Publicăm aici o scrisoare din cartea lui John Newton pe care o
avem în pregătire pentru publicare. Vom continua să postăm mai multe din
aceste scrisori extrem de valoroase. Citire folositoare!
Dragă domnule,
Învățătura pe care am ales-o ca motto se
aplică în multe lucruri mărunte care nu se amintesc de la amvon decât rar și
ocazional. Acestea sunt lucruri necorespunzătoare din comportament care, deși
sunt considerate de obicei slăbiciuni ce nu merită o osândă aspră, ele sunt cu
adevărat păcătoase. Chiar dacă unele dintre ele nu par să încalce o poruncă
clară a Scripturii, totuși ele sunt contrare preciziei și prudenței ce devin
preocuparea noastră.
Un creștin, prin semnificația chemării sale înalte, este
obligat să se ferească și de ce i se pare rău; iar purtarea lui nu trebuie să
fie dreaptă numai potrivit cu învățătura fundamentală, ci și atrăgătoare,
binevoitoare și pe cât de mult posibil lipsită de orice discrepanță și
imperfecțiune. Caracterele unor oameni valoroși sunt umbrite și influența pe
care ar putea-o avea este foarte mult contracarată de mici defecte. Însă ele
chiar sunt defecte și ar fi bine ca ei să fie sensibilizați față de acestea și
față de efectele lor negative ca să vegheze cu toată seriozitatea, să se
împotrivească lor și să se roage pentru a fi izbăviți.
Nu știu să explic mai
bine subiectul acesta decât încercând să schițez câteva portrete, iar la
fiecare se pot găsi câteva asemănări bune în viața reală. Nu vreau ca cititorii
mei să se străduiască să găsească asemănări la cei de lângă ei, dar i-aș sfătui
să se cerceteze cu atenție și să vadă dacă pot descoperi, într-un portret sau
în altul, câteva urme ale trăsăturilor lor. Și chiar dacă vorbesc doar despre
bărbați, echivalentul câtorva caracteristici se pot găsi fără îndoială și la
unele femei, căci imperfecțiunile și neajunsurile unei naturi căzute sunt
impuse în mod egal ambelor sexe.
AUSTERUS Rigurosul
este un creștin statornic și exemplar. El are o cunoaștere vastă, profundă și
experimentală a lucrurilor de sus. Mereu credincios și neclintit principiilor
sale, el stăvilește cu o originalitate nobilă torentul lumii și nu poate fi
nici abătut, nici intimidat de la a-și îndeplini îndatoririle. El este un
diamant în stare brută de o mare valoare intrinsecă și care ar avea un luciu
deosebit de strălucitor dacă ar fi șlefuit. Dar chiar dacă studiază zilnic
Cuvântul lui Dumnezeu și prețuiește învățăturile și făgăduințele Lui mai mult
decât aurul și argintul, el pare să treacă cu vederea una dintre ele, adică pe
cea a apostolului: „toate să se facă în chip cuviincios”. În locul blândeții și
bunăvoinței care se cer întotdeauna de la un urmaș adevărat al lui Isus cel
blând și smerit, este o asprime în comportamentul lui care îl face să fie mai
mult admirat decât iubit; iar aceia care îl iubesc cu adevărat simt adesea mai
multă stinghereală decât plăcere în compania lui. Prietenii lui apropiați sunt
mulțumiți că el nu este străin de adevărata smerenie a inimii; însă aceștia
sunt puțini. El este privit de alții ca fiind un om mândru, dogmatic și plin de
sine. Această prejudecată nu poate fi înlăturată ușor până când nu leapădă acel
aer sarcastic de care s-a molipsit din nefericire.
HUMANUS Omenosul
este generos și binevoitor. Sentimentele lui sunt aprinse și manifestarea lor
este puternică. Nimeni nu este mai departe de a avea priviri meschine sau mai
puțin influențat de un spirit egoist. Inima lui arde de dragoste pentru Isus și
este gata să primească cu brațele deschise pe toți cei care Îl iubesc pe
Mântuitorul lui. Cu toate că este prietenos și cinstit, ceea ce îi dă dreptul
să aibă parte de dragostea și stima tuturor acelora care îl cunosc, el nu are
tot ce ne-am dori de la un prieten. În unele aspecte, limba lui este fără frâu,
deși nu într-un mod foarte grav. Dacă i-ai încredința, fără martori sau acte, o
cantitate imensă de aur, nu ar fi niciun risc de a avea pierderi, dar dacă îi
încredințezi un secret, prin aceasta îl faci public. Nu că el ar vrea să te
trădeze, dar e slăbiciunea lui. El nu știe cum să țină un secret; îi scapă
înainte de a-și da seama. Așa este în realitate: în lucrurile care sunt de o
importanță vitală și în care este informat suficient, nimeni nu are un respect
mai mare pentru adevăr ca el; însă în chestiunile mici ale vieții obișnuite,
fie din naivitate, fie dintr-o neglijență neobișnuită și regretabilă, el de
multe ori întristează și surprinde pe cei care îi cunosc adevăratul caracter
spunând ceva ce nu este. Astfel că
cei față de care el își deschide inima, nu îndrăznesc să îi întoarcă aceeași
încredere; iar cei care în unele cazuri și-ar risca viața pe baza cuvântului
lui, în altele ar avea rețineri să povestească ceva auzit de la el. Cât de
regretabile sunt asemenea neajunsuri într-o persoană!
PRUDENS Precautul,
chiar dacă nu are în mod natural un temperament mărinimos are și el parte de
harul acesta care deschide inima și te inspiră la dragoste și la fapte bune. El
se ferește ca milosteniile lui să fie văzute de oameni, însă cei care au
oportunitatea de a cunoaște ceea ce face el pentru ajutorarea altora și de a
compara aceasta cu posibilitățile lui îl scutesc în mare măsură de învinuirea
la care îl expune cealaltă fațetă a comportamentului său. Căci Prudens este un
mare econom; și chiar dacă nu ofensează și nu face rău niciunui om în mod
intenționat, totuși josnicia la care se supune fie să economisească sau să
câștige un ban pe o cale cinstită, cum spune el, discreditează mult
mărturisirea lui de credință. Este punctual în ceea ce privește angajamentele
sale, dar extrem de strict, aspru și suspicios când face o înțelegere cu
cineva. Referitor la îmbrăcămintea lui și la orice alt lucru personal, el se
mulțumește să fie cu mult sub nivelul situației materiale în care l-a pus
Dumnezeu în providența Lui. Astfel că, pentru cei care nu știu despre
binefacerile lui făcute în taină pentru săraci, el pare un om care are
trăsăturile nesuferite ale unui zgârcit și care este condus de acea iubire de
bani despre care Scriptura declară că este rădăcina tuturor relelor și care
este incompatibilă cu adevărata dragoste a lui Dumnezeu și a sfinților.
VOLATILIS Grăbitul
este destul de riguros în a-și implini doar promisiunile pe care el le
consideră a fi cu adevărat importante. Dacă spune cuiva că poate conta pe
ajutorul lui, nu îl va dezamăgi. Probabil că este la fel de sincer în toate
promisiunile atunci când le face, dar din lipsa organizării în felul în care
își administrează treburile, el este întotdeauna grăbit, întotdeauna prea
târziu și mereu are câte un angajament pe care îi este imposibil să îl
respecte. Cu toate acestea, continuă în felul acesta expunându‑se pe el și pe
alții la multe dezamăgiri. El acceptă fără să gândească propuneri care nici nu
se potrivesc între ele și probabil că va încerca să fie în două sau trei locuri
diferite și la o oarecare distanță unele de altele, la aceeași oră. Lucrul
acesta se întâmplă de atât de mult timp, încât nimeni nu îl mai așteaptă acum,
până când nu îl văd. În alte aspecte este un om bun, dar această lipsă de
punctualitate, care este prezentă în tot comportamentul lui, perturbă mersul
normal al tuturor lucrurilor de acasă și de peste tot, care au legătură cu el.
Volatilis se scuză cât de bine poate, mai ales căutând pretexte, că lucrurile
în care dă greș nu sunt foarte importante. Însă el ar face bine să își aducă
aminte că adevărul este ceva sfânt și că nu ar trebui să fie încălcat în
chestiunile mărunte, cu excepția cazului în care apare un obstacol neprevăzut
și inevitabil. O astfel de neseriozitate reduce din greutatea caracterului unui
om, chiar dacă acesta nu pretinde că este religios, dar, într-un credincios, este
un cusur mult mai mare.
CESSATOR Leneșul
nu se face vinovat de a fi înăbușit de îngrijorările și treburile vieții
acesteia neglijând singurul lucru care trebuiește, însă el ignoră foarte mult
îndatoririle posturii sale. Dacă ar fi fost trimis în lume numai să citească,
să se roage, să asculte predici și să poarte conversații religioase, el ar
trece drept un creștin eminent. Dar chiar dacă te-ai aștepta ca acest belșug de
deprinderi sfinte să izvorască dintr-o dragoste pentru lucrurile de sus,
comportamentul lui dovedește că judecata lui este slabă și că perspectiva lui
asupra chemării creștine este foarte îngustă și plină de lacune. El crede că a‑L
aștepta pe Domnul în hotărârile personale și publice are ca scop să ne
scutească de îndeplinirea îndatoririlor vieții cetățenești, în loc să ne
învețe, să ne întărească și să ne pregătească pentru a le putea face bine.
Treburile lui sunt dezordonate și este foarte probabil ca familia și prietenii
să sufere din pricina indolenței sale. Îi mulțumește lui Dumnezeu că nu este
lumesc, dar el este un cetățean necredincios și leneș care face să fie vorbită
de rău calea adevărului. În privința acestora, apostolul a hotărât că „cine nu
vrea să lucreze, nici să nu mănânce.”
CURIOSUS Curiosul
este în general drept și fără cusur în toată purtarea lui și nu este străin de
experiența unui creștin adevărat. Discuțiile lui referitoare la aceste subiecte
sunt adesea satisfăcătoare și constructive. El ar fi un tovarăș mult mai
agreabil, dacă nu ar fi avut această dorință impertinentă de a cunoaște
treburile fiecăruia și motivele oricărei aluzii făcute din întâmplare în
discuțiile la care este prezent. Lucrul acesta îl face să pună o mulțime de
întrebări nepotrivite și nefolositoare și îi constrânge pe cei ce îl cunosc să
se ferească de el și să aibă rezerve față de el. Îi interoghează chiar și pe
străini și nu se desparte de ei, până când nu are informații precise cu privire
la toate relațiile, îndeletnicirile și planurile lor. Din cauza acestei
curiozități prostești el este considerat o pacoste și prin urmare evitat, iar aceia
care au cea mai bună părere despre el nu pot decât să se mire că un om care
pare să aibă așa de multe lucruri mai bune cu care să își ocupe mintea găsește
timp să se delecteze cu ceea nu îl privește deloc. Dacă nu ar fi existat bunele
maniere, el ar fi jignit de către ceilalți în fiecare zi. Și dacă ar acorda
atenție răspunsurilor reci și evazive pe care le primește la întrebările lui
sau măcar privirilor de care acestea sunt însoțite, ar putea învăța că, deși nu
dorește să facă rău nimănui, iese în dezavantaj și că această indiscreție este
foarte neplăcută.
QUERULUS Cârcotașul
pierde mult din timpul său prețios vorbind cu înflăcărare împotriva
administrației publice, deși nu are acces la sursa care învârte roata
guvernării și nici influență pentru a-i accelera sau încetini mișcarea.
Interesele naționale nu sunt mai afectate de protestele lui Querulus, decât
sunt corpurile cerești de disputele astronomilor. Dacă ziarele sunt principala
lui sursă de informații și poziția pe care o are îl pune în imposibilitatea de
a fi un judecător competent fie a problemelor reale, fie a celor corecte, de ce
s-ar mai necăji Querulus cu politica? Aceasta ar putea fi numită slăbiciune
dacă este vorba despre un cetățean, dar dacă vorbim despre un creștin, este mai
rău decât o slăbiciune: este o asemănare păcătoasă cu oamenii lumii acesteia
care nu privesc mai departe de problemele din fața lor și uită că DOMNUL
STĂPÂNEȘTE. Dacă un creștin este așezat într-o poziție publică, el trebuie fără
îndoială să fie credincios chemării sale și să se străduiască prin toate
metodele legale să transmită drepturile noastre posterității. Cât despre
Querulus, pentru el ar fi mai bine să lase morții să își îngroape morții. Sunt
destui oameni care să facă gălăgie pe probleme politice care nu știu cum să își
petreacă timpul mai bine. Împărăția Domnului nostru nu este din lumea aceasta;
și mulți creștini ar face țării lor un serviciu mai mare aducând-o în
rugăciune, decât găsindu-i cusururi în privința cărora nu pot face nimic. Dacă
Querulus ar avea oportunitatea să stea câteva luni de zile sub autoritatea
altor guverne de pe Continent (și chiar mă refer la oricare dintre ele),
probabil că s‑ar întoarce acasă mai recunoscător pentru bunătatea Domnului față
de el pentru că l-a așezat în țara aceasta. De fapt, râvna lui nu este doar
nefolositoare pentru alții, ci și dăunătoare pentru el. Aceasta îi amărăște
sufletul, îi distrage gândurile de la lucrurile mult mai importante și îl
împiedică să aprecieze valoarea acelor binecuvântări civile și religioase pe
care le are în realitate. Și dacă ar putea (cum își dorește el) să îi convingă
și pe alții să fie la fel ca el, cei de la guvernare ar putea fi deranjați și
s-ar folosi de orice oportunitate să reducă din libertatea religioasă cu care
suntem favorizați mai mult decât oricare alt popor din lumea aceasta. Îi
reamintesc lui Querulus, că se apropie ceasul când multe lucruri care acum îi
ocupă mintea și îi aprind simțirile i se vor părea la fel de străine cum i se
par acum negocierile dintre tătari sau chinezi.
Mai sunt și alte deficiențe în comportamentul
unui creștin care micșorează influența și pătează mărturia unora care doresc
propășirea cauzei lui Hristos, însă acestea sunt suficiente ca model.