Amprenta inconfundabilă a anglicanismului a rămas
asupra crezului şi formelor metodismului, dar inimile nou‑născute ale fraţilor
Wesley şi ale celor care se adunau în jurul lor căutau în mod evident ceva mai
real şi mai minunat decât ar fi putut oferi vreo organizaţie ecleziastică. Ei
au simţit cât de mult de depărtase creştinismul instituţionalizat de
simplitatea care este în Hristos. În timp ce vroiau ordine şi „metodă” în noile
societăţi, ei bâjbâiau în acelaşi timp în căutarea rădăcinilor din care se
ivise iniţial adevăratul creştinism. Tânjeau să vadă manifestată în Anglia
secolului al XVIII‑lea părtăşia spirituală pură a vremurilor apostolice. Pe
scurt, vroiau ca societăţile lor să fie nişte copii fidele ale adunărilor din
Noul Testament.
Pentru a atinge acest scop, ştiau că trebuiau să se întoarcă nu
numai la adevărul simplu al Noului Testament, ci şi la neprihănirea practică
din relaţiile cu semenii lor, şi la o viaţă personală sfântă. „Există o singură
condiţie pusă în prealabil”, spune Cartea Regulilor, „«o dorinţă de a fugi de
mânia viitoare şi de a fi salvaţi de păcatele lor.» Dar ori de câte ori aceasta
este cu adevărat fixată în suflet, se va vedea după roadele ei. Prin urmare, ne
aşteptăm ca toţi care continuă în aceasta să-şi dovedească dorinţa de
mântuire.”
Practica de a-L accepta pe
Isus ca pe un fel de „sesam deschide‑te” al oricărui lucru spiritual şi ceresc
pare să nu fi fost niciodată cunoscută metodiştilor primari. Ei dădeau învăţături
cu bucurie despre mărturia Duhului, care îl asigura pe căutător că Dumnezeu l-a
primit şi l-a făcut copilul Lui, dar ştiau bine că niciun om nu poate convinge
un alt om că are o asemenea mărturie doar prin simplul fapt de a-i spune asta.
Ceea ce este interior şi personal nu poate fi dovedit decât printr-o conduită
exterioară care se conformează acesteia. Dacă un membru pretindea martorul
interior şi ducea o viaţă uşuratică, mărturisirea buzelor lui era respinsă.
Conduita lui oferea dovada potrivit căreia era judecată viaţa lui.
Pentru a
intra într-o „societate” locală şi a rămâne în ea, trebuia ca respectivul
căutător să-şi dovedească dorinţa de mântuire; şi, indiferent cât de ciudat ni
se va părea nouă în această vreme a evanghelismului confuz, dovada aceasta era
în întregime morală. Harul interior, acolo unde exista, era prin însăşi natura
sa invizibil, şi se putea valida numai prin conduita exterioară care era expusă
înaintea ochilor tuturor. Fiecăruia i se cerea să-şi dovedească tânjirile spirituale
prin semne mai concrete decât că se ruga şi cânta, lucruri pe care şi Iuda
însuşi le-a putut face, şi tot a fost Iuda.
Şi
cum li se cerea acelor metodişti primari să-şi dovedească sinceritatea
creştină? În primul rând, ne spune Cartea Regulilor:
Nefăcând niciun rău, evitând orice rău, mai ales pe cele practicate în general, ca:
Luarea
Numelui lui Dumnezeu în deşert.
Profanarea zilei Domnului fie făcând
lucrări obişnuite în ea, fie cumpărând sau vânzând.
Beţia, cumpărarea sau
vânzarea de băuturi spirtoase, sau consumarea lor (cu excepţia cazurilor de
nevoie extremă).
Cumpărarea şi vânzarea
de bărbaţi, femei şi copii, cu intenţia de a-i înrobi.
Certurile,
discordiile, încăierările, când un frate se
duce la judecată cu un alt frate; răsplătirea răului cu rău; sau
răsplătirea ocărârii cu ocărâre; folosirea
de multe cuvinte când se cumpără sau se vinde.
Cumpărarea sau vânzarea de
bunuri care nu au fost impozitate.
Împrumutarea
sau luarea cu împrumut cu dobândă, de exemplu, profiturile ilegale.
Conversaţii
lipsite de dragoste sau de folos; în
special, vorbirea de rău a magistraţilor sau a slujitorilor.
Făcând altora ceea
ce n-am vrea ca ei să ne facă nouă.
Făcând ceea ce ştim că nu este spre slava
lui Dumnezeu, ca:
Purtarea de aur sau de
haine scumpe.
Recreările care nu
pot fi folosite în Numele Domnului Isus.
Cântarea
de cântări sau lecturarea de cărţi
care nu ne îndreaptă spre cunoaşterea şi iubirea lui Dumnezeu. Lâncezeală şi
auto-indulgenţă inutilă.
Strângerea de comori pe pământ.
Luarea cu împrumut
fără a avea posibilitatea de a da înapoi; sau strângerea de bunuri fără a avea
posibilitatea de a le plăti.
Este
de aşteptat ca toţi aceia care continuă să ia parte la aceste societăţi să
continue să-şi dovedească dorinţa de mântuire.
În al doilea rând, prin a face
bine, prin a fi milos în orice fel după propria putere, atunci când avem
oportunitatea, făcând bine în orice mod posibil şi, atât cât se poate, tuturor
oamenilor.
Făcând bine trupurilor
oamenilor, potrivit abilităţii date de Dumnezeu, dând hrană celor flămânzi,
îmbrăcându-i pe cei goi, vizitându-i sau ajutându-i pe cei care sunt bolnavi
sau în închisoare.
Făcând bine,
mai ales celor care fac parte din casa credinţei, sau care tânjesc să facă
parte; dându-le de lucru mai bine lor decât celorlalţi, cumpărând unul de la
celălalt, ajutându-se reciproc la treburi…
Dându-şi toată sârguinţa şi fiind cât se poate de cumpătat pentru ca Evanghelia să nu fie osândită.
Alergând cu
răbdare în cursa ce le stă înainte, lepădându-se de ei înşişi, luându-şi zilnic
crucea; acceptând să poarte ocara lui Hristos, să fie precum gunoiul şi lepădătura
lumii; şi aşteptându‑se ca oamenii să spună tot
felul de lucruri rele şi neadevărate despre ei, din pricina Domnului.
În al
treilea rând, participând la toate rânduielile instituite de Dumnezeu, ca:
Închinarea publică înaintea lui Dumnezeu.
Slujba
Cuvântului, fie citit, fie expus.
Cina
Domnului.
Rugăciunea în taină şi în familie.
Cercetarea Scripturilor, şi
Postul sau abstinenţa.
Acestea sunt regulile
generale ale societăţilor noastre, pe care suntem învăţaţi de Dumnezeu să le
respectăm chiar în Cuvântul Său scris, care este singura regulă, şi regula
suficientă, atât a credinţei, cât şi a trăirii noastre. Şi ştim că Duhul scrie
toate acestea în inimile cu adevărat trezite.
Am păstrat cuvintele scrise cursiv exact aşa cum apar ele în Cartea
Regulilor deoarece vreau ca cititorii mei să remarce unde puneau accentul
metodiştii primari. Păcatele cele mai răspândite, cât şi virtuţile care lipseau
cel mai mult pot fi detectate cu uşurinţă dacă observăm cuvintele accentuate.
John Wesley nu a încercat să câştige oameni făcând compromisuri cu ei. Păcatele
îndrăgite ale oamenilor erau cele pe care metodiştii le atacau cu cea mai mare
vigoare şi pe care le scoteau în evidenţă.
Acei metodişti primari credeau în
puterea Evangheliei de a elibera omul de păcat. Justificarea, actul judiciar al
lui Dumnezeu prin care El plăteşte pedeapsa şi declară credinciosul liber, era
înţeles şi proclamat cu claritate de către fraţii Wesley. Justificarea prin
credinţă era la fel de importantă în învăţătura metodiştilor ca şi în cea a
luteranilor. În ediţia cărţii de imnuri metodiste din anul 1849, există 28 de
imnuri la capitolul „Justificare prin credinţă”. Charles Wesley cânta:
Isus, Mielul lui Dumnezeu, a sângerat:
A purtat
păcatele noastre pe lemn;
Sub blestemul nostru Şi-a plecat El capul – S-a
isprăvit!
El a murit pentru mine.
Priveşte, unde stă El înaintea tronului,
Şi-Şi
revarsă rugăciunile biruitoare;
Arată înspre coasta Sa, Îşi ridică mâinile,
Şi-mi
arată că eu sunt săpat în ele.
Şi din nou:
De
nicio osândă nu mă mai tem;
Isus, cu tot ce este în El, este al meu!
Viu în El,
în Capul meu cel viu,
Şi îmbrăcat în neprihănire divină,
Mă apropii cu îndrăzneală
de tronul etern,
Şi prin Hristos, pretind cununa ca fiind a mea.
Acestea, împreună cu psalmul rapsodic al credinţei, „Scoală-te, suflete, scoală-te” şi cu o
mulţime de alte imnuri celebrează adevărul glorios al justificării prin
credinţă. Şi imediat după acestea, aşa cum am presupus probabil, urmează 21 de
imnuri la capitolul „Înfiere şi siguranţă”. Nu găsim niciun fel de legalism
aici, ci numai o încredere trainică în lucrarea sfârşită a lui Hristos pe
cruce, şi o încredere deplină şi odihnitoare în lucrarea Lui actuală de
mijlocire ca Mare Preot al nostru.
În privinţa aceasta, fraţii Wesley au fost o
descendenţă directă din apostoli, prin Părinţii Bisericii şi prin reformatori,
şi prin faptul că au dat aceste învăţături, ei au susţinut exact ceea ce
susţine fiecare evanghelic astăzi – şi cu toate acestea, ce mare şi ce largă
este prăpastia care ne separă pe noi de ei!
Pentru fraţii Wesley, credinţa era
o forţă creativă, şi credinţa care îi justifica îi şi transforma. Harul care îi
mântuia lucra de asemenea înlăuntrul lor pentru a curăţa păcătosul care se
întorcea. Credinţa şi harul nu erau doar doctrine: ele erau eficace din punct
de vedere moral. Funcţionau.
Aici
este prăbuşirea evanghelismului modern: eşecul
tragic de a închide prăpastia dintre doctrină
şi viaţă. Metodiştii primari erau mântuiţi prin credinţa care lucrează, iar noi încercăm
să fim mântuiţi printr-o credinţă fără fapte. Elementul sfinţitor lipseşte
din Evanghelia noastră actuală.
Dacă se ridică cineva să tăgăduiască lucrul acesta,
voi arăta pur şi simplu spre congregaţia din care face parte, şi spre cea din
capătul străzii şi spre cea pe care o numesc „a mea” şi spre cea din oraşul
vecin şi din statul vecin. Apărarea sa va fi inevitabil înfrântă de evidenţele
copleşitoare.