Permiteți-mi
să încep prin a vă reaminti de contextul acestor cuvinte.
„Ioan boteza și el în Enon, aproape de Salim, pentru că acolo erau multe
ape; și oamenii veneau ca să fie botezați. Căci Ioan încă nu fusese aruncat în
temniță. Între ucenicii lui Ioan și între un iudeu s-a iscat o neînțelegere cu
privire la curățire. Au venit deci la Ioan și i-au zis: «Învățătorule, Cel ce
era cu Tine dincolo de Iordan, și despre care ai mărturisit tu, iată că
botează, și toți oamenii se duc la El». Drept răspuns, Ioan i-a zis: «Omul nu
poate primi decât ce-i este dat din cer. Voi înșivă Îmi sunteți martori că am
zis: ‘Nu
sunt eu Hristosul, ci sunt trimis înaintea Lui.’ Cine are mireasă este mire;
dar prietenul mirelui, care stă și‑l ascultă, se bucură foarte mult când aude
glasul mirelui; și această bucurie care este a mea, este deplină. Trebuie ca El
să crească, iar eu să mă micșorez. Cel ce vine din cer, este mai presus de
toți; cel ce este de pe pământ, este pământesc și vorbește ca de pe pământ. Cel
ce vine din cer este mai presus de toți. El mărturisește ce a văzut și a auzit,
și totuși, nimeni nu primește mărturia Lui. Cine primește mărturia Lui
adeverește prin aceasta că Dumnezeu spune adevărul. Căci Acela pe care L-a
trimis Dumnezeu, vorbește cuvintele lui Dumnezeu, pentru că Dumnezeu nu-I dă
Duhul cu măsură. Tatăl iubește pe Fiul și a dat toate lucrurile în mâna Lui»” (Ioan 3:23-35).
Sunt
nerăbdător să analizăm această porțiune din Scriptură în lumina a ceea ce ne
reamintește Duminica Cincizecimii și a ceea ce comemorăm. Este bine să ne
reamintim în mod constant de marile evenimente istorice pe care se bazează
credința noastră. Aici nu e simplă filosofie; nu este doar o învățătură. Este o
consemnare a istoriei, o consemnare a sensului acestei istorii. Când oamenii
l-au auzit pe Petru predicând în Ziua Cincizecimii, și mai târziu, și pe
ceilalți apostoli care vorbeau în limbi, i-au auzit pe toți vorbind despre
„lucrurile minunate ale lui Dumnezeu” și este vital să avem mereu în minte
lucrul acesta.
Așadar, care
este mesajul acelei zile pentru noi? În primul și în primul rând, ne aduce
aminte de acest mare fapt istoric, de marele eveniment. Oamenii aceștia, 120 la
număr, erau toți adunați în camera de sus și deodată Duhul Sfânt a venit peste
ei, așa cum este descris în capitolul 2 din Fapte.
Acum, dacă nu
credem acest lucru și dacă nu cunoaștem ceva despre ce înseamnă acest lucru, nu
putem fi creștini deloc. Niciodată nu ar fi existat o biserică creștină fără
acest lucru. Fiecare creștin, într-o formă sau alta, este legat de această
experiență măreață și fundamentală, botezul cu Duhul Sfânt.
Deci,
întrebarea este: care este relevanța lui pentru noi? Ce are să ne spună nouă?
Este doar ceva adevărat ca un eveniment din istoria trecutului, sau ne vorbește
și nouă astăzi într-un mod viu? Care este sensul acestui botez cu Duhul Sfânt?
După învierea Sa și chiar înainte de înălțare, Domnul nostru le-a spus
apostolilor adunați că, nu după multe zile, aveau să fie botezați cu Duhul
Sfânt, și ceea ce s-a întâmplat în Ziua Cincizecimii a fost împlinirea acelei
făgăduințe și a acelei prorocii. Așadar, ce înseamnă aceasta pentru noi? Care
este mesajul ei?
Aș vrea să
sugerez că unul dintre cele mai bune moduri de a analiza acest lucru este acela
de a lua în considerare contrastul dintre botezul făcut de Ioan Botezătorul și
botezul cu Duhul Sfânt. Aceasta este tratată în partea pe care o analizăm din
capitolul 3 din Evanghelia lui Ioan. Citim despre modul în care ucenicii lui
Ioan Botezătorul au venit la el, fiind foarte enervați și geloși din cauza
faptului că acest învățător, Isus din Nazaret, boteza oameni și că mari mulțimi
se adunau la El. Într-adevăr, mulțimile păreau să-l lase pe Ioan și să urmeze
lucrarea Domnului nostru. Ucenicii lui Ioan erau tulburați din cauza aceasta și
li se părea că era cu totul greșit. Dar Ioan însuși i-a înfruntat și a răspuns
la întrebarea lor în modul consemnat aici. Și aici găsim diferența dintre
botezul lui Ioan Botezătorul și botezul cu Duhul Sfânt. Ioan spune de fapt:
„Voi greșiți cu totul. Nu trebuie să adoptați această atitudine. Nu trebuie să
vă gândiți că este implicată vreo rivalitate aici. Nu trebuie să vă gândiți că
eu sunt mai mare decât El. Nu trebuie să fiți geloși în numele meu.” „El
trebuie să crească, iar eu trebuie să mă micșorez” (Ioan 3:30).
Există multe
motive pentru care Ioan a spus acest lucru. Aici ne sunt date mai multe, și
este foarte important să le avem în minte. Ioan spune că el este doar prietenul
Mirelui, dar că Isus din Nazaret este Mirele Însuși. Mireasa este biserica, și
există această relație specială între mireasă și Mire, între biserică și Domnul
Isus Hristos. Ioan este prietenul Mirelui; el are rolul lui de îndeplinit. El
este premergătorul, vestitorul, dar nimic mai mult decât atât. Și acum, spune
el, lucrarea lui se apropie de sfârșit când lucrarea lui Hristos începe, și
începe să izbutească. „Prietenul
mirelui, care stă și-l ascultă, se bucură foarte mult când aude glasul mirelui;
și această bucurie care este a mea, este deplină” (Ioan
3:29). Dar apoi, Ioan continuă să dea și alte motive, și de acestea suntem noi
preocupați acum. „Trebuie ca El să crească, iar eu să mă micșorez” (vers. 30).
De ce? Deoarece „Cel ce vine din cer este mai presus de toți” (vers. 31). Ioan
spune de fapt: „Eu sunt doar un om. El este mai mult decât un om. El a venit de
sus. Eu sunt un om născut ca toți ceilalți oameni, dar El nu este așa. El „vine
de sus și este mai presus de toți”. Cu alte cuvinte, Ioan depune încă o dată
această mărturie despre Domnul nostru și despre Persoana Lui, care ne este
descrisă în prolog, în primul capitol din această Evanghelie măreață. Ioan
rezumă în aceste cuvinte: „de sus”. „Cel ce este de pe pământ, este pământesc
și vorbește ca de pe pământ” (vers. 31). „În starea mea cea mai bună”, spune
Ioan, „sunt doar un om, un slujitor omenesc. Am un mesaj, și este un mesaj care
mi-a fost dat de Dumnezeu. Dar sunt doar un om. Am această comoară, cum ar
veni, într-un vas de lut, însă El este complet diferit; «Cel ce vine din cer
este mai presus de toți.»” Remarcați că el repetă acest lucru în mod constant.
„El mărturisește ce a văzut și a auzit” (vers. 32). Apoi continuă să spună că
mărturia aceasta nu este primită. Dar adaugă: „Acela, pe care L-a trimis
Dumnezeu, vorbește cuvintele lui Dumnezeu” (vers. 34).
Acum, vedeți
diferența. Într-un sens, Ioan rostise și el cuvintele lui Dumnezeu, dar numai
în anumite ocazii, numai când se afla sub inspirație specială. Alteori, vorbea
ca un om firesc. Nu toate cuvintele lui Ioan erau cuvintele lui Dumnezeu;
cuvintele lui Ioan erau imperfecte. Dar aici este un contrast: „Acela, pe care
L-a trimis Dumnezeu, vorbește cuvintele lui Dumnezeu” (vers. 34). Toate
cuvintele lui Isus erau cuvintele lui Dumnezeu, toate cuvintele Lui, fără absolut nicio excepție. Și
apoi Ioan a adăugat această afirmație extraordinară: „pentru că Dumnezeu nu-I
dă Duhul cu măsură” (vers. 34). Mie Duhul îmi este dat cu măsură. Iată aici
Unul, a spus Ioan, care a primit Duhul în plinătate, nu cu măsură, nu într-un
mod parțial, ci în toată plinătatea Lui.
Aceasta este
cheia înțelegerii a ceea ce s-a întâmplat în ziua Cincizecimii. „Tatăl iubește
pe Fiul, și a dat toate lucrurile în mâna Lui” (vers. 35). Și unul dintre
lucrurile pe care I le-a dat a fost Duhul Sfânt, pentru ca El să-L poată da
Bisericii. Și asta s-a întâmplat în ziua Cincizecimii. Așadar, botezul cu Duhul
este un botez administrat de Însuși Domnul Isus Hristos. Lui I-a fost dat Duhul
de către Tatăl în toată plinătatea Lui, nu numai pentru Sine Însuși câtă vreme
a fost aici în lumea aceasta, dar și ca să-L poată da celor care cred în El și
devin copii ai Tatălui.
Iată, așadar,
motivele date de Ioan pentru care ucenicii lui nechibzuiți nu ar fi trebuit să
fie geloși pentru el. El spune de fapt: „Botezul meu, într-un sens, este doar
unul pregătitor. Botezul Lui va fi cel real.” Toate acestea se subînțeleg aici.
Dar
aduceți-vă aminte că Ioan a afirmat deja lucrul acesta într‑o altă formă, chiar
și mai clar și mai explicit. Este consemnat în Luca 3 și în textele paralele.
Ioan predica și boteza, iar oamenii veneau îmbulzindu-se ca să-l asculte. Apoi
ni se spune:
„Fiindcă norodul era în așteptare și toți se gândeau în inimile lor cu
privire la Ioan, dacă nu cumva este el Hristosul, Ioan, drept răspuns, a zis
tuturor: «Cât despre mine, eu vă botez cu apă; dar vine Acela care este mai
puternic decât mine, și căruia eu nu sunt vrednic să-I dezleg cureaua
încălțămintelor. El vă va boteza cu Duhul Sfânt și cu foc. Acela Își are lopata
în mână; Își va curăți aria cu desăvârșire și Își va strânge grâul în grânar,
iar pleava o va arde într-un foc care nu se stinge»” (vers. 15-17).
Mai târziu,
Ioan a spus: „Trebuie ca El să crească, iar eu să mă micșorez” (Ioan 3:30).
Botezul în apă era doar pregătitor; iată botezul: „El vă va boteza cu Duhul
Sfânt și cu foc.”
Acum, aici este
același contrast care este evidențiat și în capitolul 3 din Ioan. Dați-mi voie
să vă ofer un alt verset din Scriptură care ne ajută să înțelegem exact ce
spune Ioan în punctul acesta. Mai târziu, Ioan Botezătorul era în închisoare.
Era un lucru cumplit să fii în închisoare în zilele acelea; deținuții nu erau
tratați așa cum sunt azi tratați. În vremea aceasta, sunt tratați aproape cu
pompă și îl compătimim pe sărmanul prizonier. Însă în zilele acelea, îi aruncau
în niște pivnițe insalubre, umede și reci și le dădeau puțină hrană. Și Ioan
era acolo de ceva timp. Sărmanul Ioan devenise depresiv și nesigur, așa că a
trimis pe doi din ucenicii săi la Domnul nostru să-L întrebe: „Tu ești Acela
care are să vină sau să așteptăm pe altul?” (Mat. 11:3), și Domnul nostru a
răspuns.
Dar făcând
acest lucru, Domnul nostru S-a adresat și mulțimii adunate în jurul Lui și a
spus: aici îi
aduce un mare omagiu lui Ioan:
„Ce ați ieșit să vedeți în pustie? O trestie clătinată de vânt? Dacă nu,
atunci ce ați ieșit să vedeți? Un om îmbrăcat în haine moi? Iată că cei ce
poartă haine moi sunt în casele împăraților. Atunci ce ați ieșit să vedeți? Un
proroc? Da, vă spun, și mai mult decât un proroc; căci el este Acela despre
care s-a scris: «Iată, trimit înaintea Feței Tale pe solul Meu, care Îți va
pregăti calea înaintea Ta.» Adevărat, adevărat vă spun că dintre cei născuți
din femei, nu s-a sculat niciunul mai mare decât Ioan Botezătorul. Totuși, cel
mai mic în Împărăția cerurilor este mai mare decât el.” (Mat. 11:7-11).
Cuvintele
acestea aduc multă lumină asupra acestei situații. Ioan spune: „Trebuie ca El
să crească, iar eu să mă micșorez” (Ioan 3:30). Ioan spune: „Botezul meu e unul
cu apă, dar El vă va boteza cu Duhul Sfânt și cu foc. Nu mă comparați pe mine
cu El. Eu nu sunt în același domeniu; nu sunt pe același tărâm. Eu sunt un om,
pământesc; El este mai presus de toți. El este Domnul care a venit din cer.”
Dar observați
că Domnul nostru duce acest lucru un pas și mai departe. El spune: „Dintre cei
născuți din femei, nu s-a sculat niciunul mai mare decât Ioan Botezătorul.
Totuși, cel mai mic în Împărăția cerurilor este mai mare decât el” (Mat.
11:11). Ce înseamnă lucrul acesta? Din nou, aici aș vrea să vă arăt modul în
care lucrul acesta aduce multă lumină asupra întregii chestiuni a botezului cu
Duhul Sfânt. Înseamnă lucrul acesta că Ioan Botezătorul nu este mântuit?
Înseamnă că Ioan Botezătorul nu este în împărăția cerului? Evident, nu poate
însemna așa ceva deoarece omagiul care îi este adus dovedește că nu așa stau
lucrurile. Într‑adevăr, Domnul nostru merge mai departe să spună că „din zilele
lui Ioan Botezătorul până acum, Împărăția cerurilor se ia cu năvală, și cei ce
dau năvală pun mâna pe ea” (Mat. 11:12). Ioan este un copil al lui Dumnezeu; nu există nicio îndoială în
privința aceasta.
Toți sfinții
Vechiului Testament erau copii ai lui Dumnezeu. Apostolul Pavel îi învață pe
galateni că toți aceia dintre noi care suntem creștini suntem, într-un sens,
copii ai lui Avraam. „Înțelegeți și voi dar, că fii ai lui Avraam sunt cei ce
au credință” (Gal. 3:7). Avraam era un copil al lui Dumnezeu, și el este în
împărăție. Însuși Domnul nostru a spus acest lucru cu altă ocazie. Le-a spus
iudeilor că urmau să vadă oameni din toate părțile lumii șezând în Împărăție cu
Avraam, Isaac și Iacov, iar ei înșiși urmau să fie excluși. Sfinții Vechiului
Testament și toți copiii credinței sunt toți în Împărăția lui Dumnezeu, și toți
sunt copiii lui Dumnezeu.
Deci, care
este sensul afirmației: „Totuși, cel mai mic în Împărăția cerurilor este mai
mare decât el” (Mat. 11:11). Fără îndoială, există o singură explicație
adecvată: Ioan Botezătorul nu era botezat cu Duhul Sfânt. Ioan este într-un
stadiu preliminar, botezul în apă.
Ni se spune
același lucru într-un alt pasaj și este important ca noi să observăm aceste
distincții. În capitolul 7 din Evanghelia după Ioan, citim despre întâmplarea
care a avut loc în ultima zi a praznicului. „În ziua de pe urmă, care era ziua
cea mare a praznicului, Isus a stătut în picioare și a strigat: «Dacă însetează
cineva, să vină la Mine și să bea. Cine crede în Mine, din inima lui vor curge
râuri de apă vie, cum zice Scriptura.» Spunea cuvintele acestea despre Duhul,
pe care aveau să-L primească cei ce vor crede în El. Căci Duhul Sfânt încă nu
fusese dat, fiindcă Isus nu fusese încă proslăvit” (Ioan 7:37-39). Ioan
Botezătorul trăia în acea fază și în acel stadiu. Duhul încă nu fusese dat în felul acesta. Ioan aparținea
unui stadiu preliminar.
Care este
diferența între Ioan Botezătorul și cineva botezat cu Duhul Sfânt? Este
diferența dintre un copil și un adult. Un copil este la fel de mult copilul
familiei când are doar o zi de viață, ca și atunci când are 20 sau 30 de ani. El
nu este un fiu al părinților lui într-un mod mai deplin când ajunge la
maturitate; în clipa în care se naște, el este copilul lor. Așadar, chestiunea
relației nu este cea vitală în acest caz. Diferența constă în maturitate, este
diferența dintre un copil și un adult. Și sugerez că aceasta este diferența
esențială între acest botez al lui Ioan și botezul cu Duhul Sfânt. Prin urmare,
aș vrea să preiau aceste cuvinte pe care Ioan le-a folosit despre sine însuși
și să le aplic la noi: „Trebuie ca El să crească, iar eu să mă micșorez” (Ioan
3:30).
Altfel spus,
este posibil ca noi să fim creștini și totuși, să fim doar copii. Este posibil
ca noi să fim cu adevărat mântuiți și să facem parte din Împărăție, dar să
rămânem doar copii. Botezul cu Duhul Sfânt ne ridică din această stare de
copilărie la starea de adult.
Acum, haideți
să elaborăm puțin lucrul acesta deoarece ne ajută să ilustrăm tot sensul. Ioan
îl înțelesese; lui Ioan i s-a dat să înțeleagă acest lucru. „Eu vă botez cu
apă... El vă va boteza” (Luca 3:16). Aceasta înseamnă: „Nu vă uitați la mine; uitați-vă la El. Eu sunt aici
doar ca să vă îndrept spre El, spre lucrul glorios pe care a venit să-l facă și
pe care numai El îl poate face.” „Dumnezeu nu-I dă Duhul cu măsură” (Ioan
3:34). Tatăl I-a dat Fiului toate lucrurile și este în puterea Lui, și numai în
puterea Lui să ne dea acest botez cu Duhul Sfânt. Acesta, cred eu, este marele
mesaj pe care ar trebui să-l auzim astăzi. Întrebarea pe care ar trebui să ne-o
punem este aceasta: Am fost noi botezați cu Duhul Sfânt? Nu întreb dacă ești
creștin; presupun că ești. Spun că e posibil să fii creștin, născut din nou, cu Duhul
lui Dumnezeu în tine, și să fii încă în starea de copil, fără să cunoști
botezul cu Duhul Sfânt.
Așadar, care
este diferența dintre starea aceasta de copil și starea de maturitate care este
descrisă aici? Haideți să o explicăm în felul următor, folosindu-l pe Ioan
Botezătorul în special ca exemplu și ilustrație. Bineînțeles, prima mare
diferență este în înțelegere. Aceasta este diferența dintre copil și adult.
Copilul este copilul părinților; are viață în el de la părinți, însă el nu
înțelege, nu știe, și pe măsură ce crește și se dezvoltă, cunoaște și înțelege lucruri
despre familie și despre posibilitățile vieții. Dar pe măsură ce se dezvoltă și
se maturizează, este uimit de lucrurile pe care le descoperă și pe care le învață.
Este tot un fiu, amintiți-vă, în sensul ultim și real în acei ani târzii ca și
în anii de început, dar oh!, ce diferență, ce contrast în înțelegere și în
pricepere! Pavel ilustrează totul în 1 Cor. 13:11 „Când eram copil, vorbeam ca un copil, simțeam ca un
copil, gândeam ca un copil (totul era ca un copil); când m-am făcut om mare, am
lepădat ce era copilăresc”. Există o mare creștere în înțelegere.
Aceasta este
diferența esențială între sfinții Vechiului Testament și sfinții descriși în
Noul Testament. Sfinții Vechiului Testament cunoșteau ceva despre aceste
lucruri. Domnul nostru a spus că „Avraam a săltat de bucurie că are să vadă
ziua Mea: a văzut‑o și s-a bucurat” (Ioan 8:56). Citim relatarea acestui lucru
în cartea Geneza. Avraam nu o înțelegea clar, dar a văzut ceva. Nu o înțelegea
pe deplin, dar știa că Dumnezeu avea de gând să facă ceva uimitor pentru
sămânța lui. Iată starea de copil. Vezi ceva, dar este nedefinit. Nu este clar;
nu îl poți urmări. Este de ajuns să-ți dea bucurie și fericire, însă nu există
o pricepere și înțelegere reale.
Același lucru
este adevărat despre proroci și psalmiști. Lor li s‑au dat licăriri ale acestui
lucru. Găsiți lucrul acesta în Psalmi; îl găsim și mai limpede în scrierile
prorocilor. Dar ascultați ce spune Petru despre ele în 1 Petru 1:10-12:
„Prorocii, care au prorocit despre harul care vă era păstrat vouă, au făcut
din mântuirea aceasta ținta cercetărilor și căutării lor stăruitoare. Ei
cercetau să vadă ce vreme și ce împrejurări avea în vedere Duhul lui Hristos,
care era în ei, când vestea mai dinainte patimile lui Hristos și slava de care
aveau să fie urmate. Lor le-a fost descoperit că nu pentru ei înșiși, ci pentru
voi spuneau ei aceste lucruri, pe care vi le-au vestit acum cei ce v-au
propovăduit Evanghelia, prin Duhul Sfânt trimis din cer și în care chiar
îngerii doresc să privească.”
Lucrul acesta
este foarte clar și explicit, nu-i așa? Cu alte cuvinte, când citiți
profețiile, veți descoperi că au o licărire a acestui lucru, dar e foarte nedeslușită,
foarte neclară. Uneori este exprimată prin ilustrări materiale, alteori este
exprimată într-o formă istorică, și te afli în pericolul de a materializa
adevărul, așa cum au făcut mulți. Chiar și evreii au căzut în această capcană.
Însă mesajul spiritual era ceea ce conta; acesta era despre venirea lui Mesia.
Însă ideea era că ei nu erau clari în înțelegerea lor. Autorul epistolei către
Evrei spune: „...în multe rânduri și în multe chipuri, Dumnezeu...” (Evrei
1:1). În părți și fragmente, în băcăți și bucățele, un pic aici, un pic acolo.
Fiecare vedea ceva, însă nu era o înțelegere sau o comprehensiune deplină. Ei
au lucrul esențial, sunt copii ai lui Dumnezeu, sunt copii ai credinței, sunt
sămânța lui Avraam, dar sunt numai copii. Și într‑adevăr, apostolul Pavel, în
epistola către Galateni, la începutul capitolului 4, o spune destul de clar
afirmând că ei erau copii sub un pedagog, și că Legea a fost un fel de
învățător care să îi îndrepte spre Hristos.
Poți fi un
copil deficient și imperfect în înțelegere. Haideți să luăm ceea ce este,
probabil, cea mai clară ilustrație a tuturor acestora, și anume apostolii.
Uitați-vă la acești oameni, citiți despre ei în Evanghelii, comparați-i și
contrastați-i apoi cu ceea ce au devenit în Ziua Cincizecimii și ce au fost
după aceea. În Evanghelii este destul de clar că oamenii aceștia erau deja
creștini; erau născuți din nou. În rugăciunea Sa de Mare Preot, de exemplu,
Domnul nostru trasează o distincție între ei și cei care sunt în lume. Spune:
„Pentru ei Mă rog. Nu Mă rog pentru lume” (Ioan 17:9). El spune că oamenii
aceștia au crezut în El.
„Ai Tăi erau, și Tu Mi i-ai dat; și ei au păzit Cuvântul Tău. Acum au
cunoscut că tot ce Mi-ai dat Tu vine de la Tine. Căci le‑am dat cuvintele pe
care Mi le-ai dat Tu. Ei le-au primit și au cunoscut cu adevărat că de la Tine
am ieșit și au crezut că Tu M‑ai trimis. Pentru ei Mă rog. Nu Mă rog pentru
lume, ci pentru aceia pe care Mi i-ai dat Tu; pentru că sunt ai Tăi” (Ioan
17:6-9).
Acum, oamenii
aceștia erau deja creștini, erau regenerați, și cu toate acestea, vedeți cât de
tulburi erau în mințile lor, în înțelegere și în pricepere. Chiar și atunci
când Domnul nostru a fost răstignit, ei erau cu totul confuzi. Erau deprimați
și demoralizați. A fost nevoie de înviere ca să-i convingă în ce privește
Persoana Lui. Și apoi, i-a instruit în Scripturi, și începeau să priceapă, dar
chiar și atunci, nu aveau înțelegere. Numai în Ziua Cincizecimii, a botezului
cu Duhul Sfânt, au primit-o cu adevărat în plinătatea ei. El deja suflase Duhul
Sfânt peste ei în camera de sus, îi constituise ca biserică, le dăduse
însărcinarea, însă cu toate acestea, le-a spus să rămână acolo unde erau, în
Ierusalim, până când aveau să fie îmbrăcați cu puterea Lui de sus.
Ceea ce vreau
să spun este că există mulți creștini de felul acesta. Nu poți să spui că nu
sunt creștini. Ei sunt conștienți de păcatul lor; sunt conștienți de neputința
lor de a face ispășire și de a se împăca cu Dumnezeu. Se încred numai în Domnul
Isus Hristos și în lucrarea Lui perfectă și cu toate acestea, nu sunt clari cu
privire la acest lucru. Există un fel de confuzie care rămâne; sunt „legați în
vaduri și în mizerii”, după cum spune Shakespeare. Ei nu se bucură de viața
creștină așa cum ar trebui. Este acea stare și condiție în care un om se află
în împărăție, dar este doar un copil, neîndemânatic. Cu foarte puțină
înțelegere, poți deveni un creștin, și un copil al lui Dumnezeu. Însă tragedia
este că mulți rămân la acest nivel și nu realizează posibilitățile mai depline
care sunt în Hristos. „Trebuie ca El să crească, iar eu să mă micșorez” (Ioan
3:30). „El vă va boteza cu Duhul Sfânt și cu foc” (Luca 3:16). Deci, există
această diferență în ce privește înțelegerea.
O altă
diferență, cea de-a doua, este diferența ce ține de certitudine sau siguranță.
Aici este punctul în care ilustrația cu Ioan Botezătorul este deosebit de
folositoare. Vă prezint faptele despre Ioan și v-am amintit de ceea ce găsim la
începutul lui Matei 11 legat de bietul Ioan care își depusese mărturia pentru
Domnul Isus Hristos. Făcuse acest lucru la Iordan. Mai înainte spusese în
esență: „Nu sunt eu Hristosul. Eu nu sunt vrednic să-I dezleg cureaua
încălțămintei. Eu, da, botez cu apă; dar El va boteza cu Duhul Sfânt și cu foc”. Apoi, în
altă zi, stătea împreună cu doi dintre ucenicii săi când Domnul nostru a trecut
pe acolo și Ioan a spus: „Iată Mielul lui Dumnezeu, care ridică păcatul lumii”
(Ioan 1:29). Depusese mărturie pentru El și cunoștea aceste lucruri. Ne spune
că Dumnezeu îl înștiințase că avea să vadă Duhul coborându-Se din cer ca un
porumbel (vers. 33) atunci când avea să-L boteze pe Isus, și că El avea să
boteze cu Duhul Sfânt.
Ioan știa
toate acestea și le credea pe toate, și cu toate acestea, în închisoare, în
circumstanțe potrivnice, cu totul împotriva lui, cum ar veni, sărmanul Ioan a
devenit plin de îndoieli. Deși văzuse acest adevăr central, încă era tras în
jos de prejudecățile sale evreiești. Evreii greșeau cu totul în privința
ideilor lor despre Mesia. Ideea lor despre Mesia era aceea a unui mare personaj
militar, respectabil care avea să vină și să adune o armată, să-i nimicească pe
romani și pe alți dușmani, să-Și instaureze Împărăția în Ierusalim, și să-i
înalțe pe evrei la poziția supremă pe care o aveau în vremea lui David și Saul.
Însă Isus Își petrecea timpul cu oameni obișnuiți, comuni, acolo în Galileea,
iar Ioan a început să se gândească la aceste lucruri și a spus drept urmare:
„Oare am greșit, până la urmă? Este El Hristosul?” Așa că a trimis doi mesageri
să-L întrebe: „Tu ești Acela care are să vină, sau să așteptăm pe altul?”
(Mesia 11:3). Cu alte cuvinte, „Ești Tu Mesia sau nu?”
Acum, există
această stare de credință și totuși de nesiguranță, o credință care poate fi
încercată, și chiar clătinată, o credință care uneori, poate fi înconjurată și
aproape înghițită de îndoieli. Aduceți‑vă aminte că Ioan este în Împărăție,
este un copil al lui Dumnezeu, și cu toate acestea, aici este împresurat de jur
împrejur de îndoieli. Îi lipsește certitudinea; îi lipsește siguranța. Are
credință, dar este o credință tulburată. Aceasta este poziția clară a lui Ioan
Botezătorul, iar apostolii sunt exact la fel ca înainte de ziua Cincizecimii.
Ei cred, și cu toate acestea, nu sunt limpezi, nu sunt siguri. La începtul
cărții Faptelor, în capitolul 1, versetele 6-7, pun acea întrebare nesăbuită:
„În vremea aceasta ai de gând să așezi din nou Împărăția lui Israel?”, iar
Domnul nostru, într-un sens, o respinge și spune în esență: „Nu e treaba
voastră să vă frământați cu lucruri de felul acesta. Voi veți primi putere.
Asta trebuie să apucați voi! Descotorosiți-vă de aceste noțiuni evreiești; ele
trebuie să se micșoreze. Genul acesta de perspectivă și de învățătură vă
încurcă și vă ține în confuzie.” Lucrul acesta duce întotdeauna la o stare de
nesiguranță.
Ce este,
atunci, cu botezul cu Duhul? Botezul cu Duhul este ceea ce oferă siguranță
absolută, siguranța deplină a mântuirii. Uitați-vă la el în cazul acestor
apostoli. Ce transformare! Lucrul acesta este adevărat în mod deosebit despre
Petru. Petru cel
îndoielnic, cel tăgăduitor, omul care s-a lepădat de Domnul lui ca să‑și
salveze viața;
uitați-vă la îndrăzneala lui în ziua Cincizecimii. Ce este aceasta? Nu este
altceva decât certitudine absolută, siguranță deplină. Și acesta este scopul
suprem al botezului cu Duhul Sfânt.
Lucrul acesta
este clarificat bine în cartea Faptelor, ca și în alte părți. Să luăm ca
exemplu modul în care o spune apostolul Pavel în Romani 8:15 „Și voi n-ați primit un duh de
robie ca să mai aveți frică; ci ați primit un duh de înfiere, care ne face să
strigăm: «Ava!», adică «Tată!»” Și apoi adaugă: „Însuși Duhul adeverește împreună
cu (alături de) duhul nostru că suntem copii ai lui Dumnezeu. Și dacă suntem
copii, suntem și moștenitori: moștenitori ai lui Dumnezeu, și împreună
moștenitori cu Hristos” (vers. 16-17). Apoi Pavel merge mai departe la acele
afirmații puternice, la acele certitudini inconvertibile, care sunt slava celui
de-al optulea capitol din Romani:
„De altă parte, știm că toate lucrurile lucrează împreună spre binele celor
ce iubesc pe Dumnezeu... Căci sunt bine încredințat că nici moartea, nici
viața, nici îngerii, nici stăpânirile, nici puterile, nici lucrurile de acum,
nici cele viitoare, nici înălțimea, nici adâncimea, nici o altă făptură nu vor
fi în stare să ne despartă de dragostea lui Dumnezeu, care este în Isus
Hristos, Domnul nostru” (vers. 28, 38-39).
„Știm”! Oh,
marile afirmații, marea certitudine! „Știu în cine am crezut. Și sunt
încredințat că El are putere să păzească ce I-am încredințat până în ziua
aceea” (2 Tim. 1:12). Aceasta este o siguranță absolută. Uneori lucrul acesta
este descris ca a fi pecetluire cu Duhul. „Ați crezut în el și ați fost
pecetluiți cu Duhul Sfânt, care era făgăduit, și care este o arvună a
moștenirii noastre pentru răscumpărarea celor câștigați de Dumnezeu (Ef.
1:13-14). Acesta este scopul suprem al botezului cu Duhul Sfânt, acela de a ne
da o certitudine absolută a faptului că suntem copii ai lui Dumnezeu.
Din nou,
aceasta este diferența dintre copil și adult. Copilul este copil, dar nu știe
asta, nu este sigur de asta în modul în care știe persoana adultă. El nu poate
investiga drepturile de proprietate; el nu are această siguranță. Dar starea de
adult include lucrul acesta.
Aș putea
contiua ore în șire ilustrând acest fapt cu istoria bisericii. În istoria
bisericii nu există nimic mai glorios ca modul în care bărbații și femeile care
erau creștine, dar care erau pline de îndoieli și nesiguranță, au intrat
deodată în această siguranță măreață și binecuvântată ca rezultat al botezului
cu Duhul. Toate marile treziri din istorie sunt exemple ale acestui lucru. Asta
se întâmplă întotdeauna într-o trezire. În general, începe într-un singur om. Dintr-o
dată este purtat printr-un proces care îl aduce în această siguranță glorioasă
și grandioasă. Toată lumea știe povestea legată de ceea ce i s-a întâmplat lui
John Wesley, dar el este doar unul dintre mulții oameni despre care este
adevărat acest lucru. Acesta a fost secretul și adevărata explicație a tuturor
marilor evangheliști din istorie. Ei puteau arăta spre un timp în care s-au
aflat în această stare preliminară, iar apoi Dumnezeu i-a botezat cu Duhul Său
și i-a făcut oamenii care au fost.
De asemenea,
lucrul acesta s-a întâmplat în mulți indivizi care sunt destul de necunoscuți.
Ați cunoscut vreodată oameni care au trecut printr-o trezire? Eu am cunoscut
astfel de oameni. Fuseseră creștini ani de zile. Credeau cu adevărat. Dar erau
nefericiți,
uneori sus, alteori jos,
târâindu-se obosiți, cu greutate în viața creștină. Apoi a venit trezirea, și
deodată au fost umpluți cu această certitudine și siguranță absolută pe care
nimic nu o putea clătina,
acest martor și această mărturie imediată, directă a Duhului. „Trebuie ca El să
crească, iar eu să mă micșorez” (Ioan 3:30). Ioan Botezătorul nu putea oferi
nimănui acest lucru. Ioan era incapabil de așa ceva și știa acest lucru. „El vă
va boteza cu Duhul Sfânt și cu foc” (Mat. 3:11).
Un alt mod în
care funcționează acest lucru este următorul: botezul cu Duhul Sfânt dă o
satisfacție măreață și glorioasă. Poți fi creștin și totuși, creștinismul tău
să fie aproape o îndatorire. Nu cunoașteți ceva despre această stare? Dumnezeu
știe că eu am cunoscut-o! Creștin? Da. Crezând, mântuit, în împărăție, și
totuși, tot acest lucru era o îndatorire; încă era o mare măsură de legalism. Diavolul
ne poate clătina când cădem în păcat și poate face credinciosul să se îndoiască
de mântuirea lui. Există mulți creștini pentru care creștinismul lor pare a fi
o povară, o greutate și o datorie. De aceea spune Pavel în Romani 8:15: „voi n-ați primit un duh de
robie”. Nu vă întoarceți la asta, spune el; voi înțelegeți greșit ceea ce
aveți. Însă există mulți oameni de felul acesta. Și există mulți alții care,
deși sunt creștini, caută încă și speră la ceva mai mult. Dar nu există odihnă,
nu există liniște, nu există satisfacție în sufletele lor. Însă în clipa în
care o astfel de persoană este botezată cu Duhul Sfânt, există un simțământ de
satisfacție deplină.
Ce face Duhul
Sfânt? Ei bine, așa cum a spus Domnul nostru, Duhul Sfânt a fost trimis ca să-L
glorifice pe Domnul Isus Hristos. Aceasta este funcția Lui primordială, primul
Lui scop. Asta face El întotdeauna, și marele test pentru a vedea dacă un
bărbat sau o femeie a fost botezată cu Duhul Sfânt sau nu este că Îl cunosc pe
Domnul Isus Hristos și Îl glorifică într-un mod în care nu au făcut‑o niciodată
înainte, și își află satisfacția deplină în El. Faptul acesta a fost de multe
ori exprimat de scriitorii de imnuri care au experimentat lucrul acesta.
Așa cum sunt, sărac, nenorocit și orb;
Vedere, bogății și vindecare a minții,
Da, tot ce am
nevoie, în Tine găsesc
Oh, Miel al lui Dumnezeu, vin, vin.
Ascultați-l
pe Charles Wesley:
Tu, oh, Hristos, ești tot ce vreau,
Mai mult decât totul găsesc în Tine.
Poți tu să spui
acest lucru? Te satisface El în mod complet? Ascultați-l din nou pe Pavel în
Filipeni 4. Se află în închisoare, suferă foarte mult și aude vești de la bunii
oameni din Filipi. Însă el le spune că totul este bine. „Am avut o mare bucurie
în Domnul că, în sfârșit, ați putut să vă înnoiți iarăși simțămintele voastre
față de mine. Vă gândeați voi la așa ceva, dar vă lipsea prilejul. Nu zic
lucrul acesta având în vedere nevoile mele; căci m-am deprins să fiu mulțumit
cu starea în care mă găsesc. Știu să trăiesc smerit, și știu să trăiesc în
belșug. În totul și pretutindeni m-am deprins să fiu sătul și flămând, să fiu
în belșug și să fiu în lipsă. Pot totul în Hristos, care mă întărește” (Fil.
4:10-13). Iată un om pe deplin satisfăcut. Însuși Domnul nostru a spus acest
lucru în ziua cea mare a praznicului de la Ierusalim când a strigat spunând:
„Dacă însetează cineva, să vină la Mine și să bea. Cine crede în Mine, din
inima lui vor curge râuri de apă vie, cum zice Scriptura” (Ioan 7:37-38).
Deja îi
spusese acest lucru femeii din Samaria. Relatarea ne este dată în Ioan 4: „Isus
i-a răspuns: «Oricui bea din apa aceasta, îi va fi iarăși sete»” (vers. 13).
Mulți creștini trăiesc acest gen de viață: înapoi și înainte, înapoi și înainte; o satisfacție
temporară, apoi dispare. Dar „oricui va bea din apa pe care i-o voi da Eu, în
veac (niciodată!) nu-i va fi sete; ba încă apa, pe care i-o voi da Eu, se va
preface în el într-un izvor de apă, care va țâșni în viața veșnică” (vers. 14).
Satisfacție deplină. Botezul cu Duhul Sfânt oferă acest lucru și o face prin
faptul că ni-L revelează pe Domnul înaintea ochilor noștri în toată plinătatea
caracterului Său de Mântuitor divin. Poți crede în Hristos ca Fiu al lui
Dumnezeu și ca Mântuitor al sufletului tău, poți fi foarte limpede în ce
privește ispășirea și așa mai departe, dar întreb lucrul acesta: Îl cunoști pe
El ca satisfacția deplină, finală, completă, totală a fiecărei nevoi a ta și a
fiecărei nevoi care poate apărea vreodată în viața și în experiența ta? Botezul
cu Duhul Sfânt face acest lucru. Noul Testament este plin de acest gen de
învățătură. Iată ce i-a făcut pe acei oameni să fie ceea ce au fost.
Ceea ce mă
aduce la următorul punct: botezul cu Duhul Sfânt aduce întotdeauna bucurie și
veselie. Din nefericire, există un astfel de lucru ca un creștin mizerabil.
Aproape că este o contradicție în termeni, dar nu chiar. Însă atunci când
oamenii sunt botezați cu Duhul Sfânt, sunt umpluți de bucurie. Ascultați
relatarea lirică ce ne este dată despre oamenii din primele zile ale bisericii,
la sfârșitul celui de-al doilea capitol din cartea Faptelor: „Toți împreună
erau nelipsiți de la Templu în fiecare zi, frângeau pâinea acasă și luau hrana
cu bucurie și curăție de inimă. Ei lăudau pe Dumnezeu și erau plăcuți înaintea
întregului norod” (Vers. 46-47).
Apostolul
Petru vorbește despre creștini obișnuiți împrăștiați prin diferite părți ale
lumii. Nu îi cunoaște; nu i-a întâlnit niciodată. Dar Petru, deoarece știe că
ei sunt ceea ce sunt în Hristos, este în stare să spună despre ei, în privința
Domnului Isus Hristos: „pe care voi Îl iubiți fără să-L fi văzut, credeți în El
fără să-L vedeți, și vă bucurați cu o bucurie negrăită și strălucită” (1 Pet.
1:8). Aveți așa ceva? Poți fi creștin fără așa ceva. Dar odată ce ai fost
botezat cu Duhul Sfânt, aceasta este starea ta. Te „bucuri cu o bucurie
negrăită și strălucită”, o bucurie care este un fel de pregustare a gloriei
finale. Toată cartea Faptelor este cea mai entuziastă carte din lume deoarece
este o descriere și o relatare despre bărbați și femei botezate cu Duhul Sfânt.
Și în cele
din urmă, acest botez nu numai că ne oferă satisfacție și bucurie și veselie,
așa cum a promis Domnul nostru în ziua aceea a praznicului, ci ne face și să
devenim persoane foarte roditoare: „Din inima lui vor curge râuri de apă vie”
(Ioan 7:38). Acesta este un punct extraordinar de vital. La vremea actuală, nu
există nimic mai important. Masele de oameni sunt în afara bisericii. Lucrul de
care este nevoie mai presus de orice altceva la vremea de față este de bărbați
și de femei, oameni creștini, din a căror inimă să curgă râuri de apă vie. Așa
a cucerit creștinismul lumea veche; s-a făcut prin acei oameni creștini. Alți
oameni nu îi puteau înțelege. În Ziua Cincizecimii, mulțimea a venit și a spus:
„Ce este aceasta?” Unii credeau că creștinii erau beți. De ce? Deoarece erau
atât de fericiți, din pricina extazului, din pricina „bucuriei negrăite și
strălucite”. Ei nu îi puteau înțelege.
Și lucrul
acesta a continuat oriunde mergeau. Oamenii erau uimiți de ei. Uitându-se la
ei, spuneau: „Ce este aceasta?”Așa că începeau să fie preocupați de propriile
suflete. Spuneau: „Este posibil ca o ființă umană să fie în felul acesta?” Ei
vedeau că atunci când acești oameni erau arestați sau aruncați la lei, în
arenă, Îi mulțumeau lui Dumnezeu că fuseseră socotiți vrednici să sufere pentru
numele lui Isus. Iar privitorii spuneau: „Ce este aceasta?” „Din inima lui vor
curge râuri de apă vie” (Ioan 7:38). Odată ce bărbații și femeile sunt botezate
cu Duhul Sfânt, sunt atât de transformați încât devin un fel de magnet. Ei
atrag oamenii și sunt nerăbdători să îi ajute. Ei au cunoașterea care îi poate
împuternici să facă acest lucru. Ei pot da altora un motiv pentru nădejdea care
este în ei. Ei le pot arăta calea mântuirii; ei au putere să mărturisească.
„Voi veți primi o putere când Se va pogorî Duhul Sfânt peste voi, și‑Mi veți fi
martori„ (Fapte 1:8). Botezul cu Duhul Sfânt face oamenii niște martori vii
pentru Hristos. Devin niste persoane atât de transformate încât oamenii pot vedea
diferența. Sunt atrași și uimiți de acest lucru, și vin ca să încerce să
descopere motivul și explicația lui.
„Trebuie ca
El să crească, iar eu să mă micșorez.” Ești mândru de religia ta? Ești mândru
de viața bună pe care o duci? Crede-mă, odată ce știi ceva despre acest lucru,
le vei urî pe toate celelalte; vor trebui să plece, să descrească, să dispară.
Iată ce oferă El, și numai El îți poate oferi așa ceva.
Nu este vorba
de Ioan Botezătorul, ci despre Domnul Isus Hristos. El Însuși a primit Duhul în
toată plinătatea Lui. A demonstrat acest lucru în timp ce a fost aici, pe
pământ. Când S-a înălțat la cer, Dumnezeu I-a dat din nou darul Duhului, ca să
ni-L poată da nouă: nu
ca să ne facă creștini, ci ca să ne facă creștini fericiți, să ne facă creștini
plini de bucurie, să ne facă creștini roditori, să ne facă niște oameni care să
fie o binecuvântare pentru toți cei din jurul nostru, căci din noi vor curge
râuri de apă vie înspre pământurile uscate, pârjolite, însetate, aride care ne
înconjoară pe fiecare dintre noi.
Dragii
mei prieteni, cunoașteți voi acest botez? Vă aflați voi acum în poziția de a
spune: „Să crească El! Cât despre mine, nu-mi doresc nimic decât pe El și slava
Lui și tot ce are El de dat”?