Caut eu oare, în clipa aceasta, să capăt bunăvoinţa oamenilor, sau bunăvoinţa lui Dumnezeu
Sau caut să plac oamenilor?
Dacă aş mai căuta să plac oamenilor, n-aş fi robul lui Hristos. (Galateni 1:10)
Voi aţi fost cumpăraţi cu un preţ. Nu vă faceţi dar robi oamenilor.(1 Corinteni 7:23)
Este adevărat că uneori, când Isus a vorbit despre Împărăţia lui
Dumnezeu, a inclus şi ceea ce este extern sau vizibil. Lucrul acesta
este evident mai ales în pildele din Matei 13. Dar aproape tot capitolul
demonstrează că nu tot ceea ce are legătură vizibilă şi tangibilă cu
lucrurile lui Dumnezeu este într-adevăr de o valoare eternă. Capitolul
începe cu Pilda Semănătorului şi arată că nu toată sămânţa Împărăţiei
aduce roadă veşnică. El a vorbit despre Împărăţie ca despre o mreajă
care prinde peşti buni şi peşti răi. A comparat Împărăţia cu o comoară
într-o ţarină; se cumpără întreaga ţarină pentru a putea poseda comoara,
dar, desigur, nu toată ţarina reprezintă comoara. El a afirmat că
printre grâul bun va creşte neghină inutilă. A exemplificat felul în
care un grăunte de muştar a crescut într-un mod anormal, depăşind
intenţia celui care l-a semănat. Tot aşa, aluatul este amestecat cu trei
măsuri de făină şi proporţia acestuia îşi depăşeşte valoarea reală.
Cu toate acestea, când a sosit timpul să separe ceea ce era exterior
şi vizibil de ceea ce era interior şi spiritual, Isus le-a spus
Fariseilor: „Împărăţia lui Dumnezeu nu vine în aşa fel încât să izbească
privirile. Nu se va zice: «Uite-o aici!» sau «Uite-o acolo!» Căci iată
că Împărăţia lui Dumnezeu este înlăuntrul vostru [în inimile voastre]”
(Luca 17:20,21; o notă de subsol din Versiunea Amplificată a Bibliei în
limba engleză spune că prepoziţia din greacă tradusă aici cu înlăuntrul
se mai găseşte doar într-un singur loc în Noul Tetsament, şi anume acolo
unde Isus a spus: „Curăţă întâi partea DINLĂUNTRU a paharului şi a
blidului...” Matei 23:26). Înaintea lui Pilat, Isus a redus lucrurile la
termenii lor cei mai simpli pentru a anunţa: „Împărăţia Mea nu este de
aici” (Ioan 18:36).
Concluzia cea mai extremă şi mai fanatică la care poate ajunge un
grup de oameni este convingerea că organizaţia sau societatea lor
religioasă este o reprezentare exclusivă a Împărăţiei lui Dumnezeu pe
pământ. De aceea, singura cale de a fi mântuit, susţin aceştia, este
prin intermediul oragnizaţiei lor şi a ieşi de sub acoperişul ei este
acelaşi lucru cu a-L abandona pe Hristos şi Evanghelia Lui. Merită
devoţiunea şi loialitatea totală a membrilor ei. Dacă eşti acolo, tot
ceea ce ai nevoie pentru viaţă şi evlavie se găseşte în cadrul ei şi nu
ai nici un motiv să cauţi în altă parte. Ei sunt trupul lui Hristos şi
familia lui Dumnezeu. Există oameni care cred asta şi fără urmă de
îndoială, se află într-o înşelăciune totală. Sper că puţini dintre cei
care vor citi acest articol au căzut într-o asemenea înşelăciune.
Mult mai comună este o înşelare parţială de care majoritatea dintre
noi se poate teme. Mă refer la o atitudine faţă de o organizaţie care,
deşi nu este exclusivistă, produce totuşi un sentiment de adoraţie şi
reverenţă. Dacă se spune o critică la adresa organizaţiei, membrii
acesteia se ridică imediat să o apere cu gelozie. Ei lasă impresia că a
lucra pentru organizaţie înseamnă a lucra pentru gloria lui Dumnezeu.
Mi-aduc aminte de semnalul de alarmă care a pătruns în sufletul meu
atunci când am auzit pe cineva spunând: „Ne-am dedicat cântările ...” şi
a numit o organizaţie. O terminologie şi dedicare atât de puternice Îi
aparţin strict lui Hristos. Chiar dacă abandonarea unei astfel de
organizaţii nu îţi lasă impresia că te-ai separat complet de evanghelie,
cu toate acestea, când un membru pleacă există sentimentul unei mari
dezamăgiri, fiindcă ei părăsesc cu siguranţă ceea ce e cel mai bun.
Cu ceva timp în urmă am scris o carte despre Biserica [lui Hristos]
ca organism spiritual, viu, împodobit ca o mireasă eternă pentru Isus
Hristos. Aceasta este impresia pe care Duhul Sfânt o imprimă în inimile
noastre în timp ce citim cele patru Evanghelii şi cartea Faptelor. Este
evident că acestea dau o mică importanţă exteriorului şi că oferă
prioritate interiorului. Când începem să vedem tipare şi reguli pentru
slujire şi ordine în lucrarea lui Dumnezeu în Noul Testament, ne abatem
de la punctul principal şi punem în locul lor lucruri mai puţin
importante. Când luăm în considerare fiecare mic detaliu şi îl folosim
ca scuză pentru a programa şi a exercita mai mult control omenesc,
pierdem viziunea lui Hristos şi a apostolilor Lui şi ajungem rapid pe
drumul ruinei spirituale şi eventual, al morţii.
Isus aproape că nu a făcut nimic ca să instituie o structură
pământească în jurul eforturilor Sale spirituale. Să scrii mult despre
lipsa unei structuri pământeşti din viaţa Lui înseamnă să ignori un
lucru evident. „Sediul Lui central” a fost satul Capernaum dintr-o
regiune nesemnificativă numită Galileea. Eu nu văd nici o dovadă cum că a
construit, a cumpărat sau a închiriat o clădire pentru a-Şi dezvolta
slujirea. Dar citesc faptul că S-a folosit de o odaie de sus mobilată şi
împrumutată pentru a sărbători ultima cină împreună cu ucenicii Lui. Nu
văd să fi avut şarete sau un grajd de cai care să-I faciliteze
călătoriile împreună cu ucenicii Săi. Eu citesc că a călărit pe un
măgăruş împrumutat pentru a intra în Ierusalim. Când a vrut să-Şi
ilustreze o idee folosindu-se de o monedă, a împrumutat-o. Dările Lui au
fost plătite în mod miraculos. Şcoala Lui se ţinea pe dealuri şi pe
drumuri. Eu cred că oamenii exagerează când îşi închipuie că Isus a avut
nevoie de un vistiernic personal, deoarece Îi treceau mulţi bani prin
mână, şi când îşi imaginează că tunica Lui era foarte scumpă. Părinţii
lui Isus au adus porumbei ca jertfă de curăţire după naşterea Lui.
Aceasta era o jertfă a săracilor (vezi Luca 2:24 şi Levitic 12:6-8).
Întreaga imagine înfăţişează o lucrare spirituală, bazată pe surse aduse
dintr-o altă lume.
Primii Lui ucenici nu au dobândit nimic mai mult pe plan material.
„Aur şi argint nu am”, a mărturisit Petru. Liderii creştini din primul
secol aveau un mic avantaj financiar şi politic sau deloc. Isus a dat
învăţături clare cu privire la subiectul acesta: „Împăraţii Neamurilor
domnesc peste ele; şi celor ce le stăpânesc li se dă numele de
binefăcători. Voi să nu fiţi aşa. Ci cel mai mare dintre voi, să fie cel
mai mic; şi cel ce cârmuieşte ca cel ce slujeşte” (Luca 22:25,26).
Nu există nicio dovadă a unei instituţii creştine pământeşti în
cartea Faptelor. Pentru un timp, se pare că Ieruslaimul a ocupat un loc
central şi a avut un număr mare de lideri. Este adevărat că unii dintre
credincioşi începeau să creadă că aveau nevoie de o autoritate specială
din acea direcţie. Într-o anumită măsură, galatenii acceptaseră o
doctrină falsă din cauză că aveau o încredere greşită în superioritatea
spiritualităţii ce venea din Ierusalim. Fără îndoială, învăţătorii care
proveneau din acest oraş au sădit acea încredere greşită. În primele
două capitole ale epistolei sale, Pavel i-a corectat. Fără duşmănie sau
lipsă de respect faţă de fraţii lui din Ierusalim, a contrazis cu
desăvârşire gândirea galatenilor în general.
Pavel a recunoscut faptul că conducerea din Ierusalim era întemeiată
pe o reputaţie spirituală, şi nu printr-o rânduială omenească. Iacov,
Petru şi Ioan, spune Pavel, „sunt priviţi ca stâlpi” (Galateni 2:9). Cu
toate acestea, faptul că aveau o autoritate care venea din cer nu îi
făcea infailibili în niciun fel şi nici nu erau scutiţi de corectare.
Pavel le-a spus galatenilor că l-a mustrat aspru în public pe fratele
lui mai în vârstă în Domnul, Petru: „i-am stătut împotrivă în faţă, căci
era de osândit” (Galateni 2:11). Am auzit un „lider” mândru
răspunzându-i unuia dintre „supuşii” lui care a pus la îndoială un
ordin: „Chiar dacă greşesc, am dreptate, deoarece eu sunt lider şi tu
trebuie să mi te supui.” Asemenea gânduri şi atitudini nu pot fi
îndreptăţite de Scripturi. Cât de diferită a fost atitudinea umilă a lui
Petru când a primit mustrarea lui Pavel!
Ierusalimul nu oferea educaţia necesară pentru slujire sau o
semnătură oficială care să îi susţină. În primul rând, Pavel a ajuns
să-L cunoască personal pe Domnul Isus căzând cu faţa la pământ în drumul
său spre Damasc, şi a fost instruit în doctrinele fundamentale despre
Hristos şi despre Biserica Lui în deşertul Arabiei. Avea 14 ani de
experienţă creştină înainte de a începe vreo relaţie importantă cu cei
din Ierusalim (Galateni 1:17-2:1). Apoi le-a făcut o vizită pentru că
avusese o revelaţie de la Dumnezeu. Simţind că le-ar fi fost greu
galatenilor – fiind înşelaţi – să creadă că un asemenea proces
independent era posibil, a trebuit să îi asigure: „În cele ce vă scriu,
iată, înaintea lui Dumnezeu, nu mint” (Galateni 1:20).
În timp, conceptul aproape iudaic, tipic pentru evanghelia concepută
de conducerea din Ierusalim, şi stilul de viaţă la comun, a fost
înlăturat. Bisericile dintre Neamuri au trimis ajutor credincioşilor din
Ierusalim şi, în 70 d.Hr. biserica din Ierusalim a încetat să existe.
Pe măsură ce planul lui Dumnezeu pentru Neamuri a început să se
desfăşoare, oameni aleşi de Dumnezeu s-au strâns în oraşul Antiohia.
Totuşi, Scriptura afirmă că totul s-a întâmplat prin călăuzirea cerească
a Duhului Sfânt şi nu printr-un plan omenesc (Fapte 13:1-4). De acolo,
au plecat misionari în lumea păgână.
Imaginea primitivă a bisericii, mireasa lui Hristos, era una de
simplitate primară, aceea a unei fecioare caste, care înfloreşte în
credinţă, fiind echipată şi condusă de Duhul Sfânt. Instrumentele umane
erau prezente şi necesare, dar partea lor era limitată şi subiectivă.
Hristos era Capul trupului, totdeauna prezent, şi nu exista nicio cale
de a funcţiona sau de a menţine viaţa fără El. Nu exista niciun sistem
de rezervă. Absenţa Lui ar fi adus imediat o disfuncţie sau moartea
subită.
O structură organizaţională înseamnă o întoarcere la tiparele şi
principiile Vechiului Testament. Istoria Vechiului Testament este
istoria unei naţiuni materiale, vizibile, în care orice amănunt era
hotărât printr-un decret scris, de la legea civilă până la ritualurile
religioase. Era legată de pământ şi din esenţa ei naturală. Din acest
motiv, Vechiul Testament este mult mai mare decât Noul. De vreme ce
Hristos Şi-a lăsat ucenicii şi S-a înălţat la Tatăl, puterea Duhului
Sfânt nevăzut a păstrat Biserica de-a lungul a 2000 de ani. Au fost
vremuri foarte uscate, unele îndelungate şi răspândite în teritorii
întinse, pe care le putem asocia direct cu accentul pus de biserică pe
ceea ce era pământesc şi material. În acele timpuri, conducerea şi-a
pierdut contactul cu spiritualul şi supranaturalul, a ignorat călăuzirea
Duhului, iar biserica a fost puternic sprijinită, înăuntru şi în afară,
de o guvernare lumească. Înfăţişarea, relaţiile şi dependenţa ei s-au
apropiat periculos de mult de sistemul lui anticrist.
În aceste vremuri, omul de rând a suferit cel mai mult sub mâna
asupritoare a conducerii bisericii, care insista asupra faptului că
singura relaţie cu Dumnezeu posibilă trebuia să fie indirectă.
Scripturile îi erau smulse din mâini şi i se spunea care era voia lui
Dumnezeu pentru el, în mod general şi personal. Singura cale de a
supravieţui era printr-o supunere umilă faţă de autorităţi.
Nonconformistul suferea potrivit cu nivelul puterii accesibil bisericii
din acele vremuri. Dacă era relativ scăzut, era doar respins şi ignorat;
dacă era ridicat, era întemniţat sau executat.
În ciuda acestei tendinţe, cu siguranţă nu datorită ei, lucrarea lui
Dumnezeu a înaintat, uneori luptând împotriva curentului din interior,
alteori ascunzându-se, alteori triumfând prin intermediul reformelor şi
al trezirilor. Aceste perioade de împrospătare spirituală începeau
atunci când Dumnezeu semăna foame în inimile multor oameni. El a
pregătit câţiva oameni în moduri exceţionale ca în cazul apostolului
Pavel, separându-i de opiniile zgomotoase şi de punctele de vedere
populare cunoscute în general în instituţiile religioase ale vremii. Ei
au avut contact direct cu Duhul Sfânt şi cu Cuvântul, cât şi cu alte
cărţi vechi scrise de oameni ai lui Dumnezeu. Aceştia s-au impotrivit
statu-quo-ului şi uneori, chiar şi-au riscat vieţile, dar totdeauna au
suferit respingere şi dispreţ din partea contemporanilor lor.
Trezirile sunt caracterizate de o revelaţie proapsătă a lui Isus
Hristos, de o ascultare absolută de Duhul Sfânt, de credinţă şi
dependenţă faţă de ceea ce este nevăzut şi ceresc, şi de revărsări
îmbelşugate ale puterii supranaturale. Încă o dată, Duhul Sfânt ia
hăţurile, iar lucrurile nenecesare, vizibile şi pământeşti pălesc şi
relaţia personală cu Dumnezeu devine de o importanţă supremă. Este o
întoarcere la religia spirituală.
Atunci, de ce sunt oamenii prinşi din nou şi din nou în mrejele a
ceea ce este vizibil şi natural? Deoarece ei sunt ţinta directă a unui
duşman care ameninţă. El întrebuinţează două tactici principale
împotriva lor: 1. Opoziţia directă şi 2. Oferte de sprijin (citiţi Ezra
şi Neemia pentru a avea o imagine clară a acestor două arme ale
duşmanului). Biserica din est a suferit în principal de prima tactică,
pe când cea din vest de cea de-a doua. Strălucirea glorioasă a flăcării
cereşti şi spirituale începe să pălească în inimile oamenilor lui
Dumnezeu din cauza opoziţiei constante, a calamităţilor, din cauza
invaziei de mândrie spirituală, de păcat, şi din cauza prăbuşirii unor
oameni cheie. Dacă flacăra nu este înteţită de un trup hotărât şi
semnificativ, în final va face loc unei dorinţe de a menţine ceea ce s-a
câştigat, prin mijloacele înţelepciunii omeneşti, practice.
Extenuarea în luptă simţită de soldaţii răniţi în bătălie îi
determină să se clatine. Pelerinii istoviţi se adaptează pentru a se
putea bucura de un fel de viaţă normal şi plăcut. Mândria caută respect
în societate şi începe să dispreţuiască începutul umil şi simplu. Apoi,
este nevoie de un material mai nou şi mai bun. Creşterea fizică,
numerică trebuie menţinută. Se caută ajutor profesional. Credinţa începe
să devină greoaie şi siguranţa pământească îi ia locul, pentru că
Dumnezeu pare a fi mai puţin real. Ici şi colo grupuri de creştini
formează societăţi, societăţile devin organizaţii şi organizaţiile se
transformă în denominaţii. Se alege o denumire scripturală care să sune
legitimă. Experienţa miraculoasă şi spirituală din adâncul inimii este
mai puţin comună. Adevărul este tăgăduit şi se introduce eroarea
doctrinară care să explice decăderea, folosind suficiente argumente din
Biblie care să susţină acel punct de vedere. Într-un final, totul moare
şi numai lucrurile şi numele exterioare rămân. Lucrul acesta s-a repetat
din nou şi din nou.
Cât este de trist! Dumnezeu primeşte locul doi, făcând loc
„lucrării”. Cât de dureroasă este mărturisirea celor mai sinceri membri!
„Avem puţin timp să stăm singuri cu Dumnezeu. Suntem scufundaţi în
scris şi treburi.” Oameni sunt manipulaţi asemenea pieselor de pe tabla
de şah şi cei mai mici sunt sacrificaţi pentru a se îngriji de cei mai
importanţi. Unii, care intră în lucrare ca nişte slujitori binevoitori,
sunt surprinşi de aroganţă şi de un fals sentiment al responsabilităţii
lor şi devin manipulatori şi tirani. Individul nu mai este important;
cauza este supremă. Comitetele decid ce e cel mai bine pentru fiecare în
parte. Poţi să auzi cuvintele rostite de unii oameni inocenţi, înşelaţi
şi demni de milă: „Atâta timp cât îi ascult supus pe colegii mei cu o
inimă curată, voi fi în voia lui Dumnezeu.” Din când în când, aceste
tactici de controlare devin diabolice, ca cea care a fost folosită în
Grădina Edenului. Şarpele a profitat de Eva atunci când Dumnezeu a
onorat libertatea pe care El Însuşi o dăduse pentru a alege ascultarea
sau neascultarea. Dumnezeu nu manipulează niciodată, nici măcar pentru
binele nostru, şi nici măcar atunci când are de-a face cu lucrurile
eterne. Manipularea este contrară naturii Sale.
Organizaţiile, prin însăşi natura lor, nu pot produce oameni ai lui
Dumnezeu (Nu mă refer la faptul că o persoană nu poate deveni un om al
lui Dumnezeu în cadrul unei organizaţii. Asta e altceva.) Ei oferă ceea
ce numai Dumnezeu ar trebuie să ofere şi cer ceea ce numai Dumnezeu ar
trebui să ceară. Sunt asemenea unei sere, care protejează plantele de un
mediu înconjurător normal, necesar pentru o creşetere viguroasă. Acolo
unde un individ nu poate primi îndrumare sfântă şi unde se iau decizii
colective pentru fiecare mişcare, acolo unde comunicarea unul cu
celălalt este supremă şi este prea puţin loc pentru individ şi Dumnezeu,
caracterul evalvios nu are ocazie să se dezvolte. Ipocrizia înfloreşte
apoi pentru a masca lipsa. Foamea personală va produce uneori un individ
a cărui inimă este acordată la glasul lui Dumnezeu, dar acesta va
trebui să aibă grijă cum umblă printre colegii lui, fiindcă va fi, cu
siguranţă, gelozie şi unii îl vor vedea ca pe o ameninţare pentru
ceilalţi.
John Huss, cu cele mai bune intenţii, fiind preocupat întâi de toate
pentru poporul lui, şi apoi pentru biserica şi superiorii săi, a început
să împărtăşească adevărurile biblice simple pe care le primise direct
de la Domnul. El a început traducerea Bibliei în limba poporului lui.
L-a costat viaţa. Martin Luther a mers pe urmele lui 100 de ani mai
târziu şi a trebuit să abandoneze preoţia. John Wesley şi-a dat toate
silinţele să-L slujească pe Dumnezeu în Biserica Angliei, dar uşă după
uşă s-a închis până ce a trebuit să înceapă întâlniri masive printre
păgânii needucaţi. A.B. Simpson L-a găsit pe Dumnezeu şi a primit o
viziune pentru lumea pierdută. Eforturile lui de a ajunge la ea a iscat
împotrivirea denominaţiei sale şi a membrilor sofisticaţi ai
congregaţiei sale, aşa că a trebuit să acţioneze independent. Tatălui
meu i s-a dat un ultimatum ca să înăbuşească o mişcare a Duhului Sfânt
sau să renunţe la poziţia lui în denominaţie. A renunţat la poziţia lui.
Curios, niciunul dintre aceşti oameni buni nu a avut iniţial vreo
intenţie de a-şi abandona organizaţia. Ei au fost forţaţi să o facă.
Wesley i-a descurajat pe adepţii lui ca să nu părăsească Biserica
Angliei, dar aceştia au părăsit-o oricum şi au format Biserica
Metodistă. Spre sfârşitul vieţii sale, a fost încă o dată binevenit la
unele dintre amvoanele bisericii din copilăria sa. Jonathan Goforth,
cunoscutul misionar în Mongolia, a putut să meargă mai departe cu
lucrarea şi slujirea sa în cadrul unei organizaţii, în ciuda opoziţiei
aprige.
Da, desigur, poţi fi un bărbat sau o femeie a lui Dumnezeu şi, în
acelaşi timp, să funcţionezi în cadrul unei organizaţii. Pastorul
bisericii pe care o frecventează familia fiicei noastre a fost un
denominaţionalist într-o biserică denominaţională. După ce a auzit un
raport cu statistici referitoare la succesul denominaţiei sale, a spus
înaintea turmei sale: „Pentru noi nu este interesant doar ce realizează
organizaţia noastră. Pe noi ne interesează toţi oamenii lui Dumnezeu.”
Cu această atitudine, oricine poate fi de ajutor copiilor lui Dumnezeu
de pretutindeni, fie că sunt în cadrul sau în afara unei organizaţii. A
părăsi o organizaţie NU este un mandat din partea lui Dumnezeu, dar o
dragoste necompromisă pentru adevăr ESTE! A lucra în interiorul unei
organizaţii nu este neapărat distructiv, dar a avea o mentalitate
organizaţională este distructiv. De-a lungul slujirii sale, A.W. Tozer a
fost membru al unei organizaţii şi, de fapt, a fost redactorul revistei
săptămânale a acesteia. Cu toate acestea, a mărturisit: „N-am fost
niciodată un bun denominaţionalist.” „El aparţinea întregii biserici”, a
spus biograful său, James Snyder. „El a îmbrăţişat adevăratul
creştinism oriunde l-a găsit.”
Snyder a făcut de asemenea următorul comentariu cu privire la Tozer:
„Cel superficial nu îl plăcea pe Tozer; cel serios, care vroia să audă
ce avea Dumnezeu să-i spună, îl iubea.” Cei superficiali erau aceia care
supraapreciau temporarul şi nu apreciau suficient valorile reale.
Printre ei, Tozer era o ameninţare în vremea sa. Era un om care cunoştea
direct pericolele unui duh organizaţional. Într-una din cărţile lui
putem citi despre inimile închise ale celor care se bucuraseră de succes
organizaţional:
„În diverse perioade din istoria lui, Israel a fost caracterizat
de o stare a inimii care respingea mustrarea, şi aceste perioade au fost
invariabil urmate de judecată. Când Hristos a venit la evrei, i-a găsit
plini de acea încredere în sine arogantă care nu vrea să primească
certarea. «Noi suntem sămânţa lui Avraam», au răspuns ei cu răceală
atunci când El le-a vorbit despre păcatele lor şi despre nevoia lor de
mântuire.”
„Oamenii obişnuiţi L-au auzit şi s-au pocăit, dar preoţii evrei au
deţinut controlul prea mult timp ca să renunţe la poziţia lor
privilegiată. Asemenea regelui bătrân, se obişnuiseră să aibă dreptate
tot timpul. Să-i mustri însemna să-i insulţi. Ei erau mai presus de
orice mustrare.”
„Bisericile şi organizaţiile creştine au demonstrat tendinţa de a
cădea în aceeaşi eroare care l-a distrus pe Israel: incapacitatea de a
primi mustrarea. După un timp de propăşire şi trudă însoţită de succes,
vine psihologia mortală a auto-felicitării. Succesul în sine devine
cauza eşecului ulterior. Liderii ajung să se accepte pe ei înşişi ca
fiind chiar aleşii lui Dumnezeu. Ei sunt obiectele speciale ale favorii
divine; succesul lor este o dovadă suficientă că aşa stau lucrurile.
Aşadar, ei au dreptate fără doar şi poate şi oricine încearcă să îi facă
să dea socoteală este imediat eliminat ca fiind un băgăcios neautorizat
căruia ar trebui să îi fie ruşine că îndrăzneşte să-şi mustre
superiorii.”
„Dacă îşi închipuie cineva că nu facem altceva decât să ne jucăm
cu cuvinte, să se apropie la întâmplare de orice lider religios şi să
atragă atenţia asupra slăbiciunilor şi păcatelor din organizaţia sa. Un
astfel de om va fi cu siguranţă respins imediat şi, dacă îndrăzneşte să
persiste va fi confruntat cu rapoarte şi statistici care să demonstreze
că greşeşte în întregime şi că s-a comportat total nelalocul lui. „Noi
suntem sămânţa lui Avraam”, va fi argumentul apărării. Şi cine ar cuteza
să găsească vreun cusur la sămânţa lui Avraam?”
De cele mai multe ori, oamenii cu mentalitate organizaţională se tem
de o trezire. Precum Fariseii şi Saducheii, ei cred că Îi fac un
serviciu lui Dumnezeu prin faptul că se opun oricărui lucru care tulbură
statu-quo-ul. Ei sting orice flacără venită din cer dacă văd că le
ameninţă poziţiile şi funcţiile organizaţionale. Folosesc vorbitori care
vorbesc bine de ei, care îi susţin necondiţionat şi îi alungă pe toţi
cei care critică pe baza scuzei că vor cauza certuri şi probleme.
Adunarea oamenilor cu aceeaşi viziune şi cu scopuri similare
limitează creşterea spirituală şi accentuează anumite defecte. Micile
greşeli înmulţite de multe ori devin diformităţi uriaşe. Iniţial,
Biserica a fost formată din evrei şi Neamuri, robi şi slobozi, bărbaţi
şi femei, bogaţi şi săraci, şi numai Hristos era factorul unificator. În
realitate, organizaţiile împart trupul lui Hristos în segmente şi
intenţionează să se îngrijească de tot ceea ce lipseşte, ca urmare a
separării de alte segmente şi mădulare adevărate ale trupului. Însă
realitatea este că, deoarece suntem separaţi, putem experimenta doar o
mică parte din ceea ce Dumnezeu are pentru noi în mod potenţial. Pavel
s-a rugat ca efesenii să fie tari ca „să puteţi pricepe, ÎMPREUNĂ CU
TOŢI SFINŢII, care este lărgimea, lungimea, adâncimea şi înălţimea şi să
cunoaşteţi dragostea lui Hristos” (Efeseni 3:18,19). Aşa ceva nu se
poate întâmpla niciodată într-un mediu separatist.
Isus a întrebat: „Dacă iubiţi pe cei ce vă iubesc, ce răsplată vi se
cuvine?” Nu există nicio virtute creştină în a-i iubi pe aceia care fac
parte din rasa, cultura, mediul şi educaţia noastră spirituală. O astfel
de dragoste se produce în mod natural şi nu are nevoie de nicio
intervenţie cerească sau supranaturală. În Marcu 9:38-41, ucenicii nu
numai că au evitat, dar au şi oprit un om care elibera oameni de puterea
demonică deoarece nu făcea parte din cercul pe care ei îl considerau a
fi cel mai apropiat de urmaşii lui Hristos (Poate că vi se va părea
interesant de observat că în acelaşi capitol, ei nu au fost în stare să
scoată afară un demon dintr-un copil care fusese adus la ei.) Unul
dintre ultimele lucruri pe care Isus le-a făcut pe acest pământ a fost
să trateze felul de iubire şi de slujire al lui Petru. L-a întrebat pe
Petru dacă Îl iubea. Petru a răspuns sincer şi a folosit un cuvânt
diferit de cel pe care îl folosise Isus. Cuvântul lui Isus a fost
„agape”. Petru a răspuns cu termenul „phileo” (căutaţi-le într-un
dicţionar grecesc).
Personal, oriunde am locuit, a trebuit să recunoaştem autoritatea pe
care Dumnezeu o stabilise acolo şi să ne supunem ei. În slujirea pe care
o am trebuie să călătoresc mult, intrând în contact cu diferite
denominaţii şi lucrări independente, şi am fost încontinuu nevoit să
cedez în faţa oamenilor şi a planurilor care au fost stabilite ca eu să
ajung acolo. Prin contrast, am observat că unii, care sunt limitaţi de o
mentalitate organizaţională, îşi pierd „duhul de supunere” în absenţa
liderilor lor. De asemenea, am observat că unii dau dovadă de o lipsă de
consideraţie faţă de oamenii cu autoritate spirituală autentică,
ignorându-le sfatul, fiindcă duhul lor sectar nu simte nicio obligaţie
faţă de cei din afara sistemului lor specific.
Vă rog, luaţi în considerare următoarele gânduri pe care mi le-a scris un prieten:
„Majoritatea dintre noi, cei care suntem misionari, pastori, lideri
sau directori, avem probleme cu recunoaşterea Trupului lui Hristos în
dimensiunea lui spirituală. Suntem înşelaţi de aparenţe, de oameni care
corespund bine aşteptărilor noastre (sau modelelor) atunci când ne
gândim la cum ar trebui să fie un bun creştin sau un om al lui Dumnezeu
şi considerăm că cineva este o ameninţare, sau cel puţin inutil
lucrării, dacă nu se încadrează în această matriţă pe care ne-am
format-o dinainte. Lucrul acesta ni se întâmplă tuturor din când în
când, cum li s-a întâmplat şi lui Samuel şi Eliab (1 Samuel 16:6-7), din
cauză că nu suntem în stare să privim în inima oamenilor, aşa cum face
Dumnezeu. Ca şi apostolii, ne înţelegem bine cu Iuda, pentru că merge
alături de noi şi pare să fie un visternic responsabil care îşi face
treaba cu credincioşie şi eficienţă; dar nu avem încredere în Pavel
fiindcă el nu acţionează ca noi şi pentru că are „altă viziune” a
slujirii, pe care noi nu o putem pricepe. Avem nevoie de multă
maturitate spirituală şi de o mare doză de „smerenie adevărată”, care
este cel mai bun antidot împotriva tuturor formelor de sectarism. De
asemenea, cred că putem spune că ne-am maturizat şi am dobândit acest
discernământ numai atunci când îi putem spune fratelui care nu umblă cu
noi: „Am nevoie de tine” – ceea ce nu este acelaşi lucru cu o simplă
acceptare resemnată şi indiferentă.”
Mulţi se pot aştepta să aibă un şoc imens atunci când vor veni
înaintea lui Hristos, care nu are nicio urmă de sectarism, dar care Se
aşteaptă numai ca ei să fi împlinit planul Lui veşnic. Fie că eşti în
cadrul sau în afara unei organizaţii, vei fi singur înaintea Lui pentru a
fi judecat în ziua aceea. Ori de câte ori mă gândesc la acest lucru,
îmi inspiră o teamă sănătoasă. Pavel ne-a asigurat: „Căci toţi ne vom
înfăţişa înaintea scaunului de judecată al lui Hristos... aşa că fiecare
dintre noi are să dea socoteală despre sine însuşi lui Dumnezeu”
(Romani 14:10-12). Repetă acest lucru în 2 Corinteni 5:10: „Căci toţi
trebuie să ne înfăţişăm înaintea scaunului de judecată al lui Hristos,
pentru ca fiecare să-şi primească răsplata după binele sau răul pe
care-l va fi făcut când trăia în trup.” Nu te vei ascunde în spatele
unui lider care te va sprijini, te va apăra sau te va justifica înaintea
Domnului: „El a fost un bun membru al societăţii noastre, foarte supus
şi ascultător. Niciodată nu a cauzat probleme.” În versetele pe care
tocmai le-am citat, nu este nici măcar o singură formă de plural cum ar
fi „noi” sau „ei”, pentru a arăta „ce am făcut noi”. Te vei simţi mai
singur ca niciodată în viaţa ta pentru că „fiecare are să dea socoteală
despre sine însuşi” şi pentru că „fiecare” va fi judecat „după binele
sau răul pe care-l va fi făcut”.
Astăzi, tu trebuie să te gândeşti sincer dacă aşteptările societăţii
tale religioase te-au împiedicat sau te-au întârziat chiar şi în cea mai
mică măsură de la a împlini voia lui Dumnezeu pentru viaţa ta. Nimic nu
merită să pui în joc verdictul final înaintea tribunalului lui Hristos:
„Bine, rob bun şi credincios, intră în bucuria Stăpânului tău.”
Editorial
Lowell Brueckner, 07 aprilie 2011
Cauzele şi caracteristicile unei organizaţii
- Despre sfârșitul felului de viață a lui Richard Baxter Dr. Bates, 12 iulie 2024
- Preeminența Evangheliei - Un capitol din cartea Hristosul preeminent Paul Washer, 06 aprilie 2024
- De ce S-a întrupat Fiul lui Dumnezeu? Valentin Leonaș, 11 decembrie 2023
- Răscumpărarea mâinilor! Valentin Leonaș, 11 mai 2023
- Sarea fără puterea de a săra, lumina fără lumină Martyn Lloyd-Jones, 11 aprilie 2023
- Lăsați jocurile! Ocupați-vă de vițel! Valentin Leonaș, 22 noiembrie 2022
- Un capitol din cartea „Mărturia lui Howell Harris” Howell Harris, 05 martie 2022
- Fragment relevant pentru zilele noastre din cartea „Predici despre trezire” C.H. Spurgeon, 07 februarie 2022
- Fragment dintr-un comentariu asupra Cântarii cântărilor, carte care se află în lucru Autor necunoscut, 06 ianuarie 2022
- MLJ despre aroganța celor care susțin încetarea anumitor daruri ale Duhului Martyn Lloyd-Jones, 31 octombrie 2021
- Valoarea timpului și importanța răscumpărării acestuia Jonathan Edwards, 19 iulie 2021
- Despre răscumpărarea vremii John Wesley, 05 iulie 2021
- Odihna veșnică a sfinților Richard Baxter, 25 mai 2021
- Vindecarea miraculoasă - fragment din carte Henry Frost, 03 februarie 2021
- Johan Brentz Joel Beeke & Diana Kleyn, 05 ianuarie 2021
- Un adevărat slujitor al lui Dumnezeu Joel Beeke & Diana Kleyn, 28 octombrie 2020
- Cum a folosit Dumnezeu o furtună Joel Beeke & Diana Kleyn, 28 septembrie 2020
- Încredere George C. Neumark, 1621-1681, 22 august 2020
- Însetez, oh Miel rănit al lui Dumnezeu Atribuită lui John Wesley, 25 iulie 2020
- Răscumpărarea omului Ivan Plett, 24 iunie 2020
- Nenorocirea omului și puterea lui Dumnezeu Martyn Lloyd Jones, 11 iunie 2020
- Pocăința: singurul răspuns potrivit! Valentin Leonaș, 27 aprilie 2020
- Dragostea de sine William Faber, 20 aprilie 2020
- Gândurile și roadele lor C.H. Spurgeon, 13 aprilie 2020
- Din lac în puț Valentin Leonaș, 02 aprilie 2020
- Supunere Jeanne Marie de la Motte-Guyon, 30 martie 2020
- Ademenit în pustiu Gerhard Tersteegen, 26 martie 2020
- Poporul lui Dumnezeu Martyn Lloyd Jones, 22 martie 2020
- Dacă Dumnezeu este pentru noi... Martyn Lloyd Jones, 17 martie 2020
- John Sung - Mesagerul trezirii de la Dumnezeu pentru Biserica din China Peter Chung, unul din convertiții dr-lui Sung, 12 februarie 2020
- John Sung - Epilog Leslie Lyall, 24 ianuarie 2020
- Cum să înfrunți atacurile lui Satan John Newton, 09 decembrie 2019
- Armele firii versus armele duhovnicești - mărturisire Valentin Leonaș, 02 decembrie 2019
- Cauzele, natura și semnele declinului în har John Newton, 19 octombrie 2019
- Nu vă irosiți timpul și banii cu N.T. Wright! Valentin Leonaș, 18 octombrie 2019
- Călăuzirea divină John Newton, 01 octombrie 2019
- Semnele unei chemări în lucrare John Newton, 19 septembrie 2019
- Întrebuințarea bună a Legii John Newton, 09 septembrie 2019
- Cusururi în caracterul creștin John Newton, 01 septembrie 2019
- Rugați pe Domnul secerișului să scoată lucrători la secerișul Lui! Valentin Leonaș, 12 august 2019
- Concluzie (ultimul capitol din cartea Baza unitații creștine) Martyn Lloyd-Jones, 23 aprilie 2019
- Împărăția lui Dumnezeu aici și acum? Valentin Leonaș, 22 martie 2019
- Trei feluri de învățători Valentin Leonaș, 11 martie 2019
- Fragment din cartea „Închinarea în familie” Donald S. Whitney, 29 ianuarie 2019
- În pragul dintre ani Valentin Leonaș, 31 decembrie 2018
- Introducere - Acest foarte neînsemnat frate al Meu, Dani Valentin Leonaș, 12 decembrie 2018
- Ana și Penina Valentin Leonaș, 26 noiembrie 2018
- Vai ce păcat îngrozitor! Valentin Leonaș, 21 noiembrie 2018
- În nimeni decât în Tine Valentin Leonaș, 08 noiembrie 2018
- Botezul cu Duhul Sfânt Martyn Lloyd Jones, 19 octombrie 2018
- Prietenul Mirelui Martyn Lloyd-Jones, 15 aprilie 2018
- Acesta este Regele meu! S.M. Lockridge, 07 aprilie 2018
- Unul din planurile lui Satan de a-i tine pe sfinti intr-o stare mizerabila Thomas Brooks, 19 februarie 2018
- Isus - Omul muncitor Samuel L. Brengle, 03 ianuarie 2018
- Despre duhul de invidie Jonathan Edwards, 10 iulie 2017
- Mesajul Evangheliei Valentin Leonaș, 01 februarie 2017
- Credință mântuitoare sau altfel de credință? Valentin Leonaș, 17 ianuarie 2017
- Desțeleniți-vă un ogor nou! Valentin Leonaș, 04 octombrie 2016
- În dezacord Valentin Leonas, 20 mai 2016
- Relația creștinului cu Legea Martyn Lloyd Jones, 07 aprilie 2016
- Torța Mărturiei - O altfel de Istorie a bisericii John Kennedy, 19 februarie 2016
- Se caută Profeți William Fetler, 02 februarie 2016
- Fragment din cartea autobiografică "Har din abundență pentru căpetenia păcătoșilor" John Bunyan, 07 ianuarie 2016
- Problema evanghelizării (capitolul 6 din cartea ''Predici de actualitate pentru crestini'') Martyn Lloyd Jones, 27 august 2015
- Păziţi-vă de spiritul romantic în religie A.W. Tozer, 06 mai 2015
- Declinul lecturilor bune A.W. Tozer, 01 martie 2015
- Tragedia risipei A.W. Tozer, 08 februarie 2015
- Meditaţie de Anul Nou A.W. Tozer, 31 decembrie 2014
- Frumuseţe de Crăciun A.W. Tozer, 16 decembrie 2014
- Un creştin nu-şi poate permite să învinovăţească A.W. Tozer, 20 noiembrie 2014
- Păziţi-vă de infatuare A.W. Tozer, 02 noiembrie 2014
- Vânturile de toamnă A.W. Tozer, 28 septembrie 2014
- Despre reproducerea şoarecilor bălţaţi (din "Omul, sălaşul lui Dumnezeu") A.W. Tozer, 20 august 2014
- Ţi-e frică să judeci? Lowell Brueckner, 14 iulie 2014
- Câștigurile crucii (capitolul 12 din Calea Crucii) Gregory Mantle, 17 iunie 2014
- Păcatul care pleacă ultimul A.W. Tozer, 16 aprilie 2014
- Dumnezeu trebuie să fie iubit pentru ceea ce este El Însuşi A.W. Tozer, 19 martie 2014
- Oh, Doamne, întoarce-ne din nou la Tine! A.W. Tozer, 19 februarie 2014
- Sfinţenia înainte de potop; sau umbli tu cu Dumnezeu? Samuel L. Brengle, 22 ianuarie 2014
- "Eu sunt Acela" (din cartea "Apa vie") Martyn Lloyd Jones, 21 decembrie 2013
- O rugăciune Francois de Fenelon, 29 noiembrie 2013
- Recunoscător? Da, dar cui? (din cartea Dimensiunea sufletului) A.W. Tozer, 22 septembrie 2013
- Darul pătrunderii profetice este imperativ astăzi -- Partea II (din cartea Dimensiunea sufletului) A.W. Tozer, 19 august 2013
- Darul pătrunderii profetice este imperativ astăzi -- Partea I (din cartea Dimensiunea sufletului) A.W. Tozer, 07 august 2013
- Ce putem spune despre trezire -- Partea IV (din cartea Dimensiunea sufletului) A.W. Tozer, 12 iulie 2013
- Ce putem spune despre trezire -- Partea III (din cartea Dimensiunea sufletului) A.W. Tozer, 07 iulie 2013
- Ce putem spune despre trezire -- Partea II (din cartea Dimensiunea sufletului) A.W. Tozer, 29 iunie 2013
- Ce putem spune despre trezire -- Partea I (din cartea Dimensiunea sufletului) A.W. Tozer, 18 iunie 2013
- Dovada exterioară a harului interior (capitolul 4 din cartea "Acei metodişti uimitori") A.W. Tozer, 22 mai 2013
- Cum să fii umplut cu Duhul Sfânt (capitolul 3 din broşura "Cum să fii umplut cu Duhul") A.W. Tozer, 01 mai 2013
- Nevoia de reformă A.W. Tozer, 14 aprilie 2013
- Pentru cercetare J. Gregory Mantle, 07 aprilie 2013
- O descurajare şi o încurajare Valentin Leonaş, 24 martie 2013
- Niciun păcat nu este privat (din cartea Dimensiunea sufletului) A.W. Tozer, 13 martie 2013
- Sfaturi legate de lectură Richard Baxter, 19 februarie 2013
- Folosul şi abuzul cărţilor bune, Partea V (un editorial din cartea Dimensiunea sufletului) A.W. Tozer, 13 februarie 2013
- Folosul şi abuzul cărţilor bune, Partea IV (un editorial din cartea Dimensiunea sufletului) A.W. Tozer, 07 februarie 2013
- Folosul şi abuzul cărţilor bune, Partea III (un editorial din cartea Dimensiunea sufletului) A.W. Tozer, 01 februarie 2013
- Folosul şi abuzul cărţilor bune, Partea II (un editorial din cartea Dimensiunea sufletului) A.W. Tozer, 26 ianuarie 2013
- Folosul şi abuzul cărţilor bune, Partea I (un editorial din cartea Dimensiunea sufletului) A.W. Tozer, 20 ianuarie 2013
- Intrând într-un an nou (Capitol din cartea Apa vie) Martyn Lloyd Jones, 01 ianuarie 2013
- Ce a stabilit naşterea lui Hristos? (din cartea Ridicarea pânzelor) A.W. Tozer, 18 decembrie 2012
- Formarea unui om (din cartea Ridicarea pânzelor) A.W. Tozer, 10 decembrie 2012
- Orientaţi spre ambele direcţii (din cartea Ridicarea pânzelor) A.W. Tozer, 13 noiembrie 2012
- Gunoaie doctrinare despre Persoana şi lucrarea Duhului Sfânt (din cartea Trezirea, cap.4) Martyn Lloyd Jones, 04 noiembrie 2012
- Substitute ale uceniciei (Un editorial din Ridicarea pânzelor) A.W. Tozer, 11 octombrie 2012
- Ridicarea pânzelor (Un editorial din cartea Ridicarea pânzelor) A.W. Tozer, 28 august 2012
- Mântuirea umblă pe pământ (Un editorial din cartea Ridicarea pânzelor) A.W. Tozer, 09 august 2012
- TÂNĂRULUI EARLSTON Samuel Rutherford, 16 iulie 2012
- Mărturie Samuel L. Brengle, 04 iulie 2012
- Biruinţa asupra mâniei prin puterea Duhului Sfânt (din cartea Când vine Duhul Sfânt) Samuel L. Brengle, 23 iunie 2012
- Pregătirea locuinţei Lui (Un capitol din cartea Când vine Duhul Sfânt) Samuel L. Brengle, 12 iunie 2012
- Cum să citeşti biografie creştină Martyn Lloyd Jones, 04 iunie 2012
- Datoria de a ne opune A.W. Tozer, 13 mai 2012
- Puterea cere separare A.W. Tozer, 02 mai 2012
- Obligaţia noastră creştină de a ne păsa A.W. Tozer, 25 aprilie 2012
- Despre căutarea darurilor spirituale (Din cartea Bucurie negrăită) Martyn Lloyd Jones, 17 aprilie 2012
- Fără botezul cu Duhul Sfânt nimeni nu este suficient de pregătit pentru a predica (Din cartea Bucurie negrăită) Martyn Lloyd Jones, 12 aprilie 2012
- Integrare sau repudiere? (un capitol din cartea Preţul neglijenţei) A.W. Tozer, 05 aprilie 2012
- Avem nevoie să fim eliberaţi de teama firească (un capitol din cartea Preţul neglijenţei) A.W. Tozer, 25 martie 2012
- Sfinţenia personală este primordială (un capitol din cartea Preţul neglijenţei) A.W. Tozer, 10 martie 2012
- Serviciul creştin de înmormântare are nevoie de reformă (un capitol din cartea Preţul neglijenţei) A.W. Tozer, 28 februarie 2012
- Strigătul misionar! Valentin Leonaş, 25 februarie 2012
- Maranata! Valentin Leonaş, 18 februarie 2012
- Despre cruce şi purtarea ei Valentin Leonaş, 12 februarie 2012
- Lipsa emoţiilor în religie - motiv de smerire (fragment din cartea Emoţiile religioase) Jonathan Edwards, 29 ianuarie 2012
- Formula pentru succesul spiritual (Un capitol din cartea Succesul şi creştinul) A.W. Tozer, 16 ianuarie 2012
- Secretul biruinţei (Un capitol din carte Succesul si crestinul) A.W. Tozer, 27 decembrie 2011
- Hristos şi Biserica Lui vor birui (Fragment din cartea Trestia frântă) Richard Sibbes, 09 decembrie 2011
- Către cititor (Prefaţa cărţii Trestia frântă) Richard Sibbes, 22 noiembrie 2011
- Esenţa credinţei (Un capitol din cartea Hristos, Fiul etern) A.W. Tozer, 08 noiembrie 2011
- Arta adevăratei închinări (Din cartea Creştinul acela incredibil) A.W. Tozer, 21 octombrie 2011
- Bogăţiile noastre nerevendicate (Din cartea Creştinul acela incredibil) A.W. Tozer, 05 octombrie 2011
- Slujind în stare de urgenţă (Din cartea Creştinul acela incredibil) A.W. Tozer, 22 septembrie 2011
- Slujba nopţii (Din cartea Creştinul acela incredibil) A.W. Tozer, 08 septembrie 2011
- Importanţa examinării de sine (Din cartea Creştinul acela incredibil) A.W. Tozer, 13 august 2011
- Caracteristicile omului spiritual (Din cartea Creştinul acela incredibil) A.W. Tozer, 02 august 2011
- Pedeapsa şi purtarea crucii nu sunt acelaşi lucru (Din cartea Creştinul acela incredibil) A. W. Tozer, 29 iulie 2011
- De ce este dat Duhul Sfânt? (Din cartea Creştinul acela incredibil) A.W. Tozer, 13 iulie 2011
- Tragedie în biserici - lipsa iluminării Valentin Leonaş, 27 iunie 2011
- Sfântul trebuie să umble singur (Din cartea, Omul: sălaşul lui Dumnezeu) A.W. Tozer, 31 mai 2011
- Trei răni care dovedesc credincioşia A.W. Tozer, 09 mai 2011
- Vechea şi noua cruce (Din cartea Omul: sălaşul lui Dumnezeu) A.W. Tozer, 21 aprilie 2011
- O rugăciune care trebuie înălţată zilnic din adâncul inimii Un purtător al crucii, 12 aprilie 2011
- Cauzele şi caracteristicile unei organizaţii
- Valoarea meditaţiei în citire Thomas Brooks, 28 martie 2011
- Cum să progresăm din punct de vedere spiritual? - din cartea, Omul: sălaşul lui Dumnezeu A.W. Tozer, 11 martie 2011
- Bucuria va veni la vremea ei A.W. Tozer, 01 martie 2011
- Pericolul şi beneficiul citirii unei cărţi bune A.W. Tozer, 17 februarie 2011
- Sunt rugăciunile tale plăcute lui Dumnezeu A.W. Tozer, 02 februarie 2011
- Sfinţind banalul A.W. Tozer, 16 ianuarie 2011
- Mutarea averii A.W. Tozer, 09 ianuarie 2011
- Lucrare şi închinare A.W. Tozer, 01 ianuarie 2011
- Puterile care ne modelează - din cartea "Născut după miezul nopţii" A.W. Tozer, 19 decembrie 2010
- Privind ţintă la Isus - O carte pentru cei flămânzi şi însetaţi după Isus Hristos , 09 decembrie 2010
- Ce este de făcut în privinţa diavolului? A.W. Tozer, 03 decembrie 2010
- Dumnezeu va fi totul în toate (aplicaţie) Isaac Ambrose, 06 noiembrie 2010
- Adevărata mortificare Isaac Ambrose, 17 octombrie 2010
- Domnul Isus trecând pârâul Chedron - aplicaţie Isaac Ambrose, 10 octombrie 2010
- Două minuni înfăptuite de Isus Hristos Isaac Ambrose, 26 septembrie 2010
- Trebuie să mergem la biserică? Valentin Leonaş, 11 septembrie 2010
- Mişcat sau transformat? Valentin Leonaş, 12 august 2010
- Eu sunt Domnul Dumnezeul tau Isaac Ambrose, 07 august 2010
- Motive care să ne încurajeze să privim la Isus Isaac Ambrose, 28 iulie 2010
- Despre citirea cărţilor Lowell Brueckner, 11 iulie 2010
- Păcatul de omitere Lowell Brueckner, 21 iunie 2010
- Caracterul lui Dumnezeu A.W. Tozer, 13 mai 2010
- Monolog al unui suflet convins de păcat Joseph Alleine, 25 aprilie 2010
- O întâlnire proaspătă cu Dumnezeu Vance Havner, 29 martie 2010
- Umplut cu Duhul Gregory Mantle, 21 martie 2010
- Căsătoria cu altul Gregory Mantle, 15 februarie 2010
- Un mesaj pentru timpul prezent Charles Spurgeon, 05 ianuarie 2010
- Meditaţie asupra naşterii lui Isus Hristos Isaac Ambrose, 03 decembrie 2009
- Caracteristicile unei vieţi controlate de Duhul Sfânt Lowell Brueckner, 15 noiembrie 2009
- O scrisoare către un suflet pe care el nu l-a văzut niciodată, însă a cărui caz i-a fost expus de un prieten Robert Murray M'Cheyne, 08 noiembrie 2009
- Isus este Calea, Adevărul şi Viaţa (o predică din cartea lui M'Cheyne) Robert Murray M'Cheyne, 18 octombrie 2009
- Mândria spirituală (fragment din cartea lui Edwards, în curs de pregătire) Jonathan Edwards, 06 septembrie 2009
- Alţii au voie, tu nu G.D. Watson, 17 august 2009
- Vântul suflă în estul Texasului Mark Tomlinson, 04 august 2009
- În arena credinţei Erich Sauer, 13 iulie 2009
- O pasăre legată cu o sfoară Charles Spurgeon, 23 iunie 2009
- Rugaciune Sfântul Augustin (354-430), 12 iunie 2009
- Duhul Focului (Drumul spre Rusalii) Samuel Chadwick, 16 mai 2009
- Afară din tabără Ovidiu Miron, 27 aprilie 2009
- Provocarea Rusaliilor Samuel Chadwick, 05 aprilie 2009
- Dumnezeu intervenind Martyn Lloyd Jones, 13 martie 2009
- Părinţi creştini consacraţi Andrew Murray, 21 februarie 2009
- Marele zeu Amuzament A.W.Tozer, 14 februarie 2009
- Izvorul adevăratei bucurii Valentin Leonas, 27 ianuarie 2009
- ...şi noi tot nu suntem mântuiţi! Ovidiu Miron, 06 ianuarie 2009
- Rugaciune II Anomin, preluat din Valley of Vision, 30 noiembrie 2008
- Cum primeşti pierderile vieţii Dave Brueckner, 12 noiembrie 2008
- Pocăinţa ... la control Daniel Grigoriciuc, 17 septembrie 2008
- Fragment din cartea "Oameni care s-au întâlnit cu Dumnezeu" A.W.Tozer, 27 august 2008
- Rugăciune anonim, 18 august 2008
- Isus este biruitor! A.W. Tozer, 23 iulie 2008
- Trebuie să spunem Amin Lowell Brueckner, 11 iulie 2008
- O scrisoare William B. Burns, 25 iunie 2008
- Dumnezeu l-a auzit pe Ilie pentru ca Ilie L-a auzit pe Dumnezeu A.W.Tozer, 09 iunie 2008
- Hristos Se arată John Fletcher, 27 mai 2008
- Făgăduinţa Împăratului Frances Ridley Havergal, 28 aprilie 2008
- O jertfă vie Thomas Cook, 31 martie 2008
- Mărturia lui Thomas Cook Thomas Cook, 19 martie 2008
- 50 de motive pentru care Isus a venit să moară John Piper, 25 februarie 2008
- Tragedie în Biserică - lipsa darurilor A.W.Tozer, 28 ianuarie 2008
- Putere de sus John Greenfield, 01 ianuarie 2008
- Scopurile Întrupării (Partea a IV-a - Pentru a pregăti a doua venire) G. Campbell Morgan, 22 decembrie 2007
- Scopurile întrupării (Partea a III-a - Pentru a nimici lucrările diavolului) G. Campbell Morgan, 21 decembrie 2007
- Scopurile întrupării (Partea a II-a - Ca să ia păcatele) G. Campbell Morgan, 19 decembrie 2007
- Scopurile Întrupării (Partea I - Pentru a-L revela pe Tatăl) G.Campbell Morgan, 17 decembrie 2007
- Rugăciune I Anonim, preluat din cartea Valley of Vision, 30 noiembrie 2007
- Pogoară-Te, Doamne! Roger Ellsworth, 30 octombrie 2007
- Calea lui Dumnezeu, nu a noastra Martyn Lloyd Jones, 15 octombrie 2007
- Lipsa de curaj duce la conformitate Lowell Brueckner, 30 august 2007
- Flămând după Dumnezeu John Piper, 07 august 2007
- Căutare după goliciune Paul Washer, 13 iulie 2007
- Cum să ne rugăm pentru a primi ceea ce cerem? R.A. Torrey, 13 aprilie 2007
- EL SI NUMAI EL Martyn Lloyd Jones, 01 ianuarie 2007
- Decembrie Valentin Leonas, 01 decembrie 2006
- ,,Nu vă mai încredeţi dar în om!!" Paul Washer, 16 noiembrie 2006
- VAZÂND LUCRURILE DIN PERSPECTIVA LUI DUMNEZEU Lowell Brueckner, 09 octombrie 2006
- Circumstanţele în care Domnul ne-a pus pe inimă să începem această lucrare Valentin Leonaş, 03 octombrie 2005