Filosofii au observat marea diferenţă dintre oameni şi animale, şi au
încercat să găsească acea diferenţă într-o anumită caracteristică
distinctivă. De exemplu, ei au spus că omul este animalul gânditor, sau
că este animalul care râde, sau doar un animal cu o conştiinţă. Oricum, o
caracteristică care distinge pentru totdeauna omul de toate celelalte
feluri de viaţă de pe pământ este aceea că e un închinător; el are o
înclinaţie spre şi o capacitate de a se închina.
Separat de poziţia lui de închinător înaintea lui Dumnezeu, omul nu
are nicio cheie sigură către fiinţa lui; el nu este decât un animal
superior, care se naşte ca orice alt animal, urmându-şi ciclul vieţii
aici pe pământ şi murind la sfârşit fără să ştie despre ce este vorba în
toată chestiunea asta. Dacă asta e tot pentru el, dacă nu are niciun
alt motiv de a trăi decât acela al unui animal, atunci este cu adevărat
un lucru ciudat faptul că el este singurul care se îngrijorează de sine,
că se miră, şi pune întrebări legate de univers. Însuşi faptul că face
aceste lucruri spune înţeleptului că undeva, există Cineva căruia îi
datorează supunere, Cineva înaintea căruia ar trebui să îngenuncheze şi
să-I aducă omagii.
Revelaţia creştină ne spune că acel Cineva este Dumnezeu, Tatăl
Atotputernic, Făcătorul cerului şi al pământului, care trebuie să
primească închinare în Duhul în Numele lui Isus Hristos, Domnul nostru.
Asta este suficient pentru noi. Fără a încerca să aducem argumente,
putem începe de aici. Întâmpinăm toate îndoielile noastre cu afirmaţia
credinţei care se minunează: „Doamne Dumnezeule, Tu ştii!”, nişte
cuvinte despre care Samuel Taylor Coleridge a declarat că sunt cele mai
profunde din limbajul uman.
În închinare, pot fi distinse mai multe elemente, printre care
dragostea, admiraţia, uimirea şi adorarea. Chiar dacă s-ar putea să nu
fie experimentate în ordinea aceasta, puţină cugetare va descoperi că
aceste elemente sunt prezente oriunde se găseşte adevărata închinare.
Atât Vechiul, cât şi Noul Testament ne învaţă că esenţa adevăratei
închinări este dragostea de Dumnezeu. „Să iubeşti pe Domnul Dumnezeul
tău cu toată inima ta, cu tot sufletul tău şi cu toată puterea ta.”
Domnul nostru a declarat că acesta este rezumatul Legii şi al
Prorocilor.
Acum, dragostea este atât un principiu, cât şi o emoţie; este atât
ceva simţit, cât şi voit. Este capabilă de grade aproape infinite.
Dragostea din inima umană poate începe atât de simplu, de modest încât
abia să fie perceptibilă şi să meargă mai departe devenind un torent
impetuos care îl lasă pe posesorul ei într-o totală neajutorare. Ceva de
genul acesta trebuie să fi fost experienţa apostolului Pavel, fiindcă a
simţit că este necesar să explice criticilor lui că aparenta lui
nebunie era de fapt dragostea pentru Dumnezeu care îi fermeca inima
doritoare.
Este imposibil să I te închini lui Dumnezeu fără să-L iubeşti.
Scriptura şi raţiunea sunt de acord în punctul acesta. Şi Dumnezeu nu
este niciodată satisfăcut cu ceva mai puţin decât totul: „toată inima
ta... tot sufletul tău... toată puterea ta.” La început, s-ar putea ca
aşa ceva să nu fie posibil, dar experienţa mereu mai profundă cu
Dumnezeu ne va pregăti pentru aceasta, şi operaţiile lăuntrice ale
Duhului Sfânt ne vor împuternici după un timp să-I oferim o asemenea
plinătate de dragoste revărsată.
În dragostea pe care o simte orice creatură inteligentă faţă de
Dumnezeu, trebuie întotdeauna să fie o măsură de mister. Este posibil
chiar să fie mister în totalitate, iar încercarea noastră de a găsi
motive poate fi numai o încercare de raţionalizare a unei iubiri care
deja este prezentă în inimă într-un mod misterios ca rezultat al unor
operaţii tainice ale Duhului dinlăuntrul nostru, care lucrează ca un
miner, trudind din greu în adâncimile pământului, fără să fie văzut. Dar
cât despre motivele care se pot da, s-ar părea că sunt două:
recunoştinţa şi excelenţa. A-L iubi pe Dumnezeu pentru că a fost bun cu
noi este unul dintre cele mai rezonabile lucruri posibile. Dragostea
care ia naştere din cugetarea la bunătatea Lui faţă de noi este valabilă
şi în întregime plăcută Lui. Cu toate acestea, este un grad inferior de
dragoste, fiind mai puţin dezinteresată decât dragostea care izvorăşte
din aprecierea a ceea ce Dumnezeu este în Sine Însuşi, separat de
darurile Sale.
Astfel, dragostea simplă care izvorăşte din recunoştinţă, atunci când
este exprimată în vreun act sau o afirmaţie conştientă, este fără
îndoială închinare. Dar calitatea închinării noastre sporeşte pe măsură
ce mergem mai departe de la gândul a ceea ce a făcut Dumnezeu pentru noi
şi ne apropiem mereu mai mult de gândul la excelenţa naturii Sale
sfinte. Acesta ne conduce la admiraţie.
Dicţionarul spune că a admira înseamnă „să priveşti cu o stimă care
se minunează, însoţită de plăcere şi desfătare; «să priveşti la» cu un
simţământ înălţător de plăcere.” Potrivit acestei definiţii, Dumnezeu
are puţini admiratori printre creştinii de azi.
Mulţi sunt aceia care sunt recunoscători pentru bunătatea Lui arătată
în oferirea mântuirii. De Ziua Recunoştinţei bisericile răsună de
cântări de mulţumire pentru că „totul este strâns în siguranţă”.
Întâlnirile în care oamenii îşi spun mărturia sunt în cea mai mare parte
dedicate povestirii de incidente în care cineva a intrat într-un bucluc
şi a ieşit din el ca răspuns la rugăciune. A deprecia lucrul acesta ar
fi ceva nemilos şi nescriptural, fiindcă în cartea Psalmilor sunt multe
lucruri de felul acesta. Este drept şi bine să-I aducem mulţumiri lui
Dumnezeu pentru toate îndurările arătate faţă de noi. Dar admiratorii
lui Dumnezeu, unde sunt ei?
Adevărul simplu e că închinarea este la un nivel elementar până când nu
începe să capete calitatea admiraţiei. Atâta timp cât închinătorul este
preocupat de el însuşi şi de buna lui soartă, este un prunc. Începem să
ne maturizăm atunci când închinarea noastră trece de la recunoştinţă la
admiraţie. Pe măsură ce inimile noastre se înalţă la Dumnezeu într-o
apreciere înaltă datorită a ceea ce El este („EU SUNT CEL CE SUNT”),
începem să luăm puţin parte la plăcerea dezinteresată care este
moştenirea celor binecuvântaţi din ceruri.
Al treilea stadiu al adevăratei închinări este uimirea. Aici, mintea
încetează să înţeleagă şi trece mai departe spre un fel de mirare plină
de încântare. Carlyle a spus că închinarea este „uimirea transcendentă”,
un grad de uimire fără limite şi dincolo de puterea de exprimare. Felul
acesta de închinare se găseşte pretutindeni în Biblie (deşi este corect
să spunem că şi gradele mai mici de închinare se găsesc în ea). Avraam a
căzut cu faţa la pământ într-o uimire sfântă atunci când Dumnezeu i-a
vorbit. Moise şi-a ascuns faţa înaintea prezenţei lui Dumnezeu din rugul
în flăcări. Pavel abia dacă putea spune dacă a fost în trup sau nu când
i-a fost îngăduit să vadă gloriile de nedescris din al treilea cer.
Când Ioan L-a văzut pe Isus umblând printre bisericile Sale, a căzut la
picioarele Lui ca mort. Le cităm pe acestea ca fiind numai câteva
exemple; lista de consemnări biblice este lungă.
S-ar putea spune că asemenea experienţe sunt extrem de neobişnuite şi
nu pot fi o caracteristică a creştinului simplu de azi. Este adevărat,
dar numai în privinţa circumstanţelor exterioare; conţinutul spiritual
al experienţelor este neschimbat şi se găseşte la fel oriunde se găsesc
şi credincioşi adevăraţi. Totdeauna este adevărat că o întâlnire cu
Dumnezeu aduce uimire şi veneraţie.
Paginile de biografie creştină sunt îndulcite de mărturiile
închinătorilor fermecaţi care s-au întâlnit cu Dumnezeu într-o
experienţă intimă şi care nu puteau găsi cuvinte ca să exprime tot ceea
ce simţiseră, ce văzuseră şi auziseră. Imnologia creştină ne duce acolo
unde eforturile prozei comune se sfârşesc şi aduce aripile simţământului
poetic în ajutorul sfântului care se minunează. Deschideţi o carte
veche de imnuri şi duceţi-vă la secţiunea dedicată închinării şi
perfecţiunilor Divine şi veţi vedea rolul pe care l-a jucat uimirea în
închinare, de-a lungul veacurilor.
Însă uimirea nu este nici ultimul, nici cel mai înalt element în
închinare. Sfântul care se avântă în înalt mai are o culme muntoasă de
urcat înainte să ajungă la aerul rafinat al celei mai pure închinări. El
trebuie să adore.
Nici cuvântul adorare, nici alte forme ale lui nu se găseşte în
traducerea Bibliei familiară nouă, versiunea King James, însă ideea este
prezentă acolo în plină floare. Marii sfinţi ai Bibliei au fost, mai
presus de toate, nişte îndrăgostiţi extaziaţi de Dumnezeu.
Psalmii celebrează dragostea pe care David (şi alţi câţiva) au avut-o
pentru Persoana lui Dumnezeu.
După cum am sugerat înainte, Pavel a recunoscut că dragostea pentru
Dumnezeu era ca o nebunie în pieptul lui: „În adevăr, dacă ne-am ieşit
din minţi, pentru Dumnezeu ne-am ieşit; dacă suntem întregi la minte,
pentru voi suntem. Căci dragostea lui Hristos ne constrânge .” În
traducerea Weymouth pasajul sună aşa: „Dragostea lui Hristos ne ţine sub
control.” Ideea pare a fi aceea că dragostea lui Pavel pentru Hristos
l-a purtat dincolo de sine însuşi şi l-a determinat să facă lucruri
extravagante care, pentru o minte neatinsă de desfătările unei asemenea
iubiri, ar părea destul de iraţionale.
Probabil că cea mai serioasă acuzaţie ce poate fi adusă împotriva
creştinilor moderni este că nu suntem suficient de îndrăgostiţi de
Hristos. Hristosul fundamentalismului este puternic, dar abia dacă este
frumos. Rareori găsim pe câte cineva arzând de dragoste personală pentru
Hristos. Nădăjduiesc că nu sunt aspru dacă spun că, după părerea mea, o
mare parte a laudei din cercurile conservatoare este formală şi
forţată, dacă nu de-a dreptul nesinceră.
Multe dintre cântările şi refrenele noastre populare cântate spre
lauda lui Hristos sunt superficiale şi neconvingătoare. Unele sunt chiar
şocante prin limbajul lor amoros, şi îl fac pe sufletul temător de
Dumnezeu să le perceapă ca pe un fel de linguşire adusă Celui pe care
nici compozitorul, nici cântăreţul nu-L cunoaşte. Totul seamănă cu un
cântecel de dragoste, singura diferenţă fiind că numele unui iubit
pământesc este înlocuit cu numele lui Hristos.
Cât de diferite şi absolut minunate sunt emoţiile stârnite de o
iubire adevărată, născută din Duhul pentru Hristos! O asemenea dragoste
se poate ridica la un grad de adorare aproape dincolo de puterea inimii
de a îndura, şi cu toate acestea, în acelaşi timp, va fi serioasă,
înnobilată, pură şi reverenţioasă.
Hristos nu poate fi niciodată cunoscut fără un simţământ de reverenţă
pătrunsă de uimire şi fără teama care însoţeşte cunoaşterea. El este
Cel mai frumos dintre zeci de mii, dar El este şi Domnul înălţat şi
puternic. El este Prietenul păcătoşilor, dar El este şi groaza
diavolilor. El este blând şi smerit cu inima, dar El este şi Domn şi
Hristos care va veni cu siguranţă să fie Judecătorul tuturor oamenilor.
Niciun om care Îl cunoaşte în intimitate nu poate fi vreodată uşuratic
în prezenţa Lui.
Dragostea lui Hristos răneşte şi vindecă, fascinează şi înspăimântă,
omoară şi învie, atrage şi respinge, calmează şi extaziază în acelaşi
timp. Nu poate exista ceva mai teribil sau mai minunat decât să fii
lovit cu dragoste pentru Hristos atât de profund încât întreaga fiinţă
să se reverse într-o adorare dureroasă a Persoanei Sale, într-o adorare
care tulbură şi zăpăceşte în timp ce curăţeşte, satisface şi relaxează
[partea] adâncă, interioară a inimii.
Dragostea aceasta ca un fel de mireasmă morală este totdeauna
identificată pe veşmintele sfinţilor. În scrierile lui Augustin,
episcopul de Hippo, de exemplu, mireasma aceasta este atât de puternică
încât devine aproape ameţitoare. În Confesiunile sale există pasaje de o
dulceaţă atât de pasionată încât sunt de nesuportat, şi cu toate
acestea atât de respectuoase şi de umilitoare încât stârnesc milă faţă
de omul care îngenunchează astfel într-o uimire plină de adorare, prins
între o dragoste sfântă şi o teamă sfântă la fel de mare.
Lista sfinţilor înmiresmaţi este lungă. Include bărbaţi şi femei de
orice tendinţă de gândire teologică care se încadrează în graniţele
credinţei creştine ortodoxe. Îmbrăţişează persoane de orice nivel
social, de orice grad de educaţie, de orice rasă şi culoare. Dragostea
radiantă pentru Hristos este, după părerea mea, adevăratul test al
catolicităţii , dovada sigură a faptului că eşti membru al Bisericii
universale.
Mai rămâne de spus doar că închinarea aşa cum am descris-o noi aici este
aproape (deşi, mulţumiri fie aduse lui Dumnezeu, nu total) o artă
uitată în vremea noastră. Fiindcă indiferent de ceea ce putem spune
despre creştinii moderni, care cred în Biblie, cu greu s-ar putea nega
faptul că nu ne remarcăm datorită duhului nostru de închinare.
Evanghelia, aşa cum este propovăduită de oameni buni în vremurile
noastre, poate mântui suflete, dar nu creează închinători.
Întâlnirile noastre sunt caracterizate de cordialitate, umor,
afabilitate, zel şi bună dispoziţie; dar abia dacă găsim undeva adunări
marcate de Prezenţa ocrotitoare a lui Dumnezeu. Reuşim să ne descurcăm
cu doctrina corectă, melodii frivole, personalităţi atrăgătoare şi
distracţii religioase.
Cât de puţine, cât de jalnic de puţine sunt sufletele fermecate care se
ofilesc de dragoste pentru Hristos. Dulcea „nebunie” care i-a vizitat pe
oameni ca Bernard şi Sf. Francisc şi Richard Rolle şi Jonathan Edwards
şi Samuel Rutherford abia dacă se mai cunoaşte azi. Adorările pline de
pasiune ale Terezei şi doamnei Guyon aparţin trecutului. Creştinismul a
căzut pe mâinile conducătorilor care nu l-au cunoscut pe Iosif. Însăşi
amintirea unor zile mai bune se îndepărtează încet de la noi şi un nou
tip de persoană religioasă iese la lumină. Cum şi-a pierdut aurul
strălucirea şi cum a devenit argintul plumb!
Dacă e ca creştinismul biblic să supravieţuiască tumultului actual al
lumii, vom avea nevoie să recapturăm duhul de închinare. Vom avea
nevoie de o revelaţie proaspătă a măreţiei lui Dumnezeu şi a frumuseţii
lui Isus. Vom avea nevoie să ne lăsăm deoparte fobiile şi prejudecăţile
cu privire la viaţa mai profundă şi să căutăm iarăşi să fim umpluţi cu
Duhul Sfânt. Numai El poate înălţa inimile noastre reci la încântare şi
ne poate reda arta închinării adevărate.
Editorial
A.W. Tozer, 21 octombrie 2011
Arta adevăratei închinări (Din cartea Creştinul acela incredibil)
- Despre sfârșitul felului de viață a lui Richard Baxter Dr. Bates, 12 iulie 2024
- Preeminența Evangheliei - Un capitol din cartea Hristosul preeminent Paul Washer, 06 aprilie 2024
- De ce S-a întrupat Fiul lui Dumnezeu? Valentin Leonaș, 11 decembrie 2023
- Răscumpărarea mâinilor! Valentin Leonaș, 11 mai 2023
- Sarea fără puterea de a săra, lumina fără lumină Martyn Lloyd-Jones, 11 aprilie 2023
- Lăsați jocurile! Ocupați-vă de vițel! Valentin Leonaș, 22 noiembrie 2022
- Un capitol din cartea „Mărturia lui Howell Harris” Howell Harris, 05 martie 2022
- Fragment relevant pentru zilele noastre din cartea „Predici despre trezire” C.H. Spurgeon, 07 februarie 2022
- Fragment dintr-un comentariu asupra Cântarii cântărilor, carte care se află în lucru Autor necunoscut, 06 ianuarie 2022
- MLJ despre aroganța celor care susțin încetarea anumitor daruri ale Duhului Martyn Lloyd-Jones, 31 octombrie 2021
- Valoarea timpului și importanța răscumpărării acestuia Jonathan Edwards, 19 iulie 2021
- Despre răscumpărarea vremii John Wesley, 05 iulie 2021
- Odihna veșnică a sfinților Richard Baxter, 25 mai 2021
- Vindecarea miraculoasă - fragment din carte Henry Frost, 03 februarie 2021
- Johan Brentz Joel Beeke & Diana Kleyn, 05 ianuarie 2021
- Un adevărat slujitor al lui Dumnezeu Joel Beeke & Diana Kleyn, 28 octombrie 2020
- Cum a folosit Dumnezeu o furtună Joel Beeke & Diana Kleyn, 28 septembrie 2020
- Încredere George C. Neumark, 1621-1681, 22 august 2020
- Însetez, oh Miel rănit al lui Dumnezeu Atribuită lui John Wesley, 25 iulie 2020
- Răscumpărarea omului Ivan Plett, 24 iunie 2020
- Nenorocirea omului și puterea lui Dumnezeu Martyn Lloyd Jones, 11 iunie 2020
- Pocăința: singurul răspuns potrivit! Valentin Leonaș, 27 aprilie 2020
- Dragostea de sine William Faber, 20 aprilie 2020
- Gândurile și roadele lor C.H. Spurgeon, 13 aprilie 2020
- Din lac în puț Valentin Leonaș, 02 aprilie 2020
- Supunere Jeanne Marie de la Motte-Guyon, 30 martie 2020
- Ademenit în pustiu Gerhard Tersteegen, 26 martie 2020
- Poporul lui Dumnezeu Martyn Lloyd Jones, 22 martie 2020
- Dacă Dumnezeu este pentru noi... Martyn Lloyd Jones, 17 martie 2020
- John Sung - Mesagerul trezirii de la Dumnezeu pentru Biserica din China Peter Chung, unul din convertiții dr-lui Sung, 12 februarie 2020
- John Sung - Epilog Leslie Lyall, 24 ianuarie 2020
- Cum să înfrunți atacurile lui Satan John Newton, 09 decembrie 2019
- Armele firii versus armele duhovnicești - mărturisire Valentin Leonaș, 02 decembrie 2019
- Cauzele, natura și semnele declinului în har John Newton, 19 octombrie 2019
- Nu vă irosiți timpul și banii cu N.T. Wright! Valentin Leonaș, 18 octombrie 2019
- Călăuzirea divină John Newton, 01 octombrie 2019
- Semnele unei chemări în lucrare John Newton, 19 septembrie 2019
- Întrebuințarea bună a Legii John Newton, 09 septembrie 2019
- Cusururi în caracterul creștin John Newton, 01 septembrie 2019
- Rugați pe Domnul secerișului să scoată lucrători la secerișul Lui! Valentin Leonaș, 12 august 2019
- Concluzie (ultimul capitol din cartea Baza unitații creștine) Martyn Lloyd-Jones, 23 aprilie 2019
- Împărăția lui Dumnezeu aici și acum? Valentin Leonaș, 22 martie 2019
- Trei feluri de învățători Valentin Leonaș, 11 martie 2019
- Fragment din cartea „Închinarea în familie” Donald S. Whitney, 29 ianuarie 2019
- În pragul dintre ani Valentin Leonaș, 31 decembrie 2018
- Introducere - Acest foarte neînsemnat frate al Meu, Dani Valentin Leonaș, 12 decembrie 2018
- Ana și Penina Valentin Leonaș, 26 noiembrie 2018
- Vai ce păcat îngrozitor! Valentin Leonaș, 21 noiembrie 2018
- În nimeni decât în Tine Valentin Leonaș, 08 noiembrie 2018
- Botezul cu Duhul Sfânt Martyn Lloyd Jones, 19 octombrie 2018
- Prietenul Mirelui Martyn Lloyd-Jones, 15 aprilie 2018
- Acesta este Regele meu! S.M. Lockridge, 07 aprilie 2018
- Unul din planurile lui Satan de a-i tine pe sfinti intr-o stare mizerabila Thomas Brooks, 19 februarie 2018
- Isus - Omul muncitor Samuel L. Brengle, 03 ianuarie 2018
- Despre duhul de invidie Jonathan Edwards, 10 iulie 2017
- Mesajul Evangheliei Valentin Leonaș, 01 februarie 2017
- Credință mântuitoare sau altfel de credință? Valentin Leonaș, 17 ianuarie 2017
- Desțeleniți-vă un ogor nou! Valentin Leonaș, 04 octombrie 2016
- În dezacord Valentin Leonas, 20 mai 2016
- Relația creștinului cu Legea Martyn Lloyd Jones, 07 aprilie 2016
- Torța Mărturiei - O altfel de Istorie a bisericii John Kennedy, 19 februarie 2016
- Se caută Profeți William Fetler, 02 februarie 2016
- Fragment din cartea autobiografică "Har din abundență pentru căpetenia păcătoșilor" John Bunyan, 07 ianuarie 2016
- Problema evanghelizării (capitolul 6 din cartea ''Predici de actualitate pentru crestini'') Martyn Lloyd Jones, 27 august 2015
- Păziţi-vă de spiritul romantic în religie A.W. Tozer, 06 mai 2015
- Declinul lecturilor bune A.W. Tozer, 01 martie 2015
- Tragedia risipei A.W. Tozer, 08 februarie 2015
- Meditaţie de Anul Nou A.W. Tozer, 31 decembrie 2014
- Frumuseţe de Crăciun A.W. Tozer, 16 decembrie 2014
- Un creştin nu-şi poate permite să învinovăţească A.W. Tozer, 20 noiembrie 2014
- Păziţi-vă de infatuare A.W. Tozer, 02 noiembrie 2014
- Vânturile de toamnă A.W. Tozer, 28 septembrie 2014
- Despre reproducerea şoarecilor bălţaţi (din "Omul, sălaşul lui Dumnezeu") A.W. Tozer, 20 august 2014
- Ţi-e frică să judeci? Lowell Brueckner, 14 iulie 2014
- Câștigurile crucii (capitolul 12 din Calea Crucii) Gregory Mantle, 17 iunie 2014
- Păcatul care pleacă ultimul A.W. Tozer, 16 aprilie 2014
- Dumnezeu trebuie să fie iubit pentru ceea ce este El Însuşi A.W. Tozer, 19 martie 2014
- Oh, Doamne, întoarce-ne din nou la Tine! A.W. Tozer, 19 februarie 2014
- Sfinţenia înainte de potop; sau umbli tu cu Dumnezeu? Samuel L. Brengle, 22 ianuarie 2014
- "Eu sunt Acela" (din cartea "Apa vie") Martyn Lloyd Jones, 21 decembrie 2013
- O rugăciune Francois de Fenelon, 29 noiembrie 2013
- Recunoscător? Da, dar cui? (din cartea Dimensiunea sufletului) A.W. Tozer, 22 septembrie 2013
- Darul pătrunderii profetice este imperativ astăzi -- Partea II (din cartea Dimensiunea sufletului) A.W. Tozer, 19 august 2013
- Darul pătrunderii profetice este imperativ astăzi -- Partea I (din cartea Dimensiunea sufletului) A.W. Tozer, 07 august 2013
- Ce putem spune despre trezire -- Partea IV (din cartea Dimensiunea sufletului) A.W. Tozer, 12 iulie 2013
- Ce putem spune despre trezire -- Partea III (din cartea Dimensiunea sufletului) A.W. Tozer, 07 iulie 2013
- Ce putem spune despre trezire -- Partea II (din cartea Dimensiunea sufletului) A.W. Tozer, 29 iunie 2013
- Ce putem spune despre trezire -- Partea I (din cartea Dimensiunea sufletului) A.W. Tozer, 18 iunie 2013
- Dovada exterioară a harului interior (capitolul 4 din cartea "Acei metodişti uimitori") A.W. Tozer, 22 mai 2013
- Cum să fii umplut cu Duhul Sfânt (capitolul 3 din broşura "Cum să fii umplut cu Duhul") A.W. Tozer, 01 mai 2013
- Nevoia de reformă A.W. Tozer, 14 aprilie 2013
- Pentru cercetare J. Gregory Mantle, 07 aprilie 2013
- O descurajare şi o încurajare Valentin Leonaş, 24 martie 2013
- Niciun păcat nu este privat (din cartea Dimensiunea sufletului) A.W. Tozer, 13 martie 2013
- Sfaturi legate de lectură Richard Baxter, 19 februarie 2013
- Folosul şi abuzul cărţilor bune, Partea V (un editorial din cartea Dimensiunea sufletului) A.W. Tozer, 13 februarie 2013
- Folosul şi abuzul cărţilor bune, Partea IV (un editorial din cartea Dimensiunea sufletului) A.W. Tozer, 07 februarie 2013
- Folosul şi abuzul cărţilor bune, Partea III (un editorial din cartea Dimensiunea sufletului) A.W. Tozer, 01 februarie 2013
- Folosul şi abuzul cărţilor bune, Partea II (un editorial din cartea Dimensiunea sufletului) A.W. Tozer, 26 ianuarie 2013
- Folosul şi abuzul cărţilor bune, Partea I (un editorial din cartea Dimensiunea sufletului) A.W. Tozer, 20 ianuarie 2013
- Intrând într-un an nou (Capitol din cartea Apa vie) Martyn Lloyd Jones, 01 ianuarie 2013
- Ce a stabilit naşterea lui Hristos? (din cartea Ridicarea pânzelor) A.W. Tozer, 18 decembrie 2012
- Formarea unui om (din cartea Ridicarea pânzelor) A.W. Tozer, 10 decembrie 2012
- Orientaţi spre ambele direcţii (din cartea Ridicarea pânzelor) A.W. Tozer, 13 noiembrie 2012
- Gunoaie doctrinare despre Persoana şi lucrarea Duhului Sfânt (din cartea Trezirea, cap.4) Martyn Lloyd Jones, 04 noiembrie 2012
- Substitute ale uceniciei (Un editorial din Ridicarea pânzelor) A.W. Tozer, 11 octombrie 2012
- Ridicarea pânzelor (Un editorial din cartea Ridicarea pânzelor) A.W. Tozer, 28 august 2012
- Mântuirea umblă pe pământ (Un editorial din cartea Ridicarea pânzelor) A.W. Tozer, 09 august 2012
- TÂNĂRULUI EARLSTON Samuel Rutherford, 16 iulie 2012
- Mărturie Samuel L. Brengle, 04 iulie 2012
- Biruinţa asupra mâniei prin puterea Duhului Sfânt (din cartea Când vine Duhul Sfânt) Samuel L. Brengle, 23 iunie 2012
- Pregătirea locuinţei Lui (Un capitol din cartea Când vine Duhul Sfânt) Samuel L. Brengle, 12 iunie 2012
- Cum să citeşti biografie creştină Martyn Lloyd Jones, 04 iunie 2012
- Datoria de a ne opune A.W. Tozer, 13 mai 2012
- Puterea cere separare A.W. Tozer, 02 mai 2012
- Obligaţia noastră creştină de a ne păsa A.W. Tozer, 25 aprilie 2012
- Despre căutarea darurilor spirituale (Din cartea Bucurie negrăită) Martyn Lloyd Jones, 17 aprilie 2012
- Fără botezul cu Duhul Sfânt nimeni nu este suficient de pregătit pentru a predica (Din cartea Bucurie negrăită) Martyn Lloyd Jones, 12 aprilie 2012
- Integrare sau repudiere? (un capitol din cartea Preţul neglijenţei) A.W. Tozer, 05 aprilie 2012
- Avem nevoie să fim eliberaţi de teama firească (un capitol din cartea Preţul neglijenţei) A.W. Tozer, 25 martie 2012
- Sfinţenia personală este primordială (un capitol din cartea Preţul neglijenţei) A.W. Tozer, 10 martie 2012
- Serviciul creştin de înmormântare are nevoie de reformă (un capitol din cartea Preţul neglijenţei) A.W. Tozer, 28 februarie 2012
- Strigătul misionar! Valentin Leonaş, 25 februarie 2012
- Maranata! Valentin Leonaş, 18 februarie 2012
- Despre cruce şi purtarea ei Valentin Leonaş, 12 februarie 2012
- Lipsa emoţiilor în religie - motiv de smerire (fragment din cartea Emoţiile religioase) Jonathan Edwards, 29 ianuarie 2012
- Formula pentru succesul spiritual (Un capitol din cartea Succesul şi creştinul) A.W. Tozer, 16 ianuarie 2012
- Secretul biruinţei (Un capitol din carte Succesul si crestinul) A.W. Tozer, 27 decembrie 2011
- Hristos şi Biserica Lui vor birui (Fragment din cartea Trestia frântă) Richard Sibbes, 09 decembrie 2011
- Către cititor (Prefaţa cărţii Trestia frântă) Richard Sibbes, 22 noiembrie 2011
- Esenţa credinţei (Un capitol din cartea Hristos, Fiul etern) A.W. Tozer, 08 noiembrie 2011
- Arta adevăratei închinări (Din cartea Creştinul acela incredibil)
- Bogăţiile noastre nerevendicate (Din cartea Creştinul acela incredibil) A.W. Tozer, 05 octombrie 2011
- Slujind în stare de urgenţă (Din cartea Creştinul acela incredibil) A.W. Tozer, 22 septembrie 2011
- Slujba nopţii (Din cartea Creştinul acela incredibil) A.W. Tozer, 08 septembrie 2011
- Importanţa examinării de sine (Din cartea Creştinul acela incredibil) A.W. Tozer, 13 august 2011
- Caracteristicile omului spiritual (Din cartea Creştinul acela incredibil) A.W. Tozer, 02 august 2011
- Pedeapsa şi purtarea crucii nu sunt acelaşi lucru (Din cartea Creştinul acela incredibil) A. W. Tozer, 29 iulie 2011
- De ce este dat Duhul Sfânt? (Din cartea Creştinul acela incredibil) A.W. Tozer, 13 iulie 2011
- Tragedie în biserici - lipsa iluminării Valentin Leonaş, 27 iunie 2011
- Sfântul trebuie să umble singur (Din cartea, Omul: sălaşul lui Dumnezeu) A.W. Tozer, 31 mai 2011
- Trei răni care dovedesc credincioşia A.W. Tozer, 09 mai 2011
- Vechea şi noua cruce (Din cartea Omul: sălaşul lui Dumnezeu) A.W. Tozer, 21 aprilie 2011
- O rugăciune care trebuie înălţată zilnic din adâncul inimii Un purtător al crucii, 12 aprilie 2011
- Cauzele şi caracteristicile unei organizaţii Lowell Brueckner, 07 aprilie 2011
- Valoarea meditaţiei în citire Thomas Brooks, 28 martie 2011
- Cum să progresăm din punct de vedere spiritual? - din cartea, Omul: sălaşul lui Dumnezeu A.W. Tozer, 11 martie 2011
- Bucuria va veni la vremea ei A.W. Tozer, 01 martie 2011
- Pericolul şi beneficiul citirii unei cărţi bune A.W. Tozer, 17 februarie 2011
- Sunt rugăciunile tale plăcute lui Dumnezeu A.W. Tozer, 02 februarie 2011
- Sfinţind banalul A.W. Tozer, 16 ianuarie 2011
- Mutarea averii A.W. Tozer, 09 ianuarie 2011
- Lucrare şi închinare A.W. Tozer, 01 ianuarie 2011
- Puterile care ne modelează - din cartea "Născut după miezul nopţii" A.W. Tozer, 19 decembrie 2010
- Privind ţintă la Isus - O carte pentru cei flămânzi şi însetaţi după Isus Hristos , 09 decembrie 2010
- Ce este de făcut în privinţa diavolului? A.W. Tozer, 03 decembrie 2010
- Dumnezeu va fi totul în toate (aplicaţie) Isaac Ambrose, 06 noiembrie 2010
- Adevărata mortificare Isaac Ambrose, 17 octombrie 2010
- Domnul Isus trecând pârâul Chedron - aplicaţie Isaac Ambrose, 10 octombrie 2010
- Două minuni înfăptuite de Isus Hristos Isaac Ambrose, 26 septembrie 2010
- Trebuie să mergem la biserică? Valentin Leonaş, 11 septembrie 2010
- Mişcat sau transformat? Valentin Leonaş, 12 august 2010
- Eu sunt Domnul Dumnezeul tau Isaac Ambrose, 07 august 2010
- Motive care să ne încurajeze să privim la Isus Isaac Ambrose, 28 iulie 2010
- Despre citirea cărţilor Lowell Brueckner, 11 iulie 2010
- Păcatul de omitere Lowell Brueckner, 21 iunie 2010
- Caracterul lui Dumnezeu A.W. Tozer, 13 mai 2010
- Monolog al unui suflet convins de păcat Joseph Alleine, 25 aprilie 2010
- O întâlnire proaspătă cu Dumnezeu Vance Havner, 29 martie 2010
- Umplut cu Duhul Gregory Mantle, 21 martie 2010
- Căsătoria cu altul Gregory Mantle, 15 februarie 2010
- Un mesaj pentru timpul prezent Charles Spurgeon, 05 ianuarie 2010
- Meditaţie asupra naşterii lui Isus Hristos Isaac Ambrose, 03 decembrie 2009
- Caracteristicile unei vieţi controlate de Duhul Sfânt Lowell Brueckner, 15 noiembrie 2009
- O scrisoare către un suflet pe care el nu l-a văzut niciodată, însă a cărui caz i-a fost expus de un prieten Robert Murray M'Cheyne, 08 noiembrie 2009
- Isus este Calea, Adevărul şi Viaţa (o predică din cartea lui M'Cheyne) Robert Murray M'Cheyne, 18 octombrie 2009
- Mândria spirituală (fragment din cartea lui Edwards, în curs de pregătire) Jonathan Edwards, 06 septembrie 2009
- Alţii au voie, tu nu G.D. Watson, 17 august 2009
- Vântul suflă în estul Texasului Mark Tomlinson, 04 august 2009
- În arena credinţei Erich Sauer, 13 iulie 2009
- O pasăre legată cu o sfoară Charles Spurgeon, 23 iunie 2009
- Rugaciune Sfântul Augustin (354-430), 12 iunie 2009
- Duhul Focului (Drumul spre Rusalii) Samuel Chadwick, 16 mai 2009
- Afară din tabără Ovidiu Miron, 27 aprilie 2009
- Provocarea Rusaliilor Samuel Chadwick, 05 aprilie 2009
- Dumnezeu intervenind Martyn Lloyd Jones, 13 martie 2009
- Părinţi creştini consacraţi Andrew Murray, 21 februarie 2009
- Marele zeu Amuzament A.W.Tozer, 14 februarie 2009
- Izvorul adevăratei bucurii Valentin Leonas, 27 ianuarie 2009
- ...şi noi tot nu suntem mântuiţi! Ovidiu Miron, 06 ianuarie 2009
- Rugaciune II Anomin, preluat din Valley of Vision, 30 noiembrie 2008
- Cum primeşti pierderile vieţii Dave Brueckner, 12 noiembrie 2008
- Pocăinţa ... la control Daniel Grigoriciuc, 17 septembrie 2008
- Fragment din cartea "Oameni care s-au întâlnit cu Dumnezeu" A.W.Tozer, 27 august 2008
- Rugăciune anonim, 18 august 2008
- Isus este biruitor! A.W. Tozer, 23 iulie 2008
- Trebuie să spunem Amin Lowell Brueckner, 11 iulie 2008
- O scrisoare William B. Burns, 25 iunie 2008
- Dumnezeu l-a auzit pe Ilie pentru ca Ilie L-a auzit pe Dumnezeu A.W.Tozer, 09 iunie 2008
- Hristos Se arată John Fletcher, 27 mai 2008
- Făgăduinţa Împăratului Frances Ridley Havergal, 28 aprilie 2008
- O jertfă vie Thomas Cook, 31 martie 2008
- Mărturia lui Thomas Cook Thomas Cook, 19 martie 2008
- 50 de motive pentru care Isus a venit să moară John Piper, 25 februarie 2008
- Tragedie în Biserică - lipsa darurilor A.W.Tozer, 28 ianuarie 2008
- Putere de sus John Greenfield, 01 ianuarie 2008
- Scopurile Întrupării (Partea a IV-a - Pentru a pregăti a doua venire) G. Campbell Morgan, 22 decembrie 2007
- Scopurile întrupării (Partea a III-a - Pentru a nimici lucrările diavolului) G. Campbell Morgan, 21 decembrie 2007
- Scopurile întrupării (Partea a II-a - Ca să ia păcatele) G. Campbell Morgan, 19 decembrie 2007
- Scopurile Întrupării (Partea I - Pentru a-L revela pe Tatăl) G.Campbell Morgan, 17 decembrie 2007
- Rugăciune I Anonim, preluat din cartea Valley of Vision, 30 noiembrie 2007
- Pogoară-Te, Doamne! Roger Ellsworth, 30 octombrie 2007
- Calea lui Dumnezeu, nu a noastra Martyn Lloyd Jones, 15 octombrie 2007
- Lipsa de curaj duce la conformitate Lowell Brueckner, 30 august 2007
- Flămând după Dumnezeu John Piper, 07 august 2007
- Căutare după goliciune Paul Washer, 13 iulie 2007
- Cum să ne rugăm pentru a primi ceea ce cerem? R.A. Torrey, 13 aprilie 2007
- EL SI NUMAI EL Martyn Lloyd Jones, 01 ianuarie 2007
- Decembrie Valentin Leonas, 01 decembrie 2006
- ,,Nu vă mai încredeţi dar în om!!" Paul Washer, 16 noiembrie 2006
- VAZÂND LUCRURILE DIN PERSPECTIVA LUI DUMNEZEU Lowell Brueckner, 09 octombrie 2006
- Circumstanţele în care Domnul ne-a pus pe inimă să începem această lucrare Valentin Leonaş, 03 octombrie 2005