A sosit momentul în care Fiul neprihănirii avea să iasă din culcuşul
în care S-a ascuns nouă luni ca după un nor roditor: aceasta a fost
minunea lumii, un lucru atât de minunat încât a fost dat ca semn
credincioşilor cu şapte sute patruzeci de ani înainte de a se împlini:
„De aceea, Domnul însuşi vă va da un semn: Iată, fecioara va rămânea
însărcinată, va naşte un fiu” (Is. 7:14). Cu adevărat a fost o minune, o
minune măreaţă dincolo de orice comparaţie ca Fiul lui Dumnezeu să se
nască dintr-o femeie, ca El, Cel care este adevăratul Melhisedec, fără
tată, fără mamă (Evrei 7:3), să aibă o mamă fecioară; ca Cel care este
înainte de Avraam să fie născut după Avraam, la o distanţă de două mii
de ani; ca Cel care era Fiul lui David şi deci, născut în Betleem, să
fie totuşi Domnul lui David; „lucruri minunate se spun despre Tine, o,
Fiu al lui Dumnezeu”.Înainte de a Se naşte, profeţii au cântat, sibilele
au prorocit, patriarhii au simbolizat, prototipurile au prezis,
Dumnezeu a promis, iar Fiul lui Dumnezeu a săvârşit.
Când S-a născut El, îngerii au făcut comisioane, Gavril a dus veşti,
gloria cerului a strălucit, o stea a răsărit, iar înţelepţii au fost
vestitorii care au proclamat naşterea Lui. Dar să mergem puţin mai
aproape, „haideţi să mergem până la Betleem”, după cum au spus păstorii,
„şi să vedem ce ni s-a spus şi ce ne-a făcut cunoscut Domnul” (Luca
2:15).
Dacă facem numai un pas în această locuinţă, atunci minunea cerului
este înaintea ochilor noştri. Acum, priviţi la Isus! Priviţi la El cum,
la împlinirea vremii, a îndeplinit măreaţa lucrare a mântuirii noastre;
acum putem înţelege sensul legământului cu Adam, promisiunea făcută lui
Avraam, descoperirea făcută lui Moise, urmaşii lui David; acestea au
fost doar nişte văluri, dar acum vom da la o parte perdelele. Veniţi,
priviţi la adevărul în sine; o, minunea minunilor, pe cine găsim în
această locuinţă? Un prunc într-o iesle, o mamă fecioară şi un tată
fecior? Acesta este pruncul la care privim ca fiind Isus al nostru? Este
aceasta o mamă abia trecută de paisprezece ani (conform lui Austin)?
Este acesta tatăl care „n-a cunoscut-o până ce ea a născut un fiu” (Mat.
1:25)? Ce naştere ciudată este aceasta! Priviţi pruncul, nu are nici
leagăn în care să fie legănat, nici doică care să-l adoarmă prin
cântece, nici scutec în care să fie înfăşat, are numai puţină mâncare
care să-l hrănească; priviţi la mamă: nu are ajutorul nici unei moaşe,
fără perne pufoase, fără draperii de pânză, numai câteva paie pe care să
se culce; priviţi la Iosif, tatăl presupus: mai degrabă imploră decât
binecuvântează; un tâmplar sărac care le oferă staulul unui bou drept
cameră şi scobeşte o iesle care să servească drept leagăn. Maria vede cu
ochii ei şi cugetă la toate în inima ei, iar timiditatea ei umilă îi
schimbă culoarea feţei în timp ce imaginaţia ei lucrează! „Trebuie să
nască un fiu”, îi spune un înger; Duhul Sfânt o umbreşte, zilele i se
împlinesc, şi naşte; fiecare împrejurare este suficientă să facă de
ruşine o fecioară umilă; dar cine nu se va minuna? O fecioară crede, o
fecioară zămisleşte, o fecioară naşte, şi rămâne tot fecioară; cât am
mai putea vorbi despre acest subiect! Dar mă voi abţine şi voi restrânge
toate minunile la aceste cuvinte: „Eu sunt viţa” (Ioan 15:5).
Aceasta este o pildă binecuvântată în care Hristos se prezintă pe
Sine cu eleganţă sub umbra unei viţe. În multe reprezentări, Hristos
este o viţă preţioasă. Dar de ce o viţă şi nu un cedru, un stejar sau un
copac mai puternic, mai înalt? Ni se dau multe motive:
1. Fiindcă dintre toţi pomii, viţa este cea mai umilă; se târăşte, cum ar veni, pe pământ.
2. Fiindcă dintre toţi pomii, viţa este cea mai slabă; toţi cei care au viţe, au şi ulmi care să le sprijine şi să le ţină.
3. Fiindcă dintre toţi pomii, viţa are cea mai sărăcăcioasă scoarţă, şi în exterior, are puţină valoare sau faimă.
4. Fiindcă dintre toţi pomii, viţa este cea mai roditoare, şi de aceea se spune „ca o viţă roditoare” (Ps. 128:3).
În fiecare din aceste privinţe, Hristos este numit o viţă, care prin
întruparea Lui, a luat asupra Sa, cea mai umilă stare şi „S-a dezbrăcat
de Sine însuşi” (Fil. 2:7). Însă El a fost cea mai roditoare viţă pe
care a avut-o vreodată pământul, şi în privinţa aceasta, nici o altă
viţă, nici toate viţele de pe pământ nu au fost vrednice să fie
comparate cu El, sau să semene puţin cu El. Nu voi continua cu
asemănarea până la capăt, pentru că astfel, s-ar putea să trec de la
naşterea Lui la viaţa Lui, şi de la viaţa Lui la moartea Lui, când
sângele strugurilor a fost călcat în teasc. Deocamdată, vom privi la
această viţă: 1. În plantarea ei. 2. În înmugurirea ei. 3. În înflorirea
ei. 4. În roada ei, şi astfel vom sfârşi.
1. Plantarea. Viţele nu se seamănă, ci se plantează, pentru ca atunci
când sunt mutate, să poată rodi mai bine. Astfel, Isus al nostru
izvorât mai întâi din Tatăl Său, este plantat în pântecele unei
fecioare, Dumnezeu din Dumnezeu, co-etern cu Dumnezeu; dar prin
întruparea Sa, a fost făcut ceea ce nu era, şi totuşi, a rămas ceea ce
era: Dumnezeu din Tatăl Lui şi om din mama Lui; înaintea tuturor
timpurilor, şi totuşi, încă de la început. Bernard, de Passione Dom., ne
spune: „Această viţă izvorâtă din viţă, este Dumnezeu născut de
Dumnezeu, Fiul Tatălui, atât co-etern, cât şi co substanţial cu Tatăl;
dar ca să rodească mai bine, a fost plantată în pământ; adică, a fost
zămislită în pântecele unei fecioare.” Da, aici este o asemănare; dar în
asemănarea aceasta trebuie să avem grijă să observăm transmiterea
însuşirilor despre care v-am spus că putem spune pe drept că Dumnezeu,
nu Dumnezeirea, a fost plantat, sau zămislit. Dumnezeu este un cuvânt
concret şi semnifică persoana lui Hristos, şi persoana Lui a fost
plantată sau zămislită, nu doar ca Dumnezeu, ci ca Dumnezeu şi om
împreună, şi astfel, El, Cel ce este infinit, a fost zămislit, şi Cel
care este etern, a fost născut; toată plinătatea perfecţiunii şi toate
însuşirile esenţei divine sunt date, prin această transmitere, naturii
omului în persoana Fiului lui Dumnezeu; prin urmare, nu e de mirare că
spunem că această viţă (Fiul lui Dumnezeu) este plantată în Maria. Ştiu
că unii vor ca plantarea să aibă loc mai devreme, şi de aceea spun că
Hristos este o viţă plantată în Adam, înmugurită în David şi înflorită
în Maria, dar nu pot să cred că aceasta a fost doar o înflorire. Toţi
dinaintea Mariei au fost numai nişte prototipuri, acum era adevărul: în
Maria a fost Hristos plantat, şi nu înainte; ca la început când „nu era
nici un om ca să lucreze pământul… Domnul Dumnezeu a făcut să răsară din
pământ tot felul de pomi… Un râu ieşea din Eden şi uda grădina”; tot
aşa, nu era nici un om care să lucreze acest pământ, ci din acest pământ
(din fecioară), Domnul a făcut să crească această plantă, udând-o cu
Duhul Său; „Duhul Sfânt va veni peste tine şi puterea Celui Prea Înalt
te va umbri” (Luca 1:35). Cred că despre această zămislire şi despre
eficacitatea Duhului Sfânt a vorbit profetul atunci când simţea o
tânjire atât de mare după venirea lui Hristos în trup încât a spus: „Să
picure cerurile de sus şi să ploaie norii neprihănirea! Să se deschidă
pământul, să dea din el mântuirea” (Is. 45:8).
2. Înmugurirea. Viţele înmuguresc înainte de a înflori sau de a rodi.
Aşa s-a spus despre Hristos înainte ca El să vină: „Adevărul va
înmuguri din pământ” (Ps. 85:11). Ce a fost această înmugurire a
adevărului din pământ dacă nu Hristos născut din femeie? Ce era adevărul
(spun Irenaeus, L.3, C.5 şi Augustin) „dacă nu Hristos şi ce era
pământul dacă nu trupul nostru? Şi ce înseamnă înmugurirea adevărului
dacă nu naşterea lui Hristos?” Haideţi să zăbovim puţin aici; cu
siguranţă că merită să zăbovim sau (după cum a spus mireasa în celălalt
caz) „dis-de-dimineaţă să ne ducem la vii, să vedem dacă a înmugurit
via, dacă s-a deschis floarea şi dacă au înflorit rodiile” (Cânt. Cânt.
7:12).
Când am vorbit despre Hristos săvârşind marea lucrare de mântuire
înaintea tuturor vremurilor, v-am spus despre sfaturile lui Dumnezeu,
când El a fost adus la anumite strâmtori şi dificultăţi de cerinţele
contrare ale multelor Sale atribute, însă înţelepciunea a găsit o cale
de a împăca aceste diferenţe propunând un Isus. Şi în El, „mila şi
adevărul se întâlnesc, dreptatea şi pacea se sărută” (Ps. 85:10).
Această împăcare a avut loc în sfatul lui Dumnezeu încă din veşnicie.
Dar îndeplinirea acestui sfat a avut loc acum, la împlinirea vremii,
când Hristos S-a născut. Într-adevăr, acum a avut loc împăcarea tuturor
diferenţelor în adevăr, în execuţie, în săvârşire, iar profeţia
psalmistului se referea în mod special la acest timp: „Mila şi adevărul
se întâlnesc, dreptatea şi pacea se sărută. Adevărul va înmuguri din
pământ şi dreptatea va privi de la înălţimea cerurilor” (Ps. 85:10,11).
În aceste cuvinte găsim mai întâi, o întâlnire a atributelor
binecuvântate ale lui Dumnezeu şi, în al doilea rând, găsim o întâlnire
la o naştere, la naşterea adevărului; în al treilea rând, la această
întâlnire a avut loc acel efect glorios, că „dreptatea priveşte de la
înălţimea cerurilor” şi într-adevăr, a venit jos „din cer”. Aş vrea să
inversez puţin cuvintele, şi voi vorbi mai întâi despre naşterea lui
Hristos; în al doilea rând, despre efectele naşterii Sale, despre
dreptatea care „priveşte de la înălţimea cerurilor”. În al treilea rând,
despre întâlnirea şi acordul tuturor atributelor lui Dumnezeu, ca fiind
izvorul şi efectul tuturor. „Când mila şi adevărul s-au întâlnit,
dreptatea şi pacea s-au sărutat.”
1. Naşterea Lui. Viţa noastră trebuie să înmugurească. „Adevărul va
înmuguri din pământ”, adică Hristos se va naşte pe pământ, sau Hristos
se va naşte din femeie; pentru că adevărul este Hristos, a înmuguri
înseamnă a se naşte şi pământul este femeia. 1. Adevărul este Hristos,
„Eu sunt calea şi adevărul”, spune Hristos în Ioan 14:6. El este
adevărul tuturor prototipurilor, adevărul tuturor prorociilor şi
adevărul tuturor promisiunilor. „Făgăduinţele lui Dumnezeu, toate în El
sunt «Da» şi «Amin»”. 2. A înmuguri înseamnă a se naşte. Înmugurirea
viţei este prima manifestare a unui strugure; astfel, naşterea lui
Hristos a însemnat adevărul înmugurind din pământ; atunci El s-a arătat
pentru prima oară lumii şi atunci a fost văzut pentru prima oară
(asemenea viţei care răsare) pe pământ. 3. Pământul este femeia, astfel,
enunţăm acest text: „pământul să dea din el mântuirea” (Is. 45:8).
Priviţi cum florile câmpului răsar de la sine, fără ca vreun om să
arunce sămânţă; tot aşa, fecioara Îl naşte pe Hristos. Este remarcabil
că la crearea lui Adam, s-a prevestit această naştere viitoare. Dacă
începem cu primul om, Adam, îl putem vedea asemănat cu acest al doilea
Adam, Hristos. Adam a fost creat de pământul fecior, Hristos S-a născut
dintr-o mamă fecioară, pământul nu avea soţ, şi cu toate acestea, a
născut fără sămânţă, Maria nu avea soţ, şi cu toate acestea, a născut
fără sămânţa unui bărbat. La creaţie, Dumnezeu a spus: „Să facem om”
(Gen. 1:26), şi acum, Duhul Sfânt spune: „Cuvântul S-a făcut trup” (Ioan
1:14). Sau cuvântul este omul; acelea erau doar nişte prototipuri, dar
Hristos este adevărul. El este viţa care înmugureşte, Mesia născut;
îngerii Îl mărturisesc, steaua Îl aşteaptă, profeţii Îl prevestesc,
demonii Îl recunosc, miracolele Lui Îl proclamă, înţelepţii Îl caută,
cerul şi pământul răsună de vestea care anunţă că „adevărul înmugureşte
din pământ.”
2. Efectul naşterii Sale. „Dreptatea priveşte de la înălţimea
cerurilor.” Imediat ce Se naşte Hristos, dreptatea priveşte de la
înălţimea cerurilor; şi-a aruncat ochii peste pământ, şi văzând adevărul
izvorând acolo, s-a uitat din nou şi din nou. Fără îndoială că era o
privelişte care atrăgea toţi ochii din cer asupra ei. Se spune că
„îngerii doresc să privească” aceste lucruri (1 Pet. 1:12). Au privit cu
dor la ele ca şi cum ar fi vrut să privească prin ele. Fără îndoială că
dreptatea a privit cu la fel de multă atenţie şi la fel de pătrunzător
ca şi îngerii: unii observă că termenul ebraic, „a privit de sus”
înseamnă că „a făcut o fereastră”; dreptatea era atât de doritoare să
vadă priveliştea viţei înmugurind, priveliştea lui Hristos născându-Se,
încât nu s-a putut abţine şi a făcut o fereastră în ceruri; înainte de
acest timp, ea nu se uita atât de mult jos, spre pământ; dreptatea nu
avea nici o perspectivă, nici o fereastră deschisă în felul acesta; îşi
întorcea privirea, trântea fereastra, şi nu zăbovea prea mult ca să vadă
asemenea păcătoşi nenorociţi, imorali şi jalnici ca noi; ochii ei erau
atât de puri încât nu puteau să vadă nelegiuirea, o detesta, şi ne
detesta şi pe noi din cauza ei, şi prin urmare, nu a binevoit să ne
acorde nici măcar o privire fugară. O, dar cum s-au schimbat lucrurile!
Imediat ce viţa a înmugurit pe pământ, dreptatea este gata să privească,
este atât de doritoare încât face o fereastră în pereţii cerului pentru
a privi jos la acest mugur. Şi nu e de mirare, fiindcă ce putea
dreptatea să dorească să vadă şi în ce se putea satisface ea, care să nu
fie văzut în Isus Hristos? El era numai dreptate, nu se putea găsi nici
cea mai mică pată de păcat în El, naşterea Lui a fost curată, viaţa Lui
a fost sfântă, iar moartea Lui a fost nevinovată; atât sufletul, cât şi
trupul Lui erau fără de păcat; atât duhul Lui, cât şi gura Lui erau
fără vicleşug; orice satisfacţie ar fi putut avea dreptatea, o putea
avea în El.
3. Întâlnirea şi acordul tuturor atributelor lui Dumnezeu ca fiind
izvorul şi ultimul efect al acestei viţe care înmugureşte. Versetul
dinainte ne spune că „mila şi adevărul s-au întâlnit, dreptatea şi pacea
s-au sărutat”; întâlnirea aceasta implică faptul că a existat o
distanţă înainte ca ele să se întâlnească, deoarece cei care se
întâlnesc, vin de pe drumuri diferite. Iată aici două lucruri care
trebuie luate în considerare: în primul rând, distanţa, în al doilea
rând, întâlnirea. Dar poate veţi spune: De unde această distanţă? Nu
sunt toate acestea atributele esenţei nedivizate a lui Dumnezeu? Şi nu
sunt toate patru în sânul lui Dumnezeu din veşnicie? Răspund: Da, ele
sunt nedivizate în ele însele, dar sunt divizate în ceea ce ne priveşte
pe noi. Păcatul lui Adam, şi păcatul nostru în el, a fost lucrul care a
divizat pentru prima oară cerul, şi da, chiar atributele lui Dumnezeu şi
într-un fel, pe Dumnezeu Însuşi. Voi vorbi despre amândouă aceste
lucruri pentru ca mai întâi, să puteţi vedea diferenţa, iar apoi,
acordul şi binecuvântata armonie a acestor atribute glorioase.
1. Diferenţa. Imediat după cădere, marea întrebare (pe care aţi
auzit-o în decretul şi sfatul lui Dumnezeu) a fost pusă: Ce este de
făcut cu omul păcătos? În situaţia aceasta, trebuie să vorbim despre
Dumnezeu în felul oamenilor, şi sper că îmi veţi acorda libertatea pe
care şi-o iau alţii (presupun eu, pe drept): Veniţi, spune Dumnezeu, „ce
este de făcut cu omul păcătos?” El a încălcat legea Mea, a nesocotit
porunca Mea, şi atât cât a ţinut de el, a desfăcut ţesătura lumii, a
stricat lucrarea Mea glorioasă a cerului, a pământului, a mării şi a tot
ce este în ele, s-a ruinat pe sine pe veci de veci. „O, ce vom face cu
această creatură omenească păcătoasă, răzvrătită, oropsită şi
nefericită?” Un timp, a fost tăcere în ceruri, toţi au fost uluiţi să-L
vadă pe măreţul Dumnezeu al cerului mâniat, şi într-un sfârşit, mila şi
pacea s-au ridicat în picioare şi au încercat cu rugăminţi stăruitoare,
blânzi şi dulci să potolească mânia lui Dumnezeu. Dar dreptatea şi
adevărul erau de partea opusă şi Îl provocau pe Dumnezeul Atotputernic
să meargă mai departe şi să Se arate (aşa cum este într-adevăr) ca „un
foc mistuitor”, un Dumnezeu care se răzbună pe păcat. Rugămintea este
prezentată şi descrisă pe larg de Bernard, Andrews şi alţii.
1. Mila a fost cea care a început, fiindcă din dorinţa ei de a face
bine, este totdeauna cea dintâi; înclinaţia ei este de a compătimi, sau
mai degrabă, ea însăşi este o înclinaţie de a-i compătimi pe cei ce sunt
în necaz; şi dacă ea îi poate alina puţin, indiferent de ceea ce merită
oamenii, atunci îi va alina cu siguranţă. Fiindcă ea nu priveşte la
individ, la ce este el, nici la ce a făcut, nici la ceea ce merită, ci
(şi aceasta este mângâierea noastră, a unor păcătoşi mizerabili) ea
priveşte la ceea ce suferă, şi la starea dureroasă şi nenorocită în care
este el. Rugămintea ei a fost aceasta: Cum, Doamne, ai creat toţi
oamenii în zadar? Vei distruge acum omul pentru care ai creat lumea? Va
fi luat stăpânul casei şi aruncat în închisoare şi va rămâne acolo până
va fi plătit cel din urmă bănuţ? Vor fi oare toţi bărbaţii şi toate
femeile din lume, de la început la sfârşit, condamnaţi pe veci de veci?
Vai! Ce câştig va fi în sângele lor? La ce va folosi să îngrămădeşti
oameni şi demoni în flăcările iadului? Nu se vor bucura diavolii, marii
vrăjmaşi ai lui Dumnezeu, de lucrul acesta? Şi ce se va face cu numele
Tău măreţ pe pământ? Nu este numele Tău „un Dumnezeu plin de îndurare şi
milostiv, încet la mânie, plin de bunătate şi credincioşie, care Îşi
ţine dragostea până în mii de neamuri de oameni, iartă fărădelegea,
răzvrătirea şi păcatul”? Îşi va desfiinţa Domnul numele Său? Va părăsi
Domnul pentru totdeauna? Şi nu va mai fi El binevoitor? S-a dus mila Lui
pe veci? Nu va mai fi implorat? A uitat Dumnezeu să fie milostiv? Şi-a
închis El în mânie măruntaiele Sale iubitoare?” Cu aceste şoapte sau
murmure sfinte şi cu altele de felul lor, a intrat mila în măruntaiele
lui Dumnezeu, şi L-a făcut să tânjească şi să Se topească din nou de
milă.
Dar, 2. Adevărul trebuie să se audă la fel ca mila. Rugămintea lui a
fost astfel: „Ce este Dumnezeu, şi ce este cuvântul Lui? Acum, iată care
a fost cuvântul Tău pentru Adam: în ziua în care vei mânca din el, vei
muri negreşit (Gen. 2:17); şi acesta a fost cuvântul Tău pentru toţi
fiii lui Adam: „Sufletul care păcătuieşte, acela va muri. Iar Dumnezeu
nu-Şi poate contrazice cuvântul; cuvântul Lui este adevărul; să
falsifici adevărul – aşa ceva nu se poate! Toţi oamenii sunt mincinoşi,
dar Dumnezeu este adevărat, este Adevărul însuşi.” Această pledoarie a
adevărului este urmată de dreptate; şi astfel, ea atrage atenţia: „Oare
nu va face dreptate Judecătorul întregului pământ? Tu ai spus despre
Tine Însuţi din nou şi din nou că eşti drept şi neprihănit; Doamne
Dumnezeul lui Israel, Tu eşti drept” (Ezra 9:15). „Tu eşti drept, Doamne
şi judecăţile Tale sunt fără prihană” (Ps. 119:137). „Drept eşti Tu,
Doamne, care eşti şi care erai! …Da, Doamne, Dumnezeule Atotputernice,
adevărate şi drepte sunt judecăţile Tale” (Apoc. 16:5,7). „Domnul este
drept în toate căile Lui şi sfânt în toate faptele Lui” (Ps. 145:17). Şi
în ce constă această dreptate, dacă nu în a da fiecăruia ceea ce i se
cuvine? Şi ce altceva i se cuvine păcătosului, dacă nu moartea? „Plata
păcatului este moartea” (Rom. 6:23). Cum, nu vor muri aceşti păcătoşi?
Aceasta ar însemna să falsifici adevărul (cum ar veni) şi să faci binele
rău.
Acestea au fost controversele pe vremea aceea, astfel că Pacea nu a
ştiut cum să spună un cuvânt care să le împace. Ba mai mult, controversa
a crescut atât de mult încât fiecare a argumentat pentru sine: „Ce se
va întâmpla cu mine (spune Mila) dacă Dumnezeu nu iartă păcătoşii? Şi ce
se va întâmpla cu mine (spune Dreptatea) dacă Dumnezeu iartă păcătoşii?
Ce se va întâmpla cu mine (spune Mila) dacă Dumnezeu nu va arăta milă?
Şi ce se va întâmpla cu mine (spune Dreptatea) dacă Dumnezeu nu va face
dreptate? O, vai! Voi pieri (spune Mila) dacă nu-Ţi va fi milă; şi dacă
omul moare, voi muri şi eu. Şi eu voi pieri (spune Dreptatea) dacă vei
avea milă; cu siguranţă, voi muri eu dacă nu moare omul. La aşa ceva s-a
ajuns, astfel s-a terminat adunarea, şi s-au depărtat unul de altul.
Adevărul s-a dus în cer şi a fost străin pe pământ; Dreptatea a mers
împreună cu el, şi nu prea se uita de la înălţimea cerului; Mila s-a
aşezat jos tăcută, căci unde altundeva putea fi mila dacă nu cu cei
nenorociţi? Cât despre Pace, s-a dus undeva între cele două ca să vadă
dacă nu putea să le facă să se întâlnească din nou în condiţii mai bune.
Între timp, mântuirea noastră stătea sângerând, pledoaria era
suspendată, iar noi eram ca nişte prizonieri în banca acuzaţilor şi nu
ştiam ce se va întâmpla cu noi; căci deşi doi erau pentru noi, totuşi,
doi erau împotriva noastră, la fel de puternici şi mai rigizi decât ei;
astfel că multe depindeau de această întâlnire, căci trebuiau să se
împace între ei, pentru că altfel nu se puteau reconcilia cu noi, şi
nici noi nu puteam fi reconciliaţi cu Dumnezeu.
Înainte să vină vremea lui Hristos pentru binecuvântata întâlnire, au
fost multe mijloace, dar nu erau suficiente. „Tu n ai voit nici jertfă,
nici prinos” (Evrei 10:7). Aceste mijloace nu erau suficient de eficace
ca să provoace o întâlnire. Unde s-au înţepenit?, veţi întreba voi. Cu
siguranţă că nu a fost vina Milei, ea era uşor de înduplecat; ea a
privit în sus la cer, dar Dreptatea nu vroia să privească în jos. Iată
cum stăteau lucrurile: fie Dreptatea trebuia satisfăcută şi avea să fie
satisfăcută, altfel Dreptatea nu ar fi dreaptă, fie trebuia dat lui
Dumnezeu preţul păcatului, sau ea nu avea să mai participe la alte
întâlniri. Mai bine ar fi condamnaţi toţi oamenii din lume decât ca
dreptatea lui Dumnezeu să fie nedreaptă. Şi lucrul acesta aduce acum în
scenă marea tranzacţie a naşterii Mântuitorului nostru.
Ei bine, Mântuitorul nostru Se naşte, iar naşterea aceasta oferă
prilejul unei întâlniri binevoitoare a atributelor. Atât de atrăgătoare
este această naştere, această înmugurire a lui Hristos, încât toate se
întâlnesc aici. Într-adevăr, ele nu pot face altceva decât să se
întâlnească în Cel în care se întâlnesc toate atributele binecuvântate
ale lui Dumnezeu: Hristos este Mila, Hristos este Adevărul, Hristos este
Dreptatea, şi Hristos este Pacea. 1. Hristos este Mila. Zaharia a
prorocit că „datorită marii îndurări a Dumnezeului nostru, în urma
căreia ne-a cercetat Soarele care răsare din înălţime” (Luca 1:78). Iar
Dumnezeu, Tatăl lui Hristos, este numit „Părintele îndurărilor” (2 Cor.
1:3), ca şi cum mila ar fi fiica Lui, a Celui care nu a avut nici un alt
fiu decât pe Singurul Lui Fiu iubit, în care Îşi găseşte toată
plăcerea. 2. Hristos este Adevărul. „Eu sunt Calea, Adevărul şi Viaţa”
(Ioan 14:6). Acel Adevăr în care a fost împlinit tot ce a fost
prefigurat despre Mesia: „Dumnezeu Îşi va trimite Mila şi Adevărul” (Ps.
57:3). Şi „pregăteşte mila şi adevărul” (Ps. 61:7). Şi iată numele Lui:
„Domnul Dumnezeu plin de bunătate şi de adevăr” (Exod 34:6). El este
„un Dumnezeu al adevărului” (Deut. 32:4), a spus Moise. „Bogat în milă
şi în adevăr”, spune David (Ps. 86:15). „Plin de har şi de adevăr”,
spune Ioan (Ioan 1:14,17). „Căci Legea a fost dată prin Moise, dar harul
şi adevărul au venit prin Isus Hristos.” El este adevărul prin numele
Său, El este adevărul prin natura Sa, El este adevărul prin slujba Sa.
3. Hristos este dreptate. „Iată numele pe care i-L vor da: «Domnul,
Dreptatea noastră»” (Ier. 23:6). Şi „pentru voi, care vă temeţi de
Numele Meu, va răsări Soarele dreptăţii şi tămăduirea va fi sub aripile
Lui” (Mal. 4:2). Hristos „a fost făcut de Dumnezeu pentru noi
înţelepciune, dreptate, sfinţire şi răscumpărare” (1 Cor. 1:30). Şi
conform prototipului Său, Melhisedec, acesta a fost numele Lui: „Împărat
al dreptăţii” (Evrei 7:2). 4. Hristos este Pacea. Acesta este numele cu
care „Îl vor numi: «Minunat, Sfetnic, Dumnezeu tare, Părintele
veşniciilor, Domn al păcii»” (Is. 9:6). Şi Hristos „este pacea noastră,
care din doi a făcut unul, şi a surpat zidul de la mijloc care-i
despărţea” (Ef. 2:14). Prin urmare, apostolul se roagă: „Însuşi Domnul
păcii (sau Domnul Însuşi care este pace) să vă dea totdeauna pacea în
orice fel” (2 Tes. 3:16). Şi conform prototipului Său, Melhisedec, după
cum este „Împărat al dreptăţii”, tot aşa este şi „Împărat al Salemului,
adică Împărat al păcii” (Evrei 7:2). – Aşadar, Hristos este Mila,
Hristos este Adevărul, Hristos este Dreptatea şi Hristos este Pacea.
Acum, unde se pot întâlni toate acestea dacă nu în El, Cel care este
toate acestea? Cu siguranţă, acolo se întâlnesc, şi la întâlnire, toate
au alergat mai întâi ca să-L sărute pe Fiul; după aceasta, Adevărul a
alergat la Milă şi a îmbrăţişat-o, iar Dreptatea a alergat la Pace şi a
sărutat-o: ele, care fuseseră despărţite atât de mult timp, rămânând în
neînţelegeri, se întâlnesc acum şi se împrietenesc din nou. O,
binecuvântatul efect al acestei naşteri a lui Hristos! Hristos este Cel
care le-a împăcat, Cel care ne-a împăcat şi pe noi cu ele. „Să împace
totul cu Sine, prin El, atât ce este pe pământ, cât şi ce este în
ceruri” (Col. 1:20). Acum cerul este în pace, iar cerul şi pământul sunt
împăcate unul cu altul. Şi ceea ce uneşte totul şi aduce această pace,
este naşterea lui Hristos, înmugurirea acestei viţe, „Adevărul va
înmuguri din pământ, iar apoi, mila şi adevărul se vor întâlni”, etc.
3. Înflorirea. Natura unei viţe este ca, la vremea potrivită, să
înflorească şi să facă flori dulci. Ştiţi că paharnicul Faraonului a
visat o viţă care nu doar înmugurise, dar şi înflorise: „i s-a deschis
floarea” (Gen. 40:10). Hristos, viţa noastră, a înmugurit şi a înflorit
deopotrivă; a fost plin de cele mai dulci flori. Ce au fost aceste flori
şi înfloriri ale lui Hristos, dacă nu virtuţile şi harurile Lui
binecuvântate? Numai în acest punct, Hristos diferă de viţă – în faptul
că în El au fost văzute nu numai un singur fel sau specie de flori, ci
orice fel. Bernard, de Passione Dom., le enumeră: „vioreaua smereniei,
crinul castităţii, trandafirul răbdării, şofranul cumpătării”; nu mă voi
extinde aici, dar în privinţa naşterii Lui, nu pot face altceva decât
să admir smerenia Lui, răbdarea, şi bunăvoinţa Lui infinită – Creatorul a
devenit creatură; chiar de-ar fi fost un înger, prăpastia era atât de
mare că nici o pricepere creată nu o putea măsura; Cel care a respins
îngerii şi a ales sămânţa lui Avraam, a fost făcut mai prejos decât
îngerii, El, Cel ce este Dumnezeu peste toate. El, Cel care este
înţelepciunea necreată, a fost zămislit în temniţa întunecată a
pântecelui, El Cel care este lumina lumii. El, Cel ce este Cel Sfânt, şi
puterea lui Dumnezeu, a ieşit din dintr-o femeie, sexul mai slab şi cel
care a păcătuit primul. El, Cel care susţine toate lucrurile, a fost
născut; Domnul tuturor a fost născut de o slujnică modestă; a fost
născut la împlinirea vremii, El, Cel care este veşnicia; a fost născut
noaptea, El, Cel care este „Soarele dreptăţii”; iarna, El, Cel care dă
viaţă şi căldură; într-o vreme de impozitare publică, El, Cel care este
Domnul domnilor; nu la Roma, stăpâna naţiunilor, nu la Ierusalim, slava
Răsăritului, ci la Betleem, cea mai mică dintre miile de cetăţi ale lui
Iuda; nu într-un palat pregătit, nici în casa mamei Lui, ci într-un han;
nu în cea mai bună cameră, nici măcar în vreo cameră din casă, ci
într-un staul de vite; nu asistat de o gardă regală, ci cu Iosif şi
Maria; nu împodobit în veşminte, ci înfăşat în scutece, nu falnic
întronat, ci aşezat într-o iesle; naşterea Lui nu a fost proclamată de
împăraţi îndepărtaţi, ci de păstori săraci.
Cuvântul să fie un copil neînstare să spună un cuvânt; Viaţa să fie
supusă morţii; Puterea să fie supusă unui tâmplar sărac, Domnul
legământului să fie circumcis; Dumnezeul templului să fie înfăţişat la
templu; Înţelepciunea să fie învăţată; Infinitatea să crească în
statură; Cel care hrăneşte toate lucrurile să fie hrănit; toate acestea
să fie doar preludii, şi doar începutul suferinţelor Lui! O, minunată
condescendenţă! O, admirabilă răbdare! O, rară smerenie! Cât de ciudate
sunt florile acestei viţe!
4. Roada. De obicei, viţele care împrăştie mirodenii dulci, dau
struguri acri. Hristos a fost fără vină înaintea lui Dumnezeu şi a
oamenilor, şi cu toate acestea, a purtat povara grea a păcatelor
noastre. O, dulceaţa mirodeniilor Lui! „Datorită mirodeniilor tale care
au un miros plăcut, Numele Tău este ca o mireasmă vărsată” (Cânt. Cânt.
1:3). Dacă prin mirodenii ne referim la cuvintele Lui, atunci chiar
ofiţerii iudeilor ne pot spune: „Niciodată nu a vorbit un om ca omul
acesta” (Ioan 7:46). Sau, dacă prin mirodenii ne referim la faptele Lui,
chiar duşmanii Lui pot mărturisi ca a fost un om drept; de aceea, soţia
lui Pilat a putut să trimită vorbă la soţul ei: „Să n-ai nimic de a
face cu dreptul acesta” (Mat. 27:19). Înţelepţii care I-au adus daruri,
I-au dat „aur, tămâie şi smirnă” (Mat. 2:11). Aurul Îi este dat arătând
că este un Împărat puternic; tămâia Îi este dată arătând că este un
Dumnezeu milostiv, iar smirna – un Preot sfânt: El este Împărat care
conduce, Dumnezeu care mântuieşte, şi Preot care mijloceşte. Până aici,
El împrăştie mirosuri dulci, dar dacă înghiţim strugurii, se dovedesc a
fi acri – a fost Împărat, dar batjocorit cu cuvintele: „Plecăciune,
Împăratul iudeilor!” (Mat. 27:29). A fost Dumnezeu, dar S-a dezbrăcat de
Sine Însuşi, „S-a făcut pe Sine Însuşi fără renume” (Fil. 2:7). A fost
un Preot sfânt, dar un asemenea preot a trebuit să se dea pe Sine ca
jertfă; înţelepţii care au venit de la Răsărit şi I-au văzut
slăbiciunea, I-au adorat totuşi puterea, I-au văzut pruncia, şi totuşi
I-au adorat înţelepciunea; I-au văzut sărăcia, şi totuşi, au adorat
bogăţiile îndurării Sale; L-au văzut pe Cel de care întrebau: „Unde este
Împăratul de curând născut al iudeilor?” (Mat. 2:2). Chiar aceste
cuvinte împrăştie mirodenii dulci, dar au struguri acri; El este Împărat
– acesta este un titlu de onoare; dar este Împăratul iudeilor – acestea
sunt cuvinte ruşinoase.
În toată viaţa Lui, le putem vedea pe acestea două: „mirodenii dulci
şi struguri acri”, Vidisti vilia, audi mirifica, spune Ambrose;
lucrurile pe care le vezi, sunt obişnuite, dar lucrurile pe care le vezi
şi le auzi sunt minunate. A fost ceva obişnuit să vezi nişte păstori,
dar a fost minunat să vezi o oştire de îngeri; a fost ceva obişnuit să
auzi pe cineva spunând: „aşezat într-o iesle”, dar a fost minunat să
auzi pe mulţi spunând: „Slavă lui Dumnezeu în locurile preaînalte”; a
fost ceva obişnuit să Îl vezi om, dar a fost minunat să Îl ştii
Dumnezeu. Iată un copilaş fără putere şi plângând, cu toate acestea,
iată un Dumnezeu puternic conducând şi poruncind; iată-L flămând ca să
arate natura noastră, totuşi, hrănind cinci mii de oameni ca să-Şi arate
puterea Sa; murind pe cruce ca fiul lui Adam, totuşi orânduind raiul ca
Fiul lui Dumnezeu. Aşa cum s-a spus despre Betleem, Minima & non
minima, „cel mai mic dintre mii” (Mica 5:2). Nicidecum cea mai
neînsemnată dintre mii, (Mat. 2:6). Astfel, spunem despre acest
betleemit, Minimis & non minimis; „El va sta pe scaunul de domnie al
lui David” (Is. 9:7). „Totuşi, El suferinţele noastre le-a purtat, şi
durerile noastre le-a luat asupra Lui” (Is. 53:4). „Împărăţia Lui este o
împărăţie veşnică” (Dan. 7:27). Totuşi, „va fi stârpit, şi nu va avea
nimic” (Dan. 9:26). Astfel, pe tot drumul Lui de la iesle la cruce, sunt
„mirodenii dulci, dar struguri acri”. La sfârşit, într-adevăr,
strugurii s-au copt, şi atunci El a fost călcat în teasc, şi sângele
scump al inimii Lui a curs în şuvoaie bogate: acesta a fost mustul dulce
al viţei noastre pe care Dumnezeu a plantat-o, cerurile au udat-o şi
iudeii au curăţat-o. Ce ne mai rămâne nouă acum decât să rămânem în ea?
Editorial
Isaac Ambrose, 03 decembrie 2009
Meditaţie asupra naşterii lui Isus Hristos
- Despre sfârșitul felului de viață a lui Richard Baxter Dr. Bates, 12 iulie 2024
- Preeminența Evangheliei - Un capitol din cartea Hristosul preeminent Paul Washer, 06 aprilie 2024
- De ce S-a întrupat Fiul lui Dumnezeu? Valentin Leonaș, 11 decembrie 2023
- Răscumpărarea mâinilor! Valentin Leonaș, 11 mai 2023
- Sarea fără puterea de a săra, lumina fără lumină Martyn Lloyd-Jones, 11 aprilie 2023
- Lăsați jocurile! Ocupați-vă de vițel! Valentin Leonaș, 22 noiembrie 2022
- Un capitol din cartea „Mărturia lui Howell Harris” Howell Harris, 05 martie 2022
- Fragment relevant pentru zilele noastre din cartea „Predici despre trezire” C.H. Spurgeon, 07 februarie 2022
- Fragment dintr-un comentariu asupra Cântarii cântărilor, carte care se află în lucru Autor necunoscut, 06 ianuarie 2022
- MLJ despre aroganța celor care susțin încetarea anumitor daruri ale Duhului Martyn Lloyd-Jones, 31 octombrie 2021
- Valoarea timpului și importanța răscumpărării acestuia Jonathan Edwards, 19 iulie 2021
- Despre răscumpărarea vremii John Wesley, 05 iulie 2021
- Odihna veșnică a sfinților Richard Baxter, 25 mai 2021
- Vindecarea miraculoasă - fragment din carte Henry Frost, 03 februarie 2021
- Johan Brentz Joel Beeke & Diana Kleyn, 05 ianuarie 2021
- Un adevărat slujitor al lui Dumnezeu Joel Beeke & Diana Kleyn, 28 octombrie 2020
- Cum a folosit Dumnezeu o furtună Joel Beeke & Diana Kleyn, 28 septembrie 2020
- Încredere George C. Neumark, 1621-1681, 22 august 2020
- Însetez, oh Miel rănit al lui Dumnezeu Atribuită lui John Wesley, 25 iulie 2020
- Răscumpărarea omului Ivan Plett, 24 iunie 2020
- Nenorocirea omului și puterea lui Dumnezeu Martyn Lloyd Jones, 11 iunie 2020
- Pocăința: singurul răspuns potrivit! Valentin Leonaș, 27 aprilie 2020
- Dragostea de sine William Faber, 20 aprilie 2020
- Gândurile și roadele lor C.H. Spurgeon, 13 aprilie 2020
- Din lac în puț Valentin Leonaș, 02 aprilie 2020
- Supunere Jeanne Marie de la Motte-Guyon, 30 martie 2020
- Ademenit în pustiu Gerhard Tersteegen, 26 martie 2020
- Poporul lui Dumnezeu Martyn Lloyd Jones, 22 martie 2020
- Dacă Dumnezeu este pentru noi... Martyn Lloyd Jones, 17 martie 2020
- John Sung - Mesagerul trezirii de la Dumnezeu pentru Biserica din China Peter Chung, unul din convertiții dr-lui Sung, 12 februarie 2020
- John Sung - Epilog Leslie Lyall, 24 ianuarie 2020
- Cum să înfrunți atacurile lui Satan John Newton, 09 decembrie 2019
- Armele firii versus armele duhovnicești - mărturisire Valentin Leonaș, 02 decembrie 2019
- Cauzele, natura și semnele declinului în har John Newton, 19 octombrie 2019
- Nu vă irosiți timpul și banii cu N.T. Wright! Valentin Leonaș, 18 octombrie 2019
- Călăuzirea divină John Newton, 01 octombrie 2019
- Semnele unei chemări în lucrare John Newton, 19 septembrie 2019
- Întrebuințarea bună a Legii John Newton, 09 septembrie 2019
- Cusururi în caracterul creștin John Newton, 01 septembrie 2019
- Rugați pe Domnul secerișului să scoată lucrători la secerișul Lui! Valentin Leonaș, 12 august 2019
- Concluzie (ultimul capitol din cartea Baza unitații creștine) Martyn Lloyd-Jones, 23 aprilie 2019
- Împărăția lui Dumnezeu aici și acum? Valentin Leonaș, 22 martie 2019
- Trei feluri de învățători Valentin Leonaș, 11 martie 2019
- Fragment din cartea „Închinarea în familie” Donald S. Whitney, 29 ianuarie 2019
- În pragul dintre ani Valentin Leonaș, 31 decembrie 2018
- Introducere - Acest foarte neînsemnat frate al Meu, Dani Valentin Leonaș, 12 decembrie 2018
- Ana și Penina Valentin Leonaș, 26 noiembrie 2018
- Vai ce păcat îngrozitor! Valentin Leonaș, 21 noiembrie 2018
- În nimeni decât în Tine Valentin Leonaș, 08 noiembrie 2018
- Botezul cu Duhul Sfânt Martyn Lloyd Jones, 19 octombrie 2018
- Prietenul Mirelui Martyn Lloyd-Jones, 15 aprilie 2018
- Acesta este Regele meu! S.M. Lockridge, 07 aprilie 2018
- Unul din planurile lui Satan de a-i tine pe sfinti intr-o stare mizerabila Thomas Brooks, 19 februarie 2018
- Isus - Omul muncitor Samuel L. Brengle, 03 ianuarie 2018
- Despre duhul de invidie Jonathan Edwards, 10 iulie 2017
- Mesajul Evangheliei Valentin Leonaș, 01 februarie 2017
- Credință mântuitoare sau altfel de credință? Valentin Leonaș, 17 ianuarie 2017
- Desțeleniți-vă un ogor nou! Valentin Leonaș, 04 octombrie 2016
- În dezacord Valentin Leonas, 20 mai 2016
- Relația creștinului cu Legea Martyn Lloyd Jones, 07 aprilie 2016
- Torța Mărturiei - O altfel de Istorie a bisericii John Kennedy, 19 februarie 2016
- Se caută Profeți William Fetler, 02 februarie 2016
- Fragment din cartea autobiografică "Har din abundență pentru căpetenia păcătoșilor" John Bunyan, 07 ianuarie 2016
- Problema evanghelizării (capitolul 6 din cartea ''Predici de actualitate pentru crestini'') Martyn Lloyd Jones, 27 august 2015
- Păziţi-vă de spiritul romantic în religie A.W. Tozer, 06 mai 2015
- Declinul lecturilor bune A.W. Tozer, 01 martie 2015
- Tragedia risipei A.W. Tozer, 08 februarie 2015
- Meditaţie de Anul Nou A.W. Tozer, 31 decembrie 2014
- Frumuseţe de Crăciun A.W. Tozer, 16 decembrie 2014
- Un creştin nu-şi poate permite să învinovăţească A.W. Tozer, 20 noiembrie 2014
- Păziţi-vă de infatuare A.W. Tozer, 02 noiembrie 2014
- Vânturile de toamnă A.W. Tozer, 28 septembrie 2014
- Despre reproducerea şoarecilor bălţaţi (din "Omul, sălaşul lui Dumnezeu") A.W. Tozer, 20 august 2014
- Ţi-e frică să judeci? Lowell Brueckner, 14 iulie 2014
- Câștigurile crucii (capitolul 12 din Calea Crucii) Gregory Mantle, 17 iunie 2014
- Păcatul care pleacă ultimul A.W. Tozer, 16 aprilie 2014
- Dumnezeu trebuie să fie iubit pentru ceea ce este El Însuşi A.W. Tozer, 19 martie 2014
- Oh, Doamne, întoarce-ne din nou la Tine! A.W. Tozer, 19 februarie 2014
- Sfinţenia înainte de potop; sau umbli tu cu Dumnezeu? Samuel L. Brengle, 22 ianuarie 2014
- "Eu sunt Acela" (din cartea "Apa vie") Martyn Lloyd Jones, 21 decembrie 2013
- O rugăciune Francois de Fenelon, 29 noiembrie 2013
- Recunoscător? Da, dar cui? (din cartea Dimensiunea sufletului) A.W. Tozer, 22 septembrie 2013
- Darul pătrunderii profetice este imperativ astăzi -- Partea II (din cartea Dimensiunea sufletului) A.W. Tozer, 19 august 2013
- Darul pătrunderii profetice este imperativ astăzi -- Partea I (din cartea Dimensiunea sufletului) A.W. Tozer, 07 august 2013
- Ce putem spune despre trezire -- Partea IV (din cartea Dimensiunea sufletului) A.W. Tozer, 12 iulie 2013
- Ce putem spune despre trezire -- Partea III (din cartea Dimensiunea sufletului) A.W. Tozer, 07 iulie 2013
- Ce putem spune despre trezire -- Partea II (din cartea Dimensiunea sufletului) A.W. Tozer, 29 iunie 2013
- Ce putem spune despre trezire -- Partea I (din cartea Dimensiunea sufletului) A.W. Tozer, 18 iunie 2013
- Dovada exterioară a harului interior (capitolul 4 din cartea "Acei metodişti uimitori") A.W. Tozer, 22 mai 2013
- Cum să fii umplut cu Duhul Sfânt (capitolul 3 din broşura "Cum să fii umplut cu Duhul") A.W. Tozer, 01 mai 2013
- Nevoia de reformă A.W. Tozer, 14 aprilie 2013
- Pentru cercetare J. Gregory Mantle, 07 aprilie 2013
- O descurajare şi o încurajare Valentin Leonaş, 24 martie 2013
- Niciun păcat nu este privat (din cartea Dimensiunea sufletului) A.W. Tozer, 13 martie 2013
- Sfaturi legate de lectură Richard Baxter, 19 februarie 2013
- Folosul şi abuzul cărţilor bune, Partea V (un editorial din cartea Dimensiunea sufletului) A.W. Tozer, 13 februarie 2013
- Folosul şi abuzul cărţilor bune, Partea IV (un editorial din cartea Dimensiunea sufletului) A.W. Tozer, 07 februarie 2013
- Folosul şi abuzul cărţilor bune, Partea III (un editorial din cartea Dimensiunea sufletului) A.W. Tozer, 01 februarie 2013
- Folosul şi abuzul cărţilor bune, Partea II (un editorial din cartea Dimensiunea sufletului) A.W. Tozer, 26 ianuarie 2013
- Folosul şi abuzul cărţilor bune, Partea I (un editorial din cartea Dimensiunea sufletului) A.W. Tozer, 20 ianuarie 2013
- Intrând într-un an nou (Capitol din cartea Apa vie) Martyn Lloyd Jones, 01 ianuarie 2013
- Ce a stabilit naşterea lui Hristos? (din cartea Ridicarea pânzelor) A.W. Tozer, 18 decembrie 2012
- Formarea unui om (din cartea Ridicarea pânzelor) A.W. Tozer, 10 decembrie 2012
- Orientaţi spre ambele direcţii (din cartea Ridicarea pânzelor) A.W. Tozer, 13 noiembrie 2012
- Gunoaie doctrinare despre Persoana şi lucrarea Duhului Sfânt (din cartea Trezirea, cap.4) Martyn Lloyd Jones, 04 noiembrie 2012
- Substitute ale uceniciei (Un editorial din Ridicarea pânzelor) A.W. Tozer, 11 octombrie 2012
- Ridicarea pânzelor (Un editorial din cartea Ridicarea pânzelor) A.W. Tozer, 28 august 2012
- Mântuirea umblă pe pământ (Un editorial din cartea Ridicarea pânzelor) A.W. Tozer, 09 august 2012
- TÂNĂRULUI EARLSTON Samuel Rutherford, 16 iulie 2012
- Mărturie Samuel L. Brengle, 04 iulie 2012
- Biruinţa asupra mâniei prin puterea Duhului Sfânt (din cartea Când vine Duhul Sfânt) Samuel L. Brengle, 23 iunie 2012
- Pregătirea locuinţei Lui (Un capitol din cartea Când vine Duhul Sfânt) Samuel L. Brengle, 12 iunie 2012
- Cum să citeşti biografie creştină Martyn Lloyd Jones, 04 iunie 2012
- Datoria de a ne opune A.W. Tozer, 13 mai 2012
- Puterea cere separare A.W. Tozer, 02 mai 2012
- Obligaţia noastră creştină de a ne păsa A.W. Tozer, 25 aprilie 2012
- Despre căutarea darurilor spirituale (Din cartea Bucurie negrăită) Martyn Lloyd Jones, 17 aprilie 2012
- Fără botezul cu Duhul Sfânt nimeni nu este suficient de pregătit pentru a predica (Din cartea Bucurie negrăită) Martyn Lloyd Jones, 12 aprilie 2012
- Integrare sau repudiere? (un capitol din cartea Preţul neglijenţei) A.W. Tozer, 05 aprilie 2012
- Avem nevoie să fim eliberaţi de teama firească (un capitol din cartea Preţul neglijenţei) A.W. Tozer, 25 martie 2012
- Sfinţenia personală este primordială (un capitol din cartea Preţul neglijenţei) A.W. Tozer, 10 martie 2012
- Serviciul creştin de înmormântare are nevoie de reformă (un capitol din cartea Preţul neglijenţei) A.W. Tozer, 28 februarie 2012
- Strigătul misionar! Valentin Leonaş, 25 februarie 2012
- Maranata! Valentin Leonaş, 18 februarie 2012
- Despre cruce şi purtarea ei Valentin Leonaş, 12 februarie 2012
- Lipsa emoţiilor în religie - motiv de smerire (fragment din cartea Emoţiile religioase) Jonathan Edwards, 29 ianuarie 2012
- Formula pentru succesul spiritual (Un capitol din cartea Succesul şi creştinul) A.W. Tozer, 16 ianuarie 2012
- Secretul biruinţei (Un capitol din carte Succesul si crestinul) A.W. Tozer, 27 decembrie 2011
- Hristos şi Biserica Lui vor birui (Fragment din cartea Trestia frântă) Richard Sibbes, 09 decembrie 2011
- Către cititor (Prefaţa cărţii Trestia frântă) Richard Sibbes, 22 noiembrie 2011
- Esenţa credinţei (Un capitol din cartea Hristos, Fiul etern) A.W. Tozer, 08 noiembrie 2011
- Arta adevăratei închinări (Din cartea Creştinul acela incredibil) A.W. Tozer, 21 octombrie 2011
- Bogăţiile noastre nerevendicate (Din cartea Creştinul acela incredibil) A.W. Tozer, 05 octombrie 2011
- Slujind în stare de urgenţă (Din cartea Creştinul acela incredibil) A.W. Tozer, 22 septembrie 2011
- Slujba nopţii (Din cartea Creştinul acela incredibil) A.W. Tozer, 08 septembrie 2011
- Importanţa examinării de sine (Din cartea Creştinul acela incredibil) A.W. Tozer, 13 august 2011
- Caracteristicile omului spiritual (Din cartea Creştinul acela incredibil) A.W. Tozer, 02 august 2011
- Pedeapsa şi purtarea crucii nu sunt acelaşi lucru (Din cartea Creştinul acela incredibil) A. W. Tozer, 29 iulie 2011
- De ce este dat Duhul Sfânt? (Din cartea Creştinul acela incredibil) A.W. Tozer, 13 iulie 2011
- Tragedie în biserici - lipsa iluminării Valentin Leonaş, 27 iunie 2011
- Sfântul trebuie să umble singur (Din cartea, Omul: sălaşul lui Dumnezeu) A.W. Tozer, 31 mai 2011
- Trei răni care dovedesc credincioşia A.W. Tozer, 09 mai 2011
- Vechea şi noua cruce (Din cartea Omul: sălaşul lui Dumnezeu) A.W. Tozer, 21 aprilie 2011
- O rugăciune care trebuie înălţată zilnic din adâncul inimii Un purtător al crucii, 12 aprilie 2011
- Cauzele şi caracteristicile unei organizaţii Lowell Brueckner, 07 aprilie 2011
- Valoarea meditaţiei în citire Thomas Brooks, 28 martie 2011
- Cum să progresăm din punct de vedere spiritual? - din cartea, Omul: sălaşul lui Dumnezeu A.W. Tozer, 11 martie 2011
- Bucuria va veni la vremea ei A.W. Tozer, 01 martie 2011
- Pericolul şi beneficiul citirii unei cărţi bune A.W. Tozer, 17 februarie 2011
- Sunt rugăciunile tale plăcute lui Dumnezeu A.W. Tozer, 02 februarie 2011
- Sfinţind banalul A.W. Tozer, 16 ianuarie 2011
- Mutarea averii A.W. Tozer, 09 ianuarie 2011
- Lucrare şi închinare A.W. Tozer, 01 ianuarie 2011
- Puterile care ne modelează - din cartea "Născut după miezul nopţii" A.W. Tozer, 19 decembrie 2010
- Privind ţintă la Isus - O carte pentru cei flămânzi şi însetaţi după Isus Hristos , 09 decembrie 2010
- Ce este de făcut în privinţa diavolului? A.W. Tozer, 03 decembrie 2010
- Dumnezeu va fi totul în toate (aplicaţie) Isaac Ambrose, 06 noiembrie 2010
- Adevărata mortificare Isaac Ambrose, 17 octombrie 2010
- Domnul Isus trecând pârâul Chedron - aplicaţie Isaac Ambrose, 10 octombrie 2010
- Două minuni înfăptuite de Isus Hristos Isaac Ambrose, 26 septembrie 2010
- Trebuie să mergem la biserică? Valentin Leonaş, 11 septembrie 2010
- Mişcat sau transformat? Valentin Leonaş, 12 august 2010
- Eu sunt Domnul Dumnezeul tau Isaac Ambrose, 07 august 2010
- Motive care să ne încurajeze să privim la Isus Isaac Ambrose, 28 iulie 2010
- Despre citirea cărţilor Lowell Brueckner, 11 iulie 2010
- Păcatul de omitere Lowell Brueckner, 21 iunie 2010
- Caracterul lui Dumnezeu A.W. Tozer, 13 mai 2010
- Monolog al unui suflet convins de păcat Joseph Alleine, 25 aprilie 2010
- O întâlnire proaspătă cu Dumnezeu Vance Havner, 29 martie 2010
- Umplut cu Duhul Gregory Mantle, 21 martie 2010
- Căsătoria cu altul Gregory Mantle, 15 februarie 2010
- Un mesaj pentru timpul prezent Charles Spurgeon, 05 ianuarie 2010
- Meditaţie asupra naşterii lui Isus Hristos
- Caracteristicile unei vieţi controlate de Duhul Sfânt Lowell Brueckner, 15 noiembrie 2009
- O scrisoare către un suflet pe care el nu l-a văzut niciodată, însă a cărui caz i-a fost expus de un prieten Robert Murray M'Cheyne, 08 noiembrie 2009
- Isus este Calea, Adevărul şi Viaţa (o predică din cartea lui M'Cheyne) Robert Murray M'Cheyne, 18 octombrie 2009
- Mândria spirituală (fragment din cartea lui Edwards, în curs de pregătire) Jonathan Edwards, 06 septembrie 2009
- Alţii au voie, tu nu G.D. Watson, 17 august 2009
- Vântul suflă în estul Texasului Mark Tomlinson, 04 august 2009
- În arena credinţei Erich Sauer, 13 iulie 2009
- O pasăre legată cu o sfoară Charles Spurgeon, 23 iunie 2009
- Rugaciune Sfântul Augustin (354-430), 12 iunie 2009
- Duhul Focului (Drumul spre Rusalii) Samuel Chadwick, 16 mai 2009
- Afară din tabără Ovidiu Miron, 27 aprilie 2009
- Provocarea Rusaliilor Samuel Chadwick, 05 aprilie 2009
- Dumnezeu intervenind Martyn Lloyd Jones, 13 martie 2009
- Părinţi creştini consacraţi Andrew Murray, 21 februarie 2009
- Marele zeu Amuzament A.W.Tozer, 14 februarie 2009
- Izvorul adevăratei bucurii Valentin Leonas, 27 ianuarie 2009
- ...şi noi tot nu suntem mântuiţi! Ovidiu Miron, 06 ianuarie 2009
- Rugaciune II Anomin, preluat din Valley of Vision, 30 noiembrie 2008
- Cum primeşti pierderile vieţii Dave Brueckner, 12 noiembrie 2008
- Pocăinţa ... la control Daniel Grigoriciuc, 17 septembrie 2008
- Fragment din cartea "Oameni care s-au întâlnit cu Dumnezeu" A.W.Tozer, 27 august 2008
- Rugăciune anonim, 18 august 2008
- Isus este biruitor! A.W. Tozer, 23 iulie 2008
- Trebuie să spunem Amin Lowell Brueckner, 11 iulie 2008
- O scrisoare William B. Burns, 25 iunie 2008
- Dumnezeu l-a auzit pe Ilie pentru ca Ilie L-a auzit pe Dumnezeu A.W.Tozer, 09 iunie 2008
- Hristos Se arată John Fletcher, 27 mai 2008
- Făgăduinţa Împăratului Frances Ridley Havergal, 28 aprilie 2008
- O jertfă vie Thomas Cook, 31 martie 2008
- Mărturia lui Thomas Cook Thomas Cook, 19 martie 2008
- 50 de motive pentru care Isus a venit să moară John Piper, 25 februarie 2008
- Tragedie în Biserică - lipsa darurilor A.W.Tozer, 28 ianuarie 2008
- Putere de sus John Greenfield, 01 ianuarie 2008
- Scopurile Întrupării (Partea a IV-a - Pentru a pregăti a doua venire) G. Campbell Morgan, 22 decembrie 2007
- Scopurile întrupării (Partea a III-a - Pentru a nimici lucrările diavolului) G. Campbell Morgan, 21 decembrie 2007
- Scopurile întrupării (Partea a II-a - Ca să ia păcatele) G. Campbell Morgan, 19 decembrie 2007
- Scopurile Întrupării (Partea I - Pentru a-L revela pe Tatăl) G.Campbell Morgan, 17 decembrie 2007
- Rugăciune I Anonim, preluat din cartea Valley of Vision, 30 noiembrie 2007
- Pogoară-Te, Doamne! Roger Ellsworth, 30 octombrie 2007
- Calea lui Dumnezeu, nu a noastra Martyn Lloyd Jones, 15 octombrie 2007
- Lipsa de curaj duce la conformitate Lowell Brueckner, 30 august 2007
- Flămând după Dumnezeu John Piper, 07 august 2007
- Căutare după goliciune Paul Washer, 13 iulie 2007
- Cum să ne rugăm pentru a primi ceea ce cerem? R.A. Torrey, 13 aprilie 2007
- EL SI NUMAI EL Martyn Lloyd Jones, 01 ianuarie 2007
- Decembrie Valentin Leonas, 01 decembrie 2006
- ,,Nu vă mai încredeţi dar în om!!" Paul Washer, 16 noiembrie 2006
- VAZÂND LUCRURILE DIN PERSPECTIVA LUI DUMNEZEU Lowell Brueckner, 09 octombrie 2006
- Circumstanţele în care Domnul ne-a pus pe inimă să începem această lucrare Valentin Leonaş, 03 octombrie 2005