Desigur că nu mă refer
aici la producţia presei şovine. Cred că putem presupune fără să greşim că
niciun creştin adevărat nu s‑ar înjosi aşa de mult ca să citească obscenităţile
literare clandestine de la chioşcul de ziare sau de la librăria cu reputaţie
dubioasă. Prin cărţi „proaste” mă refer la gunoiul religios care se publică în
zilele acestea de diferite edituri cu pretenţia de a fi creştine. Tone de astfel de rebuturi se produc în fiecare an pentru
a satisface o piaţă pe care producţia anterioară a ajutat în mare măsură să o
creeze.
Gunoiul acesta religios este în mare parte ficţiune şi slujeşte trei
scopuri: ajută la îngrăşarea contului bancar a „romancierului” evanghelic care
îl scrie; menţine editurile pe piaţă şi hrăneşte apetiturile depravate, sau cel
puţin subdezvoltate ale semi‑creştinilor cărora li se pare că lectura serioasă
este greu de înţeles, care sorb hrana denaturată a presei la fel de lacom cum o
pisicuţă lipăie smântâna. Şi, dacă ar fi să aleg eu, aş opta pentru ce optează
pisicuţa fiindcă smântâna e şi gustoasă, şi hrănitoare, pe când romanului
religios obişnuit îi lipseşte în totalitate hrana şi e considerat plăcut la
gust numai de acele persoane ale căror papile gustative au fost pervertite de
expunerea îndelungată înaintea literaturii creştine care, dacă s-ar spune
adevărul, nu este nici creştină, nici literatură.
Dacă un creştin ar decădea şi
ar citi o carte proastă în secret, după cum se spune că şcolarul din proverb
citea un roman senzaţional de doi bani pe care îl ţinea sub cartea de
geografie, am putea spera că, mai târziu şi-ar veni în fire şi va lăsa cocina
porcului pentru a se duce în casa tatălui; dar ce putem să spunem atunci când
cărţile proaste devin parte din planul de studiu aprobat al creştinilor
evanghelici din aproape toate bisericile? Ce putem face când nişte cărţi de
nivelul intelectual al unor copii de nouă ani sunt aclamate ca fiind capodopere
şi li se fac recenzii exagerat de favorabile în presa religioasă? Ce să mai spunem
atunci când poveştile de dragoste melodramatice şi aventurile care-ţi dau fiori
pe spate ale unei generaţii în urmă sunt repovestite de scriitorii noştri
religioşi moderni cu puţin dialog pios vârât între îmbrăţişări toride de
dragoste sau artificialităţi de genul „lasă arma jos”, ca să sfinţească ceea ce
de altfel ar fi o producţie complet păcătoasă?
Nefiind constrâns din exterior
în niciun fel, publicul creştin citeşte în mod natural ceea ce îi place; şi se
pare că îi place literatura religioasă inferioară. În cazul în care conştiinţa
protestează la risipa de timp şi energie implicate în dependenţa cronică de
banalităţile literare, este curând subminată de argumentul că practic toată
lumea aprobă asemenea lucruri, că aproape toate editurile religioase le produc
şi toate librăriile le vând. Aşa că ce şansă are o conştiinţă plăpândă faţă de
o miză aşa mare?
Toate acestea sunt în acord cu filosofia falsă răspândită
între noi care susţine că a citi orice e religios este mai bine decât nimic,
aşa că mergem mai departe să producem mediocrităţi literare, insipide,
amatoare, inculte şi dedicate teoremei că orice merge atâta vreme cât undeva în
carte cineva spune că fiecare persoană trebuie să se nască din nou. Indiferent
cât este de imposibilă cartea în ce priveşte stilul şi substanţa, dacă prezintă
din când în când o menţionare cuminte a Evangheliei, liderii evanghelici o vor
binecuvânta cu aprobarea lor şi cu nihil
obstat („bun de tipar”). Da, nu este prea mult să spunem că literatura
religioasă incultă a devenit acum semnul distinctiv al evanghelismului. E
lamentabil că suntem mulţumiţi să lăsăm calitatea în seama catolicilor şi a
liberalilor.
De ce consideră creştinul evanghelic de astăzi că citirea de cărţi
măreţe aproape că îl depăşeşte? Este oare capacitatea intelectuală a
evanghelicului de azi inferioară celei a înaintaşului său spiritual de acum
două sute de ani?
Răspunsul la prima întrebare este oarecum complicat, dar a
doua întrebare poate primi răspuns cu uşurinţă şi în mod corect printr-un Nu emfatic. Puterile intelectuale nu
intră în declin de la o generaţie la alta. Suntem la fel de inteligenţi ca şi
strămoşii noştri. Orice gând pe care ei l-au putut nutri îl putem nutri şi noi
dacă suntem suficient de interesaţi ca să depunem efortul.
Cauza majoră a
declinului în ce priveşte calitatea literaturii creştine curente nu este
intelectuală; este spirituală. Pentru a te bucura de o lucrare religioasă
măreaţă este nevoie de un anumit grad de consacrare faţă de Dumnezeu şi de
detaşare faţă de lume pe care puţini creştini moderni l-au experimentat.
Părinţii Bisericii de la început, misticii, puritanii nu sunt greu de înţeles,
dar ei locuiesc ţinuturile muntoase unde aerul este răcoros şi rarefiat şi unde
nimeni nu poate ajunge, decât cei îndrăgostiţi de Dumnezeu.
Decât să urcăm
muntele, noi alegem să ne săpăm peşterile micuțe cu câţiva metri mai sus de
nivelul văii. Dispoziţiile şi emoţiile noastre spirituale sunt degradate. Noi
mâncăm, bem şi ne ridicăm să ne jucăm. Primim instruirea religioasă sub formă
de istorisiri, şi orice necesită meditaţie ne plictiseşte. Iar scriitorii şi
editorii contribuie la delincvenţa noastră prin faptul că ne oferă un belşug de
nimicuri religioase care să satisfacă apetitul nostru carnal.
Am dat drumul
gurii faţă de voi, americanilor (românilor)! Ni s-a lărgit inima.
„Ia seama la citire…” (1
Timotei 4:13)
(Editorial din cartea "Lupta Duhului")