său
act de mijlocire. Bineînţeles, au existat unii care au spus că aici este
ceva străin, care a fost adăugat doar. Asta este perspectiva celor care
nu cred în unitatea acestei cărţi a profetului Isaia, ci o privesc ca
pe o colecţie de profeţii răzleţe, făcute în diferite perioade de timp,
care au fost mai apoi ajustate şi combinate de vreun editor. Sunt unii
care susţin că acest paragraf nu ar trebui să fie aici, că locul lui ar
fi în altă parte. Ei spun că această viziune i-a fost dată profetului cu
altă ocazie dar, din nefericire, a fost introdusă aici şi întrerupe
rugăciunea.
Ei bine, aceasta este manifestarea unei lipse totale de pătrundere
spirituală, o ignoranţă îngrozitoare cu privire la căile lui Dumnezeu
faţă de poporul Său. În felul acesta, aceşti oameni cu o gândire
raţionalistă pierd întotdeauna gloriile cele mai strălucitoare ale
experienţei şi ale vieţii creştine.
Nu, aceasta nu este o intercalare. Aceasta este una dintre cele mai
caracteristice acţiuni ale lui Dumnezeu faţă de poporul Său. Îl vedem
aici pe profet într-o situaţie disperată, îndemnând şi chemând poporul
său să i se alăture în veghere şi rugăciune, căci situaţia este,
într-adevăr, disperată. Iar Dumnezeu priveşte spre ei, înţelege
slăbiciunea lor şi condiţia dezolantă în care se află şi le oferă o
încurajare. El face doar ceva care să le dea putere să continue în
rugăciune şi veghere, şi aceasta este ilustrat în cele şase versete.
Este o viziune care i-a fost dată profetului, o licărire a finalului,
pentru ca el să nu slăbească, nici să nu se clatine, ci să poată merge
mai departe şi să-i determine pe concetăţenii săi să continue marea
luptă din domeniul spiritual. Cu alte cuvinte, i-a fost dată pentru a-l
încuraja, pentru a-l întări. Iar aceasta este una dintre cele mai tipice
acţiuni ale lui Dumnezeu cu privire la poporul Său. Avem nevoie de
încurajare în lupta în care suntem implicaţi. Într-adevăr, nu am fi
capabili să mergem mai departe, dacă Dumnezeu nu ne-ar da aceste
încurajări din când în când.
Culegerile noastre de imnuri sunt pline de ele:
Uneori o lumină surprinde
Creştinul în timp ce cântă;
Este Domnul care Se ridică
Cu vindecare pe aripile Sale.
(W. Cowper)
El o face din când în când. Deodată are loc o spargere a norilor şi
apare o străfulgerare, o rază de lumină. Este dată de Dumnezeu, în
îndurarea Sa, pentru a ne încuraja, pentru a ne ajuta să mergem mai
departe. Suntem chemaţi să ne confruntăm cu situaţia. Este sumbră,
jalnică, chinuitoare, epuizantă. Iar tendinţa noastră este de a eşua şi
de a ne poticni. De fapt, noi toţi ne-am poticni dacă, din când în când,
Dumnezeu nu ar face pentru noi exact lucrul pe care l-a făcut la acest
punct pentru Isaia şi pentru copiii lui Israel.
Să înţelegem că există anumite lucruri de care trebuie să ne amintim
în mod constant. Scripturile au fost date, după cum ne spune apostolul
Pavel, nu doar pentru învăţătura noastră, ci şi pentru încurajarea
noastră. De aceea Biserica Noului Testament, în înţelepciunea ei, a fost
condusă de Duhul Sfânt să încorporeze aceste Scripturi ale Vechiului
Testament cu cele ale Noului. Este acelaşi Dumnezeu care acţionează şi
ceea ce a făcut atunci, face încă pentru noi. Acesta este modul în care
Dumnezeu lucrează, încă, cu poporul Său credincios. Doresc să sugerez,
aşadar, că ceea ce vom privi acum constituie cea mai mare încurajare
posibilă pentru rugăciune şi mijlocire. Şi numai când vom înţelege
semnificaţia acestui tablou măreţ, această viziune care i-a fost dată
profetului, vom putea merge mai departe într-un mod care să ducă la
binecuvântarea unei revărsări puternice a Duhului lui Dumnezeu. Aceasta
este calea lui Dumnezeu. Întâi avem problema, apoi îndemnul la rugăciune
şi după aceea doar o încurajare, ca să nu ne descurajăm chiar înainte
să fi început.
Când privim, aşadar, la acest pasaj, vedem că este o viziune.
Profetului i s-a dat deodată o viziune a cuiva care venea din Edom, din
Boţra, care era capitala Edomului. El apare şi este minunat de privit.
Dar lucrul care atrage deodată atenţia profetului este că veşmintele îi
sunt pătate de sânge. Iată că vine cineva care, evident, a fost implicat
într-o luptă mare, într-o mare încăierare. Şi totuşi pentru profet este
evident că omul este biruitor. El a trecut printr-o luptă cât se poate
de sângeroasă şi totuşi a triumfat, şi iată-l stropit cu sânge, venind
în măreţia puterii sale. Ce înseamnă aceasta? Care este mesajul de aici
pentru poporul lui Dumnezeu?
Există câteva dificultăţi în această privinţă. Observaţi că
Apocalipsa 19 este un comentariu cât se poate de uimitor despre toate
acestea, şi există şi alte locuri în Scriptură care se referă la acelaşi
lucru. Edom este întotdeauna folosit în Biblie pentru a simboliza şi
reprezenta puterile care Îi sunt opuse lui Dumnezeu şi poporului Său.
Edom, la origine, provine din Esau. Astfel că puteţi vedea aceasta ca o
imagine a contrastului dintre Iacov şi Esau. Esau este omul profan, omul
care nu obţine dreptul de întâi născut, omul care preţuieşte o mâncare
de linte şi alte lucruri mai mult decât un drept de întâi născut –
perspectiva lumească, tot ceea ce Îi este opus lui Dumnezeu şi
lucrurilor Duhului. Când citiţi Scripturile, urmăriţi acest cuvânt Edom
şi referirile la edomiţi şi veţi descoperi întotdeauna că în tipologia
scripturală îi reprezintă pe duşmanii lui Dumnezeu, pe duşmanii ultimi
ai lui Dumnezeu, cei care sunt împotriva lui Dumnezeu, a gloriei Sale şi
a împărăţiei Sale.
Astfel dar, când citiţi despre ei în Scriptură, veţi descoperi că îi
reprezintă pe cei care se opun în mod literal şi real copiilor lui
Israel. Au făcut aceasta când copiii lui Israel trebuiau să intre în
ţara promisă şi au făcut-o şi ulterior, după ce au intrat în ea. Acest
popor al Edomului reprezintă duşmanul tradiţional al Israelului lui
Dumnezeu în Vechiul Testament. Dar, bineînţeles, nu se opreşte la
aceasta. Edomiţii reprezintă, de asemenea, puterile care s-au opus
Domnului Isus Hristos. Nu contează cui aparţin sau din ce naţiune
provin; simbolic, acesta este Edomul. Toate forţele şi puterile care
s-au adunat împotriva Fiului lui Dumnezeu reprezintă Edomul spiritual.
Şi, în acelaşi fel, reprezintă opoziţia şi ostilitatea care au fost
manifestate împotriva Bisericii primare. Nu la multă vreme după ce
Biserica a luat fiinţă, a început persecuţia şi, după cum vă amintiţi,
s-au făcut încercări pentru exterminarea Bisericii. Există o mare
ilustraţie a acesteia în Fapte, capitolul 12. Dar există multe altele,
multe puteri care s-au adunat în încercarea de a înăbuşi şi a nimici
Biserica primară.
Edom reprezintă, de asemenea, puterea care s-a opus Bisericii
Creştine de-a lungul secolelor. Dacă nu am văzut nimic altceva în timpul
acestor studii ţinute despre această chestiune a trezirii, am
încrederea că ne-au oferit măcar un sens al istoriei. Biserica luptă
astăzi pentru viaţa ei, dar nu este prima dată când o face. S-a
întâmplat de multe ori până acum. Edom rămâne, Edom stă mereu de veghe,
gata să se năpustească asupra noastră, gata să ne distrugă. Edomul
spiritual este acolo şi de multe ori a avut succese mari, a fost
triumfător, iar Biserica pare să fi fost într-o stare muribundă, aproape
moartă. Este la fel şi astăzi, iar toate puterile şi forţele care se
ridică împotriva noastră sunt simbolizate de Edom: împărăţia
întunericului, împărăţia iadului, împărăţia Diavolului, împărăţiile
acestei lumi. Suntem în aceeaşi condiţie ca cea din perioada de istorie
la care se referă Isaia, pustiită şi părăsită.
Iar, în cele din urmă, trebuie să reţinem faptul că Edom reprezintă,
de asemenea, forţele care se vor aduna în încercarea finală de a-L
înfrânge pe Dumnezeu, pe Cristosul Său şi pe creştini, într-o luptă mare
la Armaghedon. Acesta este Edom; toată această putere care Îl urăşte pe
Dumnezeu şi doreşte să-L doboare, adunându-şi oştirile nevăzute pentru
conflictul final. Edom!
Vedeţi acum imaginea care a fost descrisă aici de profet în viziunea
sa. Iar de-a lungul secolelor, când Biserica lupta pentru viaţa ei şi
când s-a confruntat cu teama dispariţiei, a fost obiceiul ei să facă
referire la acest pasaj şi, adeseori, acesta a dat o nouă viaţă copiilor
lui Dumnezeu. Ei s-au rugat probabil ani de zile, dar nimic nu s-a
întâmplat. Duşmanul părea să devină mai puternic, în timp ce puterile
Bisericii păreau să scadă, iar oamenii au început să se întrebe dacă
merita să meargă mai departe. Totul era împotriva lor. Deodată s-au
întors la aceasta şi au avut viziunea într-un mod proaspăt, fiind
încurajaţi şi continuând să se roage. Fie ca acesta să fie efectul
asupra noastră, privind şi noi la această viziune! Eşti epuizat şi
slăbit? Te simţi descurajat? Ai un sentiment al disperării cu privire la
întregul viitor al Bisericii Creştine şi al cauzei lui Dumnezeu?
Cunoaştem ceva despre aceste puteri ostile. Ni se vorbeşte în mod
constant despre ele. Ce ne poate fi de folos? Există vreo speranţă
pentru noi? Când începem să ne simţim astfel, nu există nimic mai
important decât să ne menţinem ochii deschişi, să fim străjeri pe
ziduri, cu privirea aţintită la orizont, la dealurile îndepărtate.
Există vreo speranţă? Aici nu există nici una, aşa că haideţi să privim
în depărtare. Ne-am organizat forţele, ne rugăm, priveghem şi totuşi ne
întrebăm cum ar putea ceva să ne salveze când, deodată, cineva strigă
„Cine este acesta? Cine este acesta care vine din Edom, din Boţra, în
haine roşii?” Şi, imediat, apare o speranţă. În mijlocul întunericului
şi al disperării, al deznădejdii, apare această persoană. „Cine este
acesta?” Şi relatarea continuă.
Trebuie să ne amintim, pur şi simplu, de această Persoană
binecuvântată, singura speranţă, ultima speranţă, da, dar speranţa
neclintită. „Cine este Acesta …?” Haideţi să privim la El împreună. Să
ne oprim din a mai privi lumea din jurul nostru şi să privim la El. Asta
este ceea ce Biserica are nevoie să facă – să-şi ridice capul şi să
privească la El. „Cine este Acesta…?” Să încetăm să mai privim la
comunism. Să încetăm să mai privim la materialism, la ştiinţă şi la
toate lucrurile despre care auzim atât de mult şi despre care vorbim
atât de mult. Să ne întoarcem ochii de la ele. „Cine este Acesta…?” Aici
se află speranţa pentru Biserică. Acesta este modul de a fi încurajaţi
în rugăciune, în mijlocire. Ştiţi, prietenii mei, necazul nostru se
datorează faptului că privim atât de mult la alte lucruri şi că am uitat
adevărul despre El. De aici frământarea noastră, febrilitatea noastră
şi sentimentul de deznădejde. Responsabilitatea noastră, repet, este să
privim la El. Şi ce vedem?
Primul lucru care-l izbeşte pe profet este gloria Persoanei Sale.
„Acesta, care vine… în haine strălucitoare, şi calcă mândru, în
plinătatea puterii Lui?” De aici trebuie să începem întotdeauna.
Cuvintele „calcă mândru” înseamnă, de fapt „falnic, grandios”: „…în
haine strălucitoare, grandios în măreţia puterii Sale?” Ce Persoană
importantă! Priviţi-L de aproape. Cine este Acesta? „Veniţi”, strigă
profetul, „voi oameni abătuţi şi descurajaţi. Veniţi şi aruncaţi o
privire acestei Persoane. Cine este Acesta?” Şi se retrag înapoi de
uimire la vederea gloriei, a grandorii, a demnităţii, a maiestăţii şi a
puterii Sale. El este un izbăvitor care vine din Edom. A existat o luptă
crâncenă, iar El a biruit. Cine este El? Iată singura speranţă pentru
Biserică – să privească la El.
Dar cine este acesta, atât de slab şi modest? Cine este acesta care
lucrează ca tâmplar? Cine este acesta care doarme într-o corabie, care
este flămând şi însetat? Cine este acesta care este arestat, judecat şi
condamnat, dat la moarte în slăbiciune aparentă, care moare pe cruce şi
este îngropat într-un mormânt? Cine este acesta? Mulţumiri fie aduse lui
Dumnezeu că noi cunoaştem răspunsul – Împăratul slavei, Fiul lui
Dumnezeu! Dragii mei prieteni, acesta este creştinismul în totalitatea
sa. În orice situaţie, acesta este lucrul de care trebuie să ne ţinem şi
la care trebuie să privim întotdeauna. Mântuitorul nostru este Fiul lui
Dumnezeu, nimeni altul.
Bineînţeles, aceasta este marea temă a acestui profet. Când revine la
acest aspect al profeţiei sale în capitolul 40, el o introduce imediat,
exprimând-o în următoarele cuvinte:
Un glas strigă: „Pregătiţi în pustie calea Domnului, neteziţi în
locurile uscate un drum….” Pentru cine? „…pentru Dumnezeul nostru! Orice
vale să fie înălţată, orice munte şi orice deal să fie plecate,
coastele să se prefacă în câmpii, şi strâmtorile în vâlcele! Atunci se
va descoperi slava Domnului, şi în clipa aceea orice făptură o va vedea;
căci gura Domnului a vorbit.”
Este vorba de această Persoană grandioasă, glorioasă, nimeni altul decât Fiul etern al lui Dumnezeu.
Profeţii şi psalmiştii, în momentele lor profetice, au văzut cu toţii
asta. În adâncurile deznădejdii lui Israel, ale disperării sale, un
psalmist strigă: „Am dat ajutorul Meu unui viteaz” (Ps. 89: 19). „La ce
vă uitaţi?”, spun ei. „De ce priviţi doar la duşmanii voştri? Priviţi la
El, a dat ajutorul Său unui viteaz.” Care este speranţa noastră astăzi?
Este aceasta: „Mare este taina evlaviei…: ‘[Dumnezeu] a fost arătat în
trup’” (1 Tim. 3: 16). Privim la lume. Ne amintim că psalmistul, în
Psalmul 8, vorbeşte despre ceruri şi despre lună, despre soare şi despre
stele, şi spune „Ce este omul? …toate le-ai pus sub picioarele lui.”
Dar noi privim în jur şi spunem „Nu le vedem puse sub picioarele
omului.” „Spui că Biserica Creştină este Biserica lui Dumnezeu, dar
uită-te la situaţia ei”, spune cineva. Atacată de edomiţi, înfrântă de
duşmanii ei, luptându-se pentru a înainta, apelând la cutare şi la
cutare. Simţim că totul este împotriva noastră, că suntem pustiiţi şi
părăsiţi. Nu vedem că toate lucrurile ne sunt supuse. „Nu”, răspunde
autorul epistolei către Evrei, „dar… pe Isus, Îl vedem ‘încununat cu
slavă şi cu cinste’” (Evrei 2: 9). Acesta este răspunsul. Şi pentru că
vedem aceasta, spune el, vedem totul. Să ne deposedeze de bunurile
noastre, să ne dea la moarte, să ne masacreze, să facă ce doresc. Noi Îl
vedem pe Isus şi, pentru că El este acolo, vom fi şi noi acolo. El este
ancora de după perdea. Îl vedem pe Isus încoronat cu slavă şi cinste.
Şi doar creştinii sunt cei care Îl văd încoronat cu slavă şi cinste,
care sunt încrezători şi siguri şi care pot să continue cu rugăciunile
şi mijlocirile lor. „Cine este Acesta…?” Este Împăratul gloriei; este
Fiul atotputernic al lui Dumnezeu. Nu suntem lăsaţi singuri, El este
alături de noi, El este printre noi, El este în tabără.
Acum trebuie să mergem mai departe, să luăm în considerare celelalte
lucruri care ni se spun despre El, dar există un punct de la care
trebuie să pornim întotdeauna. Dacă aş crede, aşa cum fac unii, că Isus
din Nazaret a fost doar un om, şi nu Fiul cel veşnic al lui Dumnezeu, şi
că singura noastră speranţă este că am primit învăţătura Sa şi că
trebuie să ne luptăm să o punem în practică, aş fi, dintre toţi oamenii,
cel mai lipsit de speranţă şi cel mai pesimist. Aş spune „Haideţi să
închidem Biserica. Suntem terminaţi. Este sfârşitul.” Dar El este Fiul
etern al lui Dumnezeu. El este Împăratul, Dumnezeul cel veşnic,
nemuritor, invizibil, în veşminte strălucitoare, în demnitatea,
grandoarea şi măreţia puterii Sale.
Citim apoi, mai departe, despre neprihănirea Sa. Îşi răspunde Sie
Însuşi. Profetul spune: „Cine este acesta…?” El răspunde, „Eu sunt Cel
ce am făgăduit mântuirea”. Aceasta este marea lui caracteristică. El
este Împăratul neprihănirii. Lumea este plină de minciuni şi de
înşelăciune, de vanitate şi de fals. Dar Dumnezeu este drept şi sfânt,
iar El a făcut o lume perfectă şi dreaptă. Apoi au pătruns păcatul şi
nelegiuirea. Iar Domnul este preocupat de neprihănire. Este pasiunea
vieţii Sale. El a venit în această lume datorită neprihănirii. El este
descris ca Odrasla neprihănirii, Odrasla neprihănită (Ier. 33: 15). De
aceea a venit. Păcatul este dezordine şi nelegiuire, păcatul este
fărădelege şi răzvrătire. Iar Dumnezeu este neprihănit, şi scopul
venirii acestei Persoane în lumea aceasta este de a aduce înapoi
neprihănirea. De aceea a învăţat El aşa cum a făcut-o, de aceea a murit
aşa cum a făcut-o: „Pe El Dumnezeu L-a rânduit mai dinainte să fie… o
jertfă de ispăşire… în aşa fel încât să fie neprihănit” – neprihănit –
„şi totuşi să socotească neprihănit pe cel ce crede în Isus” (Rom.
3:25-26). Întregul obiectiv al mântuirii este restaurarea neprihănirii,
neprihănire pe pământ, precum şi neprihănirea care este în cer. Scopul
Său este de a produce o stare în care pacea va fi ca un râu, şi
neprihănirea ca valurile mării. „Vorbesc în neprihănire, aceasta este
preocuparea mea, aceasta este conversaţia mea, acesta este modul meu de a
gândi, totul este legat de neprihănire.”
El este adevărul; El este viaţa. Da, înseamnă aceasta, dar cred că
mai înseamnă ceva, care este foarte mângâietor. El vorbeşte în
neprihănire, ceea ce înseamnă că nu există echivoc în vorbirea Sa, că nu
există incertitudine. El a făcut o promisiune, a făcut cunoscut scopul
Său, a arătat planul Său, şi spune poporului Său tremurând şi
înfricoşat, „Eu vorbesc în neprihănire”. Ceea ce a promis va înfăptui cu
siguranţă. „Căci îndurările Sale dăinuiesc, mereu statornice, mereu
sigure.” Unul din titlurile care I se acordă în cartea Apocalipsa este
„Cel credincios”. Şi, oameni descurajaţi, amintiţi-vă aceasta.
Indiferent ce s-ar întâmpla în jurul tău, El a promis, El a spus şi, cu
siguranţă, va duce la îndeplinire: „Eu vorbesc în neprihănire.”
Dar este mai mult. Încerc să ofer aici o imagine compozită. Am putea
să ne petrecem timpul cu oricare din aceste descrieri ale Sale, dar
vreau să menţionez un alt lucru pe care El îl repetă. Observaţi că
există o repetare a mâniei şi a urgiei. Profetul întreabă, de asemenea,
„Dar pentru ce Îţi sunt hainele roşii, şi veşmintele Tale ca veşmintele
celui ce calcă în teasc?”
Răspunsul este „Eu singur am călcat în teasc, şi nici un om dintre
popoare nu era cu Mine; i-am călcat astfel în mânia Mea şi i-am zdrobit
în urgia Mea; aşa că sângele lor a ţâşnit pe veşmintele Mele, şi Mi-am
mânjit toate hainele Mele cu el. Căci în inima Mea era o zi de
răzbunare, şi venise anul celor răscumpăraţi ai Mei.” Şi, din nou, „Am
călcat astfel în picioare popoare în mânia Mea, le-am îmbătat în urgia
Mea, şi le-am vărsat sângele pe pământ.” Nu există nimic mai încurajator
decât aceasta. Înseamnă că aceasta este mângâierea şi speranţa noastră
astăzi, că mânia Sa şi urgia Sa sunt împotriva edomiţilor. El a spus „Nu
era nimeni să M-ajute… atunci braţul Meu Mi-a fost într-ajutor, şi
urgia Mea M-a sprijinit.” Iată-L, lăsat singur să lupte cu această
teribilă putere şi El spune „urgia Mea M-a sprijinit.” Mulţumiri fie
aduse lui Dumnezeu pentru urgie. „Ce înseamnă aceasta?” întreabă cineva.
Daţi-mi voie să o exprim în termeni obişnuiţi, în felul următor:
neprihănirea şi gloria lui Dumnezeu sunt pasiunea Lui. De aceea a venit
din cer. El a venit din cer, în primul rând pentru a revendica gloria
lui Dumnezeu şi onoarea Sa şi nu doar pentru a ne salva. Nu mă
înţelegeţi greşit, dar marele motiv a fost gloria lui Dumnezeu, care a
fost necinstită de Diavolul şi de păcat. Iar Hristos a venit pentru a
restabili, ca să spunem aşa, gloria şi onoarea lui Dumnezeu. El este
mânios împotriva răului. Mânia Sa este îndreptată împotriva duşmanilor
Sfântului şi Neprihănitului Său Tată. El era mistuit de o râvnă pentru
casa lui Dumnezeu. Nu a spus El astfel? „Râvna pentru casa Ta Mă mănâncă
pe Mine” (Ioan 2: 17).
Nu cunosc nimic mai mângâietor decât aceasta. Vedem ceva din puterea
şi urgia duşmanilor moderni, a Edomului modern. Ce se poate face în
această privinţă? Putem, tu şi cu mine, să găsim o modalitate de a o
potoli şi controla? Eşuăm în mod evident. Lucrurile merg din rău în mai
rău, în ciuda tuturor eforturilor noastre. Trebuie răul să triumfe
deasupra tuturor, nu poate nimic să fie făcut cu privire la forţele
iadului? Iată singura mea mângâiere. Vedeţi Fiul binecuvântat al lui
Dumnezeu, El îl urăşte cu o ură divină şi sfântă. Mânia Sa este asupra
lui. Urgia Sa este împotriva lui. Şi El este hotărât să îl zdrobească,
să îl reprime şi să îl distrugă, pentru ca Numele şi gloria lui Dumnezeu
să domnească peste tot, iar poporul Său să fie răscumpărat.
Apoi, următorul lucru pe care-l accentuează este victoria Sa. Deşi
este pătat de sânge şi stropit în felul acesta, de parcă ar fi călcat
struguri în teasc, El a triumfat, i-a ucis, i-a distrus şi i-a zdrobit.
Un alt accent este asupra faptului că a făcut-o singur: „Eu singur am
călcat în teasc, şi nici un om dintre popoare nu era cu Mine… Mă uitam
împrejur, şi nu era nimeni să M-ajute, şi Mă îngrozeam, dar nu era cine
să Mă sprijinească.” El a călcat singur în teasc. Şi trebuie să
accentuăm aceasta, pentru un moment, pentru că este faptul mare şi
central al mântuirii creştine. Este marea temă a Bibliei, de la început
până la sfârşit, că lucrarea mântuirii este în întregime, în
exclusivitate, lucrarea Domnului Isus Hristos. Nimeni nu a participat la
ea. Nimeni nu a fost cu El. Tot ce a fost făcut, El a făcut singur.
Prima profeţie din Biblie ne spune că sămânţa femeii va zdrobi capul
şarpelui (Gen. 3: 15). Şi este această unica Persoană. Apostolul Pavel,
în Galateni 3: 16, se abate din discuţia sa pentru a accentua acest
punct. El spune „Acum, făgăduinţele au fost făcute ‘lui Avraam şi
seminţei lui’. Nu zice: ‘Şi seminţelor’ (ca şi cum ar fi vorba de mai
multe), ci ca şi cum ar fi vorba numai de una: ‘Şi seminţei tale’, adică
Hristos.” Da, s-a ajuns la un punct în care poporul lui Dumnezeu s-a
rezumat la o singură persoană, şi a fost această Persoană binecuvântată,
care a venit ca sămânţă a lui Avraam, nu asumându-şi natura îngerilor.
El şi numai El a devenit reprezentantul nostru în luptă. Şi cât de des
s-a referit El la aceasta. Cât de adesea a fost singur. „Şi s-a întors
fiecare acasă”, citesc la sfârşitul capitolului 7 din Ioan, iar
următoarea propoziţie este „Isus S-a dus la muntele Măslinilor”. De ce?
Ei bine, El nu avea casă. Singuraticul Isus, singur.
Vă amintiţi de El, spre sfârşit, spunând ucenicilor Săi care
protestau afirmându-şi loialitatea: „Iată că vine ceasul… când veţi fi
risipiţi fiecare la ale lui; şi pe Mine Mă veţi lăsa singur” (vezi Ioan
16:32). Şi, din nou, în acel moment teribil de agonie din Grădina
Ghetsimani, El îl alege pe Petru, pe Iacov şi pe Ioan dintre cei
doisprezece, îi ia deoparte, îi lasă şi pleacă singur. Iată-i; le cere
să Îşi amintească de El şi să se roage, doreşte ca ei să vegheze
împreună cu El. Ei dorm. El merge mai departe şi este singur în agonia
Lui. Singur, înfruntând chestiunea ultimă, a bea paharul. „Tată, dacă
este cu putinţă, depărtează de la Mine paharul acesta! Totuşi nu cum
voiesc Eu, ci cum voieşti Tu” (Matei 26: 39). Singur, fără să aibă pe
nimeni care să-L ajute, El ia paharul. Singur, căci citim „Atunci toţi
ucenicii L-au părăsit şi au fugit.” Petru L-a tăgăduit. Îndrăzneţul,
impulsivul, încrezătorul în sine Petru, care a protestat spunând că va
merge împreună cu El prin iad. Toţi L-au părăsit şi au fugit. El a
călcat singur în teasc. El a murit singur. El a luat asupra Lui, pe
umerii Lui, păcatele lumii, singur.
Şi aceasta continuă chiar şi după aceea, căci, în Apocalipsa 5, citim
următoarele. Lui Ioan i se oferă viziunea unei cărţi având sigiliile
istoriei, cartea istoriei.
Şi am văzut un înger puternic, care striga cu glas tare: „Cine este
vrednic să deschidă cartea şi să-i rupă peceţile?” Şi nu se găsea nimeni
nici în cer, nici pe pământ, nici sub pământ, care să poată deschide
cartea, nici să se uite în ea. Şi am plâns mult, pentru că nimeni nu
fusese vrednic să deschidă cartea şi să se uite în ea. Şi unul din
bătrâni mi-a zis: „Nu plânge: Iată că Leul din seminţia lui Iuda,
Rădăcina lui David, a biruit ca să deschidă cartea….”
Când nimeni altul în cer sau pe pământ nu poate să o facă, este Unul
care poate. „Eu singur am călcat în teasc.” Şi El singur este Domnul
istoriei, şi poate să deschidă cartea şi să-i rupă peceţile. Mântuirea
este în totalitate, în întregime, şi în exclusivitate în Domnul Isus
Hristos. Să nu aduci un petic al neprihănirii tale care este ca o cârpă
murdară lângă El. Cel ce se laudă, să se laude în Domnul. Nu vorbi
despre bunătatea şi eforturile tale, totul este în El. Mulţumiri fie
aduse lui Dumnezeu că este aşa. „Eu singur am călcat în teasc.” El poate
să o facă singur, El a făcut-o singur. Ce a făcut El? În Vechiul
Testament i-a cucerit pe duşmanii lui Israel. El a fost îngerul care a
fost cu Biserica, spune Ştefan în marea lui predică. El a fost Cel care i
S-a arătat lui Moise în rugul care ardea. El a fost Căpetenia oştirii
Domnului care i S-a arătat lui Iosua, în afara Ierihonului, în acel
moment de criză. El, Domnul oştirilor, Căpetenia armatelor lui Israel,
aceeaşi Persoană.
Şi am putea merge mai departe, astfel, în Vechiul Testament, privind
la El şi luând în considerare ce a făcut. Dar să venim acum la cruce. Ce
se întâmpla acolo? O mare luptă se desfăşura, o mare bătălie. Toate
puterile iadului ieşiseră împotriva lui. „Dar iată ce s-a întâmplat”, ne
spune Pavel, în Coloseni 2: 15: „A dezbrăcat domniile şi stăpânirile,
şi le-a făcut de ocară înaintea lumii, după ce a ieşit biruitor asupra
lor prin cruce.” Prin moartea Sa. Ele crezuseră că L-au terminat. Şi-au
adunat ultimele rezerve, lupta se dădea mai departe. Edomiţii şi-au scos
ultimele rezerve, dar El le-a cucerit, le-a zdrobit, le-a făcut de
ruşine în mod deschis, biruind asupra lor, a făcut-o singur. Nimeni nu
L-a ajutat. Nimeni nu a fost capabil să-L ajute. El, prin moartea Sa
singuratică şi solitară, l-a distrus pe cel care avea puterea morţii,
adică pe Diavolul.
Apoi, în cele din urmă, haideţi să privim la El acolo, murind pe
cruce. El moare, ei coboară trupul Său şi îl pun într-un mormânt.
Rostogolesc o piatră la intrarea acestuia, îl pecetluiesc, iar soldaţii
sunt acolo pentru a veghea şi a păzi. Iată-L zăcând acolo, este
terminat. Dar aşteptaţi un moment! Ce este aceasta? Ce văd? Cine este
Acesta pe care-L văd deodată, stând pe ţărm, dimineaţa, după ce Petru şi
alţii fuseseră la pescuit toată noaptea şi nu prinseseră nimic? Este
cineva la ţărm. Cine este Acesta?
Mormântul este gol. Credincioşii s-au adunat împreună într-o cameră
încuiată, de frica iudeilor. Deodată, cineva apare în mijlocul lor. Cine
este Acesta? Este aceeaşi Persoană. El a triumfat chiar asupra morţii,
şi a mormântului. El a adus la lumină viaţa şi nemurirea. El poate să
privească moartea, mormântul, şi la fel putem face şi noi, şi să spună
„Unde îţi este biruinţa, moarte? Unde îţi este boldul, moarte?” (1 Cor.
15: 55).
Priviţi, voi, sfinţilor: priveliştea este minunată:
Vedeţi Omul Suferinţei acum,
Din luptă S-a întors biruitor:
Orice genunchi se va pleca înaintea Lui.
(T. Kelly)
L-aţi văzut? Priviţi, sfinţilor, ridicaţi-vă capetele, priviţi la El.
Cine este Acesta? Este Împăratul gloriei. „Porţi, ridicaţi-vă capetele;
ridicaţi-vă, porţi veşnice, ca să intre Împăratul slavei!” (Ps. 24: 7).
Oh, primirea glorioasă, regală, eternă a cerului. Aceasta a făcut El.
Şi, de-a lungul istoriei Bisericii, de-a lungul secolelor, El a făcut
acelaşi lucru. Biserica a fost pe moarte, părea terminată. Deodată
apare El, duşmanii sunt împrăştiaţi şi Biserica este adusă din nou la
viaţă. Aceasta este ceea ce se înţelege prin trezire: timpuri de
înviorare datorită prezenţei Domnului. Aceasta înseamnă trezirea: că
Biserica are încă o licărire a viziunii. Biserica Îl vede şi, văzându-L,
poate să zâmbească şi să râdă la toţi duşmanii ei. Trezirea este
întotdeauna lucrarea Lui. El întotdeauna calcă singur în teasc.
Bineînţeles, El foloseşte oameni, dar nu trebuie să aduci laudă
oamenilor. Pot fi Calvin, Luther, Wesley, Whitefield sau oricare
altcineva. El calcă singur în teasc. Atunci când apare El, cu vindecarea
pe aripile Sale, duşmanul este înfrânt, iar Biserica este adusă la
viaţă. Este întotdeauna El, şi numai El. Iar trezirea înseamnă să-L vezi
în gloria Sa, să te întorci la El şi să te rogi Lui.
Aceasta este trezirea dar, stai o clipă! Va veni o zi măreaţă şi
grandioasă. O zi care va întrece în glorie şi în uimire tot ce ne putem
imagina. Va veni o zi când se va vedea Cineva venind pe norii cerului,
trecând peste aceştia, înconjurat de sfinţii Săi îngeri. Iar oamenii vor
striga „Cine este Acesta care vine?” Iar răspunsul este acelaşi.
Persoana maiestuoasă, în haine strălucitoare, care calcă mândru în
plinătatea puterii Sale, este Împăratul împăraţilor, Domnul domnilor,
venind pentru lupta finală, pentru înfrângerea finală a tot ceea ce
aparţine iadului. Totul este acolo, în Apocalipsa 19. „Era îmbrăcat cu o
haină muiată în sânge. Numele Lui este: «Cuvântul lui Dumnezeu» … le va
cârmui cu un toiag de fier. Şi va călca cu picioarele teascul vinului
mâniei aprinse a atotputernicului Dumnezeu” (v. 13, 15). El este
Împăratul împăraţilor şi Domnul domnilor. Iar El a venit ca să distrugă
pentru totdeauna, fiecare duşman şi tot ceea ce I se opune: „Şi am văzut
fiara şi pe împăraţii pământului şi oştile lor”, da, toate imperiile
acestei lumi. Toate „ism”-urile – comunismul, materialismul şi toate
celelalte. Apostolul Ioan le-a văzut pe toate:
Şi oştile lor, adunate ca să facă război cu Cel ce şedea călare pe
cal şi cu oastea Lui. Şi fiara a fost prinsă. Şi împreună cu ea, a fost
prins proorocul mincinos, care făcuse înaintea ei semnele, cu care
amăgise pe cei ce primiseră semnul fiarei, şi se închinaseră icoanei ei.
Amândoi aceştia au fost aruncaţi de vii în iazul de foc, care arde cu
pucioasă. Iar ceilalţi au fost ucişi cu sabia, care ieşea din gura Celui
ce şedea călare pe cal. Şi toate păsările s-au săturat de carnea lor.
Crezi că se va întâmpla aceasta? Se va întâmpla. Trăim cu această
speranţă. Aceasta este esenţa creştinismului. El vine. Eşti înfricoşat
de aceşti duşmani din prezent? El îi va nimici cu cuvântul gurii Sale,
cu strălucirea şi cu gloria venirii Sale. Oroarea care pare să fie
lăsată să se dezlănţuie pe pământ astăzi va fi nimicită complet, până
când nu va rămâne nici un vestigiu. El va veni să facă aceasta.
Hristosul care a venit ca un Prunc în Betleem, tâmplarul, fiul Mariei,
va veni în gloria şi maiestatea Sa deplină. Şi întreaga lume, orice ochi
Îl va vedea, da, chiar şi cei care L-au lovit şi L-au străpuns. Iar
împăraţii şi toţi mai marii lumii vor fi umiliţi şi înfrânţi. „Ziua
încoronării se apropie curând”. Creştini, L-aţi văzut? Aţi fost uimiţi
de El? Aţi strigat plini de mirare „Cine este Acesta? Cine este Acesta
care m-a salvat? Cine este Acesta care îmi asigură eternitatea? Cine
este Domnul Bisericii?” Şi cunoaşteţi răspunsul? Nu există nimic mai
minunat decât să fii cetăţean într-o asemenea împărăţie, să aparţii unui
asemenea Mântuitor.
Glorioase lucruri s-au spus despre tine,
Sion, cetatea Dumnezeului nostru;
Cel al cărui Cuvânt nu poate fi încălcat,
A făcut din Tine locuinţa Lui.
Aşezată pe Stânca Veacurilor,
Cine poate tulbura odihna ta sigură?
Înconjurată de zidurile mântuirii,
Poţi zâmbi la toţi duşmanii tăi.
(John Newton)
Uită-te din nou la ei şi uită-te cu dispreţ. Zâmbeşte-le. Chiar şi
Diavolului împotriveşte-i-te în Numele lui Hristos şi el va fugi de la
tine. Ce privilegiu să aparţii unui asemenea împărat! Ce bucurie, ce
mângâiere şi încurajare să ştii că biruinţa Lui este sigură, că triumful
Său va fi total.
Prin urmare, aşa cum ne găsim astăzi, haideţi să privim la El, să ne
rugăm Lui, să-I cerem să ne dea o manifestare, doar o mostră a ceea ce
urmează să facă, o încurajare între timp. Să-L rugăm să Se ridice, să
nimicească aceşti duşmani şi să ne ridice din nou, să ne facă tari în
puterea Lui. Ce privilegiu să putem face aceasta! Există, pe de altă
parte, ceva mai teribil sau mai îngrozitor, decât să nu Îi aparţii Lui?
Oh, tragedia oamenilor care aparţin lumii şi nu lui Hristos şi
împărăţiei Sale. Este valabil pentru tine – tu, care trăieşti pentru
lume, a cărui inimă este fermecată de ea, care te desfătezi în ea şi
care te scuzi pentru creştinismul tău; tu, a cărui inimă este cu lumea
şi nu cu acest Hristos. Ştii că dacă vei muri astfel, va veni o zi când
vei fi călcat sub picioarele Sale, ca strugurii în teasc, şi nimicit de
la gloria prezenţei Sale şi de la bucuria însoţirii Sale binecuvântate?
Creştini, aceasta va fi soarta tuturor necredincioşilor. Nu apasă
aceasta asupra inimii tale, a minţii şi a spiritului tău? Nu te
îngrijorează? Nu te rogi pentru ei? Nu Îi ceri lui Dumnezeu să
împuternicească slujitorii Săi? Nu te rogi pentru trezire? Ei vor merge
în iad, vor fi zdrobiţi sub picioarele Sale. Nu crezi că este timpul să
începem să simţim povara sufletelor lor în duhurile noastre? Nu crezi că
ar trebui să ne rugăm fără încetare, cerându-I să dea putere
Evangheliei Sale, să vină la noi, să ne învioreze, să ne dea această
putere şi această autoritate irezistibilă, pentru ca ei să poată fi
izbăviţi de mânia care va veni – da, de mânia Mielului, a Mielului lui
Dumnezeu, „care ridică păcatul lumii”?
În aceasta a constat încurajarea care i-a fost dată profetului.
Mulţumiri fie aduse lui Dumnezeu, ne este dată încă şi nouă! L-ai văzut?
Ai întrebat sau întrebi acum „Cine este Acesta?” Domnul meu! Dumnezeul
meu! Mântuitorul meu! Răscumpărătorul meu! Totul în toate!
Editorial
Martyn Lloyd Jones, 13 martie 2009
Dumnezeu intervenind
- Despre sfârșitul felului de viață a lui Richard Baxter Dr. Bates, 12 iulie 2024
- Preeminența Evangheliei - Un capitol din cartea Hristosul preeminent Paul Washer, 06 aprilie 2024
- De ce S-a întrupat Fiul lui Dumnezeu? Valentin Leonaș, 11 decembrie 2023
- Răscumpărarea mâinilor! Valentin Leonaș, 11 mai 2023
- Sarea fără puterea de a săra, lumina fără lumină Martyn Lloyd-Jones, 11 aprilie 2023
- Lăsați jocurile! Ocupați-vă de vițel! Valentin Leonaș, 22 noiembrie 2022
- Un capitol din cartea „Mărturia lui Howell Harris” Howell Harris, 05 martie 2022
- Fragment relevant pentru zilele noastre din cartea „Predici despre trezire” C.H. Spurgeon, 07 februarie 2022
- Fragment dintr-un comentariu asupra Cântarii cântărilor, carte care se află în lucru Autor necunoscut, 06 ianuarie 2022
- MLJ despre aroganța celor care susțin încetarea anumitor daruri ale Duhului Martyn Lloyd-Jones, 31 octombrie 2021
- Valoarea timpului și importanța răscumpărării acestuia Jonathan Edwards, 19 iulie 2021
- Despre răscumpărarea vremii John Wesley, 05 iulie 2021
- Odihna veșnică a sfinților Richard Baxter, 25 mai 2021
- Vindecarea miraculoasă - fragment din carte Henry Frost, 03 februarie 2021
- Johan Brentz Joel Beeke & Diana Kleyn, 05 ianuarie 2021
- Un adevărat slujitor al lui Dumnezeu Joel Beeke & Diana Kleyn, 28 octombrie 2020
- Cum a folosit Dumnezeu o furtună Joel Beeke & Diana Kleyn, 28 septembrie 2020
- Încredere George C. Neumark, 1621-1681, 22 august 2020
- Însetez, oh Miel rănit al lui Dumnezeu Atribuită lui John Wesley, 25 iulie 2020
- Răscumpărarea omului Ivan Plett, 24 iunie 2020
- Nenorocirea omului și puterea lui Dumnezeu Martyn Lloyd Jones, 11 iunie 2020
- Pocăința: singurul răspuns potrivit! Valentin Leonaș, 27 aprilie 2020
- Dragostea de sine William Faber, 20 aprilie 2020
- Gândurile și roadele lor C.H. Spurgeon, 13 aprilie 2020
- Din lac în puț Valentin Leonaș, 02 aprilie 2020
- Supunere Jeanne Marie de la Motte-Guyon, 30 martie 2020
- Ademenit în pustiu Gerhard Tersteegen, 26 martie 2020
- Poporul lui Dumnezeu Martyn Lloyd Jones, 22 martie 2020
- Dacă Dumnezeu este pentru noi... Martyn Lloyd Jones, 17 martie 2020
- John Sung - Mesagerul trezirii de la Dumnezeu pentru Biserica din China Peter Chung, unul din convertiții dr-lui Sung, 12 februarie 2020
- John Sung - Epilog Leslie Lyall, 24 ianuarie 2020
- Cum să înfrunți atacurile lui Satan John Newton, 09 decembrie 2019
- Armele firii versus armele duhovnicești - mărturisire Valentin Leonaș, 02 decembrie 2019
- Cauzele, natura și semnele declinului în har John Newton, 19 octombrie 2019
- Nu vă irosiți timpul și banii cu N.T. Wright! Valentin Leonaș, 18 octombrie 2019
- Călăuzirea divină John Newton, 01 octombrie 2019
- Semnele unei chemări în lucrare John Newton, 19 septembrie 2019
- Întrebuințarea bună a Legii John Newton, 09 septembrie 2019
- Cusururi în caracterul creștin John Newton, 01 septembrie 2019
- Rugați pe Domnul secerișului să scoată lucrători la secerișul Lui! Valentin Leonaș, 12 august 2019
- Concluzie (ultimul capitol din cartea Baza unitații creștine) Martyn Lloyd-Jones, 23 aprilie 2019
- Împărăția lui Dumnezeu aici și acum? Valentin Leonaș, 22 martie 2019
- Trei feluri de învățători Valentin Leonaș, 11 martie 2019
- Fragment din cartea „Închinarea în familie” Donald S. Whitney, 29 ianuarie 2019
- În pragul dintre ani Valentin Leonaș, 31 decembrie 2018
- Introducere - Acest foarte neînsemnat frate al Meu, Dani Valentin Leonaș, 12 decembrie 2018
- Ana și Penina Valentin Leonaș, 26 noiembrie 2018
- Vai ce păcat îngrozitor! Valentin Leonaș, 21 noiembrie 2018
- În nimeni decât în Tine Valentin Leonaș, 08 noiembrie 2018
- Botezul cu Duhul Sfânt Martyn Lloyd Jones, 19 octombrie 2018
- Prietenul Mirelui Martyn Lloyd-Jones, 15 aprilie 2018
- Acesta este Regele meu! S.M. Lockridge, 07 aprilie 2018
- Unul din planurile lui Satan de a-i tine pe sfinti intr-o stare mizerabila Thomas Brooks, 19 februarie 2018
- Isus - Omul muncitor Samuel L. Brengle, 03 ianuarie 2018
- Despre duhul de invidie Jonathan Edwards, 10 iulie 2017
- Mesajul Evangheliei Valentin Leonaș, 01 februarie 2017
- Credință mântuitoare sau altfel de credință? Valentin Leonaș, 17 ianuarie 2017
- Desțeleniți-vă un ogor nou! Valentin Leonaș, 04 octombrie 2016
- În dezacord Valentin Leonas, 20 mai 2016
- Relația creștinului cu Legea Martyn Lloyd Jones, 07 aprilie 2016
- Torța Mărturiei - O altfel de Istorie a bisericii John Kennedy, 19 februarie 2016
- Se caută Profeți William Fetler, 02 februarie 2016
- Fragment din cartea autobiografică "Har din abundență pentru căpetenia păcătoșilor" John Bunyan, 07 ianuarie 2016
- Problema evanghelizării (capitolul 6 din cartea ''Predici de actualitate pentru crestini'') Martyn Lloyd Jones, 27 august 2015
- Păziţi-vă de spiritul romantic în religie A.W. Tozer, 06 mai 2015
- Declinul lecturilor bune A.W. Tozer, 01 martie 2015
- Tragedia risipei A.W. Tozer, 08 februarie 2015
- Meditaţie de Anul Nou A.W. Tozer, 31 decembrie 2014
- Frumuseţe de Crăciun A.W. Tozer, 16 decembrie 2014
- Un creştin nu-şi poate permite să învinovăţească A.W. Tozer, 20 noiembrie 2014
- Păziţi-vă de infatuare A.W. Tozer, 02 noiembrie 2014
- Vânturile de toamnă A.W. Tozer, 28 septembrie 2014
- Despre reproducerea şoarecilor bălţaţi (din "Omul, sălaşul lui Dumnezeu") A.W. Tozer, 20 august 2014
- Ţi-e frică să judeci? Lowell Brueckner, 14 iulie 2014
- Câștigurile crucii (capitolul 12 din Calea Crucii) Gregory Mantle, 17 iunie 2014
- Păcatul care pleacă ultimul A.W. Tozer, 16 aprilie 2014
- Dumnezeu trebuie să fie iubit pentru ceea ce este El Însuşi A.W. Tozer, 19 martie 2014
- Oh, Doamne, întoarce-ne din nou la Tine! A.W. Tozer, 19 februarie 2014
- Sfinţenia înainte de potop; sau umbli tu cu Dumnezeu? Samuel L. Brengle, 22 ianuarie 2014
- "Eu sunt Acela" (din cartea "Apa vie") Martyn Lloyd Jones, 21 decembrie 2013
- O rugăciune Francois de Fenelon, 29 noiembrie 2013
- Recunoscător? Da, dar cui? (din cartea Dimensiunea sufletului) A.W. Tozer, 22 septembrie 2013
- Darul pătrunderii profetice este imperativ astăzi -- Partea II (din cartea Dimensiunea sufletului) A.W. Tozer, 19 august 2013
- Darul pătrunderii profetice este imperativ astăzi -- Partea I (din cartea Dimensiunea sufletului) A.W. Tozer, 07 august 2013
- Ce putem spune despre trezire -- Partea IV (din cartea Dimensiunea sufletului) A.W. Tozer, 12 iulie 2013
- Ce putem spune despre trezire -- Partea III (din cartea Dimensiunea sufletului) A.W. Tozer, 07 iulie 2013
- Ce putem spune despre trezire -- Partea II (din cartea Dimensiunea sufletului) A.W. Tozer, 29 iunie 2013
- Ce putem spune despre trezire -- Partea I (din cartea Dimensiunea sufletului) A.W. Tozer, 18 iunie 2013
- Dovada exterioară a harului interior (capitolul 4 din cartea "Acei metodişti uimitori") A.W. Tozer, 22 mai 2013
- Cum să fii umplut cu Duhul Sfânt (capitolul 3 din broşura "Cum să fii umplut cu Duhul") A.W. Tozer, 01 mai 2013
- Nevoia de reformă A.W. Tozer, 14 aprilie 2013
- Pentru cercetare J. Gregory Mantle, 07 aprilie 2013
- O descurajare şi o încurajare Valentin Leonaş, 24 martie 2013
- Niciun păcat nu este privat (din cartea Dimensiunea sufletului) A.W. Tozer, 13 martie 2013
- Sfaturi legate de lectură Richard Baxter, 19 februarie 2013
- Folosul şi abuzul cărţilor bune, Partea V (un editorial din cartea Dimensiunea sufletului) A.W. Tozer, 13 februarie 2013
- Folosul şi abuzul cărţilor bune, Partea IV (un editorial din cartea Dimensiunea sufletului) A.W. Tozer, 07 februarie 2013
- Folosul şi abuzul cărţilor bune, Partea III (un editorial din cartea Dimensiunea sufletului) A.W. Tozer, 01 februarie 2013
- Folosul şi abuzul cărţilor bune, Partea II (un editorial din cartea Dimensiunea sufletului) A.W. Tozer, 26 ianuarie 2013
- Folosul şi abuzul cărţilor bune, Partea I (un editorial din cartea Dimensiunea sufletului) A.W. Tozer, 20 ianuarie 2013
- Intrând într-un an nou (Capitol din cartea Apa vie) Martyn Lloyd Jones, 01 ianuarie 2013
- Ce a stabilit naşterea lui Hristos? (din cartea Ridicarea pânzelor) A.W. Tozer, 18 decembrie 2012
- Formarea unui om (din cartea Ridicarea pânzelor) A.W. Tozer, 10 decembrie 2012
- Orientaţi spre ambele direcţii (din cartea Ridicarea pânzelor) A.W. Tozer, 13 noiembrie 2012
- Gunoaie doctrinare despre Persoana şi lucrarea Duhului Sfânt (din cartea Trezirea, cap.4) Martyn Lloyd Jones, 04 noiembrie 2012
- Substitute ale uceniciei (Un editorial din Ridicarea pânzelor) A.W. Tozer, 11 octombrie 2012
- Ridicarea pânzelor (Un editorial din cartea Ridicarea pânzelor) A.W. Tozer, 28 august 2012
- Mântuirea umblă pe pământ (Un editorial din cartea Ridicarea pânzelor) A.W. Tozer, 09 august 2012
- TÂNĂRULUI EARLSTON Samuel Rutherford, 16 iulie 2012
- Mărturie Samuel L. Brengle, 04 iulie 2012
- Biruinţa asupra mâniei prin puterea Duhului Sfânt (din cartea Când vine Duhul Sfânt) Samuel L. Brengle, 23 iunie 2012
- Pregătirea locuinţei Lui (Un capitol din cartea Când vine Duhul Sfânt) Samuel L. Brengle, 12 iunie 2012
- Cum să citeşti biografie creştină Martyn Lloyd Jones, 04 iunie 2012
- Datoria de a ne opune A.W. Tozer, 13 mai 2012
- Puterea cere separare A.W. Tozer, 02 mai 2012
- Obligaţia noastră creştină de a ne păsa A.W. Tozer, 25 aprilie 2012
- Despre căutarea darurilor spirituale (Din cartea Bucurie negrăită) Martyn Lloyd Jones, 17 aprilie 2012
- Fără botezul cu Duhul Sfânt nimeni nu este suficient de pregătit pentru a predica (Din cartea Bucurie negrăită) Martyn Lloyd Jones, 12 aprilie 2012
- Integrare sau repudiere? (un capitol din cartea Preţul neglijenţei) A.W. Tozer, 05 aprilie 2012
- Avem nevoie să fim eliberaţi de teama firească (un capitol din cartea Preţul neglijenţei) A.W. Tozer, 25 martie 2012
- Sfinţenia personală este primordială (un capitol din cartea Preţul neglijenţei) A.W. Tozer, 10 martie 2012
- Serviciul creştin de înmormântare are nevoie de reformă (un capitol din cartea Preţul neglijenţei) A.W. Tozer, 28 februarie 2012
- Strigătul misionar! Valentin Leonaş, 25 februarie 2012
- Maranata! Valentin Leonaş, 18 februarie 2012
- Despre cruce şi purtarea ei Valentin Leonaş, 12 februarie 2012
- Lipsa emoţiilor în religie - motiv de smerire (fragment din cartea Emoţiile religioase) Jonathan Edwards, 29 ianuarie 2012
- Formula pentru succesul spiritual (Un capitol din cartea Succesul şi creştinul) A.W. Tozer, 16 ianuarie 2012
- Secretul biruinţei (Un capitol din carte Succesul si crestinul) A.W. Tozer, 27 decembrie 2011
- Hristos şi Biserica Lui vor birui (Fragment din cartea Trestia frântă) Richard Sibbes, 09 decembrie 2011
- Către cititor (Prefaţa cărţii Trestia frântă) Richard Sibbes, 22 noiembrie 2011
- Esenţa credinţei (Un capitol din cartea Hristos, Fiul etern) A.W. Tozer, 08 noiembrie 2011
- Arta adevăratei închinări (Din cartea Creştinul acela incredibil) A.W. Tozer, 21 octombrie 2011
- Bogăţiile noastre nerevendicate (Din cartea Creştinul acela incredibil) A.W. Tozer, 05 octombrie 2011
- Slujind în stare de urgenţă (Din cartea Creştinul acela incredibil) A.W. Tozer, 22 septembrie 2011
- Slujba nopţii (Din cartea Creştinul acela incredibil) A.W. Tozer, 08 septembrie 2011
- Importanţa examinării de sine (Din cartea Creştinul acela incredibil) A.W. Tozer, 13 august 2011
- Caracteristicile omului spiritual (Din cartea Creştinul acela incredibil) A.W. Tozer, 02 august 2011
- Pedeapsa şi purtarea crucii nu sunt acelaşi lucru (Din cartea Creştinul acela incredibil) A. W. Tozer, 29 iulie 2011
- De ce este dat Duhul Sfânt? (Din cartea Creştinul acela incredibil) A.W. Tozer, 13 iulie 2011
- Tragedie în biserici - lipsa iluminării Valentin Leonaş, 27 iunie 2011
- Sfântul trebuie să umble singur (Din cartea, Omul: sălaşul lui Dumnezeu) A.W. Tozer, 31 mai 2011
- Trei răni care dovedesc credincioşia A.W. Tozer, 09 mai 2011
- Vechea şi noua cruce (Din cartea Omul: sălaşul lui Dumnezeu) A.W. Tozer, 21 aprilie 2011
- O rugăciune care trebuie înălţată zilnic din adâncul inimii Un purtător al crucii, 12 aprilie 2011
- Cauzele şi caracteristicile unei organizaţii Lowell Brueckner, 07 aprilie 2011
- Valoarea meditaţiei în citire Thomas Brooks, 28 martie 2011
- Cum să progresăm din punct de vedere spiritual? - din cartea, Omul: sălaşul lui Dumnezeu A.W. Tozer, 11 martie 2011
- Bucuria va veni la vremea ei A.W. Tozer, 01 martie 2011
- Pericolul şi beneficiul citirii unei cărţi bune A.W. Tozer, 17 februarie 2011
- Sunt rugăciunile tale plăcute lui Dumnezeu A.W. Tozer, 02 februarie 2011
- Sfinţind banalul A.W. Tozer, 16 ianuarie 2011
- Mutarea averii A.W. Tozer, 09 ianuarie 2011
- Lucrare şi închinare A.W. Tozer, 01 ianuarie 2011
- Puterile care ne modelează - din cartea "Născut după miezul nopţii" A.W. Tozer, 19 decembrie 2010
- Privind ţintă la Isus - O carte pentru cei flămânzi şi însetaţi după Isus Hristos , 09 decembrie 2010
- Ce este de făcut în privinţa diavolului? A.W. Tozer, 03 decembrie 2010
- Dumnezeu va fi totul în toate (aplicaţie) Isaac Ambrose, 06 noiembrie 2010
- Adevărata mortificare Isaac Ambrose, 17 octombrie 2010
- Domnul Isus trecând pârâul Chedron - aplicaţie Isaac Ambrose, 10 octombrie 2010
- Două minuni înfăptuite de Isus Hristos Isaac Ambrose, 26 septembrie 2010
- Trebuie să mergem la biserică? Valentin Leonaş, 11 septembrie 2010
- Mişcat sau transformat? Valentin Leonaş, 12 august 2010
- Eu sunt Domnul Dumnezeul tau Isaac Ambrose, 07 august 2010
- Motive care să ne încurajeze să privim la Isus Isaac Ambrose, 28 iulie 2010
- Despre citirea cărţilor Lowell Brueckner, 11 iulie 2010
- Păcatul de omitere Lowell Brueckner, 21 iunie 2010
- Caracterul lui Dumnezeu A.W. Tozer, 13 mai 2010
- Monolog al unui suflet convins de păcat Joseph Alleine, 25 aprilie 2010
- O întâlnire proaspătă cu Dumnezeu Vance Havner, 29 martie 2010
- Umplut cu Duhul Gregory Mantle, 21 martie 2010
- Căsătoria cu altul Gregory Mantle, 15 februarie 2010
- Un mesaj pentru timpul prezent Charles Spurgeon, 05 ianuarie 2010
- Meditaţie asupra naşterii lui Isus Hristos Isaac Ambrose, 03 decembrie 2009
- Caracteristicile unei vieţi controlate de Duhul Sfânt Lowell Brueckner, 15 noiembrie 2009
- O scrisoare către un suflet pe care el nu l-a văzut niciodată, însă a cărui caz i-a fost expus de un prieten Robert Murray M'Cheyne, 08 noiembrie 2009
- Isus este Calea, Adevărul şi Viaţa (o predică din cartea lui M'Cheyne) Robert Murray M'Cheyne, 18 octombrie 2009
- Mândria spirituală (fragment din cartea lui Edwards, în curs de pregătire) Jonathan Edwards, 06 septembrie 2009
- Alţii au voie, tu nu G.D. Watson, 17 august 2009
- Vântul suflă în estul Texasului Mark Tomlinson, 04 august 2009
- În arena credinţei Erich Sauer, 13 iulie 2009
- O pasăre legată cu o sfoară Charles Spurgeon, 23 iunie 2009
- Rugaciune Sfântul Augustin (354-430), 12 iunie 2009
- Duhul Focului (Drumul spre Rusalii) Samuel Chadwick, 16 mai 2009
- Afară din tabără Ovidiu Miron, 27 aprilie 2009
- Provocarea Rusaliilor Samuel Chadwick, 05 aprilie 2009
- Dumnezeu intervenind
- Părinţi creştini consacraţi Andrew Murray, 21 februarie 2009
- Marele zeu Amuzament A.W.Tozer, 14 februarie 2009
- Izvorul adevăratei bucurii Valentin Leonas, 27 ianuarie 2009
- ...şi noi tot nu suntem mântuiţi! Ovidiu Miron, 06 ianuarie 2009
- Rugaciune II Anomin, preluat din Valley of Vision, 30 noiembrie 2008
- Cum primeşti pierderile vieţii Dave Brueckner, 12 noiembrie 2008
- Pocăinţa ... la control Daniel Grigoriciuc, 17 septembrie 2008
- Fragment din cartea "Oameni care s-au întâlnit cu Dumnezeu" A.W.Tozer, 27 august 2008
- Rugăciune anonim, 18 august 2008
- Isus este biruitor! A.W. Tozer, 23 iulie 2008
- Trebuie să spunem Amin Lowell Brueckner, 11 iulie 2008
- O scrisoare William B. Burns, 25 iunie 2008
- Dumnezeu l-a auzit pe Ilie pentru ca Ilie L-a auzit pe Dumnezeu A.W.Tozer, 09 iunie 2008
- Hristos Se arată John Fletcher, 27 mai 2008
- Făgăduinţa Împăratului Frances Ridley Havergal, 28 aprilie 2008
- O jertfă vie Thomas Cook, 31 martie 2008
- Mărturia lui Thomas Cook Thomas Cook, 19 martie 2008
- 50 de motive pentru care Isus a venit să moară John Piper, 25 februarie 2008
- Tragedie în Biserică - lipsa darurilor A.W.Tozer, 28 ianuarie 2008
- Putere de sus John Greenfield, 01 ianuarie 2008
- Scopurile Întrupării (Partea a IV-a - Pentru a pregăti a doua venire) G. Campbell Morgan, 22 decembrie 2007
- Scopurile întrupării (Partea a III-a - Pentru a nimici lucrările diavolului) G. Campbell Morgan, 21 decembrie 2007
- Scopurile întrupării (Partea a II-a - Ca să ia păcatele) G. Campbell Morgan, 19 decembrie 2007
- Scopurile Întrupării (Partea I - Pentru a-L revela pe Tatăl) G.Campbell Morgan, 17 decembrie 2007
- Rugăciune I Anonim, preluat din cartea Valley of Vision, 30 noiembrie 2007
- Pogoară-Te, Doamne! Roger Ellsworth, 30 octombrie 2007
- Calea lui Dumnezeu, nu a noastra Martyn Lloyd Jones, 15 octombrie 2007
- Lipsa de curaj duce la conformitate Lowell Brueckner, 30 august 2007
- Flămând după Dumnezeu John Piper, 07 august 2007
- Căutare după goliciune Paul Washer, 13 iulie 2007
- Cum să ne rugăm pentru a primi ceea ce cerem? R.A. Torrey, 13 aprilie 2007
- EL SI NUMAI EL Martyn Lloyd Jones, 01 ianuarie 2007
- Decembrie Valentin Leonas, 01 decembrie 2006
- ,,Nu vă mai încredeţi dar în om!!" Paul Washer, 16 noiembrie 2006
- VAZÂND LUCRURILE DIN PERSPECTIVA LUI DUMNEZEU Lowell Brueckner, 09 octombrie 2006
- Circumstanţele în care Domnul ne-a pus pe inimă să începem această lucrare Valentin Leonaş, 03 octombrie 2005