Un lucru despre care se dau multe învăţături în
Sfintele Scripturi este că deşi Dumnezeu ne dă darurile Sale cu generozitate,
El ne va cere o strictă socoteală a lor la sfârşitul drumului. Fiecare om este
personal responsabil pentru stocul său, fie că e mare, fie că e mic, şi i se va
cere să explice modul în care l-a folosit înaintea scaunului de judecată al lui
Hristos.
„Stocul” nu este nimic nou, este constituit din vechea listă familiară
de posesiuni omeneşti: timp, talente, bunuri pământeşti, oportunităţi. Deşi
sunt la fel de comune ca iarba de pe lângă o cărare, risipa lor constituie una
dintre tragediile cele mai înspăimântătoare ale vieţii.
În primul rând, este timpul. Niciunul dintre noi nu are mult.
Cioara care zboară peste pajişte va trăi probabil mai mult decât cel mai bătrân
om dintre noi. Copacul care ţine umbră vacii somnoroase de pe păşune s-ar putea
să-l fi privit pe bunicul nostru pe când acesta era doar un băiat şi s-ar putea
să rămână acolo ca să urmărească trecerea copiilor copiilor noştri. Şi faptul
că avem un stoc atât de mic de timp constituie un motiv puternic ca să
fructificăm din plin ceea ce avem. Şi cu toate acestea, câte ceasuri am
petrecut nefăcând nimic sau făcând lucruri greşite! Risipa noastră
batjocoritoare de timp preţios ar putea fi un motiv pentru faptul că nu ni se
dă mai mult din el – cine ştie? Isus a spus odată: „Strângeţi firimiturile care
au rămas ca să nu se piardă nimic.”
Timpul irosit
este pierdut iremediabil. Deşi simpatizăm cu conţinutul emoţional al vechiului
cântec: „Înapoi, întoarce-te înapoi, o, timpule, din zborul tău!”, este totuşi
greu să ne închipuim o cerere mai inutilă. Timpul nu se întoarce înapoi. Omul
bătrân nu întinereşte, tânărul îmbătrâneşte. Aşa a fost dintotdeauna şi aşa va
fi întotdeauna. Pasărea timpului zboară pe lângă noi şi se duce; „frunzele
vieţii continuă să cadă una câte una, vinul vieţii se scurge picătură cu
picătură.” Trebuie să lucrăm câtă vreme se zice „astăzi”.
Apoi, sunt talentele. Acestea sunt incluse în
stocul total acordat nouă de către Tatăl nostru ceresc. Fie că avem un talent,
sau mai multe, în cele din urmă va trebui să dăm socoteală, iar factorul care
va decide în dreptul nostru nu va fi câte talente am avut, ci ce am făcut cu
ele. Povestea omului care şi-a ascuns banul în pământ este o lectură alarmantă
pentru creştinul nepăsător care nu îşi foloseşte darurile. Unii oameni cu
daruri modeste au ajuns să aibă realizări spirituale strălucitoare; alţii, cu
abilităţi mult mai mari, s-au jucat cu vara vieţii precum lăcusta din fabulă şi
şi-au lăsat darurile nefolosite în timp ce timpul se scurgea pe lângă ei. Aşa
ceva, repet, este o tragedie, şi faptul că este des întâlnit nu face să fie mai
puţin tragic.
Banii sunt un alt
lucru. Creştinii din Vest fac atâta caz de ei şi îi cheltuie atât de nechibzuit
încât au învăţat în mod inconştient să‑i ia ca pe ceva de la sine înţeles şi au
uitat că vor fi judecaţi în mod strict pentru modul în care i-au cheltuit. Domnul
stă şi astăzi lângă vistierie şi observă ce se pune acolo. Lucrul acesta a fost
transformat într-o glumă de umoriştii care sunt mereu gata să găsească ceva
amuzant în fiecare referinţă la bani. Dar am putea prezice fără să greşim că nu
vor fi râsete când Domnul, ai cărui ochi ca para focului, va privi la dările
noastre de seamă şi Îşi va face examinarea dreaptă. Am face bine să ne examinăm
noi înşine chiar acum cât încă mai este timp să ne reparăm greşelile.
Dumnezeu
ne-a dat, de asemenea, un belşug de oportunităţi.
O oportunitate ar putea fi definită ca o circumstanţă providenţială care ne
permite să ne valorificăm timpul, banii şi talentele. Dintre toate darurile,
acesta este cel mai obişnuit, şi este cel care face ca celelalte daruri să aibă
valoare pentru noi şi pentru omenire. Creştinul înţelept va fi atent la
oportunităţile de a face bine, de a rosti cuvântul dătător de viaţă înaintea
păcătoşilor, de a înălţa rugăciunea salvatoare de mijlocire.
Duşmanul
oportunităţii este preocuparea. Exact atunci când Dumnezeu trimite o şansă de a
câştiga o mare victorie pentru omenire, unii dintre noi sunt prea ocupaţi să
piardă timpul cu fleacuri ca să o observe. Sau o observăm când este prea
târziu. Vechii greci spuneau că oportunitatea avea un zuluf în frunte, dar era
rasă la spate; dacă un om rata să o prindă atunci când se apropia, degeaba îşi
mai întindea mâinile s-o prindă după ce trecuse.
Probabil că cel mai rău efect
al risipei este obiceiul mintal pe care îl formează. A lăsa timpul, sau banii
sau talentele să se risipească înseamnă să ne facem nouă înşine ceva dăunător.
Înseamnă să ne rănim singuri pe dinăuntru, acolo unde este cel mai grav. (Editorial din cartea "Călătorim pe un drum stabilit")