– Ioan 4:26
Ne-am adunat împreună în
această dimineaţă de Crăciun ca să comemorăm un eveniment. E
întotdeauna vital să ne reamintim de lucrul acesta, şi iată de ce eu, care sunt
un protestant adevărat şi chiar un puritan, cred în necesitatea ţinerii zilei
de Crăciun. Suntem adesea în pericolul de a uita că avem de a face cu fapte, cu
istorie. Nu există un pericol mai mare decât să considerăm credinţa creştină,
mesajul creştin, ca fiind o simplă filozofie, doar o învăţătură. Aşa că e
foarte bine să ne reamintim în mod constant că tot ce avem, întreaga noastră
speranţă şi tot ce credem sunt bazate cu tărie pe fapte. Aşa că ne-am adunat
azi să ne reamintim de ceea ce, pentru toţi creştinii, este cel mai important
şi în acelaşi timp cel mai uimitor eveniment care a avut loc vreodată în
întregul curs îndelungat al istoriei omeneşti.
Într-adevăr, aş putea trece dincolo de aceasta şi să vă arăt că, pentru
întreaga umanitate, chiar şi pentru cei ce nu cred acest mesaj şi care nu se
numesc pe ei înşişi creştini, lucrul acesta este, totuşi, cel mai important
eveniment care a avut loc vreodată. Am văzut deja că de evenimentul acesta
depinde întregul curs al istoriei. Până la urmă, de ce numim acest an 1966? Din
cauza naşterii acelui bebeluş din Betleem – El a schimbat calendarele noastre.
El este punctul de cotitură al întregii istorii, iar lucrul acesta este
recunoscut până şi de istoricii seculari.
Dar, de vreme ce anul acesta ziua de
Crăciun cade duminica, ne amintim, în trecere, că El a schimbat până şi respecarea
zilelor săptămânii de către noi. Înainte de venirea Lui, iudeii ţineau sabatul,
ziua a şaptea, ca zi dată lor în mod special pentru închinarea înaintea lui
Dumnezeu. Dar pentru noi duminica este prima zi a săptămânii, şi aceasta e ziua
pe care o pun deoparte toţi creştinii pentru a I Se închina lui Dumnezeu şi
pentru meditaţia la starea sufletelor lor şi la lucrurile veşnice. De ce stau
aşa lucrurile? Din nou, totul se datorează acestei persoane care a venit în
lume ca un prunc în Betleem. El a schimbat totul. „El Se înalţă deasupra
ruinelor istoriei”. El şi crucea Sa, cât şi mesajul măreţ referitor la El au
reprezentat cei mai mari factori în toată istoria umană. Aşa că întrebarea pe
care trebuie să ne-o punem cu toţii e: înţelegem noi oare semnificaţia acestui
eveniment măreţ, extraordinar, de importanţă copleşitoare, pe care ne-am adunat
laolaltă să-l comemorăm azi şi pe care ne adunăm laolaltă să-l comemorăm în
fiecare duminică?
E absolut clar acum că mulţi oameni din lumea aceasta nu
înţeleg deloc semnificaţia zilei acesteia. Cu toţii trebuie să pledăm vinovaţi,
căci niciunul dintre noi nu îi înţelege semnificaţia deplin şi că nu
influenţează vieţile fiecăruia dintre noi aşa cum ar trebui. Dar e clar că
există mulţimi de oameni în ţara aceasta şi în alte ţări pentru care ziua de
Crăciun nu înseamnă absolut nimic. E evident că eu nu vorbesc despre Crăciun ca
fiind o zi liberă, cum e privit în mod obişnuit de mulţi, ci despre evenimentul
care dă nume tuturor acestora – sărbătorirea lui Hristos,
dacă vreţi – de aceea trebuie să studiem lucrul acesta împreună.
Lumea rămâne în
mare măsură aşa cum a fost şi în vremea în care S-a născut în ea acest copil.
De ce S-a născut Domnul nostru într-un staul? Ni se dă motivul: „pentru că în
casa de poposire nu era loc pentru ei” (Luca 2:7). Iată aici o femeie care
soseşte în localitate, pe punctul de a da naştere primului ei născut, şi nu
poate găsi o cameră în niciunul dintre locurile de poposire din Betleem.
Desigur, a fost o ocazie importantă, ocazia taxelor, şi oamenii au fost nevoiţi
să vină la Betleem din diferite părţi ale ţării – trebuiau să meargă în locul
din care se trăgea linia lor genealogică. Aşa că Maria a sosit cu Iosif,
bărbatul cu care era logodită. Dar au descoperit că nu era loc pentru ei la
han; nimeni nu era gata să le dea camera lor – e curat egoism. Înţelegem că
lucrul acesta s-a întâmplat din cauză că oamenii nu înţelegeau ce se întâmplă.
Nimeni nu ştia despre vizita pe care arhanghelul i-a făcut-o Mariei. Oamenii nu
ştiau că acel copil care urma să Se nască a fost descris de către înger ca
fiind „Sfântul care Se va naşte din tine” (Luca 1:35). Pentru ei, Maria era
doar o femeie însărcinată, şi nu le păsa de ea; le păsa numai de fericirea lor.
Şi aceasta reprezintă şi o stare a lumii. În vremea aceea era o lume tulburată
– Palestina fusese cucerită de romani; trebuiau să plătească taxe; erau
necazuri, probleme şi dificultăţi. Chiar şi în vremea aceea exista un sistem de
stoarcere de bani de la popor şi era multă nemulţumire, multă nefericire. Lumea
de atunci, ca cea de acum, era o lume cu războaie, suferinţă, durere, necazuri,
şi nu a înţeles că în clipa aceea intra în lume Cineva care era Singurul ce putea
să Se ocupe de toate aceste probleme. Iar tragedia este că lumea continuă să nu
înţeleagă acest lucru. În perioada aceasta a anului se aduce Domnului o
închinare de pe buze, dar nu e înţeleasă, nu e percepută întreaga semnificaţie
a acestui eveniment important.
Ceea ce doresc să împărtăşesc cu voi este cauza
tuturor acestor necazuri, şi o voi face în lumina acestei afirmaţii făcute aici
în Ioan 4 în legătură cu întâlnirea dintre Domnul nostru şi femeia din Samaria.
Ei s-au întâlnit lângă o fântână. El este obosit, aşa că nu S-a dus împreună cu
ucenicii Săi în oraş ca să cumpere provizii. Pe când şedea acolo obosit,
soseşte femeia aceasta să scoată apă, aşa cum făcea de obicei, iar El îi cere
să-I dea să bea. Ne-am uitat la conversaţia dintre ei şi am ajuns în acest
punct dramatic în care Domnul nostru îi spune femeii că „Dumnezeu este Duh; şi
cine se închină Lui, trebuie să I se închine în duh şi în adevăr”, la care ea
răspunde: „Ştiu că are să vină Mesia (căruia I se zise Hristos); când va veni
El, are să ne spună toate lucrurile”. Iar Domnul nostru îi spune: „Eu, Cel care
vorbesc cu tine, sunt Acela”.
Mi se pare că găsim aici lecţii mari pentru
fiecare dintre noi în dimineaţa aceasta de Crăciun. Prima este: lipsa oricăror
scuze pentru falimentul nostru de a-L recunoaşte. Ce vreau să spun prin
aceasta? Ei bine, femeia aceasta ilustrează atât de bine acest lucru. Ea spune
că urmează să vină Mesia şi că acesta le va spune „toate lucrurile”. Ea vrea să
spună, desigur, că, deşi samaritenii aveau doar primele cinci cărţi ale
Bibliei, cele cinci cărţi ale lui Moise, şi că deşi nu aveau cărţile
profeţilor, psalmii, şi aşa mai departe, cu toate acestea, până şi printre
samariteni exista această frântură de cunoaştere referitoare la Eliberatorul,
Mesia, Mântuitorul care avea să vină. Aşa că ei priveau înainte către Cel care
urma să le rezolve toate problemele. În cazul iudeilor lucrul acesta era,
desigur, mult mai clar din cauza cunoaşterii adiţionale pe care o aveau din
profeţi şi din celelalte cărţi. Întreaga naţiune iudaică privea înainte la
venirea acestui mare Mesia, iar lucrul acesta face ca purtarea lor faţă de El să
fie fără nicio scuză. E uluitor că, deşi El a fost prevestit, şi încă prevestit
în detaliu în întreg Vechiul Testament – însăşi literatura cu care se lăudau –
totuşi, atunci când El a venit, fariseii şi cărturarii, liderii religioşi,
politicienii, irodienii şi alţii nu L-au recunoscut.
Unul din cele mai
uimitoare lucruri care s-au întâmplat în cursul istoriei umane este faptul că
iudeii nu L-au recunoscut pe Mesia pe care-L aşteptau. Ioan a rezumat acest
lucru pentru noi în prologul evangheliei sale, unde spune: „A venit la ai Săi,
şi ai Săi nu L-au primit” (Ioan 1:11). Aşadar, avem aici întrebarea aceasta
care ne înfruntă: oare de ce propriul Său popor nu a reuşit să-L recunoască în
ciuda cunoaşterii pe care o aveau şi în ciuda faptului că aşteptau venirea lui
Mesia? Din nefericire, răspunsul nu e greu de descoperit. Explicaţia reală
constă în falsa lor înţelegere cu privire la Mesia. Nu e de ajuns să aşteptăm
un eliberator; lucrul mult mai important este ca ideile referitoare la el să
fie corecte.
Problema cu iudeii a fost că noţiunea lor despre Mesia era una
despre un lider politic sau militar. Ei aşteptau un mare împărat; aşa că se
aşteptau ca El să Se nască în vreun palat mare. Aşteptau ceva extraordinar şi
neobişnuit care să anunţe venirea Lui. Dar trebuia să se întâmple potrivit cu
ideile lor referitoare la ce era neobişnuit, aşa că se aşteptau ca acţiunile
Lui să fie în primul rând politice şi militare în caracter. Deci, atunci când
un copil s-a născut într-un staul, ei nu au înţeles asta; nu au anticipat
sărăcia aceasta, condiţia aceasta de jos. Nu se potrivea cu întreaga lor idee
de măreţie, de grandoare şi de glorie naţională.
Problema iudeilor a fost că
erau naţionalişti în perspectiva lor, aşa cum sunt încă azi naţiunile lumii.
Aceasta este una dintre cauzele tuturor problemelor noastre. Erau consumaţi de
mândrie naţională, aşa că imaginea lor despre Mesia era cu totul diferită de
realitate. Desigur că această idee despre un Mesia născut într-un staul şi
culcat într-o iesle era monstruoasă pentru ei; era doar nebunie şi nonsens. Aşa
că L-au respins.
Iar atunci când acest copil a crescut şi a început să predice
la vârsta de treizeci de ani, ei încă se simţeau ofensaţi. De ce? Deoarece El
nu fusese educat ca un fariseu sau ca un învăţător al Legii. El a lucrat ca un
tâmplar. Era un meşteşugar, unul care a lucrat cu mâinile Sale. Ei au zis:
„Cine este omul acesta?” „Cum are Omul acesta învăţătură, căci n-a învăţat
niciodată?” (Ioan 7:15). Era ridicol ca un tâmplar de la ţară să se ridice şi
să pretindă a fi un învăţător cu autoritate. Vă arăt că nu are rost să spui:
„Ştiu că are să vină Mesia”, dacă întreaga ta idee cu privire la ce anume are
să facă atunci când va veni e cu totul greşită. Aceasta a fost problema atunci,
şi aceasta e problema şi în vremea de acum.
Dar trebuie să mergem un pas mai
departe. De ce au avut iudeii această idee falsă cu privire la Mesia? Răspunsul
la aceasta este interesant şi foarte important. Ei nu ar fi putut să aibă vreo
idee despre Mesia, şi nu L-ar fi aşteptat pe Mesia, dacă nu ar fi fost
Scripturile lor, tradiţia lor. De aici şi-au luat ideea. Şi, cu toate că au
avut Scripturile, au fost cu totul greşiţi în perspectiva lor cu privire la
Mesia. Motivul a fost că nu şi-au studiat Scripturile aşa cum ar fi trebuit şi
nu şi-au crezut Scripturile. Dacă ar fi făcut lucrul acesta, nu ar fi greşit,
căci lucrul uimitor cu privire la aceste Scripturi ale Vechiului Testament este
că nu numai că au afirmat că urma să vină un Mesia, ci au şi dat detalii
explicite cu privire la El şi la venirea Lui. De exemplu, profeţia lui Mica ne
spune că avea să se nască în Betleem – e numit locul exact. Dar iudeii au
crezut că Mesia se va naşte în Ierusalim, în capitală. Toate lucrurile mari au
loc în capitală, nu într-un loc mic precum Betleemul. Dacă şi-ar fi citit şi
înţeles Scripturile, nu ar fi fost atât de greşiţi.
Apoi, în cartea profetului
Daniel e profeţită vremea exactă a naşterii lui Mesia. Faptul că se va naşte
dintr-o fecioară a fost profeţit de Isaia. Sărăcia Lui a fost şi ea profeţită. Iudeii
nu erau conştienţi de lucrurile acestea. Ei au luat ideea de Mesia; şi apoi s‑au
gândit la ea în proprii lor termeni, în loc să o accepte în detaliu aşa cum a
fost expusă şi prezentată în Scripturile lor. Lucrul acesta este foarte
important deoarece reprezintă încă explicaţia faptului pentru care atât de
mulţi oameni nu cred în El, nu înţeleg cine e El şi semnificaţia venirii Lui.
Într-un sens, aceasta e tragedia întregii rase umane. Problema este că noi nu
suntem gata să stăm faţă în faţă cu faptele. Luăm câteva idei din Scriptură şi
apoi le manipulăm potrivit conceptelor şi filosofiilor proprii. Există multă
vorbărie despre creştinism, multă vorbărie despre principiile creştine, dar
mult din aceasta nu are a face nimic cu ce citim în Biblie. Oamenii şi-au
însuşit ceea ce socotesc ei a fi idei creştine şi le-au îmbrăcat în limbajul
lor, în forma lor de gândire, şi, la sfârşit, aceasta nu mai are nicio legătură
cu detaliile, cu faptele care ni se dau în Biblie.
Mulţi oameni cred că ştiu ce
este creştinismul, dar foarte adesea ei spun: „Desigur, nu cred toate acestea!”
Ei nu cred în naşterea din fecioară, nu cred în puterile miraculoase ale
Domnului nostru, nu cred în moartea Sa ispăşitoare sau în învierea Sa literală,
fizică, în înălţarea Sa, şi aşa mai departe. Auziţi deseori lucruri ca acestea
la televizor şi la radio; le citiţi adesea în ziare. Ei afirmă că le place
ideea creştină, învăţătura creştină despre dragoste, şi aşa mai departe. Dar
aceasta înseamnă a repeta eroarea iudeilor şi a samaritenilor. El trebuie luat
aşa cum este El, şi tragedia este că oamenii nu se uită la El aşa cum este El. Ei nu-şi citesc Scripturile,
întreaga poveste despre persoana Sa, de la naştere şi până la moarte, şi apoi
până la înviere şi înălţare. Măcar dacă ar da faţă lumea cu aceste lucruri!
Cine
este Persoana aceasta care ne-a schimbat calendarele, care a schimbat modul de
a privi zilele săptămânii? Cine este această persoană care a lăsat un aşa
impact asupra întregii istorii omeneşti într-un mod în care nimeni altul n-a
putut-o face? Cum Îl poţi explica? Vă sugerez că există o singură explicaţie
adecvată, şi aceasta constă în informaţiile care ne sunt date în Biblie. Iată
de ce e bine şi drept să ne amintim de naşterea Sa în staul şi de tot ce a
urmat. Măcar dacă lumea ar fi înfruntat aceasta şi ar fi acceptat întregul curs
al istoriei Bisericii creştine! Nu o poţi desconsidera. Citiţi întreaga istorie
a ultimilor două mii de ani. Nu puteţi explica Biserica însăşi decât în termeni
supranaturali.
Lumea se aşteaptă întotdeauna s-o ducă mai bine. Omenirea mai
crede şi acum nebuneşte că îşi poate rezolva problemele. Întotdeauna a crezut
aceasta. Iată ce se înţelege prin civilizaţie.
Şi totuşi vedem că lumea noastră se află în mari probleme în zilele de azi.
Măcar de ar pleca lumea urechea la învăţăturile şi la profeţiile lui Isus şi la
cele referitoare la El! Ei cred că El a dat învăţături despre faptul că
războiul va fi abolit şi că lumea o va duce din bine în mai bine. Dar El a spus
exact opusul. El a spus că întotdeauna vor fi „războaie şi veşti de războaie”
(Matei 24:6). El a spus: „Ce s-a întâmplat în zilele lui Noe, se va întâmpla la
fel şi în zilele Fiului omului” (Luca 17:26). El a spus că la sfârşitul lumii
viaţa va fi foarte asemănătoare cu viaţa de dinainte de potop şi înainte de
distrugerea Sodomei şi a Gomorei – „oamenii mâncau, beau, cumpărau, vindeau,
sădeau, zideau…” (Luca 17:28). Persoana aceasta, acest bebeluş din Betleem care
a crescut şi a ajuns un bărbat, un predicator şi un învăţător, a profeţit că lumea
nu va rămâne aşa cum a fost, ci va ajunge mai rea, iar către sfârşit situaţia
va fi teribilă şi că nimic altceva decât revenirea Sa nu va putea trata cu
situaţia aceasta, rezolvând problemele şi restaurând pacea şi ordinea în tot
cosmosul. Dar lumea, în loc să-L ia aşa cum este El, în loc să creadă faptele,
repetă erorile iudeilor şi ale samaritenilor, luând o idee şi apoi manipulând-o
să se potrivească cu închipuirile lor.
Aşa că povestea acestei femei din
Samaria are să ne spună multe în ziua de azi. „Ştiu că are să vină Mesia”. Da,
dar întrebarea este: ce anume ştii cu adevărat? Ai acceptat în detaliu
afirmaţiile referitoare la acest Mesia care va veni?
Lucrul acesta mă duce la
un alt principiu, iar acesta decurge, desigur, în mod direct din ce s-a spus.
Trebuie să existe ceva rău în ce priveşte omenirea, iar Biblia ne spune care e
problema: suntem cu toţii orbi, orbi din punct de vedere spiritual. Aşa că
următorul meu principiu este că noi Îl putem cunoaşte numai dacă ni se
revelează El. O avem aici pe această femeie din Samaria, care era, în mod
evident, o femeie capabilă, cu toate că trăia, sărmana femeie, o astfel de
viaţă imorală – a avut înainte cinci soţi, iar acum trăia cu un bărbat care
nu-i era soţ. Dar ea e interesată, e preocupată, iar Domnul nostru îi vorbeşte,
argumentează cu ea, o conduce şi o aduce la punctul în care ea spune: „Ştiu că
are să vină Mesia”. Şi ea Îi spune Lui acest lucru! Ea nu-L recunoaşte. Şi
Domnul nostru Se uită la ea şi-i spune: „Eu, Cel care vorbesc cu tine, sunt
Acela”. Adică: „Eu sunt exact Acela despre care vorbim. Tu spui că-L aştepţi pe
Mesia, care, atunci când va veni vă va învăţa toate lucrurile. Nu realizezi că
Eu sunt Acela?” „Priveşte‑Mă din nou”, pare să-i spună. „Eu sunt Acela!” El Se
revelează ei.
Nu-L putem recunoaşte decât dacă ne este revelat. Apostolul Pavel
le spune clar corintenilor:
„Noi propovăduim înţelepciunea lui Dumnezeu, cea
tainică şi ţinută ascunsă, pe care o rânduise Dumnezeu spre slava noastră, mai
înainte de veci, şi pe care n-a cunoscut-o niciunul din fruntaşii veacului
acestuia; căci, dacă ar fi cunoscut-o, n-ar fi răstignit pe Domnul slavei. Dar,
după cum este scris: „Lucruri pe care ochiul nu le-a văzut, urechea nu le-a
auzit, şi la inima omului nu s-au suit, aşa sunt lucrurile pe care le-a
pregătit Dumnezeu pentru cei ce-L iubesc”. Nouă însă Dumnezeu ni le-a
descoperit prin Duhul Său. Căci Duhul cercetează totul, chiar şi lucrurile
adânci ale lui Dumnezeu.” (1 Cor. 2:7-10)
Dar Domnul nostru Însuşi a spus-o şi
mai clar:
„În vremea aceea, Isus a luat cuvântul şi a zis: „Te laud, Tată,
Doamne al cerului şi al pământului, pentru că ai ascuns aceste lucruri de cei
înţelepţi şi pricepuţi, şi le-ai descoperit pruncilor. Da, Tată, Te laud,
pentru că aşa ai găsit Tu cu cale!” Toate lucrurile Mi-au fost date în mâini de
Tatăl Meu; şi nimeni nu cunoaşte deplin pe Fiul, în afară de Tatăl; tot astfel
nimeni nu cunoaşte deplin pe Tatăl, în afară de Fiul, şi acela căruia vrea Fiul
să i-L descopere.” (Matei 11:25-27)
Ce poate fi mai clar şi mai evident decât
aceasta? Cu alte cuvinte, principiul este că, drept rezultat al căderii şi al
păcatului, am ajuns în aşa fel încât nu-L mai putem recunoaşte pe Mesia, nu ne
putem recunoaşte Mântuitorul. După cum fruntaşii veacului acestuia nu L-au
recunoscut şi L-au răstignit ca pe un impostor şi un hulitor, la fel, lumea
nu-L cunoaşte, iar învăţătura este că lumea nu-L poate cunoaşte – El trebuie să
ne fie revelat. Iar lucrul minunat este că El Se revelează pe Sine femeii din
Samaria. Şi ea vede dintr-odată, aşa că îşi lasă găleata şi aleargă înapoi în
oraş, spunând: „Veniţi de vedeţi un Om, care mi-a spus tot ce am făcut; nu
cumva este acesta Hristosul?”
Pe măsură ce citiţi povestea naşterii Sale, veţi
descoperi chiar de la început că era nevoie de o revelaţie. Nici măcar Maria,
mama Lui, nu a înţeles. Citiţi primul capitol din Evanghelia după Luca şi veţi
vedea că Maria nu înţelegea, cu toate că un înger îi revela adevărul. Nici
măcar după naşterea Lui nu a înţeles pe deplin. Scripturile ne relatează toate
aceste lucruri. Ea a continuat să se poticnească în lucrurile pe care le făcea
El şi din cauza celor pe care nu le făcea.
Iar în acel minunat al doilea
capitol din Evanghelia după Luca, vedem cum iese la suprafaţă acelaşi lucru.
Priviţi-i pe păstori: de ce s-au dus ei la Betleem şi de ce au ajuns să creadă?
Răspunsul este că li s-a dat o revelaţie. Îngerul le-a spus: „Nu vă temeţi:
căci vă aduc o veste bună, care va fi o mare bucurie pentru tot norodul: astăzi
în cetatea lui David vi S-a născut un Mântuitor, care este Hristos, Domnul”
(Luca 2:10-11). O revelaţie! Aşa că ei au spus: „Haidem să mergem până la
Betleem, şi să vedem ce ni s-a spus şi ce ne-a făcut cunoscut Domnul” (Luca
2:15). Şi s-au grăbit înspre Betleem, unde au văzut toate exact aşa cum le-a
spus îngerul. Păstorii nu L-ar fi recunoscut niciodată dacă nu li s-ar fi dat
această revelaţie, această înţelegere.
Acelaşi lucru a fost adevărat cu privire
la bătrânul Simeon, care a ţinut în braţe copilul şi a spus: „Acum, slobozeşte
în pace pe robul Tău, Stăpâne” (Luca 2:29), şi despre Ana, profetesa. Mai
târziu, când a crescut acest copil şi Şi-a început lucrarea publică, a pus
această întrebare ucenicilor la Cezareea Filipi: „Cine zic oamenii că sunt Eu,
Fiul omului?” Ei au dat diferite răspunsuri. Apoi El i-a întrebat: „Dar voi
cine ziceţi că sunt?” Petru a răspuns: „Tu eşti Hristosul, Fiul Dumnezeului
celui viu!” Observaţi apoi ce anume îi spune Domnul nostru: „Ferice de tine,
Simone, fiul lui Iona; fiindcă nu carnea şi sângele ţi-au descoperit lucrul acesta,
ci Tatăl Meu care este în ceruri” (Matei 16:13-17). Carnea şi sângele!
Abilitatea umană! Intelectul uman! Filosofiile! Ele nu-L recunosc! Nu au
făcut-o când a fost aici pe pământ; nici de atunci încoace nu au făcut-o. Noi
Îl respingem; suntem orbiţi de păcat.
Uneori, Dumnezeu ne dă în mod direct
această revelaţie în modul în care v-am arătat şi aşa cum a făcut Domnul nostru
aici cu femeia din Samaria. Domnul nostru S-a revelat pe Sine în învăţătura Sa,
în lucrurile pe care le-a pretins cu privire la Sine. „Aţi auzit că s-a zis
celor din vechime … Dar Eu vă spun” (Matei 5:27-28). „Mai înainte ca să se
nască Avraam, sunt Eu” (Ioan 8:58). Toată această mare învăţătură la care ne-am
uitat – „Eu sunt lumina lumii”; „Eu sunt Pâinea vieţii”; „Eu sunt Calea, Adevărul
şi Viaţa. Nimeni nu vine la Tatăl decât prin Mine” – a fost dată prin
revelaţie!
Dar poate că unul din cele mai interesante exemple dintre toate a
avut loc după moartea şi învierea Lui. Mă refer la faimoasa poveste despre cei
doi bărbaţi care mergeau de la Ierusalim la Emaus. Liderul lor fusese ucis şi
pus într-un mormânt, iar ei erau cu totul dezolaţi. Dintr-odată, un străin li
se alătură şi le spune: „Despre ce vorbiţi…”
Ei răspund: „Nu ai auzit? Isus din
Nazaret…”
„Ce e cu El?”, întreabă El.
Şi ei Îi spun – şi nu-L recunosc! Acesta
e Hristosul înviat, Domnul înviat, şi vorbeşte celor doi bărbaţi. El continuă
să le dea învăţătură din Vechiul Testament; şi ei tot nu-L recunosc. Apoi ajung
oarecum obosiţi şi Îi spun: „Vino cu noi în casă să mănânci ceva”. Şi El ia
pâinea, o frânge, şi, când face aceasta, ochii lor se deschid. El face aceasta
în mod deliberat. Se manifesta pe Sine, spunându-le în această pildă jucată
înaintea lor: „Nu recunoaşteţi cine sunt? Eu sunt Acela”. Ochii lor s-au
deschis. Inimile le-au fost încălzite de El chiar şi atunci când nu L-au
recunoscut, dar acum El le dă revelaţia pozitivă.
Iar de atunci încoace Domnul
nostru Se revelează pe Sine prin Duhul Sfânt tuturor celor care au devenit
creştini. Dacă eşti creştin, să nu crezi că e meritul tău – ţi s-a dat o
revelaţie. Solzii de pe ochii tăi au fost îndepărtaţi; ţi s-au deschis ochii.
Observaţi cum o afirmă Pavel în 1 Corinteni 2:10. Fruntaşii veacului acestuia
nu L‑au cunoscut, „nouă însă Dumnezeu ni le-a descoperit [lucrurile acestea]
prin Duhul Său. Căci Duhul cercetează totul, chiar şi lucrurile adânci ale lui
Dumnezeu”. Niciun bărbat şi nicio femeie nu pot fi creştini până ce nu le
deschide Duhul ochii şi le dă revelaţia şi înţelegerea aceasta. Duhul Sfânt a
fost trimis cu scopul de a face lucrul acesta. Domnul nostru spune: „El Mă va
proslăvi” (Ioan 16:14).
Când Domnul nostru a fost aici în trup, a putut spune,
aşa cum a spus femeii: „Eu sunt Acela”. Însă El a plecat, nu mai e în raza
vederii noastre, dar L-a trimis pe Duhul, acest „alt Mângâietor”. Iar Duhul
tratează cu noi, ne deschide ochii, ne dă înţelegere, ne arată nevoia noastră
şi plinătatea care este în El, şi-L auzim şoptindu-ne: „El este Acela; Acesta
este El”. După cum în zilele când era Isus în trup Dumnezeu a vorbit cu glasul
Său din ceruri, spunând: „Acesta este Fiul Meu preaiubit, în care Îmi găsesc
plăcerea Mea: de El să ascultaţi!” (Matei 17:5), aşa vorbeşte acum Duhul
înăuntrul nostru, ne şopteşte, ne spune: „Acesta este Hristos, Mântuitorul,
Mesia pe care-L aşteptaţi”. Şi El poate fi cunoscut numai pe baza acestei
revelaţii. Aşa că nu sunt surprins că lumea în general Îl respinge în zilele de
azi. O face din cauza orbirii păcatului. E teribil ca oamenii şi femeile să
nu-L recunoască pe Fiul lui Dumnezeu! El trebuie să ni se reveleze.
Ce anume
revelează El? Ei bine, totul se găseşte în pasajul acesta. El revelează faptul
că El este Mesia, Mântuitorul. „Hristos este totul şi în toţi” (Col. 3:11).
Femeia I-a spus: „Doamne, văd că eşti proroc”. Ea spune acum: „Noi Îl aşteptăm
pe Mesia”, iar El îi răspunde: „Eu sunt Acela”. Aşadar, cine este El?
În
istoria Vechiului Testament, unii oameni au fost profeţi, unii preoţi, unii
împăraţi – mereu aceste trei categorii de oameni. Dar iată-L aici pe unul care
este Profet, Preot şi Împărat. Nicio persoană nu era îndeajuns de mare ca să-L
poată reprezenta, aşa că a trebuit să se dividă funcţiile acestea. El este
„totul şi în toţi”. El este totul. De fapt, El este până şi jertfa pe care o
aducea preotul! El este „Iată Mielul lui Dumnezeu, care ridică păcatul lumii!”
(Ioan 1:29). Iată ce anume revelează El. El este împlinirea tuturor
promisiunilor lui Dumnezeu; El ne dă satisfacţia de care avem nevoie; El este
totul: „Începutul şi Sfârşitul”, primul şi cel de pe urmă (Apoc. 1:8). El este
„înţelepciune, neprihănire, sfinţire şi răscumpărare” (1 Cor. 1:30). Iată ce
anume revelează El.
Dar El mai revelează şi altceva – El revelează dragostea
lui Dumnezeu. De ce a venit El în lumea aceasta? De ce S-a născut ca un
bebeluş? Există un singur răspuns: „Fiindcă atât de mult a iubit Dumnezeu
lumea, că a dat pe singurul Lui Fiu, pentru ca oricine crede în El, să nu
piară, ci să aibă viaţa veşnică” (Ioan 3:16). El revelează dragostea lui
Dumnezeu în ciuda nevredniciei noastre. În esenţă, El spune: „Eu sunt Cel pe
care Dumnezeu a promis să-L trimită ca să vă elibereze”.
Naşterea acestui
bebeluş la Betleem este dovada faptului că toate promisiunile lui Dumnezeu sunt
sigure şi vor fi onorate; da, El este garantul profeţiilor şi al promisiunilor
care se găsesc în tot Vechiul Testament. „Eu sunt Acela”. Orice promite
Dumnezeu, El întotdeauna împlineşte.
Căci îndurările Lui vor
dăinui;
Întotdeauna pline de credincioşie, întotdeauna sigure.
Citiţi
Biblia; familiarizaţi-vă cu promisiunile lui Dumnezeu. Credeţi-le! Sunt sigure.
Dar daţi-mi voie să închei pe nota aceasta: lucrul care mă mişcă întotdeauna
atât de profund atunci când citesc această povestire particulară despre
întâlnirea Domnului nostru cu femeia din Samaria este disponibilitatea Sa de a
Se revela pe Sine. Iată-L pe Fiul lui Dumnezeu, Mântuitorul lumii, mult
aşteptatul Mesia. Fariseii, cărturarii, irodienii, filosofii nu-L recunosc, dar
El Se revelează pe Sine – cui? Acestei femei din Samaria, o femeie care
trăieşte în adulter, o femeie ce trăieşte în păcat; cât şi păstorilor, prin
înger şi prin corul ceresc.
Care e lecţia? Iat-o: El aduce din nou în ziua de
azi speranţă în lume pentru toţi. Nu numai pentru cei intelectuali, pentru
oamenii mari şi învăţaţi. E exact opusul. El nu a venit pentru cei buni, pentru
oamenii religioşi, pentru cei morali, pentru farisei şi cărturari. Nu, nu; o
spune El Însuşi: „Căci n-am venit să chem la pocăinţă pe cei neprihăniţi, ci pe
cei păcătoşi” (Matei 9:13). Există speranţă pentru femeia din Samaria, care
trăia în păcat, în murdărie, în răutate – ei îi dă El acest cuvânt care aduce o
speranţă binecuvântată! Mesajul Său e opus celui al fariseismului; e opus celui
al neprihănirii de sine: „Nu cei sănătoşi au trebuinţă de doctor, ci cei
bolnavi” (Matei 9:12).
Apostolul Pavel le reaminteşte corintenilor:
„De pildă,
fraţilor, uitaţi-vă la voi care aţi fost chemaţi: printre voi nu sunt mulţi
înţelepţi în felul lumii, nici mulţi puternici, nici mulţi de neam ales. Dar
Dumnezeu a ales lucrurile nebune ale lumii, ca să le facă de ruşine pe cele
înţelepte. Dumnezeu a ales lucrurile slabe ale lumii, ca să le facă de ruşine
pe cele tari. Şi Dumnezeu a ales lucrurile josnice ale lumii, şi lucrurile
dispreţuite, ba încă lucrurile care nu sunt, ca să le nimicească pe cele ce
sunt.” (1 Cor. 1:26-28)
Ce gând binecuvântat! Ce speranţă a adus El în lume! Nu
există nimeni atât de rău încât să nu poată fi mântuit şi răscumpărat; există
speranţă pentru toţi. Într-adevăr, tot ce cere El de la noi e ceea ce a cerut
de la femeia din Samaria. Ce anume? Onestitate! Atunci când a provocat-o cu
privire la adevărul despre viaţa ei, ea nu a negat, a recunoscut. Onestitate!
El cere întotdeauna disponibilitatea de a admite adevărul cu privire la noi
înşine, indiferent cât de neplăcut ar fi. Şi apoi disponibilitatea de a‑L
asculta şi disponibilitatea de a crede ceea ce spune.
Aşa că întrebarea care se
pune pentru fiecare dintre noi este aceasta: ţi S-a revelat El pe Sine? În
vreun fel, în vreo formă sau alta ţi-a spus El: Eu sunt Acela”? „Eu sunt Cel de
care ai nevoie. Eu sunt Cel pe care-L aşteptai. Ai nişte noţiuni întunecate,
vagi, nesigure: priveşte din nou la Mine – Eu sunt Acela. Am venit în lume
pentru tine pentru ca să fii iertat, să fii născut din nou, să ai o natură
nouă, o inimă nouă, să începi o viaţă nouă. Eu sunt Cel care a venit să facă
pentru tine ceea ce nu ai putut face pentru tine însuţi, ceea ce lumea întreagă
nu a putut face pentru tine. Eu sunt Cel pe care, în dragostea Sa, Dumnezeu L-a
trimis ca să ai viaţă, acea viaţă adevărată”.
Tot ce pretinde El este să ne
recunoaştem nevoia, să ne oprim din a ne mai apăra pe noi înşine, şi, în
onestitate, să ne recunoaştem falimentul, nevoia, iar apoi să-L ascultăm pe El
şi ce are să ne spună. Când credem şi ne dăruim Lui, El ne dă viaţă, viaţă din
abundenţă, viaţă adevărată. El a venit în lume pentru ca să avem viaţă. Aici,
din nou, e întrebarea: ţi S-a revelat El? L-ai auzit şoptindu-ţi: „Eu sunt
Acela”?