Ce a ales el să facă? Ei bine, potrivit povestirii, el „și-a
dedicat viața încercării de a reproduce șoarecele perfect bălţat.”
Acum, acord
fiecărui om dreptul să reproducă șoarecele perfect bălţat dacă vrea să facă
acest lucru și dacă șoarecele cooperează, și recunosc de bunăvoie că este
treaba lui, nu a mea. Nefiind un iubitor de șoareci (nici nu urăsc șoarecii;
sunt neutru faţă de ei) nu știu decât că un șoarece bălţat s-ar putea să fie
mai folositor și că este un animal de casă mai afectuos decât un șoarece
colorat obișnuit. Sunt totuși îngrijorat.
Crescătorul de șoareci despre care am
vorbit era un lord, iar eu m-am născut la o fermă pe dealurile din
Pennsylvania, dar de vreme ce o pisică se poate uita la un rege, presupun că şi
un tânăr fermier poate privi la un lord, poate privi la el chiar dezaprobator
în circumstanțele date. Oricum, omul e om, iar eu simt o anumită înrudire cu
orice om născut din femeie; deci nu pot decât să îl deplâng pe fratele meu de
peste mări.
Făcut după chipul lui Dumnezeu, înzestrat cu puteri minunate ale
minții și ale sufletului, chemat să aibă visuri eterne și să aibă gânduri
despre eternitate, el alege ca scop al existenței sale creșterea unui șoarece bălţat.
Invitat să umble cu Dumnezeu pe pământ și la final să locuiască cu sfinții și
îngerii în lumea de sus, chemat să slujească generației lui după voia lui
Dumnezeu, să alerge cu o energie sfântă spre țintă pentru premiul chemării
cerești a lui Dumnezeu în Hristos Isus, el își dedică viața șoarecelui bălţat –
nu doar serile sau concediile, atenție, ci întreaga viață. Aceasta este, cu
siguranță, o tragedie demnă de imaginația lui Eschil și a lui Shakespeare.
Să
sperăm că povestea nu este adevărată sau că jurnaliștii au încurcat-o, așa cum
se întâmplă uneori; dar chiar dacă întreaga poveste se dovedește a fi falsă, ea
indică totuși o tragedie umană completă, care se joacă în fața ochilor noștri
zilnic, nu de către actori fanteziști, ci de către femei și bărbați adevărați
care sunt personajele pe care le
portretizează. Aceștia ar trebui să fie preocupați de păcat, de neprihănire și
de judecată; ei ar trebui să se pregătească să moară și să trăiască din nou; în
schimb, ei își petrec zilele crescând șoareci bălţaţi.
Dacă perspectiva
spirituală asupra lumii este cea corectă, așa cum creștinătatea afirmă cu
îndrăzneală că este, atunci pentru fiecare dintre noi cerul este mai important
decât pământul și eternitatea este mai importantă decât timpul. Dacă Isus
Hristos este cine a pretins că este, dacă El este ceea ce a declarat mulțimea
glorioasă a apostolilor și armata nobilă a martirilor că este, în cazul în care
credința pe care biserica sfântă din toată lumea o recunoaște ca fiind
adevărata credință a lui Dumnezeu, atunci niciun om nu are vreun drept să își
consacre viața vreunui lucru care arde, care ruginește, care putrezește sau
care moare. Niciun om nu are dreptul să se predea total altcuiva decât lui
Hristos, nici altui lucru decât rugăciunii.
Un om care nu știe unde se află
este pierdut; omul care nu știe de ce s-a născut este și mai pierdut; omul care
nu găsește un obiect demn de adevărata lui afecţiune este pierdut complet;
conform acestei descrieri rasa umană este pierdută, și faptul că nu știm cât de
pierduți suntem este parte din pierzania noastră. Astfel ne irosim puţinii ani
care ne-au fost acordaţi, crescând șoareci bălţaţi. Poate nu pe aceia care
aleargă și chițăie; dar privind în lumina veșniciei, majoritatea activităților
noastre umane mărunte nu sunt oare aproape la fel de lipsite de sens?
Una
dintre gloriile Evangheliei creștine este capacitatea ei nu numai de a elibera
un om de păcat, ci și de a-l direcționa, de a-l așeza pe un vârf de unde poate
vedea ziua de ieri și ziua de astăzi în relația lor cu ziua de mâine. Adevărul
îi curăță mintea astfel încât să poată recunoaște lucrurile care contează și să
vadă timpul, spațiul, împăraţii și căpăţânile de varză în adevărata lor
perspectivă. Creștinul luminat de Duhul nu poate fi înșelat. El cunoaște valoarea
lucrurilor; el nu investeşte în ceva trecător, nici nu dă un acont pentru o
iluzie; pe scurt, el nu-și va dedica viața creșterii de șoareci.
În spatele
fiecărei vieți irosite se află o filosofie rea, o concepție greșită despre
valoarea și scopul vieții. Omul care crede că s-a născut pentru a obține tot ce
poate își va petrece viața încercând să le obțină pe toate; tot ce va obține nu
va fi decât o cușcă plină cu șoareci bălţaţi. Omul care crede că a fost creat pentru
a se bucura de plăcerile trupești își va dedica viața căutării plăcerilor; și
dacă printr-o combinație de circumstanțe favorabile reușește să se distreze
mult în viață, la sfârșit toate plăcerile lui se vor transforma în cenușă în
gura lui. Va descoperi prea târziu că Dumnezeu l-a făcut prea nobil pentru a fi
mulțumit cu acele plăceri țipătoare cărora și-a dedicat viața aici, sub soare.