1.Pocăinţa mimată
„Pocăit”, un termen devenit un invectiv în spaţiul românesc. Apelativul
„pocăitule” are, în general, o conotaţie vădit dispreţuitoare. „Pocăiţi”
sunt consideraţi a fi cei care aparţin denominaţiilor evanghelice. Şi
totuşi, astăzi, însuşirea acestei titulaturi nu mai comportă
semnificaţia reală pe care o poartă termenul în sine. Mulţi pocăiţi nu
mai sunt pocăiţi. Asta se vede limpede. Chiar şi de către cei din afara
tronsonului evanghelic. Pocăinţa este mult subdimensionată. Totuşi nu e
dispărută încă. Dar o reevaluare se impune în mod cert.
A te pocăi, în termenii contemporani, nu este mare lucru. Pentru mulţi,
pocăinţa implică doar o schimbare a etichetei religioase. Dacă până mai
ieri cineva era membru practicant sau nepracticant al unei confesiuni
istorice, prin schimbarea membralităţii într-o biserică neoprotestantă,
respectivul devine astfel pocăit. Omul, nesatisfăcut cu ce oferea
climatul religios anterior, este convins că învăţătura pocăiţilor este
mult mai apropiată de revelaţia scripturală. Mai mult, consideră că
adoptarea acestei învăţături îi asigură şi o mai mare certitudine în
privinţa eternităţii. Şi atunci, schimbarea macazului se face cu destul
de multă uşurinţă, eventual cu câteva zgârieturi din partea celor care
au fost coreligionarii respectivului. Dar efectele în viaţa spirituală a
celor pocăiţi în asemenea manieră sunt subţiri sau inexistente.
Ce să mai vorbim de cei cu o moştenire evanghelică? Pocăinţa copiilor
din familii cu tradiţie neoprotestantă este uneori atât de inconsistentă
încât trece efectiv neobservată. Având o educaţie evanghelică, unii
adolescenţi sau tineri sunt atât de suprasaturaţi de informaţie biblică
încât nici măcar ei înşişi nu realizează dacă şi când au trecut de la
statutul de nepocăit la cel de pocăit. Unii, ca să îngroaşe gluma,
afirmă prostesc faptul că „s-au născut în pocăinţă”. Atunci să nu ne
mirăm că un procent covârşitor de români s-a născut creştin. Săracii de
ei şi săracii de noi dacă ne mulţumim cu astfel de start în viaţa
spirituală!
Oameni plini de sine, lipsiţi de patos pentru slujire, cu tendinţe
lumeşti şi materialiste umplu astăzi bisericile evanghelice. Nu ne putem
măguli cu numărul membrilor. Calitatea vieţii creştine a multora lasă
de dorit. Iar dacă unii chiar încep să trăiască diferit de restul
societăţii, faptul acesta nu schimbă realitatea că un număr alarmant de
membri ai bisericilor noastre doar au adulmecat pocăinţa. Cu toate
negaţiile posibile şi cu eventualele explicaţii sofisticate teologic ale
unora că respectivii sunt încă prunci spiritual, refuz să admit că
pocăinţa a avut loc în dreptul unora. Ştiu bineînţeles că pruncia
spirituală se caracterizează încă prin alunecări în păcat, dar ce ne
facem cu o trăire conştientă, perpetuă şi durabilă în păcat? Cum
explicăm indiferenţa crasă a membrilor noştri pentru rugăciune, pentru
citirea Bibliei sau chiar pentru simpla prezenţă la serviciile de cult,
ca să nu mai pomenim de o implicare semnificativă?
2.Pocăinţa subminată
Pocăinţa este percepută în vremurile noastre în termeni foarte vagi şi
lipsiţi de radicalism. Lipsa dovezilor pocăinţei l-a intrigat şi pe Ioan
Botezătorul. Oare de ce nu ne-ar tulbura şi pe noi? Dacă „puii de
năpârci” din vremea noastră sunt acceptaţi cu uşurinţă ca membri şi
asiguraţi că viaţa lor cu Dumnezeu este pe coordonate bune, asta
înseamnă că nici măcar noi, liderii, nu mai ştim să cântărim experienţa
religioasă măcar la nivelul la care o făcea profetul pustiei. Ori,
sinceri să fim, pocăinţa implică mult mai mult decât se mai solicită
astăzi. Dacă teologul german Dietrich Bonhoeffer insista, în secolul
trecut, că nu putem accepta noţiunea de har ieftin sau de credinţă
comodă, de ce noi, astăzi, am îndulci sau suprasimplifica Evanghelia? Să
nu mă înţelegeţi greşit! Eu nu spun că nu se mai propovăduieşte
pocăinţa în mediul evanghelic românesc, ci doar că este promovată o
pocăinţă lipsită de valenţe scripturale sau neconformă cu exigenţele
divine!
De fapt, influenţa este una subtilă şi de natură doctrinară. Cunosc
existenţa opiniilor unor reputaţi teologi care au catalogat pocăinţa
doar ca o schimbare a minţii, fără părere de rău sau întoarcere de la
păcat. Lewis Sperry Chafer şi Zane C. Hodges au opinat că pocăinţa nu
este necesară pentru mântuire, ci doar credinţa. Aceşti învăţaţi au
considerat că încercarea de a te pocăi ar reprezenta o îmbunare a lui
Dumnezeu prin strădanii proprii şi de aceea au respins pocăinţa în
termenii unei renunţări la păcat, catalogând-o drept mântuire prin
fapte. A-l primi pe Hristos doar ca Mântuitor ca urmare a unui exerciţiu
mental, fundamentat pe credinţa în adevărul revelat este, spun ei, un
pas obligatoriu, dar a-L primi şi ca Domn, reprezintă, în accepţiunea
lor, o opţiune.
În acest punct sunt de acord cu John MacArthur care susţinea că
mântuirea nu este posibilă fără domnia lui Hristos. De fapt, ca să crezi
în Hristos, mai întâi trebuie să realizezi starea deplorabilă în care
te găseşti, să deteşti acea stare şi să faci ceva pentru a o elimina.
Pocăinţa faţă de Dumnezeu precede credinţa în lucrarea lui Hristos.
Recunoaşterea, regretarea şi renunţarea la păcat se plasează în mod
logic înaintea credinţei în Cel care aduce remediul pentru păcat. Iar
fără o pocăinţă veritabilă nu se poate vorbi de o credinţă mântuitoare.
Dacă un om nu conştientizează realmente că este un păcătos incurabil, nu
va căuta cu disperare o soluţie mântuitoare. O inimă este pregătită să
creadă doar dacă în prealabil s-a pocăit aşa cum trebuie. Nu se grăbeşte
nimeni să se dea pe mâna medicilor chirurgi dacă nu a realizat că boala
respectivă este gravă. Nimeni nu repară o maşină dacă nu constată în
prealabil o defecţiune. Nimeni nu face curăţenie dacă nu observă mai
întâi mizeria. Nu are sens să crezi şi să accepţi soluţia cerului dacă
nu te vezi un păcătos.
3.Pocăinţa concretizată
Pocăinţa este cea care zdrobeşte pretenţiile umane. Dacă nu vezi păcatul
din viaţa ta la fel de negru precum îl vede Dumnezeu, dacă mai
consideri că ai anumite merite, că eşti cineva, că ai o reputaţie
religioasă, atunci pocăinţa nu s-a produs în măsura necesară în viaţa
ta! Sunt consternat când aud prin biserici rugăciuni de genul: „Doamne,
dacă te-am întristat cu ceva, te rog frumos să mă ierţi”. Această
generalizare indică o inimă lipsită de dorinţa unei pocăinţe autentice.
Pocăinţa se exprimă specific, nominal. Enumerarea păcatelor,
identificarea lor precisă, exprimarea lor concretă arată că eşti convins
pe deplin că acele stări, atitudini sau fapte l-au întristat pe
Dumnezeu şi că te doare şi pe tine de ele.
Iar dacă este să mai continuăm radiografierea întoarcerii la Dumnezeu,
ea se manifestă întotdeauna prin durere sufletească. Termenii ebraici
care desemnează pocăinţa de traduc prin a geme sau a gâfâi. Colegul de
rugăciune al vameşului arogant se bătea cu pumnul în piept şi invoca
mila divină, iar femeia păcătoasă avea lacrimi suficiente ca să ude
picioarele Mântuitorului. Ce să spunem de zilele noastre? Batistele au
cam ieşit din uz, făcând excepţie perioadele în care oamenii mai
contractează vreo gripă. Ca să nu mai spunem că pocăinţa în termeni
iudaici era asociată pe lângă plâns, cu post, cenuşă, saci şi ţărână
presărată pe cap. Probabil ne vine să râdem de asemenea gesturi. Le
cotăm drept prea deplasate, prea dure. Dar ar trebui să plângem. Să
plângem lipsa noastră de sensibilitate la păcat.
Atât de împietriţi suntem încât nici nu mai vedem necesar să vărsăm
lacrimi. Convertirile inconsistente, acompaniate de explicaţii seci
precum: „nu trebuie să simţi nimic. Nu trebuie să te bazezi pe
sentimente”, fac din bisericile noastre o adunătură de oameni
insensibili la propriul păcat. Este adevărat că nu ne fundamentăm
siguranţa pe lacrimile pocăinţei, dar nici nu anulăm plânsul pentru
păcat. Petru a plâns cu amar când a realizat ce a înfăptuit. Psalmistul
spunea că îl doare de păcatul lui (Ps. 38:18). Unii, de durere, şi-au
sfâşiat chiar hainele. Ştiu că asemenea stări nu sunt în armonie cu
ordinea, pioşenia şi chiar rigiditatea din unele biserici, dar vă
reamintesc faptul că marile treziri au început prin pocăinţă. Atât de
mari erau strigătele oamenilor după Dumnezeu încât se auzeau de la mari
distanţe. Astăzi, dacă suntem prea mândri ca să ne pocăim, nu vom
înregistra nici rezultatele spirituale la care visăm! Ne este ruşine de
oameni, ne este ruşine cu păcatul nostru şi de aceea îl mascăm. Dar vine
o zi când ceea ce am făcut la întuneric se va vesti de pe acoperişul
caselor! Mai bine le scoatem astăzi la lumină printr-o pocăinţă concretă
şi sfâşietoare.
4.Pocăinţa validată
Am analizat ani la rând modul în care se convertesc diverşi oameni. Sunt
sigur că au făcut-o şi alţii. Constatarea mea este că se înregistrează
uneori doar un uşor regret, manifestat poate prin niscaiva lacrimi. Dar o
exprimare reală a pocăinţei se face prin renunţare, nu doar prin
remuşcare. Cain, Esau şi Iuda s-au căit, dar nu s-au pocăit. A fost doar
o agonie a disperării care nu s-a finalizat într-o îndreptare a
situaţiei. A fost, în termeni paulini, o întristare a lumii care nu duce
la pocăinţă (2 Cor. 7:10). „Cine îşi ascunde fărădelegile nu
propăşeşte, dar cine le mărturiseşte şi se lasă de ele capătă îndurare”
(Prov. 28:13). Cocoloşirea unor practici, menţinerea lor, arată că mulţi
încă nu au rupt-o cu păcatul, nu au fugit de stricăciunea care este în
lume şi că nu şi-au răstignit firea pământească cu patimile şi poftele
ei.
Efesenii ne dau o lecţie zdrobitoare prin faptul că au ars cărţile de
vrăjitorie care valorau enorm. O inimă lipită de idolii de odinioară
este o inimă nepocăită. Ca să-l dau ca exemplu pozitiv şi pe Zacheu, el a
fost atât de marcat de puritatea lui Hristos încât a fost dispus să dea
jumătatea din averea sa înapoi şi să restituie împătrit celor
nedreptăţiţi. Cât ne-a costat pe noi pocăinţa? Cât te-a costat pe tine?
Ţi-ai asumat consecinţele trăirii tale în neascultare? Ţi-ai reparat
relaţiile? Ţi-ai reglat conturile? Sau eşti atât de iubitor de tine
însuţi încât eşti dispus să faci orice doar pentru aţi apăra imaginea?
Ai aruncat sticlele cu băutura care te-a robit? Ai eliminat cărţile care
te-au întunecat? Ai decis ferm să nu mai vizionezi ceea ce te seducea
odinioară? Ai recunoscut ilegalităţile din afacerile tale? Ai renunţat
la garderoba din trecut prin care te etalai şi aţâţai pe alţii? Ai
distrus orice ingredient de păgânătate din viaţa ta? Fără a fi făcut
acestea şi multe altele, pocăinţa cuiva este de doi bani.
Un aspect final, este acela că pocăinţa trebuie să culmineze cu o
experienţă conştientă a prezenţei lui Dumnezeu. Lipsa bucuriei
mântuirii, absenţa dorinţei după rugăciune, inexistenţa vieţii
îmbelşugate din Hristos trebuie să ne dea serios de gândit. Noi nu ne
bazăm siguranţa mântuirii pe faptul că ne-am pocăit, ci pe experienţa
concretă cu Dumnezeu care derivă din pocăinţă. Dacă pocăinţa este
aspectul negativ al convertirii, credinţa fiind aspectul pozitiv al
acesteia, atunci convertirea trebuie să se consume într-o experimentare a
mântuirii la modul cel mai evident posibil. Doar o presupunere vagă a
unei pocăinţe şi asumarea unei credinţe intelectuale cu care se laudă
chiar şi credinţele tradiţionale, ca să nu spun că şi dracii şi-o
revendică, nu ne garantează un start bun în relaţia cu Dumnezeu. Dar
pocăinţa autentică, acompaniată de credinţă sinceră, conduce la o
percepere incontestabilă a prezenţei Duhului Sfânt. Aşadar pocăinţa
produce sau cauzează iniţierea în creştinism. Pocăinţa este primul pas
spre Dumnezeu. Fără de ea, nici măcar nu s-a pus temelia vieţii
spirituale.
Pocăinţa, conform relatărilor biblice, trebuie să fie urmată de
revărsarea perceptibilă a darului Duhului lui Dumnezeu. Prin aceasta
creştinii din biserica primară au constat că Dumnezeu a dat şi
respectivilor pocăinţa ca să aibă viaţa! Pocăinţa nu s-a produs la modul
plenar dacă nu a adus după sine o confirmare divină. Validarea
pocăinţei o face Dumnezeu şi nu oamenii. Noi putem doar să punctăm modul
în care oamenii trebuie să se întoarcă la Dumnezeu. Replica divină
pentru pocăinţa cuiva este însă observată şi de noi. De aceea, o
evaluare a pocăinţei este absolut indispensabilă. Chiar dacă este un
adevăr care ţine de debut şi unii ar fi preferat să se fi discutat
despre aspecte profunde ale vieţii creştine, consider că fără un început
bun, nu are sens să abordăm chestiuni mai avansate. De aceea, vă îndemn
cu toată dragostea, verificaţi-vă pocăinţa. Dacă nu aţi început bine,
tot ceea ce s-a zidit ulterior se va nărui. Dar sper din toată inima ca
măcar cineva să-şi măsoare întoarcerea la Dumnezeu după standardele
biblice şi nicidecum după cele ale vremii.
Editorial
Daniel Grigoriciuc, 17 septembrie 2008
Pocăinţa ... la control
- Despre sfârșitul felului de viață a lui Richard Baxter Dr. Bates, 12 iulie 2024
- Preeminența Evangheliei - Un capitol din cartea Hristosul preeminent Paul Washer, 06 aprilie 2024
- De ce S-a întrupat Fiul lui Dumnezeu? Valentin Leonaș, 11 decembrie 2023
- Răscumpărarea mâinilor! Valentin Leonaș, 11 mai 2023
- Sarea fără puterea de a săra, lumina fără lumină Martyn Lloyd-Jones, 11 aprilie 2023
- Lăsați jocurile! Ocupați-vă de vițel! Valentin Leonaș, 22 noiembrie 2022
- Un capitol din cartea „Mărturia lui Howell Harris” Howell Harris, 05 martie 2022
- Fragment relevant pentru zilele noastre din cartea „Predici despre trezire” C.H. Spurgeon, 07 februarie 2022
- Fragment dintr-un comentariu asupra Cântarii cântărilor, carte care se află în lucru Autor necunoscut, 06 ianuarie 2022
- MLJ despre aroganța celor care susțin încetarea anumitor daruri ale Duhului Martyn Lloyd-Jones, 31 octombrie 2021
- Valoarea timpului și importanța răscumpărării acestuia Jonathan Edwards, 19 iulie 2021
- Despre răscumpărarea vremii John Wesley, 05 iulie 2021
- Odihna veșnică a sfinților Richard Baxter, 25 mai 2021
- Vindecarea miraculoasă - fragment din carte Henry Frost, 03 februarie 2021
- Johan Brentz Joel Beeke & Diana Kleyn, 05 ianuarie 2021
- Un adevărat slujitor al lui Dumnezeu Joel Beeke & Diana Kleyn, 28 octombrie 2020
- Cum a folosit Dumnezeu o furtună Joel Beeke & Diana Kleyn, 28 septembrie 2020
- Încredere George C. Neumark, 1621-1681, 22 august 2020
- Însetez, oh Miel rănit al lui Dumnezeu Atribuită lui John Wesley, 25 iulie 2020
- Răscumpărarea omului Ivan Plett, 24 iunie 2020
- Nenorocirea omului și puterea lui Dumnezeu Martyn Lloyd Jones, 11 iunie 2020
- Pocăința: singurul răspuns potrivit! Valentin Leonaș, 27 aprilie 2020
- Dragostea de sine William Faber, 20 aprilie 2020
- Gândurile și roadele lor C.H. Spurgeon, 13 aprilie 2020
- Din lac în puț Valentin Leonaș, 02 aprilie 2020
- Supunere Jeanne Marie de la Motte-Guyon, 30 martie 2020
- Ademenit în pustiu Gerhard Tersteegen, 26 martie 2020
- Poporul lui Dumnezeu Martyn Lloyd Jones, 22 martie 2020
- Dacă Dumnezeu este pentru noi... Martyn Lloyd Jones, 17 martie 2020
- John Sung - Mesagerul trezirii de la Dumnezeu pentru Biserica din China Peter Chung, unul din convertiții dr-lui Sung, 12 februarie 2020
- John Sung - Epilog Leslie Lyall, 24 ianuarie 2020
- Cum să înfrunți atacurile lui Satan John Newton, 09 decembrie 2019
- Armele firii versus armele duhovnicești - mărturisire Valentin Leonaș, 02 decembrie 2019
- Cauzele, natura și semnele declinului în har John Newton, 19 octombrie 2019
- Nu vă irosiți timpul și banii cu N.T. Wright! Valentin Leonaș, 18 octombrie 2019
- Călăuzirea divină John Newton, 01 octombrie 2019
- Semnele unei chemări în lucrare John Newton, 19 septembrie 2019
- Întrebuințarea bună a Legii John Newton, 09 septembrie 2019
- Cusururi în caracterul creștin John Newton, 01 septembrie 2019
- Rugați pe Domnul secerișului să scoată lucrători la secerișul Lui! Valentin Leonaș, 12 august 2019
- Concluzie (ultimul capitol din cartea Baza unitații creștine) Martyn Lloyd-Jones, 23 aprilie 2019
- Împărăția lui Dumnezeu aici și acum? Valentin Leonaș, 22 martie 2019
- Trei feluri de învățători Valentin Leonaș, 11 martie 2019
- Fragment din cartea „Închinarea în familie” Donald S. Whitney, 29 ianuarie 2019
- În pragul dintre ani Valentin Leonaș, 31 decembrie 2018
- Introducere - Acest foarte neînsemnat frate al Meu, Dani Valentin Leonaș, 12 decembrie 2018
- Ana și Penina Valentin Leonaș, 26 noiembrie 2018
- Vai ce păcat îngrozitor! Valentin Leonaș, 21 noiembrie 2018
- În nimeni decât în Tine Valentin Leonaș, 08 noiembrie 2018
- Botezul cu Duhul Sfânt Martyn Lloyd Jones, 19 octombrie 2018
- Prietenul Mirelui Martyn Lloyd-Jones, 15 aprilie 2018
- Acesta este Regele meu! S.M. Lockridge, 07 aprilie 2018
- Unul din planurile lui Satan de a-i tine pe sfinti intr-o stare mizerabila Thomas Brooks, 19 februarie 2018
- Isus - Omul muncitor Samuel L. Brengle, 03 ianuarie 2018
- Despre duhul de invidie Jonathan Edwards, 10 iulie 2017
- Mesajul Evangheliei Valentin Leonaș, 01 februarie 2017
- Credință mântuitoare sau altfel de credință? Valentin Leonaș, 17 ianuarie 2017
- Desțeleniți-vă un ogor nou! Valentin Leonaș, 04 octombrie 2016
- În dezacord Valentin Leonas, 20 mai 2016
- Relația creștinului cu Legea Martyn Lloyd Jones, 07 aprilie 2016
- Torța Mărturiei - O altfel de Istorie a bisericii John Kennedy, 19 februarie 2016
- Se caută Profeți William Fetler, 02 februarie 2016
- Fragment din cartea autobiografică "Har din abundență pentru căpetenia păcătoșilor" John Bunyan, 07 ianuarie 2016
- Problema evanghelizării (capitolul 6 din cartea ''Predici de actualitate pentru crestini'') Martyn Lloyd Jones, 27 august 2015
- Păziţi-vă de spiritul romantic în religie A.W. Tozer, 06 mai 2015
- Declinul lecturilor bune A.W. Tozer, 01 martie 2015
- Tragedia risipei A.W. Tozer, 08 februarie 2015
- Meditaţie de Anul Nou A.W. Tozer, 31 decembrie 2014
- Frumuseţe de Crăciun A.W. Tozer, 16 decembrie 2014
- Un creştin nu-şi poate permite să învinovăţească A.W. Tozer, 20 noiembrie 2014
- Păziţi-vă de infatuare A.W. Tozer, 02 noiembrie 2014
- Vânturile de toamnă A.W. Tozer, 28 septembrie 2014
- Despre reproducerea şoarecilor bălţaţi (din "Omul, sălaşul lui Dumnezeu") A.W. Tozer, 20 august 2014
- Ţi-e frică să judeci? Lowell Brueckner, 14 iulie 2014
- Câștigurile crucii (capitolul 12 din Calea Crucii) Gregory Mantle, 17 iunie 2014
- Păcatul care pleacă ultimul A.W. Tozer, 16 aprilie 2014
- Dumnezeu trebuie să fie iubit pentru ceea ce este El Însuşi A.W. Tozer, 19 martie 2014
- Oh, Doamne, întoarce-ne din nou la Tine! A.W. Tozer, 19 februarie 2014
- Sfinţenia înainte de potop; sau umbli tu cu Dumnezeu? Samuel L. Brengle, 22 ianuarie 2014
- "Eu sunt Acela" (din cartea "Apa vie") Martyn Lloyd Jones, 21 decembrie 2013
- O rugăciune Francois de Fenelon, 29 noiembrie 2013
- Recunoscător? Da, dar cui? (din cartea Dimensiunea sufletului) A.W. Tozer, 22 septembrie 2013
- Darul pătrunderii profetice este imperativ astăzi -- Partea II (din cartea Dimensiunea sufletului) A.W. Tozer, 19 august 2013
- Darul pătrunderii profetice este imperativ astăzi -- Partea I (din cartea Dimensiunea sufletului) A.W. Tozer, 07 august 2013
- Ce putem spune despre trezire -- Partea IV (din cartea Dimensiunea sufletului) A.W. Tozer, 12 iulie 2013
- Ce putem spune despre trezire -- Partea III (din cartea Dimensiunea sufletului) A.W. Tozer, 07 iulie 2013
- Ce putem spune despre trezire -- Partea II (din cartea Dimensiunea sufletului) A.W. Tozer, 29 iunie 2013
- Ce putem spune despre trezire -- Partea I (din cartea Dimensiunea sufletului) A.W. Tozer, 18 iunie 2013
- Dovada exterioară a harului interior (capitolul 4 din cartea "Acei metodişti uimitori") A.W. Tozer, 22 mai 2013
- Cum să fii umplut cu Duhul Sfânt (capitolul 3 din broşura "Cum să fii umplut cu Duhul") A.W. Tozer, 01 mai 2013
- Nevoia de reformă A.W. Tozer, 14 aprilie 2013
- Pentru cercetare J. Gregory Mantle, 07 aprilie 2013
- O descurajare şi o încurajare Valentin Leonaş, 24 martie 2013
- Niciun păcat nu este privat (din cartea Dimensiunea sufletului) A.W. Tozer, 13 martie 2013
- Sfaturi legate de lectură Richard Baxter, 19 februarie 2013
- Folosul şi abuzul cărţilor bune, Partea V (un editorial din cartea Dimensiunea sufletului) A.W. Tozer, 13 februarie 2013
- Folosul şi abuzul cărţilor bune, Partea IV (un editorial din cartea Dimensiunea sufletului) A.W. Tozer, 07 februarie 2013
- Folosul şi abuzul cărţilor bune, Partea III (un editorial din cartea Dimensiunea sufletului) A.W. Tozer, 01 februarie 2013
- Folosul şi abuzul cărţilor bune, Partea II (un editorial din cartea Dimensiunea sufletului) A.W. Tozer, 26 ianuarie 2013
- Folosul şi abuzul cărţilor bune, Partea I (un editorial din cartea Dimensiunea sufletului) A.W. Tozer, 20 ianuarie 2013
- Intrând într-un an nou (Capitol din cartea Apa vie) Martyn Lloyd Jones, 01 ianuarie 2013
- Ce a stabilit naşterea lui Hristos? (din cartea Ridicarea pânzelor) A.W. Tozer, 18 decembrie 2012
- Formarea unui om (din cartea Ridicarea pânzelor) A.W. Tozer, 10 decembrie 2012
- Orientaţi spre ambele direcţii (din cartea Ridicarea pânzelor) A.W. Tozer, 13 noiembrie 2012
- Gunoaie doctrinare despre Persoana şi lucrarea Duhului Sfânt (din cartea Trezirea, cap.4) Martyn Lloyd Jones, 04 noiembrie 2012
- Substitute ale uceniciei (Un editorial din Ridicarea pânzelor) A.W. Tozer, 11 octombrie 2012
- Ridicarea pânzelor (Un editorial din cartea Ridicarea pânzelor) A.W. Tozer, 28 august 2012
- Mântuirea umblă pe pământ (Un editorial din cartea Ridicarea pânzelor) A.W. Tozer, 09 august 2012
- TÂNĂRULUI EARLSTON Samuel Rutherford, 16 iulie 2012
- Mărturie Samuel L. Brengle, 04 iulie 2012
- Biruinţa asupra mâniei prin puterea Duhului Sfânt (din cartea Când vine Duhul Sfânt) Samuel L. Brengle, 23 iunie 2012
- Pregătirea locuinţei Lui (Un capitol din cartea Când vine Duhul Sfânt) Samuel L. Brengle, 12 iunie 2012
- Cum să citeşti biografie creştină Martyn Lloyd Jones, 04 iunie 2012
- Datoria de a ne opune A.W. Tozer, 13 mai 2012
- Puterea cere separare A.W. Tozer, 02 mai 2012
- Obligaţia noastră creştină de a ne păsa A.W. Tozer, 25 aprilie 2012
- Despre căutarea darurilor spirituale (Din cartea Bucurie negrăită) Martyn Lloyd Jones, 17 aprilie 2012
- Fără botezul cu Duhul Sfânt nimeni nu este suficient de pregătit pentru a predica (Din cartea Bucurie negrăită) Martyn Lloyd Jones, 12 aprilie 2012
- Integrare sau repudiere? (un capitol din cartea Preţul neglijenţei) A.W. Tozer, 05 aprilie 2012
- Avem nevoie să fim eliberaţi de teama firească (un capitol din cartea Preţul neglijenţei) A.W. Tozer, 25 martie 2012
- Sfinţenia personală este primordială (un capitol din cartea Preţul neglijenţei) A.W. Tozer, 10 martie 2012
- Serviciul creştin de înmormântare are nevoie de reformă (un capitol din cartea Preţul neglijenţei) A.W. Tozer, 28 februarie 2012
- Strigătul misionar! Valentin Leonaş, 25 februarie 2012
- Maranata! Valentin Leonaş, 18 februarie 2012
- Despre cruce şi purtarea ei Valentin Leonaş, 12 februarie 2012
- Lipsa emoţiilor în religie - motiv de smerire (fragment din cartea Emoţiile religioase) Jonathan Edwards, 29 ianuarie 2012
- Formula pentru succesul spiritual (Un capitol din cartea Succesul şi creştinul) A.W. Tozer, 16 ianuarie 2012
- Secretul biruinţei (Un capitol din carte Succesul si crestinul) A.W. Tozer, 27 decembrie 2011
- Hristos şi Biserica Lui vor birui (Fragment din cartea Trestia frântă) Richard Sibbes, 09 decembrie 2011
- Către cititor (Prefaţa cărţii Trestia frântă) Richard Sibbes, 22 noiembrie 2011
- Esenţa credinţei (Un capitol din cartea Hristos, Fiul etern) A.W. Tozer, 08 noiembrie 2011
- Arta adevăratei închinări (Din cartea Creştinul acela incredibil) A.W. Tozer, 21 octombrie 2011
- Bogăţiile noastre nerevendicate (Din cartea Creştinul acela incredibil) A.W. Tozer, 05 octombrie 2011
- Slujind în stare de urgenţă (Din cartea Creştinul acela incredibil) A.W. Tozer, 22 septembrie 2011
- Slujba nopţii (Din cartea Creştinul acela incredibil) A.W. Tozer, 08 septembrie 2011
- Importanţa examinării de sine (Din cartea Creştinul acela incredibil) A.W. Tozer, 13 august 2011
- Caracteristicile omului spiritual (Din cartea Creştinul acela incredibil) A.W. Tozer, 02 august 2011
- Pedeapsa şi purtarea crucii nu sunt acelaşi lucru (Din cartea Creştinul acela incredibil) A. W. Tozer, 29 iulie 2011
- De ce este dat Duhul Sfânt? (Din cartea Creştinul acela incredibil) A.W. Tozer, 13 iulie 2011
- Tragedie în biserici - lipsa iluminării Valentin Leonaş, 27 iunie 2011
- Sfântul trebuie să umble singur (Din cartea, Omul: sălaşul lui Dumnezeu) A.W. Tozer, 31 mai 2011
- Trei răni care dovedesc credincioşia A.W. Tozer, 09 mai 2011
- Vechea şi noua cruce (Din cartea Omul: sălaşul lui Dumnezeu) A.W. Tozer, 21 aprilie 2011
- O rugăciune care trebuie înălţată zilnic din adâncul inimii Un purtător al crucii, 12 aprilie 2011
- Cauzele şi caracteristicile unei organizaţii Lowell Brueckner, 07 aprilie 2011
- Valoarea meditaţiei în citire Thomas Brooks, 28 martie 2011
- Cum să progresăm din punct de vedere spiritual? - din cartea, Omul: sălaşul lui Dumnezeu A.W. Tozer, 11 martie 2011
- Bucuria va veni la vremea ei A.W. Tozer, 01 martie 2011
- Pericolul şi beneficiul citirii unei cărţi bune A.W. Tozer, 17 februarie 2011
- Sunt rugăciunile tale plăcute lui Dumnezeu A.W. Tozer, 02 februarie 2011
- Sfinţind banalul A.W. Tozer, 16 ianuarie 2011
- Mutarea averii A.W. Tozer, 09 ianuarie 2011
- Lucrare şi închinare A.W. Tozer, 01 ianuarie 2011
- Puterile care ne modelează - din cartea "Născut după miezul nopţii" A.W. Tozer, 19 decembrie 2010
- Privind ţintă la Isus - O carte pentru cei flămânzi şi însetaţi după Isus Hristos , 09 decembrie 2010
- Ce este de făcut în privinţa diavolului? A.W. Tozer, 03 decembrie 2010
- Dumnezeu va fi totul în toate (aplicaţie) Isaac Ambrose, 06 noiembrie 2010
- Adevărata mortificare Isaac Ambrose, 17 octombrie 2010
- Domnul Isus trecând pârâul Chedron - aplicaţie Isaac Ambrose, 10 octombrie 2010
- Două minuni înfăptuite de Isus Hristos Isaac Ambrose, 26 septembrie 2010
- Trebuie să mergem la biserică? Valentin Leonaş, 11 septembrie 2010
- Mişcat sau transformat? Valentin Leonaş, 12 august 2010
- Eu sunt Domnul Dumnezeul tau Isaac Ambrose, 07 august 2010
- Motive care să ne încurajeze să privim la Isus Isaac Ambrose, 28 iulie 2010
- Despre citirea cărţilor Lowell Brueckner, 11 iulie 2010
- Păcatul de omitere Lowell Brueckner, 21 iunie 2010
- Caracterul lui Dumnezeu A.W. Tozer, 13 mai 2010
- Monolog al unui suflet convins de păcat Joseph Alleine, 25 aprilie 2010
- O întâlnire proaspătă cu Dumnezeu Vance Havner, 29 martie 2010
- Umplut cu Duhul Gregory Mantle, 21 martie 2010
- Căsătoria cu altul Gregory Mantle, 15 februarie 2010
- Un mesaj pentru timpul prezent Charles Spurgeon, 05 ianuarie 2010
- Meditaţie asupra naşterii lui Isus Hristos Isaac Ambrose, 03 decembrie 2009
- Caracteristicile unei vieţi controlate de Duhul Sfânt Lowell Brueckner, 15 noiembrie 2009
- O scrisoare către un suflet pe care el nu l-a văzut niciodată, însă a cărui caz i-a fost expus de un prieten Robert Murray M'Cheyne, 08 noiembrie 2009
- Isus este Calea, Adevărul şi Viaţa (o predică din cartea lui M'Cheyne) Robert Murray M'Cheyne, 18 octombrie 2009
- Mândria spirituală (fragment din cartea lui Edwards, în curs de pregătire) Jonathan Edwards, 06 septembrie 2009
- Alţii au voie, tu nu G.D. Watson, 17 august 2009
- Vântul suflă în estul Texasului Mark Tomlinson, 04 august 2009
- În arena credinţei Erich Sauer, 13 iulie 2009
- O pasăre legată cu o sfoară Charles Spurgeon, 23 iunie 2009
- Rugaciune Sfântul Augustin (354-430), 12 iunie 2009
- Duhul Focului (Drumul spre Rusalii) Samuel Chadwick, 16 mai 2009
- Afară din tabără Ovidiu Miron, 27 aprilie 2009
- Provocarea Rusaliilor Samuel Chadwick, 05 aprilie 2009
- Dumnezeu intervenind Martyn Lloyd Jones, 13 martie 2009
- Părinţi creştini consacraţi Andrew Murray, 21 februarie 2009
- Marele zeu Amuzament A.W.Tozer, 14 februarie 2009
- Izvorul adevăratei bucurii Valentin Leonas, 27 ianuarie 2009
- ...şi noi tot nu suntem mântuiţi! Ovidiu Miron, 06 ianuarie 2009
- Rugaciune II Anomin, preluat din Valley of Vision, 30 noiembrie 2008
- Cum primeşti pierderile vieţii Dave Brueckner, 12 noiembrie 2008
- Pocăinţa ... la control
- Fragment din cartea "Oameni care s-au întâlnit cu Dumnezeu" A.W.Tozer, 27 august 2008
- Rugăciune anonim, 18 august 2008
- Isus este biruitor! A.W. Tozer, 23 iulie 2008
- Trebuie să spunem Amin Lowell Brueckner, 11 iulie 2008
- O scrisoare William B. Burns, 25 iunie 2008
- Dumnezeu l-a auzit pe Ilie pentru ca Ilie L-a auzit pe Dumnezeu A.W.Tozer, 09 iunie 2008
- Hristos Se arată John Fletcher, 27 mai 2008
- Făgăduinţa Împăratului Frances Ridley Havergal, 28 aprilie 2008
- O jertfă vie Thomas Cook, 31 martie 2008
- Mărturia lui Thomas Cook Thomas Cook, 19 martie 2008
- 50 de motive pentru care Isus a venit să moară John Piper, 25 februarie 2008
- Tragedie în Biserică - lipsa darurilor A.W.Tozer, 28 ianuarie 2008
- Putere de sus John Greenfield, 01 ianuarie 2008
- Scopurile Întrupării (Partea a IV-a - Pentru a pregăti a doua venire) G. Campbell Morgan, 22 decembrie 2007
- Scopurile întrupării (Partea a III-a - Pentru a nimici lucrările diavolului) G. Campbell Morgan, 21 decembrie 2007
- Scopurile întrupării (Partea a II-a - Ca să ia păcatele) G. Campbell Morgan, 19 decembrie 2007
- Scopurile Întrupării (Partea I - Pentru a-L revela pe Tatăl) G.Campbell Morgan, 17 decembrie 2007
- Rugăciune I Anonim, preluat din cartea Valley of Vision, 30 noiembrie 2007
- Pogoară-Te, Doamne! Roger Ellsworth, 30 octombrie 2007
- Calea lui Dumnezeu, nu a noastra Martyn Lloyd Jones, 15 octombrie 2007
- Lipsa de curaj duce la conformitate Lowell Brueckner, 30 august 2007
- Flămând după Dumnezeu John Piper, 07 august 2007
- Căutare după goliciune Paul Washer, 13 iulie 2007
- Cum să ne rugăm pentru a primi ceea ce cerem? R.A. Torrey, 13 aprilie 2007
- EL SI NUMAI EL Martyn Lloyd Jones, 01 ianuarie 2007
- Decembrie Valentin Leonas, 01 decembrie 2006
- ,,Nu vă mai încredeţi dar în om!!" Paul Washer, 16 noiembrie 2006
- VAZÂND LUCRURILE DIN PERSPECTIVA LUI DUMNEZEU Lowell Brueckner, 09 octombrie 2006
- Circumstanţele în care Domnul ne-a pus pe inimă să începem această lucrare Valentin Leonaş, 03 octombrie 2005