Suntem interesaţi de acest act extraordinar din partea
acestei femei din Samaria, deoarece, prin faptul că a făcut ceea ce a făcut şi
a spus ceea ce a spus, ea a dat ceea ce trebuie să socotim a fi răspunsul tipic
pe care să-L dea faţă de Domnul Isus Hristos toţi cei ce cred în El.
Ne aflăm
aici în prima dimineaţă de duminică a unui nou an. Ca şi creştini, noi avem o
perspectivă nouă despre timp. Pentru noi, timpul e împărţit în întregime în
termenii Domnului nostru Isus Hristos. Ne gândim la timp ca la cel de dinaintea
venirii Sale, la timpul venirii Sale, la timpul de după venirea Sa, şi la
timpul când va veni din nou. Dar, de vreme ce lumea căreia îi aparţinem
cunoaşte alte diviziuni şi distincţii, şi, de vreme ce aceasta e prima noastră
întâlnire într-o duminică dimineaţa din 1968, e potrivit să ne examinăm pe noi înşine şi întreaga
noastră relaţie cu timpul şi cu viaţa în lumea aceasta.
Cum ne cercetăm pe noi
înşine? Ei bine, unul dintre lucrurile care contează deasupra tuturor
celorlalte este să o facem în termenii relaţiei noastre cu persoana Domnului
Isus Hristos. Iată aici o femeie, care, după ce s-a întâlnit cu El şi L-a
auzit, înţelege că El contează mai mult decât orice altceva şi că relaţia ei cu
El este cel mai important lucru din lume. Iată de ce aleargă înapoi în cetate
să-i invite şi pe concetăţenii ei să vină şi să-L vadă. Aşadar, să ne examinăm
pe noi înşine în lumina a ceea ce ni se spune despre femeia aceasta.
Există
multe motive pentru care procesul acesta de cercetare de sine e foarte necesar.
Unul e că Scriptura însăşi ne porunceşte şi ne îndeamnă la el. Poate că unul
dintre cele mai şocante exemple se găseşte în a Doua Epistolă către Corinteni:
„Pe voi înşivă încercaţi-vă dacă sunteţi în credinţă. Pe voi înşivă
încercaţi-vă. Nu recunoaşteţi voi că Isus Hristos este în voi? Afară numai dacă
sunteţi lepădaţi” (13:5). Apostolul spune lucrul acesta din cauza anumitor
lucruri care se întâmplau în biserica din Corint. Biserica aceasta, cu toate că
era o biserică creştină, se afla într-o stare foarte nesatisfăcătoare, atât în
general, cât şi în ce priveşte vieţile multor membri individuali. În lumina
acestui lucru, Pavel le spune că nu poate face altceva decât să-i îndemne să se
cerceteze pe ei înşişi. Sunt ei cu adevărat creştini? Sunt ei în credinţă? Noul
Testament, cu onestitatea-i caracteristică, ne spune absolut clar că e posibil
să fim membri într-o biserică fără să fim creştini.
Ioan ne reaminteşte că unii
s-au alăturat bisericii, şi, cu toate acestea, practic: „Ei au ieşit dintre
noi, deoarece, cu toate că au fost în mijlocul nostru, nu au aparţinut
niciodată cu adevărat de noi” (vezi 1 Ioan 2:19). Am scris altundeva despre
Simon Magul din cetatea Samariei, care a fost acceptat în biserică şi a fost
botezat, dar care cu siguranţă nu a fost un creştin (Fapte 8:9-24).Scripturile
ne îndeamnă să ne cercetăm, ca nu cumva să asumăm faptul că suntem creştini,
când, de fapt, nu suntem. Suntem deschişi cu toţii acestei posibilităţi de
înşelare; putem fi cu toţii înşelaţi. Mulţi dintre noi au fost crescuţi în
cămine creştine, fiind duşi în biserici creştine, şi au presupus, aşadar, că
sunt creştini. Dar lucrul acesta nu ne face creştini.
Dar chiar dacă am fi avut
o experienţă creştină clară, e necesar – de fapt, e esenţial – să ne examinăm
periodic pe noi înşine şi să ne asigurăm că suntem în credinţă, deoarece, din
nou, Noul Testament ne arată pericolul de a ne abate de pe cale. „De aceea, cu
atât mai mult trebuie să ne ţinem de lucrurile pe care le-am auzit”, spune
autorul Epistolei către Evrei, „ca să nu fim depărtaţi de ele” (2:1). Există
pericolul de a te îndepărta de temelie, de a te îndepărta de port, de a te
abate de la tot ce ar trebui să ne ţină lângă adevăr.
Experienţa Bisericii de-a
lungul secolelor confirmă acest pericol. Graficul istoriei Bisericii nu a fost
nicicând unul stabil; cu siguranţă că nu e vorba de o ascensiune permanentă. E
o istorie de urcuşuri şi de coborâşuri, de mari perioade de trezire, urmate de
perioade de letargie, de moarte, falimente şi formalitate. Din nou, lucrul
acesta ar trebui să ne îndemne să ne cercetăm pe noi înşine. Poţi fi un
creştin, şi, cu toate acestea, să decazi; poţi cădea la un nivel inferior şi să
nu mai păstrezi experienţele pe care le-ai avut cândva.
Dar cum să ne cercetăm
pe noi înşine? Mi se pare că există o singură mare întrebare pe care s-o putem
pune, şi aceasta e exact întrebarea sugerată de povestirea despre femeia
aceasta din Samaria. În cele din urmă, totul se reduce la aceasta: ce înseamnă
pentru noi Domnul nostru? Aceasta e marea întrebare. „Veniţi de vedeţi un om
care mi-a spus tot ce am făcut; nu cumva este acesta Hristosul?” Femeia aceasta
era acum dominată de persoana aceasta. El era totul pentru ea.
Dar chiar şi
aici avem nevoie de ajutor şi de instruire. Pun întrebarea: ce anume înseamnă
Domnul nostru pentru noi - dar cum decidem noi aceasta? Aflăm aceasta doar
într-un mod pur subiectiv? Nu! Trebuie să avem anumite standarde şi teste
obiective cu scopul de a ne asigura că reacţiile şi răspunsurile noastre
subiective sunt reale. Care e răspunsul adevărat care ni se cere? Există
material din abundenţă în Scripturi care să ne ajute. Ca să aflăm ce anume
înseamnă El pentru noi, trebuie să ne întoarcem la evanghelii şi să vedem cum
I-au răspuns bărbaţii şi femeile în zilele când a fost aici în trup.
Evangheliile au fost scrise, în parte, cu scopul de a ne arăta lucrul acesta şi
pentru a ne ajuta. Vedem oameni care au fost uimiţi de El, uluiţi, care L-au
iubit, care au căzut la picioarele Lui. Şi apoi, când ne uităm la cei cărora li
s-a dat marele privilegiu de a-L vedea după ce s-a întors la cer, observăm că
lucrul care i-a impresionat a fost că era exact aceeaşi persoană. Cu toate că e
glorificat, El e încă „Mielul care a fost junghiat” (Apoc. 5:12).
Dar apoi ne
ducem la Faptele Apostolilor. Domnul nostru s-a întors în ceruri, iar ucenicii
Săi au rămas în lume, având parte de persecuţii, de încercări şi necazuri. Care
a fost relaţia lor cu El? Ce au gândit despre El? Ce parte a jucat El în viaţa
lor? Şi doresc să vă amintesc din nou că Faptele Apostolilor au rolul de a
reprezenta o normă. Desigur că în Fapte există o intensitate neobişnuită, dar
nu trebuie să izolăm cartea aceasta şi să o segregăm, cum ar veni, spunând că
nu are nimic să ne înveţe. Vedem acolo cum ar trebui să trăiască poporul creştin;
aşa că avem aici un alt test.
Apoi ne ducem la învăţătura epistolelor, şi, în
mod constant, aşa cum v-am arătat, apostolii pun întrebări. Ei le reamintesc
cititorilor despre relaţia lor adevărată cu Hristos: „Dar voi n-aţi învăţat aşa
pe Hristos” (Efes. 4:20). Şi le pun întrebări: este El aceasta pentru voi? „Pe
voi înşivă încercaţi-vă dacă sunteţi în credinţă. Pe voi înşivă încercaţi-vă”
(2 Cor. 13:5), şi aşa mai departe. Şi terminăm cu cartea Apocalipsa, unde El
domină din nou întreaga scenă şi unde strigătul de la sfârşit este: „Amin!
Vino, Doamne Isuse!” Ucenicii Săi se află încă într-o relaţie intimă cu El. Aşa
că avem dovezi din belşug pe baza cărora putem să ne cercetăm relaţia cu Domnul
nostru.
Dar putem adăuga la lucrurile acestea, şi e absolut important să o
facem. Am accentuat deja faptul că un pericol mare în Biserica creştină de azi
îl constituie pericolul de a pune o distanţă între Noul Testament şi noi,
spunând că tot ce citim acolo aparţine vremii respective şi că-s lucruri
imposibile pentru noi azi, aşa că nici nu ar trebui să le căutăm. Există o
presupunere fatală care susţine că întreg Noul Testament descrie un fel de
poziţie ideală care nu se mai poate repeta niciodată. Pentru mine, lucrul
acesta reprezintă cea mai mare greşeală dintre toate; nimic nu e atât de
responsabil ca atitudinea aceasta pentru stingerea Duhului Sfânt.
Cea mai bună
modalitate de a corecta perspectiva aceasta greşită este să ne întoarcem la
întreaga istorie a Bisericii de după primele secole. Putem face lucrul acesta
în multe feluri. Putem citi Istoria Bisericii şi să vedem marile valuri, marile
mişcări ale Duhului lui Dumnezeu, când Biserica şi oamenii ei au fost înălţaţi
din nou la poziţia din Faptele Apostolilor. Putem lua apoi biografiile unor anumite
persoane. Uneori, în vreme de secetă şi ariditate, unor sfinţi li s-au dat
experienţe precum cele ale celor despre care citim în Noul Testament, combătând
astfel învăţătura falsă care ne-ar descuraja să mai căutăm, pe baza Noului
Testament, astfel de experienţe. Şi apoi ne putem întoarce mereu la cărţile
noastre de imnuri, şi în special la marile imuri ale anumitor secole. Mergeţi
înapoi la acele imnuri şi veţi găsi relatări în versuri ale experienţelor
relaţiei dintre aceşti oameni şi binecuvântatul nostru Domn şi Mântuitor. Să ne
folosim de toate acestea, şi, pe măsură ce facem lucrul acesta, vom dobândi o
imagine clară – e imaginea care ni se dă aici despre femeia din Samaria. El
înseamnă totul pentru ea: „Veniţi de vedeţi un om…” Imaginea e întotdeauna
aceeaşi.
În lumina tuturor acestor lucruri, veniţi să ne examinăm pe noi înşine
în această primă dimineaţă de duminică a unui nou an. Vă pun din nou întrebarea
– acesta e singurul lucru care contează – ce anume înseamnă El pentru voi? Să
ne uităm la întrebarea aceasta în două moduri principale – în primul rând,
privind înapoi în trecut. Iată-ne aici, trecând dintr-un an într-altul, şi,
acum că începem un an nou, e bine să privim înapoi. Biblia face întotdeauna
lucrul acesta. Uitaţi-vă la psalmişti – ei îşi amintesc mereu de istoria lor
personală şi de istoria naţiunii Israel. Ei privesc înapoi la istorie; încep cu
începutul şi observă diferitele vicisitudini care au apărut. E excelent să
facem lucrul acesta. Să facem acelaşi lucru.
Pe măsură ce privim înapoi, cred
că există anumite întrebări la care trebuie să răspundem. În primul rând, putem
spune cu absolută onestitate că faptul că am ajuns să-L cunoaştem reprezintă
cel mai mare lucru care ni s-a întâmplat vreodată? Lucrul acesta a fost
adevărat în cazul acestei femei. Ea şi-a avut istoria ei trecută, dar aici
afirmă că faptul că a întâlnit persoana aceasta reprezintă cel mai mare
eveniment din viaţa ei; în cele din urmă, a descoperit realitatea. Pe măsură ce
ne uităm înapoi la vieţile noastre, putem noi spune fără urmă de îndoială că
lucrul acesta e adevărat şi cu privire la noi? Ni s-au întâmplat multe lucruri
care ne-au adus multă plăcere – am avut parte de succese, de bucurii – dar iată
întrebarea: suntem noi absolut clari cu privire la faptul că, mai important şi
mai presus de orice altceva, e relaţia noastră cu El?
Multe lucruri ne-au
controlat vieţile; mulţi factori ne-au influenţat – familia, căminul, educaţia,
relaţiile, universitatea, poate chiar afacerile. Orice ar fi, nu contează.
Multe lucruri şi mulţi oameni ne-au influenţat. Dar iată a doua întrebare
majoră: care a fost cea mai mare influenţă din vieţile noastre? Care a fost
influenţa determinantă? Nu are rost să spunem: „Da, sunt creştin şi aplic
câteva principii creştine în viaţa mea”. E în regulă, lucrul acesta e
important, dar nu e de ajuns. Iată întrebarea întrebărilor: e Isus cel mai
important factor în viaţa ta? Îţi controlează El viaţa? Poţi să spui, când
priveşti înapoi: „Am făcut multe greşeli, am căzut în păcat, dar ştiu că
influenţa care mi-a controlat viaţa a fost Domnul Isus Hristos?”
Sau, în al
treilea rând, daţi-mi voie să o pun în felul acesta: suntem mai mândri de
relaţia noastră cu El decât de orice altceva? Suntem mândri de multe lucruri în
vieţile noastre, mândri de multe relaţii – nu e nimic rău în aceasta. Biblia nu
le condamnă atâta timp cât nu devin „afecţiuni dominante” (Col. 3:5, KJV). Nu
trebuie să iubim lumea, dar e corect şi potrivit să ne mândrim cu anumite
lucruri care ni s-au întâmplat în lumea aceasta şi cu anumite relaţii pe care
le avem. Dar această a treia întrebare reprezintă întotdeauna testul testelor.
Dacă ni s-ar cere, am fi noi gata la orice oră să sacrificăm de dragul Lui
orice altă relaţie?
Aceşti creştini de la început au fost chemaţi să ia astfel
de decizii. Aceasta a fost marea problemă a fiecărui creştin din Imperiul
Roman: erau pregătiţi să spună: „Isus este Domnul”, sau ar fi spus: „Cezar este
Domnul”? Erau presaţi să facă această alegere, şi li s-a spus că, dacă nu
spuneau că „Cezar este Domnul”, vor fi daţi la moarte. Şi acesta a fost testul
pe care l-au trecut atât de glorios. Nu s-au lepădat de Domnul Isus Hristos de
dragul lui Cezar sau pentru a-şi salva vieţile. Au preferat să fie martirizaţi,
răstigniţi, să fie sfâşiaţi de lei în arenă. „Isus este Domnul!” Ei s-au lăudat
cu El.
Noi ne-am lăudat cu El, sau ne-am lepădat de El pentru a avea
popularitate sau aplauzele oamenilor? Ne-am lepădat de El pentru a câştiga ceva
pentru noi? Aceasta e întrebarea. Femeia aceasta, din cauza vieţii sale rele,
deoarece ştia ce credea toată lumea despre ea, s-a ferit de oameni, aşa cum am
văzut. Dar toate acestea s-au dus de acum. Nu-i mai pasă ce cred ei despre ea;
ceea ce conta era ce credeau ei despre El. Şi putem să ne testăm şi pe noi în
felul acesta.
În al patrulea rând, o foarte bună modalitate de a ne examina
este să ne întrebăm: ce a făcut El pentru mine? Ai avut parte de bucurie, ai
avut parte de fericire, dar cea mai mare sursă de bucurie a ta este oare
cunoaşterea lucrurilor pe care le-a făcut El pentru tine? Femeia aceasta spune:
„Veniţi de vedeţi un om care mi-a spus tot ce am făcut”. El a făcut aceasta
pentru ea. Ea ştie că El a făcut şi alte lucruri pentru ea – ea e conştientă de
o schimbare care a avut loc în ea însăşi. Şi aceasta e întrebarea pe care v-o
pun: ştii tu că îţi sunt iertate păcatele? Acestea sunt întrebările pe baza
cărora trebuie să ne cercetăm pe noi înşine ca să vedem dacă suntem sau nu
creştini. Dăm atenţie îndemnului apostolului: „Pe voi înşivă încercaţi-vă dacă
sunteţi în credinţă. Pe voi înşivă încercaţi-vă”.
Te mai tulbură păcatele tale
din trecut? Te mai îndoieşti că eşti iertat? Dacă da, prietene, atunci doresc
să te îndemn să te cercetezi din nou să vezi dacă eşti sau nu un creştin,
deoarece creştinii ştiu că păcatele le-au fost iertate. Ei ştiu că printre
păcatele pe care Dumnezeu Tatăl le-a pus pe Domnul nostru au fost şi păcatele
lor; ei ştiu că păcatele lor şi-au primit pedeapsa, că Hristos le-a purtat şi
că au fost şterse din cartea lui Dumnezeu. Şi, drept rezultat al acestui lucru,
ei au pace cu Dumnezeu. „Deci, fiindcă suntem socotiţi neprihăniţi, prin
credinţă, avem pace cu Dumnezeu, prin Domnul nostru Isus Hristos” (Rom. 5:1).
Oare inima şi conştiinţa ta au pace? Pace în mintea ta, pace în conştiinţa ta,
pace între tine şi Dumnezeu.
O, să ne cercetăm pe noi înşine! Mai încerci să
devii un creştin? Mai încerci să găseşti vreo cale de eliberare şi de mântuire?
Aştepţi să apară vreo carte care să-ţi dea vreo perspectivă nouă? Eşti
dependent de cercetările oamenilor de ştiinţă moderni – e aceasta poziţia ta?
Te mai găseşti în nesiguranţă, căutând şi sperând să ajungi la un adevăr? Sau
ştii că El e „calea, adevărul şi viaţa” (Ioan 14:6) şi că trebuie să vii la
Tatăl prin El? Are mintea ta pace? Au ajuns la sfârşit căutarea şi cercetarea
ta obositoare, şi Îl cunoşti tu pe Cel care e lumina lumii, putând să spui
împreună cu apostolul Pavel: „Căci Dumnezeu, care a zis: «Să lumineze lumina
din întuneric» ne-a luminat inimile, ca să facem să strălucească lumina
cunoştinţei slavei lui Dumnezeu pe faţa lui Isus Hristos” (2 Cor. 4:6)? Ştii tu
că totul e în regulă cu sufletul tău şi că totul e bine între tine şi El?
Sau
daţi-mi voie să v-o spun în felul acesta: ai pace cu Dumnezeu prin Isus
Hristos? E aceasta ceea ce contează mai presus de orice altceva? Dacă da,
atunci eşti un creştin, indiferent cât de nevrednic ai fi, indiferent cât de
mult ai falimenta. Dacă nu, atunci îmi iau libertatea să-ţi sugerez că nu eşti
un creştin. În plus, ai tu sentimentul că eşti un fiu, sentimentul că îi
aparţii lui Dumnezeu ca şi copilul Său? Pavel spune: „Căci toţi cei ce sunt
călăuziţi de Duhul lui Dumnezeu sunt fii ai lui Dumnezeu” (Rom. 8:14). El
continuă: „Şi voi n-aţi primit un duh de robie, ca să mai aveţi frică”.
Trăieşti în frică, în frică de Dumnezeu, în frica de judecată, în frica de
moarte, în frica de iad? Mai ai încă un duh de împovărare şi de robie? Acesta
nu e duhul unui copil al lui Dumnezeu. Nu, nu! „… ci aţi primit un duh de
înfiere, care ne face să strigăm: «Ava! adică: Tată!»” (v. 15). Spune-mi, când priveşti
înapoi la viaţa ta, poţi vedea strigătul acesta ieşind din inima ta? Repet,
indiferent cât de nevrednic sau de falimentar ai fi, totuşi poţi spune împreună
cu Petru: „ştii că Te iubesc” (Ioan 21:17).
Şi, când privim înapoi, suntem noi
conştienţi de acest sentiment al apropierii Sale şi al ajutorului Său? Lucrul
acesta e ceva real; nu e ceva teoretic. „El însuşi a zis: «Nicidecum n-am să te
las, cu niciun chip nu te voi părăsi»” (Evrei 13:5). Ai găsit tu în El „un
ajutor care nu lipseşte niciodată în nevoi” (Psalm 46:1)? A făcut El toată
diferenţa în viaţa ta în anumite clipe de criză? Acesta e testul. E comparativ
uşor pentru un om ca mine să predice, iar voi să veniţi, să ascultaţi şi să vă
închinaţi lui Dumnezeu, dar testul real al vieţii şi al credinţei voastre, al
relaţiei voastre cu El are loc atunci când treceţi prin probleme. Ce facem când
trecem prin ispite şi încercări? Priviţi înapoi la viaţa voastră – a făcut El
toată diferenţa în vieţile voastre? El o face întotdeauna atunci când Îl cunoaşteţi
cu adevărat. Vedeţi, nu e de ajuns să spuneţi: „Da, cred. Am subscris
adevărului”. Poţi face lucrul acesta în mod intelectual. Iată aici testul
profund: în clipa ta de agonie a apărut El brusc, iar de atunci totul a fost
diferit? Trebuie să citez din nou acest imn:
Uneori o lumină îl surprinde
Pe
creştin în timp ce cântă;
E Domnul, care se înalţă
Cu vindecare sub aripile
Lui.
William Cowper
Ai cunoscut lucrul acesta? A fost experienţa universală a
sfinţilor de-a lungul secolelor.
În ultimul rând, când priveşti înapoi, poţi să
spui că ai fost conştient de lucrarea Lui în tine? Ai fost conştient de faptul
că El nu te va lăsa singur? O, ce test minunat! Poate fi unul dureros, dar e un
test foarte clar. El nu va îngădui să te îndepărtezi de El. „O, dragoste ce nu
mă va lăsa să mă îndepărtez” – ai cunoscut tu aceasta? Ai cunoscut tu presiunea
mâinii Sale asupra ta, faptul că El tratează cu tine, manipulându-ţi viaţa?
Căci El o face. Aceasta e întreaga învăţătură a Scripturilor. Din nou, aceasta
e mărturia universală a sfinţilor din toate timpurile. Când priveşti înapoi,
eşti uimit să vezi că El te-a condus şi te-a adus unde eşti, că te-a anticipat,
că a manipulat circumstanţele – că tot timpul a fost acolo? Eşti conştient de
faptul că El a lucrat în tine „după plăcerea Lui, şi voinţa şi înfăptuirea”
(Fil. 2:13)? Acestea sunt semne infailibile ale faptului că ne aflăm într-o
relaţie adevărată şi corectă cu El.
Doresc să suplimentez toate acestea cu o
altă întrebare înainte de a părăsi problema trecutului: a crescut cunoaşterea
ta de Dumnezeu în ultimul an? Ar fi trebuit să crească. Noţiunea potrivit
căreia dobândeşti marea ta experienţă atunci când ai luat o decizie pentru
Hristos, şi pentru restul vieţii tale încerci să păstrezi aceasta, probabil falimentând,
mai degrabă decât având succes, reprezintă o travestire totală a învăţăturii
Noului Testament. Isus Hristos este o persoană, şi El e infinit. Apostolul
Pavel, atunci când s-a rugat pentru efeseni, a cerut aceasta: „să puteţi
pricepe împreună cu toţi sfinţii, care este lărgimea, lungimea, adâncimea şi
înălţimea; şi să cunoaşteţi dragostea lui Hristos, care întrece orice
cunoştinţă” (Efes. 3:18-19).
Îl cunoşti tu mai bine decât L-ai cunoscut în urmă
cu douăsprezece luni? Este El mai real pentru tine, mai vital? Sunt aceste
asigurări care vin de la El tot mai preţioase pentru tine? Spune-mi, prieten
drag, eşti mai uimit de El decât ai fost oricând înainte? Eşti uimit de
Scripturi? Te bucuri de ele mai mult decât înainte? Eşti fermecat de ele? Îţi
dau ele un fior? Ţi se pare tot mai preţioasă cunoaşterea aceasta? Cunoaşterea
Lui personală, conştientizarea prezenţei Sale, încrederea ta în El, înţelegerea
căii mântuirii – au crescut mereu acestea? Acestea sunt căile prin care
descoperim relaţia noastră adevărată cu El. Acestea sunt lucrurile care
contează în mod suprem.
Ne-am uitat la trecut; să trecem acum şi să ne uităm la
viitor. Lucrul acesta îl faceţi în mod inevitabil la începutul unui an, nu-i
aşa? Şi e important să facem lucrul acesta. Începem un nou an – cum îl vedem?
Aş dori să spun din nou că testul vital e acesta: privim fiecare dintre noi
viitorul în termenii relaţiei noastre cu El? Nu vreau să spun că nu ne gândim
la nimic altceva; tot ce vreau să întreb e: este El factorul dominant aici? Ne uităm
la acest viitor necunoscut, ne gândim la toate posibilităţile, dar iată
întrebarea – este El central în toate speranţele şi planurile noastre?
Apostolul
Pavel ne arată în Epistola către Romani perspectiva corectă. Iată, spune el,
cum trebuie să privească un creştin la viitor:
„… ştiţi în ce împrejurări ne
aflăm: este ceasul să vă treziţi în sfârşit din somn; căci acum mântuirea este
mai aproape de noi decât atunci când am crezut. Noaptea aproape a trecut, se
apropie ziua. Să ne dezbrăcăm, dar, de faptele întunericului, şi să ne îmbrăcăm
cu armele luminii. Să trăim frumos, ca în timpul zilei, nu în chefuri şi în
beţii; nu în curvii şi în fapte de ruşine; nu în certuri şi în pizmă; ci
îmbrăcaţi-vă în Domnul Isus Hristos, şi nu purtaţi grijă de firea pământească,
ca să-i treziţi poftele.” (13:11-14)
Aşadar, când ne uităm la viitor, o facem
în mod esenţial în termenii Lui?
Daţi-mi voie să o spun prin alte câteva
întrebări. Care e cea mai mare dorinţă a ta, când te gândeşti la viitor? Cu
toţii avem dorinţe, cu toţii avem vise, sunt lucruri care ne-ar place să ni se
întâmple, şi ne gândim, când privim la viitor, ce ne rezervă acesta? E în
regulă, dar întreb: ce anume îţi doreşti? Care e cea mai mare dorinţă a ta?
Acesta e testul vital, iar răspunsul creştin la testul acesta e: este dorinţa
de a-L cunoaşte mai bine. „Veniţi de vedeţi un om care mi-a spus tot ce am
făcut”. Veniţi şi-L ascultaţi; veniţi şi uitaţi-vă la El. Femeia din Samaria
doreşte să cunoască tot mai multe despre El, aşa că uită de găleată, o lasă
deoparte, şi se duce înapoi să-i cheme pe oameni!
Gândiţi-vă la Maria din
Betania şezând la picioarele Lui:
O, dacă aş putea şedea pe vecie
Împreună cu
Maria la picioarele Învăţătorului;
Să fie aceasta alegerea mea fericită;
Singura
mea grijă, plăcere şi fericire,
Bucuria mea, cerul pe pământ, să fie aceasta:
Să
ascult glasul Mirelui meu.
Charles Wesley („O, dragoste divină, ce dulce eşti”)
Spune-mi, poţi spune cu onestitate, acum când stai în faţa acestui an nou, că
cea mai mare dorinţă a ta este să-L cunoşti pe El, din cauza a ceea ce ai
cunoscut deja despre El? La fel ca apostolul Pavel, poţi tu să spui că cea mai
mare dorinţă din viaţa ta este „să-L cunosc pe El şi puterea învierii Lui şi
părtăşia suferinţelor Lui, şi să mă fac asemenea cu moartea Lui; ca să ajung cu
orice chip, dacă voi putea, la învierea din morţi” (Fil. 3:10-11)?
Spune-mi,
prietene drag, este aceasta dorinţa ta supremă, mai presus de orice altceva? Ai
tu dorinţa de a-L sluji cu adevărat şi a-I fi pe plac în tot ce faci?
Mai spune-mi
un lucru – deasupra tuturor, în anul care va veni, doreşti tu să vezi succesul
Împărăţiei Lui? Ne uităm la lumea noastră, ne uităm la ţara noastră, şi e
corect şi potrivit să ne dorim îmbunătăţirea şi prosperitatea economică. Căutăm
sănătate, putere, fericire, bogăţie – nu critic niciuna dintre aceste dorinţe,
dar vă întreb: dincolo de toate acestea şi deasupra lor, mai tânjim noi după
trezire, reformare, ca adevărul Lui să fie manifestat cu putere, ca păcatul să
fie mustrat, ca bărbaţii şi femeile să fie convertiţi, căzând la picioarele Lui
şi părăsind răul? Dorim noi să vedem ţara aceasta înnoită din punct de vedere
spiritual pentru slava Lui? Suntem noi îndureraţi de blasfemia vremii în care
trăim, şi tânjim noi, dincolo de prosperitatea ţării, să vedem prosperitatea
Împărăţiei Dumnezeului nostru şi a Hristosului nostru? Acesta e inevitabil
răspunsul tuturor celor care se află într-o relaţie adevărată şi vie cu El.
Şi
apoi doresc să vă pun o altă întrebare – e una evidentă, nu-i aşa? Cum dăm noi
faţă cu posibilităţile nevăzute? Ce ne rezervă anul acesta? Cine ştie? Dar
întrebarea este: te temi tu de viitor? Te temi să dai faţă cu el? Eşti tu
îngrijorat cu privire la el? Este pentru tine viitorul plin de o teroare de
care te îngrozeşti, astfel încât încerci să te bucuri de clipa prezentă? Lucrul
acesta e unul vital.
În punctul acesta trebuie să facem o distincţie crucială.
Există două modalităţi de a privi la viitor. Există o modalitate greşită, una
morbidă, pe care a condamnat-o Domnul nostru în Predica de pe Munte:
„De aceea
vă spun: Nu vă îngrijoraţi de viaţa voastră, gândindu-vă ce veţi mânca sau ce
veţi bea; nici de trupul vostru, gândindu-vă cu ce vă veţi îmbrăca. Oare nu
este viaţa mai mult decât hrana, şi trupul mai mult decât îmbrăcămintea? … Aşa
că, dacă astfel îmbracă Dumnezeu iarba de pe câmp, care astăzi este, dar mâine
va fi aruncată în cuptor, nu vă va îmbrăca El cu mult mai mult pe voi, puţin
credincioşilor? Nu vă îngrijoraţi, dar, zicând: „Ce vom mânca?” Sau: „Ce vom
bea?” Sau: „Cu ce ne vom îmbrăca?” Fiindcă toate aceste lucruri Neamurile le
caută. Tatăl vostru cel ceresc ştie că aveţi trebuinţă de ele. Căutaţi mai
întâi Împărăţia lui Dumnezeu şi neprihănirea Lui, şi toate aceste lucruri vi se
vor da pe deasupra. Nu vă îngrijoraţi, dar, de ziua de mâine; căci ziua de
mâine se va îngrijora de ea însăşi. Ajunge zilei necazul ei.” (Matei 6:25,
30-34)
Acum, oamenii interpretează uneori greşit aceasta, spunând că
creştinismul ne zice: „Nu priviţi niciodată la viitor – nu vă gândiţi la
posibilităţile lui – trăiţi pur şi simplu pentru ziua de azi”. Dar aceasta
reprezintă o înţelegere greşită a învăţăturii acesteia. Domnul nostru spune că
nu ar trebui să fim victimele unei îngrijorări şi temeri morbide; nu ar trebui
să ne îngrijorăm cu privire la viitor. Dar aceasta nu înseamnă că nu ar trebui
să nu ne gândim deloc la el. Ei bine, atunci care e modalitatea corectă de a da
faţă cu viitorul? E calea apostolului Pavel. El priveşte la viitor şi spune:
„Căci
sunt bine încredinţat că nici moartea, nici viaţa, nici îngerii, nici
stăpânirile, nici puterile, nici lucrurile de acum, nici cele viitoare, nici
înălţimea, nici adâncimea, nici o altă făptură, nu vor fi în stare să ne
despartă de dragostea lui Dumnezeu, care este în Isus Hristos, Domnul nostru.”
(Rom. 8:38-39)
Aceasta e calea corectă, şi e foarte important să facem aşa.
Creştinii nu se tem să privească în faţă viitorul. Creştinul priveşte la el şi
vede toate posibilităţile cele mai rele, dar apoi le biruieşte pe toate în
Hristos Isus. Acesta e răspunsul
creştin.
Suntem în fiecare aspect cu totul altfel decât lumea. Noi privim
viitorul în faţă, şi o facem cu onestitate. E corect să facem aşa. Peste un an,
dacă vom fi în viaţă, vom fi cu un an mai bătrâni. Aşa că trebuie să dăm faţă
cu acestea – să ne reamintim de boală, de decădere în facultăţile noastre, de
toate lucrurile care vor veni peste noi, şi, în cele din urmă, de moarte.
Ţine,
aşadar, de esenţa creştinismului să dăm faţă cu lucrurile acestea. Noi nu
spunem pur şi simplu: „Nu te gândi la ele – oricum vor veni prea curând”.
Aceasta e calea lumii! Bărbaţii şi femeile creştini se uită la ele, dar sunt în
stare să trateze cu ele şi să fie mai mult decât biruitori prin Cel care i-a
iubit. Aceasta e calea. Aplicaţi-o, aşadar, în detaliu. Uitaţi-vă la viitorul
imediat – nu ştim ce va veni. Se poate să avem un an de mari fericiri şi
bucurii; sau poate vom avea parte de dezamăgiri şi tristeţi. Se poate să avem
parte de o sănătate deplină; sau o putem pierde. Putem experimenta pierderi;
sau putem avea succes. Pot veni accidente, sau durere şi doliu. Dragi prieteni,
ne aflăm în mijlocul vieţii, şi în mijlocul vieţii ne aflăm în mijlocul morţii.
„Schimbare şi decădere pretutindeni unde privesc”.
Dar iată întrebarea: după ce
ne-am uitat la toate aceste posibilităţi, aceste certitudini, cum reacţionăm în
faţa lor? Şi în punctul acesta intră în scenă Domnul nostru. Te bazezi pe El?
Ştii tu că promisiunile Lui sunt sigure? Ştii tu că El va fi întotdeauna
suficient, că nu te va lăsa niciodată? Aceasta e întrebarea. În felul acesta a
privit apostolul viitorul; în felul acesta l-au privit primii creştini; în
felul acesta l-au privit creştinii de-a lungul secolelor. Creştinul este cel
mai mare realist din lume. Creştinii îşi pot permite să dea faţă cu temerile şi
problemele lor, şi ei au credinţă când dau faţă cu ele. Lumea e cea care
încearcă să uite de problemele ei prin distracţie, alcool sau droguri, prin
jocuri sau evazionism.
Creştinii pot da faţă cu viitorul, deoarece Îl cunosc pe
El; ei s-au întâlnit cu omul acesta. „Veniţi de vedeţi un om care mi-a spus tot
ce am făcut; nu cumva este acesta Hristosul?” Creştinii s-au întâlnit cu El, şi
spun: „Acesta poate face totul pentru mine. Nu contează ce ar veni asupra mea.
Sunt pregătit pentru orice lucru, deoarece El este Domnul universului, Domnul
istoriei, cel care-mi controlează destinul. Chiar dacă aş fi dus ca un miel la
tăiere, ştiu că nimic nu mă va putea despărţi de dragostea lui Dumnezeu care
este în Hristos Isus, Domnul nostru”. Acesta e testul creştinului. Charles
Wesley se uită la Domnul, şi iată ce spune:
Tu, sursă ascunsă a odihnei calme,
Tu,
dragoste divină atot-suficientă,
Ajutorul şi refugiul meu dinaintea duşmanilor,
Sunt în siguranţă dacă eşti al meu;
Şi iată!, de păcat, durere şi ruşine
Mă ascund,
Isus , în Numele Tău.
Numele Tău măreţ înseamnă mântuire,
Şi îmi păstrează
sufletul fericit în locurile cereşti;
Îmi aduce mângâiere, putere şi pace,
Bucurie
şi dragoste veşnică;
În Numele Tău îmi sunt date
Iertarea, sfinţirea şi cerul.
Isus,
Tu îmi eşti totul în toate,
Odihna mea în trudă, alinare în dureri,
Vindecarea
inimii mele frânte…
Este El toate acestea pentru tine? A fost El asta pentru
tine? Când priveşti la viitorul necunoscut, ştii tu că El va fi medicament
pentru inima ta frântă?
În război, eşti pacea mea, în pierdere, un câştig,
Zâmbetul
meu înaintea încruntării tiranului,
În ruşine, slava şi cununa mea.
În lipsă,
eşti resursă din belşug,
În slăbiciune, puterea mea cea tare,
În lanţuri,
libertatea mea perfectă,
Lumina mea, în ceasul cel mai întunecat al lui Satan.
…
A fost El toate acestea pentru tine? Ştii tu că El va fi toate acestea?
Ajutorul
meu şi sprijinul meu, oricând Te chem,
Viaţa mea în moarte, cerul meu, totul.
Charles
Wesley („Tu, sursă ascunsă a odihnei calme”)
A fost El asta pentru tine? Este El toate acestea pentru tine acum? Ştii tu
că va fi El aşa pentru tine întotdeauna, astfel încât, orice ar veni, va fi
bine pentru sufletul tău? Şi, în cele din urmă, când te uiţi la faţa hidoasă a
morţii, poţi tu zâmbi şi spune: „Unde îţi este biruinţa, moarte? Unde îţi este
boldul, moarte?” (1 Cor. 15:55)? Ei bine, asta e, prietene: ce înseamnă El
pentru tine? Poţi tu să spui cu onestitate:
Tu, O, Hristos, eşti tot ce-mi
doresc,
În Tine găsesc tot ce am nevoie.
Am găsit, găsesc, şi ştiu că
întotdeauna voi găsi aceasta în El, căci Isus Hristos este „acelaşi ieri şi azi
şi în veci!”