Torța mărturiei face parte din lista cărților recomandate de Leonard Ravenhill. Postăm aici câteva fragmente de la finalul acestei cărți pentru o mai bună informare cu privire la mesajul ei:
Ar fi greu de explicat în termeni
care să satisfacă un om neregenerat modul în care copiii lui Dumnezeu se
recunosc unul pe altul, dar oamenii regenerați știu cum se recunosc unii pe
alții copiii lui Dumnezeu, pentru că mărturia Duhului este o călăuză de
încredere. Judecata omenească poate întuneca acea mărturie și s-ar putea să se
facă greșeli, dar atâta vreme cât mărturia Duhului este călăuza, chestiunea
părtășiei nu va fi niciodată o problemă. Dificultatea apare atunci când este
stabilit un anumit test care să satisfacă mintea omului ca fiind o calificare
pentru părtășie, ocolind mărturia Duhului.
Mărturia bisericii este pozitivă,
nu doar reacționară. Fără îndoială, rămâne un element de reacție, exact în
aceeași măsură în care neprihănirea lui Hristos reacționează corect împotriva
lipsei de evlavie a lumii, însă biserica separată din 2 Tim. 2:22 este în
primul rând o mărturie pentru adevăr, nu o mărturie împotriva erorii. Este o
mărturie pentru adevărul că toți cei care sunt născuți din Duhul în familia lui
Hristos sunt una și trebuie să crească și să mărturisească împreună în părtășia
bisericii unde Domnul locuiește în mijlocul lor. Biserica se întâlnește bazată
pe acest temei pozitiv, fără să-i adauge ceva, fără să-i îndepărteze ceva. Dar
impune sacrificiu. Înseamnă luarea crucii, crucea înțelegerii greșite, a
rușinii, de a fi numit „separatist”. Însă orice mișcare spirituală a început cu
sacrificiu. Aceasta este o altă lecție a istoriei.
Adevărata biserică este scena
unei lupte continue, spirituale pentru existență. „Dreptarul învățăturilor
sănătoase, pe care le-ai auzit de la mine, ține-l”, îl îndeamnă Pavel pe
Timotei (2 Tim.1:13). Dacă nu ne ținem strâns de părtășia bisericii, va
aluneca din strânsoarea noastră. Dintre toate lucrurile, ea este cel mai
puternic atacată. Este ispitită de sectarism să-și limiteze creșterea la o
anumită accentuare a adevărului creștin. Când cedează în fața uneia dintre
aceste ispite, urmează decăderea, pentru că progresul a fost limitat, și când a
ajuns la capătul progresului său posibil, trebuie să dispară ca putere
spirituală. Aceasta este imaginea pe care o portretizează istoria așa de
elocvent, imaginea puterii spirituale urmată de decădere, dar din orice scenă
de decădere, Dumnezeu Își cheamă afară rămășița. Denominațiile de astăzi sunt
adesea bisericile de ieri. Fiecare dintre ele a purtat torța mărturiei până
într-un punct, apoi s-a abătut de la cale pentru a se odihni mulțumită cu ceea
ce a realizat. Dar torța a fost preluată de alții, și va fi purtată mai departe
până când Domnul Însuși va veni. Așadar, biserica nu cunoaște nicio
continuitate organizațională. Continuitatea ei stă în viața spirituală a
oamenilor lui Dumnezeu, oriunde aceasta are oportunitatea de a se manifesta
prin adunarea lor laolaltă în Numele Lui.
Este ordinea lui Dumnezeu astăzi
la fel de mult cum a fost și în vremurile nou-testamentare ca oamenii Lui să se
adune doar pe baza relației lor cu El, dar am face bine să privim puțin mai
îndeaproape la unele dintre ispitele implicate dacă e să ni se permită și mai
departe să purtăm torța mărturiei. În multele exemple citate despre lucrarea
lui Dumnezeu, se poate observa cât de adesea unul sau doi oameni înzestrați au
jucat un rol deosebit de proeminent. Așa a fost rânduit de Dumnezeu, pentru că
Dumnezeu lucrează prin oamenii Lui potrivit darurilor pe care li le dă. Totuși,
fiecare mișcare spirituală este mai mare decât orice om. E ușor să înțelegem
lucrul acesta când privim retrospectiv, dar nu e totdeauna la fel de ușor în
realitate, când oamenii trăiesc așa de mult prin vedere în timp ce declară
solemn că trăiesc doar prin credință. Este mult mai ușor să ne adunăm în jurul
unui om decât în jurul Domnului, iar biserica va avea totdeauna de înfruntat
această ispită atunci când Domnul găsește un vas destoinic în mod deosebit
pentru folosul Lui. Lumea și religia organizată vor fi totdeauna gata să-i
ajute, să-i numească urmași ai unui Priscilian, sau ai unui Wycliffe, sau a
unui Haldane, oricum, dar nu urmași ai lui Hristos. Acesta a fost pericolul în
fața căruia adunarea din Corint aproape că cedase atunci când Pavel le-a scris
prima sa epistolă.
Adunarea fundamentată pe temeiul
sigur al Scripturii înfruntă un pericol foarte subtil, pericolul nu de a
accepta de bunăvoie o poziție denominațională sau sectară, ci de se lăsa dusă
în așa ceva. „Exclusivismul”, între cei care sunt cu adevărat copii ai lui
Dumnezeu, este un cuvânt odios. Adunarea este separată de organizații lumești
și ecleziastice nu pentru a fi exclusivă, ci pentru a fi inclusivă, fiindcă
numai în afara taberei denominaționalismului și sectarismului se poate menține
urarea de bun-venit pentru toți cei care sunt regenerați, indiferent de
trecutul lor religios.
De-a lungul secolelor, oamenii
lui Dumnezeu care au căutat părtășie numai în jurul lui Hristos s-au luptat
pentru anonimat. În mod consecvent, au negat numele unui om sau altă etichetă
care le‑a fost dată, dorind să fie cunoscuți doar ca creștini, sau frați, sau
după un astfel de nume simplu care își poate găsi justificarea în Scriptură.
Întotdeauna a fost o bătălie pierdută, iar pentru unii s-ar putea să pară
neimportantă, însă atunci când un grup de credincioși a fost dispus să accepte
un nume, a acceptat de asemenea și limitările care au venit împreună cu el.
Lupta pentru anonimat nu este un factor nesemnificativ în lupta bisericii
pentru existența sa.
Viața spirituală, acolo unde este
singura bază a părtășiei bisericii, nu este nepreocupată de chestiuni
doctrinare. Din contră, e preocupată în mod vital, și întotdeauna preocupată,
astfel că doctrina nu este ceva învățat dintr-un manual și cu care termini
repede, ci o intrare progresivă în mai mult și mai mult din plinătatea
Cuvântului Adevărului. Biblia începe cu experiența, și de acolo merge mai
departe la o înțelegere mai deplină. Experiența dinamică a unirii cu Hristos nu
poate decât să determine atitudinea noastră față de El. Ce om, care a fost cu
adevărat regenerat, poate crede că Domnul Isus Hristos a fost doar o ființă
umană failibilă? Cei care aparțin familiei lui Dumnezeu vor dezvolta o doctrină
care Îl onorează pe El. Istoria ne învață că doar dogma nu poate proteja
niciodată viața spirituală a bisericii, dar viața Duhului este în sine cea mai
sigură protecție a doctrinei sănătoase.
Principiul părtășiei, de pildă,
în familia lui Dumnezeu unde toți credincioșii sunt preoți, exclude imediat
acceptarea unei distincții între clerici și laici și adoptarea unei forme
episcopale de guvernare. Oriunde oamenii sunt dispuși să asculte implicațiile
principiilor spirituale așa cum se găsesc ele în Cuvântul lui Dumnezeu, vor
descoperi că ordinea în adunare nu lasă multe de stabilit prin alegere
omenească, și nu permite nici aplicarea unei forme reci, mecanice. Dezvoltarea
sistemelor foarte organizate ale creștinismului denominațional, așa cum le
cunoaștem noi astăzi, nu are niciun motiv spiritual valabil și nu a slujit
decât la păstrarea „Bisericilor” care, de altfel, ar putea să nu mai existe
deloc de vreme ce viața Duhului s-a depărtat de ele.
Viața spirituală și ordinea
scripturală a bisericii merg împreună. Ordinea este urmarea vieții, dar este de
asemenea adevărat și inversul, că continuitatea vieții depinde de ordine. Toți
credincioșii sunt preoți și toți sunt martori. Adunarea nu recunoaște niciun
membru al părtășiei ei ca fiind non-participant. Adunarea este punctul focal al
slujirii și responsabilității creștine. Ordinea ei trebuie să încurajeze
curgerea constantă a vieții spirituale, altfel, ordinea în sine va fi distrusă.
Nici nu-i poate atrage în părtășia ei pe cei neregenerați. Viața și lucrarea
adunării nu pot oferi o momeală trainică pentru cei neconvertiți, pentru că
părtășia, închinarea, mijlocirea sunt lucruri străine de viața acestei lumi.
În unele țări de astăzi există o
mare preocupare printre marile grupuri creștine de a face ca biserica să fie
populară. Este adusă în joc orice schemă imaginabilă pentru a atrage oameni în
Biserică. S-a uitat faptul că adevărata biserică nu poate fi niciodată
atrăgătoare pentru lume, și că niciodată nu a fost menită să fie așa. E ceva
complet dincolo de înțelegerea lumii. Oamenii sunt aduși în biserică prin
mărturia copiilor Domnului care formează biserica. Când viața lui Hristos este
exprimată printr-o ordine spirituală, credincioșii vor menține o mărturie
eficientă din punct de vedere spiritual. Alții vor fi regenerați și vor fi
adăugați bisericii nu pentru că ei, ca oameni lumești, au fost atrași de ea, ci
pentru că au fost supuși unei schimbări divine care-i face în stare să intre în
viață la un nivel mai înalt. Misiunea bisericii nu este de a se ajusta lumii,
ci de a vedea oameni schimbați astfel încât ei să se ajusteze bisericii.
Biserica Noului Testament nu este doar o teorie.
Este o realitate a acestui secol al XX-lea așa cum a fost și a primului secol.
Principiile Cuvântului neschimbător al lui Dumnezeu, după ce au fost
demonstrate și testate timp de aproape 2000 de ani, s-au dovedit a fi
aplicabile fiecărui veac și fiecărei circumstanțe. Biserica cu autoritate,
sfântă, mărturisitoare, invincibilă a continuat și va continua, nu în spectacol
și paradă exterioară, ci oriunde Domnul a găsit un popor gata să se adune în
jurul Lui în supunere și ascultare. Este o biserică ce e în mod indisolubil
una, legată prin legăturile Duhului. În mijlocul conflictelor și tragediilor
cumplite ale așa-zisei istorii a Bisericii, viața mișcării spirituale a
bisericii a continuat să curgă de-a lungul veacurilor. Unitatea splendidă a
unei rase cerești, ce trăiește o viață cerească transmisă din generație
spirituală în generație spirituală nu a fost niciodată frântă. Ei încă sunt
străini și călători pe pământ, purtând ocara lui Hristos în afara taberii,
mergând „spre țintă, pentru premiul chemării cerești a lui Dumnezeu în Hristos
Isus”. Ei se adună în jurul lui Hristos, Capul lor, având Cuvântul Lui drept
călăuză, purtând torța mărturiei.