Dumnezeu a onorat vorbirea umană folosind-o drept mijloc prin care să-Şi exprime mesajul mântuirii, mai întâi în Scriptura insuflată şi după aceea, în mii de limbi şi dialecte printre naţiunile omenirii. Limba este orga puternică la care se poate cânta oratoriul plin de bucurie al răscumpărării spre binecuvântarea oamenilor şi înalta onoare a lui Dumnezeu.
Printre
nenumăratele daruri ale lui Dumnezeu date nouă, unul dintre cele mai preţioase
este frumoasa şi expresiva noastră limbă română. Faptul că un astfel de dar
este neglijat de bărbaţii şi femeile prinse în cursa lor sălbatică de a-şi
câştiga existenţa este cel puţin de înţeles, dacă nu regretabil; dar faptul că
este neglijat şi de slujitorii sanctuarului nu este doar imposibil de înţeles,
ci absolut de nescuzat.
Din simplul motiv că Dumnezeu Şi-a încredinţat adevărul
mântuitor în seama limbajului uman, omul care predică acel adevăr ar trebui să
aibă o abilitate mai mult decât obişnuită în ce priveşte folosirea limbii. Este
necesar ca orice artist să-şi stăpânească bine unealta şi orice muzician să-şi
stăpânească instrumentul. Un om care se consideră un pianist de concerte şi
care apare înaintea unei audienţe fiind familiarizat cu clapele exact ca un
începător este absolut la fel de ridicol ca un slujitor al Evangheliei care se
prezintă în faţa congregaţiei sale fără o cunoaştere aprofundată a limbii în
care va predica.
Au fost situaţii extraordinare când Dumnezeu a binecuvântat un
mesaj întrerupt şi bâlbâit spre zidirea ascultătorilor, însă acestea trebuie
recunoscute drept cazuri ale guvernării providenţiale, şi nu acţiunea voii
înalte a lui Dumnezeu. Într-un concurs de împrejurări anormal, Dumnezeu l-a
făcut pe măgarul lui Balaam să vorbească suficient de elocvent încât să
convingă un profet renegat şi să ajungă să fie citat în Biblie. Dar,
bineînţeles că nimeni nu ar trebui să citeze exemplul acesta ca dovadă că
învăţătorii religioşi nu ar trebui să se preocupe de abilitatea lor în ce
priveşte folosirea limbii. Acei oameni sfinţi care vorbeau aşa cum le dădea
Duhul să vorbească şi ale căror scrieri alcătuiesc Scripturile sacre stăpâneau
cu toţii mijlocul pe care-l aveau la dispoziţie. Fiecare dintre ei a adus în
slujba lui Dumnezeu o dexteritate remarcabilă în ce priveşte folosirea
cuvintelor. Unii erau scriitori de primă clasă şi merită un loc printre marile
personalităţi literare din toate timpurile.
Dacă pentru aceia care au consemnat
Sfintele Scripturi a fost necesar un standard atât de înalt, îndrăznim noi, cei
care le expunem, să venim înaintea sarcinii noastre cu ceva mai puţin decât
cele mai bune şi cele mai bine dezvoltate daruri posibil? Poate că ne lipseşte
măiestria lui David sau elocvenţa lui Isaia, dar nu există niciun motiv pentru
care să nu dobândim abilităţi în ce priveşte folosirea cuvintelor care ne vor
face capabili să spunem cu claritate orice vrem să spunem! Va fi nevoie de
muncă din greu şi de străduinţă îndelungată, dar dacă pizmuim aceste două
lucruri, ar trebui să ieşim din slujire. Niciun profet adevărat nu s-a temut
vreodată de muncă din greu.
Copiii învaţă să vorbească prin imitaţie. Dacă la
maturitate ajung să-şi vorbească bine sau prost limba maternă, depinde în
totalitate de calitatea limbii vorbite de cei din jurul lor. Studenţii maturi
ai artei vorbirii niciodată nu trec dincolo de tehnica de imitare inconştientă pe
care o folosesc în copilărie. Noi tindem să imităm vorbirea celor cu care ne
întovărăşim şi, în mod special, a celor pe care îi admirăm. Din acest motiv,
este vital de important să cultivăm părtăşia cu maeştrii limbii engleze.
Legătura
intimă cu o mare personalitate literară dintr-o carte ne va învăţa mai mult să
dobândim iscusinţă în ce priveşte arta folosirii cuvintelor decât ne va învăţa
un studiu de douăzeci de ani al gramaticii. Este o realitate notorie faptul că aceia
care predau engleza în şcolile noastre sunt, de cele mai multe ori, cele mai
proaste exemple ale artei lor. Dacă vreţi un exemplu de limbaj greoi, citiţi un
eseu scris de un profesor de engleză. Va fi cu siguranţă foarte corect şi, tot
aşa de sigur, va fi foarte uscat. Fiecare os este legat de alt os cu o precizie anatomică, dar nu există nici respiraţie, nici auz. Scriitorul
este conştient de gramatică şi surd faţă de ton! Este nerăbdător ca propoziţia
lui să poată fi analizată corect, dar pare incapabil să-i dea viaţă.
Atât vorbirea
bună, cât şi scrierea bună îşi au intensitatea, tempo-ul, echilibrul, ritmul,
tonul şi timbrul lor. Şi lucrurile acestea nu pot fi învăţate în sensul popular
al cuvântului; ele nu pot fi decât
dobândite prin imitare inconştientă. Dacă ascultăm mai mult timp pe cineva
care vorbeşte engleză (sau română) cu stil şi măiestrie, ceva din arta lui se
va infiltra prin porii minţii noastre şi ne va îmbunătăţi propriul stil în mare
măsură. Şi amintiţi-vă că lectura înseamnă a auzi cu mintea. Atunci când citim
cartea unui om cu acelaşi fel de duh cu al lui, noi îl ascultăm pe acel om.
Poate
că unii dintre cititorii mei mai tineri vor să ştie cine sunt „maeştri” la care
am făcut referire şi ce cărţi recomand eu pentru dezvoltarea abilităţii
verbale. Iată câteva: John Bunyan pentru simplitate; Joseph Addison pentru
claritate şi eleganţă; John Milton pentru nobleţea şi înălţarea constantă a
gândurilor; Dickens pentru vioiciune (începeţi cu Christmas Carol [Colind de
Crăciun]); Bacon pentru concizie şi demnitate.
Pe lângă aceştia, aş mai recomanda Robert Louis Stevenson, John Ruskin, Thomas Carlyle, Nathaniel Hawthorne. De asemenea, poezia lui Wordsworth, Bryant, Blake, Keats şi Shelley. Apoi, pentru a rămâne aproape de mintea modernă, şi doar de dragul stilului, am putea citi Pegler, „Red” Smith şi Sidney Harris. Revista Time este amuzantă şi puţin frivolă, dar e plină de viaţă, şi ne va ajuta să evităm un stil plicticos şi clişeele literare. Din acest motiv o recomand – în doze limitate.
Va urma Partea a V-a